Donderdag
Na een leuke woensdagavond, die onverwacht later werd dan ik had ingepland, kon het echte werk beginnen.
Beginnen deden we met
Magnolia Park die ik op plaat catchy vond klinken. Ideaal om een festival mee te beginnen, aangezien het eerste optreden altijd wat moeilijker inkomen is en dan is wat toegankelijkere meezingmuziek leuk. De band heeft duidelijk wat afgekeken van BMTH met hun visuals van een avatar die ons af en toe toesprak tussen de nummers. De geluidstechnici moest er ook nog wat inkomen precies, waardoor het toch niet helemaal uit de verf kwam. Al bij al een degelijke opener.
Ego Kill Talent
Even aan de main een kijkje gaan nemen. Dit was erg saai.
Ankor
Het geluid was nog steeds niet goed afgesteld, maar de sfeer zat er goed in. Het was zeker onderhoudend, maar man wat een hitte!
Dying Wish
Ze zat er meer dan eens goed naast in de cleans. Het niet cleane werk was wel eerder oke. Toch snel weer weggegaan, want gewoon heel middelmatig.
The Funeral Portrait
Nog even binnengelopen, maar was al bijna gedaan. Dit klonk wel oke voor die 2 laatste nummers. Ze gebruikten de schermen ook, wat toch een pluspunt is.
Thrown
Voor een paar nummers is het wel oké, maar na ze nu 2x live te zien is de conclusie dat het toch allemaal wat te veel van hetzelfde is en dan begint te vervelen.
Gatecreeper
Man wat was de tent warm. Dit kwam de sfeer ook gewoon echt niet ten goede. De sound van de band was wel gewoon sterk. Zou ze de volgende keer niet meteen als must aanstempelen na deze show, maar het was zeker een zeer aangenaam optreden om volgen en als er niets tegelijk speelt een goed alternatief.
Wolves In The Throne Room
Na een toch wel matige opstart van de dag kwamen de wolven zich eens moeien. De hitte in de tent en de zanger zijn stem live zorgde ervoor dat erin komen een beetje moeilijk ging, maar vanaf dat ik volledig meegetrokken was, vergat ik even alle randomstandigheden. Eerste must see van de dag zorgde ook voor het eerste hoogtepunt van de dag.
A Day To Remember
Een band die ik vroeger wel vaker luisterde en ze hebben een resem aan meezingers. De band speelde sterk, de zanger was beter bij stem dan ik verwacht had en de sfeer zat er meteen in. Mooi eerste volledige optreden op de Main.
Bloodywood
Het stond goed vol in en om de tent. Het geluid was niet ideaal. De zangers stonden wat te zacht in de mix. De sfeer was wel fenomenaal en de visuals leverden een leuke bijdrage. Uiteindelijk weer een sterk concert dus.
Cult of Luna
Je weet dat ze goed zijn, maar elke keer verschiet je toch weer van hoe goed ze zijn. Ze komen op het podium en de bas knalt erdoor als een gek. Je denkt: "straks hoor ik niets van de rest." En een uur later ben je weer omver geblazen door een machtig concert. Absoluut weeral een hoogtepunt.
President
Er stond niet echt iets dat ik wilde zien, dus uit nieuwsgierigheid en op plaat toch een paar interessante nummers. Live stond de band gewoon als een huis. De show stak goed in elkaar en ze speelden enorm strak. Live komen de nummers ook pak steviger uit de bocht. Ze konden wel nog lang geen uur vullen.
Limp Bizkit
Er is al genoeg over gezegd. Als ze speelden klonk het gewoon sterk. Die als was echter zo groot dat het gewoon erg storend werd.
The Offspring
Begonnen erg sterk, maar in het middenstuk te veel van het grappen, grollen en coveren. Meermaals gedacht terug te keren, maar de poncho had ondertussen toch al opgegeven, dus dan maar gekozen dat ik niet voor niets doorweekt mocht zijn en blijven staan. De hits waren nog wel erg leuk na het ergste van de regen.
- Cult of Luna
- President
- Wolves In The Throne Room
- A Day To Remember
- Bloodywood
- Gatecreeper
- Ankor
- The Offspring
- Magnolia Park
- Limp Bizkit
- Dying Wish
- Thrown
- Ego Kill Talent
Niet genoeg van gezien: The Funeral Portrait
Vrijdag
Vower
Leuke opener van de dag.
Thornhill
Hier had ik meer van verwacht. Het klonk allemaal best oké, maar het was wat mak allemaal. Op plaat vond ik ze ook gewoon beter klinken.
TX2
Ja dit was de eerste positieve verrassing deze GMM. Live speelden ze gelukkig een stuk harder dan op plaat en de band was ook gewoon tof om bezig te zien. Bij de start vroeg ik me nog af waarom de zanger knielappen aan had, maar al bij het tweede nummer sprong hij met zijn volle gewicht op zijn knieen en snapte je het wel.
Letlive.
