Hier deel twee van mij drieluik
Zaterdag:
Wederom zijn we de dag weer rustig begonnen bij de Bossa Nova. Hier speelde Djuwa Mroivili, die het publiek niet alleen betoverde met haar muziek, maar iedereen tussen de nummers door ook meenam in de verhalen die ze vertelde.
Na afloop hebben we weer heel even meegedaan met de Morning Rave, maar we zijn daar niet al te lang blijven plakken.
Na een kopje koffie te hebben gedronken op het overvolle strand zijn we op zoek gegaan naar iets lekkers te eten. We kwamen uit bij de Afrikaanse jollofrijst. Dit was heerlijk. We hebben het lekker ontspannen op een bankje tussen de Fuzzy en de Hotot opgegeten. Hierdoor kregen we nog een heel klein beetje van het optreden van Thee Sacred Souls mee. Achteraf hoorde ik dat dit een energiek optreden was en dat ze het publiek goed meekregen.
Maar wij wilden op tijd een mooie spot bemachtigen in de Fuzzy voor... Midnight Generation! Jeetje, wat was dit een gaaf optreden zeg. Erg mooi hoe ze zulke dansbare muziek op zo'n mooie manier konden overbrengen, waardoor het hele publiek (om ons heen) niet alleen aan het dansen was, maar ook geconcentreerd stond te kijken. De outfits, de dansjes en zelfs de snorren matchten.
Na Midnight Generation hebben we kort bij de Hotot naar Sierra Ferrell gekeken. Dit pakte ons totaal niet, waardoor we besloten terug te gaan naar de tent voor een korte zitpauze, zodat we hierna weer konden aansluiten bij Johnny Marr of Genesis Owusu.
Maar de korte zitpauze werd een lange zitpauze. Normaal ben ik hier niet zo van, maar het beviel ons wel en de tijd vloog voorbij. Toen ik doorhad dat we Johnny Marr en Genesis Owusu niet meer zouden redden, hebben we het wat rustiger aan gedaan. We waren tenslotte pas op de helft van het festival.
Een aantal drankjes verder zijn we terug naar het terrein gewandeld. Na binnenkomst hebben we heel even bij de Teddy naar binnen gekeken, waar Oklou aan het spelen was, maar we zijn eigenlijk vrij snel weer doorgelopen omdat we nog even wat te eten wilden halen. We hebben vervolgens de halve kaart van de Vegan Asian bij de Hotot besteld en dit rustig in het gras opgegeten. Nadat we dit feestmaal hadden opgepeuzeld, gingen we een plekje op het veld zoeken, omdat we erg benieuwd waren naar de Dabull Live Band.
Aan het begin van het optreden stonden we volop mee te dansen en zingen, maar na een nummertje of vier à vijf werd het wat eentonig. Nadat we hier het eerste half uur hadden gestaan en iedereen in onze groep er klaar mee was, zijn we weggelopen. Op naar de Fuzzy dan maar.
Baxter Dury was... bijzonder. Niet echt ons ding. We hebben hier heel even gestaan, maar konden er niet echt in komen, dus zijn ook hier weer op tijd weggegaan.
Op naar de Hotot voor...
David Byrne. Wat was dit goed zeg! Ik had niet verwacht dat ik dit zo leuk zou vinden! We waren boven op de heuvel bij een van de picknicktafels gaan zitten. Hier hadden we perfect zicht over het hele veld en eigenlijk nog best goed geluid. Omringd door allemaal (voor ons) oudere fans die ieder nummer uit volle borst meezongen en springend op de banken en tafels stonden. Dit werkte voor ons zo aanstekelijk!
Na afloop heb ik erg lang gepiekerd over of ik zou blijven staan voor The xx of dat ik snel heen en weer zou gaan om een stuk van de set van Pariah mee te pakken. Dat heb ik uiteindelijk toch niet gedaan en daar kreeg ik achteraf een beetje spijt van. Want The xx begon een kwartier later dan ik dacht... Stom, maar het is niet anders. Gelukkig hadden we wel een perfect plekje bemachtigd, dus was het niet voor niets.
The xx... wow, wat was dit een goed optreden zeg! De perfecte mix tussen indie en dance. En toen er op een gegeven moment wat druppels uit de lucht vielen, kon ik dat bijna niet geloven. Dit omdat ik ze in 2017 in de stromende regen op Lowlands heb zien afsluiten en dat, ondanks die regen, het optreden van dat weekend voor mij was.
Ik vond het na afloop van het optreden erg grappig om te zien dat het publiek gewoon bleef plakken voor een dansje op "Blue Monday". Ik kreeg bijna het gevoel dat er nog een act zou komen.
En toen nog de nacht. Ik was zelf erg benieuwd naar de Rex-line-up deze nacht en Ciel maakte mijn verwachtingen ook direct waar. We hebben hier heerlijk kunnen dansen, maar man, wat was het warm daarbinnen. Pfffff.
Ik heb het nog wel volgehouden tot en met Upsammy B2B Gyrofield, maar toen we na ongeveer 45 minuten naar buiten gingen om af te koelen, heb ik de handdoek in de ring gegooid en ben ik lekker terug naar de tent gegaan. Op naar de volgende dag!
Ik heb een stuk minder acts gezien dan op vrijdag, dus daarom maak ik er vandaag een top 6 van. Ik heb er wel meer dan zes gezien, maar de acts die er niet in staan, vond ik echt niet goed genoeg voor een plek in de lijst.
Top 6 DTRH zaterdag:
- The xx
- David Byrne
- Midnight Generation
- Upsammy B2B Gyrofield
- Ciel
- Djuwa Mroivili