Lowlands 2026

voor mijn gevoel is pukkelpop anno nu een beetje de vibe van LL 2010
minder irritante instavloggers, minder mensen die enkel voor t nachtprogramma komen
minder irritante groepen.
ook bij de minder bekende acts staat gewoon volk.
minder mensen die in een tent van 2.800 euro slapen
En de laatste keer Lowlands was in 2022?
Dat was voor mij persoonlijk denk ik ook het minste jaar qua sfeer. Moet zeggen dat het de jaren erna flink verbeterd is gelukkig.

voor mijn gevoel is pukkelpop anno nu een beetje de vibe van LL 2010
minder irritante instavloggers, minder mensen die enkel voor t nachtprogramma komen
minder irritante groepen.
ook bij de minder bekende acts staat gewoon volk.
minder mensen die in een tent van 2.800 euro slapen

Ik blijf erbij, je ziet zo weinig instavloggers. Ik ben ze in al die jaren nauwelijks tegengekomen. Ken ook helemaal niemand die in een tent van 2800 euro slaapt. Als je een vergelijking gaat maken tussen festivals op basis van dit soort variabelen vind ik dat wel enigszins kortzichtig. Ik bedoel, heb je dan staan turven hoeveel vloggers, irritante groepen en of mensen met tenten van 2800€ je tegenkomt :ROFLMAO: ?

Ik was er vorig jaar ook voor het eerst sinds 2014. En ja het is enorm veranderd maar wat wil je na al die jaren. Heb me samen met de vrouw gewoon uitstekend vermaakt.

Niet alle veranderingen zijn slecht:

-Het eten was al goed maar is nu echt spectaculair, je kunt de gekste dingen eten en het is echt restaurant of goede food truck kwaliteit
-Sombr hypes kunnen live ineens hartstikke tof zijn, het kostte Chapel Roan ongeveer 3 minuten om mij over de streep te halen, dikke grijns tussen de blije gen z’s (met mijn grijze haren in mn tool shirt)
- ‘s nachts is echt IEDEREEN aan de drugs, en dat levert een veel vriendelijkere sfeer op dan die bezopen toestanden van vroeger (het helpt als je drugs zelf leuk vind uiteraard)
- minder willen zien is juist leuk op lowlands, zo kom je ineens veel vaker in de Lima of X-ray of dus toch bij Sombr
- Het terrein is inmiddels geperfectioneerd, vooral ‘s nachts ziet het er uit als een soort lsd flipperkast. Totale overstimulatie maar vet hoor.
- Zitplekken, dat was vroeger echt minder. Overal terrasjes, stoelen, bankjes, hangmatten enz je kan zitten en je rust pakken. Vorig jaar met de vrouw allebei een terrasstoel gejat en bij de alpha al zittend met een pint naar Raye gekeken haha

Het is eerst ff een cultuur shock maar na eventjes open te stellen ben je toch gewoon weer op lowlands.

Dan storen die yuppies je ook meteen niet meer ;)

We zijn er dit jaar dus gewoon weer! En eerlijk gezegd denk ik dat we het wel weer een paar aaneengesloten jaren blijven doen.
Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe belangrijk schaduw en zitplekken zijn. Op Graspop heb je nauwelijks schaduw buiten de tenten om, extreem heet dus. Zitplekken heb je ook alleen bij de foodstands in het midden. Je mag als goedmakertje wel een kleine klapstoel meenemen als oudje, maar dat is bij LL zo veel beter geregeld.

Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe belangrijk schaduw en zitplekken zijn. Op Graspop heb je nauwelijks schaduw buiten de tenten om, extreem heet dus. Zitplekken heb je ook alleen bij de foodstands in het midden. Je mag als goedmakertje wel een kleine klapstoel meenemen als oudje, maar dat is bij LL zo veel beter geregeld.
Nederlandse festivals hebben dat echt veel beter voor elkaar als je het mij vraagt. Was ook op Pinkpop dit jaar, dat was vroeger echt gewoon een grasveld met een podium, maar ook daar heb je nu meer hoekjes en plekjes om te zitten.

Maar Lowlands overtreft echt alles, zoals ze dat vroeger ook al deden.

Laatst bewerkt:
Hier ook een trouwe Lowlandsganger die het festival heus heeft zien veranderen, deels ten goede maar zeker ook mindere of ronduit slechte ontwikkelingen die hier genoeg worden benoemd. Wat ik vooral fijn blijf vinden is dat je volgens mij zelf ook een groot aandeel hebt in wat voor Lowlands je maakt. Ga je alleen maar naar de headliners en populaire elektronische acts dan denk ik dat je misschien best wel een zwaar weekend tegemoet gaat met veel drukte en een 'ieder-voor-zich' mentaliteit.

