Graspop Metal Meeting 2027

Ik vertek toch liever op maandag pas echt, dan ligt de focus zondag nog echt op genieten :D
Idem, de zondag is gewoon een volledige, volwaardige festivaldag, dan wil ik niet bezig zijn met allerlei zaken die daarvan afleiden.
Ik kijk een heel jaar uit naar GMM en betaal er een hoop geld voor, opruimen en inpakken doe ik wel als het allemaal afgelopen is.

Wat ik vooral niet zou doen is 's nachts naar huis rijden, zelfs niet met een BOB.
Niet alleen moet die dan (grotendeels) nuchter blijven, maar ook voldoende rust pakken gedurende de dag om fit genoeg te zijn om te rijden.
En dat gaat dus ook weer ten koste van de festivalbeleving.

Ben ooit met mijn vrouw en haar zus naar Werchter geweest.
Op de laatste dag wilden zij ook al de tenten afbreken en alles naar de auto brengen, om 's nachts terug te rijden.
Ik was erop tegen, maar het was twee tegen één..
Mijn vrouw reed naar huis, haar zus en ik vielen uiteraard in slaap.
Naderhand gaf ze toe dat ze ook moeite had om wakker te blijven, en dus beter niet had moeten gaan rijden.

Mijn advies is dan ook: zorg dat je genoeg hersteldagen na een festival hebt.
Zelf plan ik altijd twee weken vakantie rond zowel GMM als Alcatraz, een week ervoor en een week erna.

Kan iemand me uitleggen hoe Helloween in 2025 een 40 year anniversary heeft en in 2027 nog steeds? Of blijven die gewoon doorgaan met die tour tot dat de band 50 jaar bestaat?
Dat is iets Duits denk ik. Scorpions zijn ook al jaren bezig met afscheid nemen, terwijl dat vaak toch iets is dat vrij afgebakend is in de tijd.

Denk dat ze het dan uitleggen dat het de tour/show is in teken van het 40 jarig jubileum. Maar dat dezelfde show dan nu al 2 jaar rondtourt. Alleen is het dan beter en eerlijker om het een best of, of celebrating 40+ years of te noemen in plaats van een anniversary.

3 reacties hierboven
Sorry. Er was iemand tegen mij aan het lullen over de KPI's terwijl ik checkte en was afgeleid geraakt

Ik zag de reactie net (en daarna pas die van u)
Apart dat ze bij Edguy zeggen "The Last Show"
Zal wel laatste in Polen zijn. Maar gezien die dus in het weekend van de 11e daar staan, en dan 2 weken later in Fulda houd in dat ik ze met een stift wil opschrijven voor Graspop
Tsjechië 😉

• Metal!
Waarderingen: Hellbanger
Edguy stond hoog op mijn bucketlist. Wie weet komt het er toch nog van. Benieuwd welke posities zij kunnen pakken op de 'grote' festivals.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Mooie namen!
Weekje voor GMM, zitten dus ongetwijfeld de nodige namen tussen die we ook in Dessel gaan zien.

Ik hoop vooral op Stratovarius, en Edguy zou ik ook graag eens willen zien (niet zo geweldig als Avantasia, maar wel een vermoedelijk unieke kans).
Helloween zou uiteraard eveneens heel mooi zijn, net als Arch Enemy en Heidevolk.

• Leuk
Waarderingen: won666
Apart dat ze bij Edguy zeggen "The Last Show"
Zal wel laatste in Polen zijn. Maar gezien die dus in het weekend van de 11e daar staan, en dan 2 weken later in Fulda houd in dat ik ze met een stift wil opschrijven voor Graspop
Het blijft dus inderdaad niet bij die ene show in Fulda, dat is mooi om te horen!
Er komt een farewell tour, maar de vraag is natuurlijk hoe groot/lang die gaat worden.
Gek genoeg wordt gezegd dat de show in Fulda het enige optreden in Duitsland zou zijn, dat lijkt me toch eigenlijk best sterk..

Het lijkt er wel een beetje op dat Toby hiermee een einde wil maken aan al het 'gezeur' van fans.
Edguy is natuurlijk nooit officieel gestopt, en heeft in de loop der jaren een soort cult-status opgebouwd, zeker in Duitsland.
Al jaren wordt hij overspoeld met verzoeken van fans om Edguy weer nieuw leven in te blazen, wat hij tot nu altijd zo goed als uitgesloten had.
Nu dan dus toch een afscheidstour, met veel nadruk op afscheid.

Het blijft dus inderdaad niet bij die ene show in Fulda, dat is mooi om te horen!
Er komt een farewell tour, maar de vraag is natuurlijk hoe groot/lang die gaat worden.
Gek genoeg wordt gezegd dat de show in Fulda het enige optreden in Duitsland zou zijn, dat lijkt me toch eigenlijk best sterk..

