Actualiteit

Wel weer heel erg politiek van NRC om een muziekrecensent naar een concert te sturen.

Wel weer heel erg politiek van NRC om een muziekrecensent naar een concert te sturen.
Oproepen tot geweld heeft 0,0 meer met politiek te maken (aan welke kant van het spectrum dan ook), iedereen en alles wat dat bejubeld, negeert, of naast zich leer legt kan terecht kritiek verwachten in een fatsoenlijke maatschappij. Niets meer dan terecht dus.

• Leuk
Waarderingen: davadude en visdave34
Bobbie wens ik toch wel toe om elke dag met zijn blote voeten op een legoblokje te stappen. Wat een ontzettende lul.

Hoeveel mensen in die zaal zouden al van die Charlie gehoord hebben voor diens dood?

Ja, het leidt natuurlijk enorm af van wat eigenlijk de boodschap is; dat Kirk een enorme engnek was, of dat er een volk wordt uitgemoord, of dat onze leiders weigeren een huisarts tegemoet te komen die een kind met kanker uit Palestina wil helpen.

Merk dat ik het ook wel lastig vind om dan nu iets wat lijkt op een wat genuanceerder beeld over Bob Vylan te plaatsen. Op voorhand is al duidelijk dat ook dat weer tot polarisatie leidt, dat wordt in sommige reacties al aangekondigd.

Laatst bewerkt:
Ja, het leidt natuurlijk enorm af van wat eigenlijk de boodschap is; dat Kirk een enorme engnek was, of dat er een volk wordt uitgemoord, of dat onze leiders weigeren een huisarts tegemoet te komen die een kind met kanker uit Palestina wil helpen.

Merk dat ik het ook wel lastig vind om dan nu iets wat lijkt op een wat genuanceerder beeld over Bob Vylan te plaatsen. Op voorhand is al duidelijk dat ook dat weer tot polarisatie leidt, dat wordt in sommige reacties al aangekondigd.
Maar hoe moeilijk is het om dat eerste gewoon te zeggen met een fatsoenlijk statement i.p.v. het op zo'n manier te moeten doen zoals gisteravond (en zoals het waarschijnlijk ook in Nijmegen en Tilburg gaat gebeuren)?

Op deze manier lijkt het sowieso alsof je het als band zijnde om controverse te doen is en, iets erger, dat ze al die dingen die ze roepen nog menen ook. En dat moeten we met z'n allen helemaal niet willen.

• Leuk
Waarderingen: @Marc en visdave34
Maar hoe moeilijk is het om dat eerste gewoon te zeggen met een fatsoenlijk statement i.p.v. het op zo'n manier te moeten doen zoals gisteravond (en zoals het waarschijnlijk ook in Nijmegen en Tilburg gaat gebeuren)?

Op deze manier lijkt het sowieso alsof je het als band zijnde om controverse te doen is en, iets erger, dat ze al die dingen die ze roepen nog menen ook. En dat moeten we met z'n allen helemaal niet willen.
Ja ergens wel eens hoor. Maar hij was kennelijk al activistisch voor de meesten iets wisten over Palestina, bijvoorbeeld. Dit bereik heeft ie nooit gehad, totdat ook de controverse erbij kwam. Hij had wel een gedegen essay kunnen schrijven over dat Kirk vindt dat als hij een dochter van 10 had die verkracht wordt, zwanger raakt, alsnog geen abortus mogelijk was. Maar wie zou dat lezen? Dit is toch ook gewoon de rotheid van de wereld geworden?

En wat dat betreft durf ik toch wel een steen te gooien, dat populistisch geleuter vindt de afgelopen decennia toch echt zijn oorsprong in (extreem)rechste kringen.

Ja en nu krijgt Wilders er weer tig stemmen bij, nou bedankt. Het is gewoon heel belangrijk dat we gaan staan voor fatsoen en normen, zowel tegen de Bob Vylan's als tegen de Charlie's van deze wereld. Dus ja altijd liever een essay dan een oproep voor geweld, en als je daar niet achter staat moet je misschien toch maar eens een spiegel voorhouden wat voor aanwinst je dan zelf bent voor deze maatschappij, want je bent dan geen haar beter dan waar je tegen strijd en ben je onderdeel van het probleem.

Ja ergens wel eens hoor. Maar hij was kennelijk al activistisch voor de meesten iets wisten over Palestina, bijvoorbeeld. Dit bereik heeft ie nooit gehad, totdat ook de controverse erbij kwam. Hij had wel een gedegen essay kunnen schrijven over dat Kirk vindt dat als hij een dochter van 10 had die verkracht wordt, zwanger raakt, alsnog geen abortus mogelijk was. Maar wie zou dat lezen? Dit is toch ook gewoon de rotheid van de wereld geworden?