Heb je niet zoveel must-sees en sta je open voor ontdekkingen en randprogramma? Dan is Lowlands wat mij betreft nog steeds die prachtige overload van alles wat het leven mooi maakt met prachtige random gesprekken met totale vreemden die binnen 15 minuten en voor 15 minuten je beste vrienden zijn. Zeker nu het programma zelfs iets minder, of toch zeker minder grote, pop/dance acts aan de bovenkant heeft denk ik dat we een prachtig weekend tegemoet gaan.

Op naar nummer 21. Zin in.

Hier ook een trouwe Lowlandsganger die het festival heus heeft zien veranderen, deels ten goede maar zeker ook mindere of ronduit slechte ontwikkelingen die hier genoeg worden benoemd. Wat ik vooral fijn blijf vinden is dat je volgens mij zelf ook een groot aandeel hebt in wat voor Lowlands je maakt. Ga je alleen maar naar de headliners en populaire elektronische acts dan denk ik dat je misschien best wel een zwaar weekend tegemoet gaat met veel drukte en een 'ieder-voor-zich' mentaliteit.

Heb je niet zoveel must-sees en sta je open voor ontdekkingen en randprogramma? Dan is Lowlands wat mij betreft nog steeds die prachtige overload van alles wat het leven mooi maakt met prachtige random gesprekken met totale vreemden die binnen 15 minuten en voor 15 minuten je beste vrienden zijn. Zeker nu het programma zelfs iets minder, of toch zeker minder grote, pop/dance acts aan de bovenkant heeft denk ik dat we een prachtig weekend tegemoet gaan.

Helemaal mee eens. Wandel ook eens om het meer, levert altijd iets moois op. Ik ga voor editie 23.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Raskolnikov en fugazi
De madam wou altijd al eens naar Lowlands en met het oog op niet uitverkocht en mogelijk wat goedkopere kaartjes samen weer even een weekend festivallen. Pukkelpop en Haldern ook overwogen maar in praktijk lastiger voor elkaar te krijgen ivm met uitverkocht of oppas. Zij heeft veel bands nog niet gezien, dus dat scheelt weer.
Nice! Benieuwd wat je er van vind, na zoveel jaren niet op Lowlands geweest te zijn.
Precies, mijn minst favoriete jaar was ook het jaar dat ik teveel bij de Alpha bleef hangen en te weinig op de rest van het terrein ben geweest.
Maar de drukte is zo makkelijk te ontlopen op Lowlands en de combi met randprogramma blijft voor mij het leukst. Labiel zijn bij Tamino, door naar klassieke muziek, door naar keiharde rock, dan weer even een half uurtje gekkigheid bij de wetenschapsquiz, aan de praat raken met je buurman of vrouw, je vrienden weer zoeken, lekker eten en weer naar een muziek act.

één van de weinige festivals waar je met een hele groep naar toe kan gaan en iedereen iets anders heeft beleefd.

Ik ben al 12 jaar geleden gestopt met roken, maar op festivals maak ik een uitzondering en neem ik een aantal pakjes mee. Dat is 's nachts echt een 100% garantie op goede gesprekken want sigaretten zijn inmiddels een soort hippe harddrug geworden waar je niet zomaar aankomt haha. Vroeger had je gewoon een Lucky Strike tent, tegenwoordig moet je als 21 jarige een oude man en zijn vrouw aanspreken en vragen of je een sigaret mag. Tientallen leuke gesprekken gehad met mensen van alle leeftijden. Maar vooral van de gen-z's die dan hele grote ogen krijgen als je zegt dat je in de 90's al op Lowlands was. Grote ogen als in 'tering, die is oud' haha.

Lowlands is Lowlands. Vroeger was er ook veel om te klagen. Dan liep je tussen de campings door in de blubber omdat er gewoon niks gedaan werd aan regenbuien van 3 dagen lang. Of er werd ontzettend veel gejat. Of het waren weer die bekerrapers. Of de lineup was te commercieel (2002 anyone). Of het festival ging er aan onder door omdat Limp Bizkit geboekt werd (kan je dat nu voorstellen dat mensen dat zeiden in 2000?). Of er was te weinig van dit genre, te weinig van dat.

Er is altijd iets te zeiken en dat is altijd zo geweest. Doe ik ook gewoon lekker aan mee hoor. Maar toch is Lowlands altijd thuiskomen, ook met yuppies en kaartjes van 900 euro.