Het lijkt er wel een beetje op dat Toby hiermee een einde wil maken aan al het 'gezeur' van fans.
Edguy is natuurlijk nooit officieel gestopt, en heeft in de loop der jaren een soort cult-status opgebouwd, zeker in Duitsland.
Al jaren wordt hij overspoeld met verzoeken van fans om Edguy weer nieuw leven in te blazen, wat hij tot nu altijd zo goed als uitgesloten had.
Nu dan dus toch een afscheidstour, met veel nadruk op afscheid.
Ik moest het serieus even opzoeken wat Edguy was. Naam wel eens gehoord maar zei me verder niets.
Maar nu ik zie dat het een band van Tobias Sammet is hoef ik die in ieder geval niet op mijn inluisterlijst te zetten. Heb ook totaal niets met Avantasia helaas

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: MetalLimbo en Hellbanger
Dat is zeer zeker een compliment, @Piebe71 is een gewaardeerd lid en goede vriend! ;)

Zoals hij zelf al zei hebben jullie veel raakvlakken.
Als ik je goed heb begrepen zijn jullie allebei al relatief wat ouder (laten we zeggen 40+, net als ik ;) ), en nemen jullie beide met veel plezier en vol trots je dochter resp. zoon mee naar GMM.
Maar ik vind met name jullie positieve vibe vergelijkbaar, en de openheid om nieuwe muziek te leren kennen en waarderen. 🙂
Ja dat klopt wel aardig dan ja. Nou ik voel me bijna vereerd. Maar ja, ik luister naar heel veel en vind nieuwe muziek (voor mij) ontdekken gewoon heel erg leuk. Hebben ook een jaar lang gedaan dat iedereen in het gezin elkaar een album oid geeft om te luisteren.
En nu voor de vakantie een gezamenlijke playlist waarin iedereen x nummers in mag zetten 😀
Eens begonnen aan een overzichtje van wat we tot nu toe weten (voornamelijk via ACM). 🤓
Dit is een selectie van de in mijn ogen meest relevante festivals en bands.

Ik heb de periode bewust vrij breed gekozen: 7 weken voor en na GMM (t/m Alcatraz).
Vanzelfsprekend geldt dat hoe verder een band van GMM verwijderd is (oftewel hoe lager op de lijst), hoe onwaarschijnlijker deze (vooralsnog) is.

In grijs festivals die nog geen namen bekend hebben gemaakt, maar die we zeker in de gaten moeten houden.
In oranje Belgische festivals, namen die hiervoor bekend gemaakt worden zijn uiteraard ook onwaarschijnlijk (of welhaast uitgesloten) voor GMM (zeker nu DRF naar eind mei is opgeschoven).

Mooi overzicht met bands
Tof die lijst zo. Bedankt daarvoor.
Kan iemand me uitleggen hoe Helloween in 2025 een 40 year anniversary heeft en in 2027 nog steeds? Of blijven die gewoon doorgaan met die tour tot dat de band 50 jaar bestaat?
had het volgens mij al eerder gepost, maar:
  • Helloween – Keeper of the Seven Keys Part I (is in 2027 40 jaar oud)

Zoals ik al eerder zei, niet super bekend met Lorna Shore en Gojira (ken ze wel maar niet echt). Dus de meest recente albums maar eens geluisterd. Ik blijf bij mijn punt. Qua muziek zeg ik ja tegen Lorna Shore. Maar de zang ben ik na een tijdje wel klaar mee. Niet dat ik het slecht vind maar na een album ben ik er ook wel echt klaar mee. Staat los van de band in kwestie hoor, en ik waardeer wel wat ze doen (en ik vind het echt een prestatie van Will dat ie het kan enzo)
Rerelease van BMTH kan ik op een bepaalde manier wel beter hebben op een of andere manier. Maar ook dan ga ik niet de hele dag naar die stijl luisteren.

Gojira, ja. Kan ik een stuk makkelijker langer naar luisteren.

Maar, ze mogen van mij allebei komen volgend jaar! En ik zou dan zo maar nog steeds bij Lorna Shore gaan staan 😀

En over de oude mensen dag (want ja zo voelt het ergens misschien wel die zondag) heb ik het idee dat die meer als ‘familie dag’ neergezet wordt, ook gebaseerd op de hoeveelheid jonge kinderen (< 10 ) die ik rond zag lopen zondag.

Dat is iets Duits denk ik. Scorpions zijn ook al jaren bezig met afscheid nemen, terwijl dat vaak toch iets is dat vrij afgebakend is in de tijd.
KISS heeft er bijna langer over gedaan dan de rest van hun carrière.

Maar mooi lijstje van Metalfest. Varg mag echter weg blijven.

Users who are viewing this thread