Deel 1:
Alison’s Halo – Skywide (EP) [shoegaze, indierock]
Een band uit Amerika. Hun sound, gekenmerkt door dromerige vocalen en luide, ruimtelijke gitaren, wordt vaak geassocieerd met shoegaze en dreampop. Best een aardige, maar geen heel bijzondere EP.
Lekkerste nummers: ‘Tangled Up Inside’ en ‘Dozen ‘96’.
American Lips (feat. Sebastien Grainger) – On Strike! [artpunk, postpunk]
Amerikaanse/Canadese postpunk, artpunkband met Death From Above 1979 drummer Sebastien Grainger. Dit is een meer dan prima album, maar wel kort. 10 nummers in 22 minuten.
Lekkerste nummers: ‘Record Store Day’, ‘On Strike’, ‘This Is The Top’ en ‘Free Therapy’.
Asleep At The Helm - Ornate Resentment (EP) [metalcore]
Een vijfkoppige metalcoreband uit de UK. Er zijn meerdere smaken metalcore en een aantal kan ik wel waarderen. Maar dat moet er wel een gezonde verhouding grunten/zingen/schreeuwen inzitten. Dit album is mij teveel gegrunt.
Lekkerste nummers: ‘Wilted Bloom’ en ‘Equilibrium’.
Better Joy – At Dusk (EP) [indierock, indiepop]
Een soloproject van Bria Keely, maar live krijgt ze versterking van een band. Ze maakt levendige, opbeurende indiepop Vorig jaar gezien op Left Of The Dial. Was wel aardig, maar ik had er iets meer van verwacht. Vooral iets meer rock. Dat geldt ook voor deze EP.
Lekkerste nummers: ‘Steamroller’ en ‘I’m There’.
Chat Pile + Hayden Pedigo – In the Earth Again [noiserock, hardcore, industrial metal]
Een hele rare combinatie die eigenlijk nergens op slaat. Chat Pile is een log noiserockbeest en Pedigo is een akoestische fingerstyle gitarist. Maar toch leggen ze best een aardige plaat op de mat.
Lekkerste nummers: ‘Never Say Die!’, ‘The Matador’ en ‘Radioactive Dreams’.
Creative Differences - Commercial Break (EP) [altrock, indierock]
Amerikaanse indierockband. Dit is hun 3e EP en het is geen heel spannende.
Lekkerste nummers: ‘Mr. President’ en ‘Mr. Muscles’.
Creeper – Sanguivore II: Mistress of Death [horror punk, gothic rock, glamrock, artrock]
Een Engelse gothicrockband dat al een aantal jaren aan de weg timmert en dat is niet een weg waar ik mij normaal gesproken op bevind. Dit is hun 4e album en deze doet mij niet zo veel.
Lekkerste nummers: ‘Mistress Of Death’ en ‘Razor Wire’.
Croithe – A Brief Respite (EP) [indierock, postpunk]
Een band uit Dublin die gestaag hun stempel drukt op de levendige postpunkscene van de stad. Een prima bandje en een prima EP. Ik heb ze op Left Of The Dial gezien, maar daar vielen ze, waarschijnlijk mede door de venue, wat tegen.
Lekkerste nummers: ‘I Heard, I Saw’ en ‘The Lovers’.
Deliluh - AUX Angel [postpunk, noiserock, experimenteel]
Canadese postpunkgroep die bekend staat om zijn doe-het-zelf-mentaliteit en een mix maakt van ‘spoken word’, postpunk en industriële noise. En dat klinkt heel erg aangenaam.
Lekkerste nummers: ‘Another Parade’, ‘The Reindeer Massacre’, ‘TBC’ en ‘Tourists’.
Dominie Hooper - In This Body Lives [altrock, indierock]
Een doe-het-zelf multi-instrumentalist uit de VK. De basis is een cello, ondersteund door prima gitaarwerk en een heerlijk stem. Af en toe klinkt dat best prettig.
Lekkerste nummers: ‘Hurricane’ en ‘Animal’.
Florence + The Machine – Everybody Scream [indierock]
Een Britse band geformeerd rond zangeres en frontvrouw Florence Welch. De muziek kan het beste worden omschreven als door soul geïnspireerde indie. Maar goed, dat weet vrijwel iedereen wel denk ik. Ik heb ze wel eens een stukje meegepakt op een festival, maar echt bekoren konden ze mij niet. Toch maar weer eens een album proberen, maar ook dat weet mij niet echt te boeien.
Lekkerste nummers: ‘One Of The Greats’ en ‘The Old Religion’.
Gazpacho - Magic 8-Ball [progrock]
Een progressieve artrockband uit Noorwegen. Ze maken al muziek sinds 1996. Bij sommige bands uit de genre moet ik enorm wennen en anderen pakken mij direct. Bij Gazpacho moet ik enorm wennen en een paar keer de tijd geven, denk ik.
Lekkerste nummers: ‘Starling’, ‘Ceres’ en ‘Unrisen’.
Guided By Voices – Thick Rich And Delicious [indierock]
Een Amerikaanse lo-fi indierockband ontstaan in 1983. Hun zoveelste (boven de 40) album is niet heel verkeerd en bij vlaagjes best aardig.
Lekkerste nummers: ‘Phantasmagoric Upstarts’, ‘A Tribute To Beatle Bob’ en ‘Captain Kangaroo Won The War’.
Gumm – Beneath The Wheel [post-hardcore, punk]
Een Amerikaanse hardcore punkband. Ik moet zeggen dat ik dit geen onaardig album vind.
Lekkerste nummers: ‘Beneath The Weel’, ‘Flavorless’, ‘One Thing At A Time’ en ‘All Gone’.
Headmelter – Wingdings (EP) [punk, hardcore]
Een punkband uit Belfast. Een EP met drie nummers, waarvan de langste 52 seconden duurt. Lekker snel klaar mee dus.
Lekkerste nummer: ‘3D Ballbag’.
HighSchool – HighSchool [postpunk, new wave]
Een oldschool postpunkband uit Australië. Dit is hun eerste volwaardige plaat. Dit is een meer dan prima debuut.
Lekkerste nummers: ‘Sony Ericsson’, ‘Peter’s Room’, ‘Trope’ en ‘Colt’.
Howling Giant – Crucible & Ruin [progrock, psychrock, punk]
Amerikaanse progressieve rockband bestaande uit Tom Polzine, Zach Wheeler, Sebastian Baltes en Adrian Lee Zambrano. Dit is een alleraardigste plaat.
Lekkerste nummers: ‘Hunter’s Mark’, ‘Archon’, ‘Archivist’ en ‘Beholder II: Labyrinth’.
Deliluh - AUX Angel is mijn favoriet uit deze lijst.