Laatst bewerkt:
Lowlands is Lowlands. Vroeger was er ook veel om te klagen. Dan liep je tussen de campings door in de blubber omdat er gewoon niks gedaan werd aan regenbuien van 3 dagen lang. Of er werd ontzettend veel gejat. Of het waren weer die bekerrapers. Of de lineup was te commercieel (2002 anyone). Of het festival ging er aan onder door omdat Limp Bizkit geboekt werd (kan je dat nu voorstellen dat mensen dat zeiden in 2000?). Of er was te weinig van dit genre, te weinig van dat.

Er is altijd iets te zeiken en dat is altijd zo geweest. Doe ik ook gewoon lekker aan mee hoor. Maar toch is Lowlands altijd thuiskomen, ook met yuppies en kaartjes van 900 euro.
Ja eens met dit allemaal. Was alweer vergeten dat er vroeger idd veel gejat werd, en ook tenten met messen werden opengescheurd.

Ik kijk even die lineup terug, toen was de subheadliner op vrijdag Brainpower, en de headliner Nickelback.....

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Ja eens met dit allemaal. Was alweer vergeten dat er vroeger idd veel gejat werd, en ook tenten met messen werden opengescheurd.

Ik kijk even die lineup terug, toen was de subheadliner op vrijdag Brainpower, en de headliner Nickelback.....

Fokking Tiësto! En nee, trance was toen niet hip haha

Ik ga sinds 2010 en heb geen editie gemist. Nog steeds het allerbeste festival van NL (by far). Als er dit jaar 55.000 mensen zijn in plaats van 65.000 dan heb ik helemaal niks meer te klagen. Eindelijk dansruimte in de nacht! Mijn beste editie was 2019 qua muziek, wat een line up! Tame Impala, Anderson Paak, JUNGLE, Modeselektor, Jorja Smith, the National, Gorgio Mordoder, Paul Kalkbrenner, James Blake en ASAP Rocky die toch niet kwam. Damn die gaat niet meer overtroffen worden denk ik. Zo veel dure bands en dj’s, dat kan lowlands niet meer betalen… Tame Impala, Anderson Paak en Jungle zouden samen met The XX mijn allergrootste wensen zijn voor headliners 2027.

Ja!! Ik zit nog steeds te wachten dat ze nog ietsjes zakken, aanbod blijft maar licht stijgen... Maar nu stijgen de prijzen ook weer!!

Nog 1 weekje wachten?
In mijn herinnering lag vorig jaar de laagste prijs zon 3 dagen voor het festival.
2 jaar geleden was dat nog op de woensdagavond.

2002 was mijn eerste 😅.

Geen poncho te vinden op dat hele terrein, half onderkoeld op de Alpha heuvel na bizar veel regen naar Incubus en Korn zitten kijken terwijl mensen halfnaakt door de modder naar beneden gleden. Een schoen kwijtgeraakt in de modder, tent veranderd in een waterbed, knie kapot in de pit bij Peter Pan Speedrock.

Geweldige tijd.

In mijn herinnering lag vorig jaar de laagste prijs zon 3 dagen voor het festival.
2 jaar geleden was dat nog op de woensdagavond.
Maar dit jaar was het bij DTRH des te dichter bij het festival, des te duurder de kaartjes werden. Vind het lastig met vorig jaar te vergelijken, toen het wel meteen uitverkocht was enzo.

2002 was mijn eerste 😅.

Geen poncho te vinden op dat hele terrein, half onderkoeld op de Alpha heuvel na bizar veel regen naar Incubus en Korn zitten kijken terwijl mensen halfnaakt door de modder naar beneden gleden. Een schoen kwijtgeraakt in de modder, tent veranderd in een waterbed, knie kapot in de pit bij Peter Pan Speedrock.

Geweldige tijd.

Haha en dan aan je ouders moeten uitleggen dat het echt een vet weekend was en dat je volgend jaar weer gaat.

Peter Pan was HARD toen in de Golf (RIP). Kan me Danko Jones in de Charlie (RIP) ook nog herinneren.

• Geweldig
Waarderingen: RobbieV
Ook erg benieuwd of we dit jaar weer geluk gaan hebben met het weer. Dat zou de 5e editie op rij zijn dat we echt niets te klagen hebben!

Een dikke plensbui in 2022, voor de rest eigenlijk alleen maar zon en heerlijke temperaturen.

• Leuk
Waarderingen: LLoww en fugazi

Users who are viewing this thread