Festivals: Gemeenten verplichten festivals tot een zero-tolerancebeleid inzake drugs, maar de politie kan niet voor iedere pil komen opdraven. Het bedrijf ThinkTwice is in dat gat gesprongen en legt boetes op bij drugsbezit. Festivals worden daarmee een proeftuin voor private ordehandhaving.
www.nrc.nl
Mag ik dit hier even delen en erg boos op zijn? We gaan private handhaving organiseren op festivals, welke liegt tegen bezoekers (drugs = direct stafblad is niet waar) en je onder druk zet (niet betalen? Dan politie!), en dan ook nog een goedkeuring krijgt van politie, OM, en gemeentes? Gadverdamme. Om nog niet te bespreken over de twijfelachtige wervingstechnieken van de eigenaren van het bedrijf.
Ik ben soms vriwilliger preventie en veiligheid op festivals, en dit soort initiatieven zorgen er antoonbaar voor dat mensen die slecht gaan of hulp nodig hebben juist weg blijven van EHBO en medewerkers. Dat is mogelijk nog het ergste.