Positief dat Jason Aalon Butler terug beter bij stem was dan de laatste keer met Fever, maar de muziek van deze eerdere band is toch gewoon een pak minder en de paar nummers die ik dan wel goed vind, speelden ze niet. Al bij al een oke optreden, maar wel onder verwachting.
Oranssi Pazuzu
De slechte mix zorgde ervoor dat ik even ben gaan zitten in de tent. Dit is een band waarbij een slechte mix ook gewoon veel meer van het optreden af doet.
Harakiri For The Sky
Ja dit was een mooie overwinningstocht van een band die ik al lang eens wilde zien. Ze sleepten me vanaf de eerste minuut mee en lieten pas los bij de laatste noot.
Trivium
Dit was een zeer sterk optreden. Een productie headliner waardig en door de korte speeltijd al de hits rink aan elkaar gespeeld. Voor mij was het daardoor eigenlijk ook de perfecte speeltijd voor deze band.
We Came As Romans
Dit klonk veelbelovend op plaat. Live klonk de zanger gewoon veel en veel zwakker. Daardoor makkelijk op tijd door naar de Main.
Breaking Benjamin
Eindelijk! Nostalgie doet het altijd goed en dit was voor mij de ultieme nostalgie. Als die dan ook nog eens gewoon sterk wordt gebracht, kan je enkel genieten.
Kublai Khan TX
Weer door naar de Jupiler Stage waar KKTX de ene knock-out na de andere uitdeelde. Ik was echter ook even KO en heb me dus wat vanachter gaan zetten en van daar meegeluisterd. De sfeer zat er heel het optreden serieus in.
Leprous
De Metal Dome was tegen mijn verwachting in vol gelopen. De sfeer lag eveneens tegen mijn verwachting in enorm hoog. Dat zorgde toch wel voor een overwinningstocht ondanks de 2 vrouwen die hun eigen lichtshow hadden meegepakt op hun hoofd en met iedereen aan het praten waren.
Knocked Loose
Ja op voorhand is hier veel over gezeverd en zoals zo vaak bleek dat onterecht. Die band zou sowieso heel hoog op de affiche komen en nu gebeurde dat wat sneller.
Volbeat
Aan de noord gevoegd bij familie en vanop een afstand gekeken. Zijn stem klinkt echt niet zo goed meer.
- Leprous
- Breaking Benjamin
- Harakiri For The Sky
- Trivium 8
- TX2 8
- Vower 7
- KKTX
- Thornhill 7
- Letlive. 7
- Oranssi Pazuzu
- Volbeat
- We Came As Romans
Niet genoeg van gezien: Knocked Loose
Zaterdag
The Pretty Wild
Vond ze op plaat al intrigerend klinken en live klonk het ook gewoon erg sterk. Twee goed zingende zussen die een zeer mooie openingsshow afgaven.
Faetooth
Toch raar om bij dit soort muziek vragen om te springen en dansen en hey hey te roepen. Verder wel oké, maar met de warmte toch wat te lome muziek om echt mee te slepen.
POD
De bass van de drum stond veel te hard. Verder wel een goed feestje en de zanger is ook echt wel sterk live.
Malevolence
Kleine eetpauze met hen op de achtergrond. Kan er dus niet te veel op zeggen, maar vond het precies toch wat te veel van hetzelfde.
Ellende
Ja wat een geweldig optreden. Ze sleepten me echt mee van begin tot einde. Mooie melodieen in de nummers, wat het echt heerlijk wegdromen maakte. Dacht eigenlijk altijd dat het een Nederlandse band was, maar kijk zo leert ne mens nog wat bij op een festival.
Sepultura
Nog aangepikt bij de Brazilianen om ze voor de eerste en normaal laatste keer te zien. Het klonk allemaal best strak, maar stond wat ver en zat nog te veel in de vibe van Ellende voor de omschakeling.
Hollywood Undead
Even zitten en eten. Dit stelde weinig voor. Bullet vind ik wel een "tof" nummer.
3 Days Grace
Dit was een super leuk optreden. De sfeer zat zowel op als voor het podium erin en leuk om met zo goed als de hele groep die aanwezig was dit concert bij te wonen.
Ice Nine Kills
Ik heb 1 oortje uitgedaan en toen klonk het geluid wel goed waar we stonden. Echt een leuke show, veel nummers om mee te schreeuwen, wat we dan ook deden. Hoe pitch je deze show aan je bandgenoten?
Babymetal
Vanop een afstand gevolgd. Minder slecht dan verwacht, maar nog steeds niet mijn ding.
Moonspell
Ik had ze nog nooit gezien en keek er erg naar uit dankzij mooie verhalen. We stonden er weer met een groot deel van de groep en lieten ons helemaal meeslepen. De band was ik topvorm en het geluid stond prachtig afgesteld.
Afgesproken met jeugdvrienden die ik al lang niet meer had gezien om de laatste 2 optredens mee te pikken en daardoor Architects maar half mee gekregen. Klonk echt niet goed, spijtig voor die band die echt beter verdient. Tijd om even pauze te pakken.
