Actualiteit

Jongeren die per se 5 dagen moeten werken wordt wel echt Brekelmans' stokpaardje hè? Zelf bijna een vol decennium gestudeerd hebben en dan dit soort praatjes 😅
Als ik 40 uur werk kan ik geen huis kopen en niet op korte termijn mijn studieschuld afbetalen.

Als ik 32 uur werk (zoals nu) kan ik geen huis kopen en niet op korte termijn mijn studieschuld afbetalen.

Ik kom in beide gevallen prima rond en heb anderhalve maand per jaar extra vrij. Waarom zou ik in godsnaam 40 uur gaan werken? Op mijn productiviteit heeft het by the way nul effect, ik lever net zoveel op op werk.

Buiten dat 40 uur werken een sociaal construct is, snap niet dat niemand in een praatprogramma nog opgebracht heeft...

Als 40 uur me wel wat zou opleveren, zou ik het meteen doen uiteraard.

Is het bij de overheid überhaupt nog mogelijk een 40 uur contract te krijgen?
UIt ervaring kan ik je zeggen: nee. Fulltime is 36 uur. Er werken wel mensen 40, maar die bouwen dan 4 uur compensatieverlof op per week (dus 24 extra vakantiedagen per jaar).

UIt ervaring kan ik je zeggen: nee. Fulltime is 36 uur. Er werken wel mensen 40, maar die bouwen dan 4 uur compensatieverlof op per week (dus 24 extra vakantiedagen per jaar).
Het kan in theorie wel maar dat komt niet vaak voor. Ik heb een aantal collega's die een contract voor 40 uur per week hebben. Zelf bouw ik idd die compensatie op en dat komt het meeste voor. Al zijn er ook genoeg ambtenaren die meer dan 40 uur per week werken zonder dat ze extra betaald krijgen boven de 36 uur.
Je hebt naar mijn ervaring (heel hoog over) 2 groepen ambtenaren:
  • De welbekende raamambtenaar die 36 vooral aanwezig is en tot doel hoeft zo min mogelijk te doen;
  • De bevlogen ambtenaar die gewoon wat wil betekenen in het werk dat ie doet maar vaak gefrustreerd wordt door de, vooral door de politiek gecreëerde, bureaucratie en dergelijke.
De eerste groep komt tegenwoordig steeds minder voor. Dat is meer iets van de Boomers.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Wat, bij ons in ieder geval, ook kan op een part-time contract -> ik werk 32 uur 0.8 fte in plaats van 30.8 (0.8 van 38 uur) en daar bouw ik extra vakantiedagen mee op.

Als promovendus heb ik jarenlang 50-60, met uitspattingen naar 70, uur per week gewerkt. Nu werk ik dus 32, en ik zou echt niet terug willen. Het stuk extra geld (- kinderopvang) is het mij niet waard om tijd met mijn dochter voor op te geven.

• Geweldig
Waarderingen: AngieH
Wat, bij ons in ieder geval, ook kan op een part-time contract -> ik werk 32 uur 0.8 fte in plaats van 30.8 (0.8 van 38 uur) en daar bouw ik extra vakantiedagen mee op.

Als promovendus heb ik jarenlang 50-60, met uitspattingen naar 70, uur per week gewerkt. Nu werk ik dus 32, en ik zou echt niet terug willen. Het stuk extra geld (- kinderopvang) is het mij niet waard om tijd met mijn dochter voor op te geven.
Toch uiteindelijk een stuk belangrijker in het leven, lijkt me! Dan maar wat minder geld op je beleggingsrekening. Hier overigens ook een 32 uur werkende ambtenaar, vind het meer dan genoeg. Die 30.8 is nog wel een idee trouwens. Beetje meer vakantie is wel welkom.

@MarkvD ik was dus kennelijk wat te stellig. 40 uurs contract kan wel, maar fulltime is in beginsel wel 36 uur.

Toch uiteindelijk een stuk belangrijker in het leven, lijkt me! Dan maar wat minder geld op je beleggingsrekening.
Wat zeg jij nu. Hoop maar dat de VVD niet meeleest hier want dan kom je op de zwarte lijst. Het veelkoppig monster genaamd economische groei moet wel gevoederd blijven worden.

Wat zeg jij nu. Hoop maar dat de VVD niet meeleest hier want dan kom je op de zwarte lijst. Het veelkoppig monster genaamd economische groei moet wel gevoederd blijven worden.
Als de VVD een zwarte lijst bijhoudt, sta ik sowieso wel eenzaam aan de top denk ik, met @Oasiss op gepaste afstand

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Over werkweken gesproken, even een quote uit een artikel (Bron):

De recente cijfers laten ook zien dat vooral mannen minder uren zijn gaan werken. Vier jaar geleden maakten zij gemiddeld nog werkweken van 39,4 uur. Inmiddels is dat 38,6 uur. Voor vrouwen geldt dat zij in die jaren iets meer zijn gaan werken: van 29,8 uur naar 30,2 uur.

En ondertussen maar zeuren over dat er teveel parttimers zijn.

Maar goed, laten we niet overdrijven: er zijn ook leuke VVD'ers. Zoals Daan de Neef! Die nu bij Partij voor de Dieren zit.
Hahah en er zijn ook SP'ers die voor de darkside hebben gekozen ;).

Nee grapje, oprecht ben ik niet eens zo allergisch voor liberale gedachten, wat de VVD van origine aanhing. Daar ben ik geen voorstander van, maar is denk ik prima mee samen te werken.

Mijn VVD-stemmende vader kan dit ook roepen, terwijl zij als éénverdiener in de bouw rond konden komen..

Het blijft bizar dat het standpunt van een "liberale" partij hier niet in is: zelf weten.

Ik werk persoonlijk 48 uur in de week, niet omdat het zo lekker extra verdient maar ik heb lol in mijn werk en ambitie om het zaakje over te nemen. Wat mij betreft mag je pas gaan zeuren dat mensen meer moeten gaan werken als je het ook gaat belonen, als ik het verschil zie in wat ik verdien over die laatste 16 uur in tegenstelling tot de eerste 32 draait mijn maag om.

Is het bij de overheid überhaupt nog mogelijk een 40 uur contract te krijgen?
Bij de VVD zelf trouwens ook enkel 32 of 36 uur. Stel hypocrieten 😂

36518.jpg

• Haha
Waarderingen: fred alweer..

Users who are viewing this thread