Actualiteit

De enige reden dat ze nog zoveel zetels heeft is omdat ze "een coalitie met GL/PVDA niet zag gebeuren". Veel stemmen van rechts hebben hierdoor toch niet op PVV maar op VVD gestemd.
Als ze het wel doen maar zorgen dat het asielbeleid flink aangescherpt wordt (even los wat ik er zelf van vindt) en ze daar zowat alles op binnenhalen en 1-2 van de andere belangrijke punten voor hun stemmers (hypotheekrente aftrek, erfbelasting, etc...) dan denk ik niet dat ze dat lang kwalijk genomen gaat worden. Moeten ze het wel ook daadwerkelijk voor elkaar krijgen en niet binnen 1-2 jaar nieuwe verkiezingen hebben. Daarna zijn ze veilig want het geheugen van de meeste kiezers werkt niet zo goed voor wat betreft politiek.

Als ze het wel doen maar zorgen dat het asielbeleid flink aangescherpt wordt (even los wat ik er zelf van vindt) en ze daar zowat alles op binnenhalen en 1-2 van de andere belangrijke punten voor hun stemmers (hypotheekrente aftrek, erfbelasting, etc...)
Zie dit niet snel gebeuren. GL/PVDA wil niet vergenoeg mee voor de VVD kiezer, denk dat ze inderdaad beter zich kunnen focussen op de belastingvoordelen niet te veel in te perken voor Mkb'ers en grote bedrijven, dat zijn sinds jaar en dag hun vaste kiezers.

En denk dat zijn achterban ook niet erg vrolijk wordt van regeren met bruine rakkers.
Dat nog daargelaten inderdaad 😅 de mensen in mijn vriendenkring en op mijn werk die D66 hebben gestemd deden dat in de hoop op een (groen)progressieve coalitie. Samenwerking met JA21 = hetzelfde scenario als de vorige keer: van 24 naar 9 zetels bij de volgende verkiezingen.

Dat nog daargelaten inderdaad 😅 de mensen in mijn vriendenkring en op mijn werk die D66 hebben gestemd deden dat in de hoop op een (groen)progressieve coalitie. Samenwerking met JA21 = hetzelfde scenario als de vorige keer: van 24 naar 9 zetels bij de volgende verkiezingen.
Veel mensen die op VVD hebben gestemd hebben dat dan juist weer gedaan om geen groen(progressieve) regering te krijgen.
Maar voor de VVD maakt het blijkbaar niet uit wat ze doen, de zetels houden ze toch wel 🙃

• Leuk
Waarderingen: ChrisV en BeWario
Veel mensen die op VVD hebben gestemd hebben dat dan juist weer gedaan om geen groen(progressieve) regering te krijgen.
Maar voor de VVD maakt het blijkbaar niet uit wat ze doen, de zetels houden ze toch wel 🙃

Tsja, geen fatsoenlijk alternatief op rechts

Het enige vervelende hiermee is dus dat er één partij een grote concessie moet doen. Of D66 moet over haar eigen schaduw heen stappen door te gaan samenwerken met JA21, of de VVD moet dat doen door met GL/PvdA in zee te gaan. Beide gaan gemor opleveren, maar ik kan je nu al voorspellen dat die laatste meer gezeur gaat opleveren, mochten ze het laten klappen. En dat terwijl ze hun eigen lijn simpelweg aan zouden houden. Bij D66 zou het 'niet meer dan logisch zijn' om niet met JA21 in een kabinet te gaan zitten. En die scheve verhouding klopt natuurlijk niet.

Wel benieuwd wat er gebeurt als één van de partijen het niet ziet zitten trouwens. Ik zie een minderheidskabinet namelijk echt niet werken in het huidige politieke klimaat en ik kan me niet voorstellen dat nieuwe verkiezingen een heel andere uitslag teweeg gaan brengen.

Over twee jaar gaan we weer stemmen na een formatie van een half jaar en een kabinet dat na een jaar weer klapt vanwege standpunt verschillen. Hier komen we de komende decenia niet meer uit op deze manier.

True. Je zou zeggen; VVD is niet de grootste, dus even dimmen met je eisen Dilan, maar wat je zegt: de mensen blijven toch wel op ze stemmen, want zelfs een populistisch rechtse koers is geen afknapper gebleken. Hypotheekrenteaftrek boven alles.

True. Je zou zeggen; VVD is niet de grootste, dus even dimmen met je eisen Dilan, maar wat je zegt: de mensen blijven toch wel op ze stemmen, want zelfs een populistisch rechtse koers is geen afknapper gebleken. Hypotheekrenteaftrek boven alles.
De rechtse koers van de VVD vind ik, als enige van de rechtse partijen, juist niet zo populistisch...