Bad Omens
Hier keek ik al naar uit sinds de cancel op Rock Werchter. Al heel de dag bouwde de spanning op doordat de productie al de helft van het podium innam van de andere bands. Wat een fantastisch optreden. Echt ongelooflijk hoe goed die zanger is. De productie vond ik ook echt nice met vooral lasers en lichtshow en ongelooflijk hard liggen meekwelen.
Bring Me The Horizon
Wat was Sykes goed bij stem. House of Wolves klonk echt nog nooit zo goed. De show was super nice en stak echt goed ineen, maar er waren net wat te veel tussenstukjes. 1 of 2 nummers meer had de vaart er net wat meer ingehouden, al was het vanaf elk begin van het nummer meteen wel terug losgaan. Het afsluitende drieluik in de regen meeschreeuwen met de vrienden was ook echt wel een hoogtepunt.
- Bad Omens
- Bring Me The Horizon
- Moonspell
- Ellende
- INK
- 3 days grace
- POD
- Sepultura
- The Pretty Wild
- Faetooth
- Babymetal
- Hollywood Undead
Niet genoeg gezien: Malevolence
Zondag
Killus
Ze kregen de meest ondankbare positie door na een vermoeiend, warm weekend de dag te moeten openen in de tent. Ze deden dat wel erg verdienstelijk. Voor de industrial liefhebber zeker een aanrader.
Kuazar
In de schaduw gezet en van daar meegenomen. Ik vond er niet erg veel aan.
Gaerea
Het deed me wat denken aan de eerste keer dat ik Orbit Culture zag op GMM. Een volle marquee op een vroeg uur dat wel erg enthousiast was ondanks het matige geluid. Hopelijk staan ze er binnen een paar jaar ook weer wat later op de dag met ongelooflijk goed geluid dan. Ik was ook enthousiast ondanks de mix. De zanger zijn cleans zijn echt wel erg nice.
King 810
Cool stemgeluid en intrigerende podiumpresence. Had beter indoor gewerkt.
Europe
Meegepakt vanop de tribune. Het is allemaal wel degelijk gespeeld, maar ik vind het toch echt wat gedateerde muziek.
Wargasm
Ze waren erg energiek en pakken het podium wel in. Het zal niet mijn favoriete band worden, maar was wel onderhoudend voor eventjes.
Vltimas
Hier was ik snel weer weg.
Future Palace
Het stond erg vol en ik snapte wel waarom. Een sympathieke band die alles gaf. Niet altijd even zuiver in de cleans, maar dat drukte de sfeer niet.
Foreigner
Eventjes een stukje knuffelrock meegepakt in afwachting van de grootste must-see van de dag.
Kanonenfieber
Dit was erg indrukwekkend. Een productie die even goed de marquee zou kunnen afsluiten en ook het volk was in grote getallen aanwezig. Ze zijn live best wat toegankelijker en dat kwam de sfeer nog extra ten goede. Axis vs Allies 1-0.
Black Label Society
Nog een stuk van gehoord, maar niet aandachtig genoeg geluisterd.
The Gathering
Ik snap waarom mijn vrienden fan zijn. Voor mij is de zang vaak te symfonische metal, maar de proggy stukken kon ik wel waarderen. Het geluid dat aan het begin niet erg goed stond, hielp ook niet om in de show te komen.
Solstafir
Snel naar de Dome om daar echt nog een hoogtepunt mee te maken. De opbouw in de set was echt perfect. Wanneer de climax het kookpunt bereikte toonden de schermen precies lava van een uitbarstende vulkaan en dat is ook hoe het binnenkwam.
Electric Callboy
Ze hebben best een paar toffe nummers, maar deze show vond ik echt niks. Het valt des te harder op bij zo'n show dat ze hetzelfde trukje doen de hele tijd. Het nieuwere werk is dan ook nog eens een niveau lager wat zeker niet helpt. Als ze dan ook nog eens veel te lange remixen spelen van andermans nummers, haak ik toch af.
Carpenter Brut
Deze band doet de combo van harde gitaren met elektronische muziek veel beter. Heel leuk om ook al de schermen benut te zien.
Mastodon
De band leek er echt zin in te hebben en speelde super strak. Heel fijn dat ze deze keer de marquee mochten afsluiten. Leuk einde van een fantastisch weekend.
- Kanonenfieber
- Solstafir
- Mastodon
- Gaerea
- King 810
- Carpenter Brut
- Killus
- The Gathering
- Future Palace
- Wargasm
- Electric Callboy
- Europe
- Kuazar
- Vltimas
Niet genoeg gezien: Foreigner en Black Label Society
Wil je mijn ultieme top 10 zien, dan moet je hier zijn:
Onderwerp 'Graspop 2026: de beste optredens volgens het forum'
https://forum.festileaks.com/threads/graspop-2026-de-beste-optredens-volgens-het-forum.4304/
(Ja dit is nog sluikreclame, vanaf volgende week gooi ik jullie minder indirect dood met oproepen om te stemmen)