En wat dat betreft durf ik toch wel een steen te gooien, dat populistisch geleuter vindt de afgelopen decennia toch echt zijn oorsprong in (extreem)rechste kringen.
Zo klinkt het als iemand die iets te veel in zichzelf is gaan geloven... Ik beweer toch niet dat hij een essay moet schrijven? Mag wel trouwens, maar als hij zich gewoon op een 'normale' (of vooruit, minder extreme) manier had uitgelaten, had Paradiso nog steeds uit z'n hand gegeten. En dat is niet alleen in Paradiso zo, maar dat zou het geval zijn bij ieder optreden dat Bob Vylan geeft. Ze hebben die controverse echt niet nodig om duidelijk te zijn qua standpunten. Dit is gewoon een belachelijke manier om dat over te brengen.

Wat betreft je laatste opmerking zie ik niet zo snel wat dat hiermee te maken heeft.

Zo klinkt het als iemand die iets te veel in zichzelf is gaan geloven... Ik beweer toch niet dat hij een essay moet schrijven? Mag wel trouwens, maar als hij zich gewoon op een 'normale' (of vooruit, minder extreme) manier had uitgelaten, had Paradiso nog steeds uit z'n hand gegeten. En dat is niet alleen in Paradiso zo, maar dat zou het geval zijn bij ieder optreden dat Bob Vylan geeft. Ze hebben die controverse echt niet nodig om duidelijk te zijn qua standpunten. Dit is gewoon een belachelijke manier om dat over te brengen.

Wat betreft je laatste opmerking zie ik niet zo snel wat dat hiermee te maken heeft.
De laatste opmerking zag op het ontstaan van de tendens op deze manier te handelen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Snappen dit soort malloten die dat schreeuwen op een podium, maar ook de mensen die het toejuichen, niet dat ze precies hetzelfde doen als waar tegen ze aan het schreeuwen zijn? En ook nog is compleet averechts werkt om de boodschap over te brengen op andersdenkende personen.

Het fatsoen is soms echt compleet weg bij dit soort gasten. We hebben juist meer mensen nodig die toenadering zoeken ipv dit soort schreeuwlelijkerds.

Snappen dit soort malloten die dat schreeuwen op een podium, maar ook de mensen die het toejuichen, niet dat ze precies hetzelfde doen als waar tegen ze aan het schreeuwen zijn? En ook nog is compleet averechts werkt om de boodschap over te brengen op andersdenkende personen.

Het fatsoen is soms echt compleet weg bij dit soort gasten. We hebben juist meer mensen nodig die toenadering zoeken ipv dit soort schreeuwlelijkerds.
Dat is wel het hele probleem ja. Het is al heel lang niet meer hip om ergens verstand van te hebben en dat genuanceerd te delen. Zag laatst ook weer Albert Verlinden met Aboutaleb, Van Gelder met Bontebal. Een citaat van Johan Derksen pakt meer dan eentje van Sigrid Kaag.

013 is nu geannuleerd.

013 annuleert optreden Bob Vylan na nieuwe controversiële uitspraken

Het geplande optreden van de Britse rap-punkgroep Bob Vylan op dinsdag 16 september in Poppodium 013 in Tilburg gaat niet door. Aanleiding voor de annulering zijn de controversiële uitspraken die de artiest gisteravond tijdens een show in Paradiso in Amsterdam deed.

Ondanks de controverse die na hun optreden op Glastonbury ontstond, besloot 013 Bob Vylan destijds toch te laten optreden in Tilburg. Daarbij gaf het podium aan begrip te hebben voor de woede van de artiest over het genocidale geweld van de staat Israël in Gaza, een situatie die alle aandacht verdient, ook al waren diens woorden niet de onze. Die ontzetting en verontwaardiging delen wij nog altijd. Bovendien verduidelijkte Bob Vylan in een eigen verklaring dat zijn eerdere uitspraak ‘death to the IDF’ geen antisemitische leus was, maar kritiek betrof op het Israëlische leger.

013 wilde een signaal afgeven dat Gaza alle aandacht verdient en dat verontwaardiging daarover ook op een podium een plek mag hebben. Daarvoor staan wij nog steeds. De uitspraken die Bob Vylan gisteravond in Paradiso deed, gaan voor ons echter een duidelijke grens over. Het bagatelliseren van politieke moord en het oproepen om mensen ‘op straat te gaan zoeken’ verwerpen wij ten stelligste.

Hoewel we begrijpen dat de uitspraken zijn gedaan in de context van punk en activisme, en dat de berichtgeving hierover soms minder genuanceerd is dan wat er werkelijk heeft plaatsgevonden, vinden wij toch dat deze nieuwe uitingen te ver gaan. Ze vallen voor ons niet langer binnen de grenzen van wat wij een podium kunnen bieden.

Het klinkt alsof er walgelijke uitspraken zijn gedaan. Ik vind dat vervelend, omdat de woede over de genocide beter constructiever kan worden verwoord, in plaats van zo polariserend.

Ik heb overigens, in dit geval, met deze artiest, er wel moeite mee dat het CIDI als bron wordt opgevoerd. Diezelfde organisatie heeft bedreigingen gedeeld toen het concert werd aangekondigd, wat ik ook nogal laakbaar vind.

Users who are viewing this thread

• zero