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: elo en ChrisV
Dat is nog niet zeker toch? Het is zoals ik het lees een prognose m.b.t. de briefstemmen waarvan de uitslag maandag volgt.

Waar heb je dat gezien? Ik heb het nog nergens gelezen? Mocht dat inderdaad zo zijn dan is dat best interessant. Wel moeten alle partijen hun heilige huisjes maar even parkeren.

Gisternacht/vanmorgen was er een artikel op RTL nieuws wat aangaf dat de kans groot is, gezien de trends uit vorige verkiezingen, dat de briefstemmen qua restzetels zo zullen uitpakken. Excuses dat ik die was vergeten te plaatsen.

Op migratie wel heel erg populistisch.
Ja, maar toch ook wel op klimaat inmiddels. Dwangsommen die moeten worden betaald aan partijen die de overheid aanspreken omdat ze niet genoeg stappen nemen wat betreft klimaat gaan betalen uit het Klimaatfonds. Dat is daar niet voor bedoeld lijkt me. Heb ze ook weinig kritisch gehoord richting die trainwreck van een Wiersma met haar stikstofplannetjes.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal en Oasiss
Als VVD met de PVV in een kabinet kan, dan lukt GL-PvdA ook wel. Het gaat natuurlijk lang duren maar wordt toch gewoon D66 CDA VVD GLPVDA

Mwa, ik vind dat als je over links gaat, niet echt recht doet aan de stemuitslag. Links heeft bij elkaar nog geen 25 zetels. Het wordt ja21 met d66 wat mij betreft. Centrum rechts is de beste afspiegeling met wat de kiezer wil.

Je kan het kabinet dan ook goed met ministersposten verdelen
D66: klimaat en onderwijs
VVD: economie en veiligheid
CDA: de socialere ministersposten (incl een minister van fatsoen:p)
Ja21: Migratie en nog een post

Kan iedereen zn hete hangijzers uitvoeren. t is wat geven en nemen.

Mwa, ik vind dat als je over links gaat, niet echt recht doet aan de stemuitslag.
Dit hoorden we na de vorige verkiezingen ook vaak, maar als partijen elkaar vinden en samen over de 75 zetels vertegenwoordigen, dan doet het toch altijd recht aan de stemuitslag? Dan heb je namelijk een vertegenwoordiging van de meerderheid van de kiezers. Of je nou over links, over rechts of dwars door het midden gaat.

Dat lijkt me juist tot rampspoed leiden. Met Faber hadden we in het kabinet Schoof een PVV'er op migratie. Die wilde uiteindelijk een volledige PVV-koers varen ipv het afgesproken compromis tussen de standpunten van de partijen. Sowieso was die hele regeringsverklaring een monster van Frankensteinachtige copy-paste uit de verschillende partijprogramma's ipv een enigszins samenhangend verhaal.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Oasiss en AngieH
Mwa, ik vind dat als je over links gaat, niet echt recht doet aan de stemuitslag. Links heeft bij elkaar nog geen 25 zetels. Het wordt ja21 met d66 wat mij betreft. Centrum rechts is de beste afspiegeling met wat de kiezer wil.

Met GL/PvdA in de regering spreken dat het over links gaat is wel heel kort door de bocht. Ik had gewild dat dit het geval was. Met GL/PvdA op links, VVD op rechts en D66 en CDA in het midden is het juist een heel mooie afspiegeling van wat men gekozen heeft, met een forse meerderheid in de Tweede Kamer.

De VVD zal toch echt wel over hun schaduw heenstappen en moeten inzien dat dit de enige optie is weer eens een periode uit te zitten.

Met GL/PvdA in de regering spreken dat het over links gaat is wel heel kort door de bocht. Ik had gewild dat dit het geval was. Met GL/PvdA op links, VVD op rechts en D66 en CDA in het midden is het juist een heel mooie afspiegeling van wat men gekozen heeft, met een forse meerderheid in de Tweede Kamer.

De VVD zal toch echt wel over hun schaduw heenstappen en moeten inzien dat dit de enige optie is weer eens een periode uit te zitten.
GL/PVDA zal ook over hun schaduw moeten stappen, vooral met de chaos die daar nu is. Begin mij af te vragen hoe stabiel de fusie is zodra onder een nieuwe leider onderhandeld moet worden met de VVD.

• Leuk
Waarderingen: Black Lies en legenden

Users who are viewing this thread