Dat incidenten met asielzoekers het nieuws halen, ontken ik ook niet. Mijn punt is juist dat de structurele problemen in sommige asielzoekerscentra of de overlast eromheen naar mijn idee minder aandacht krijgen dan ze verdienen.
En wat het christendom betreft: natuurlijk zijn er ook conservatieve christenen met opvattingen waar ik het niet mee eens ben. Alleen zie ik in Nederland niet dat christenen in noemenswaardige aantallen vrouwen uitschelden op straat of homo’s intimideren. Dat betekent niet dat het niet voorkomt, maar de schaal en de aard van het probleem zie ik anders. Daar mag je het mee oneens zijn, maar dat is waar mijn zorg zit.
Verder heb ik het gevoel dat mensen mij hier zien als een racist. Dit wil ik graag toelichten:
Ik heb het niet over afkomst of ras, maar over gedrag. Wat mij betreft is iedereen welkom die zich aan de wet houdt, onze normen en waarden respecteert en anderen normaal behandelt. Maar dit is niet het geval!!
Waar ik moeite mee heb, is dat je bepaalde problemen soms nauwelijks meer kunt benoemen zonder meteen als racist te worden weggezet. Dat betekent niet dat ik iedereen over één kam scheer, want dat doe ik niet.
Wat ik al eens eerder heb aangekaard is het voorbeeld Polen.Veel mensen wijzen erop dat zij een veel strenger migratiebeleid voeren en ervaren dat als veiliger. Of je het daarmee eens bent of niet, daar kun je over discussiëren. Maar die discussie meteen afdoen als racistisch vind ik niet terecht.