Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Eerste avondconclusies: vervelende security en gelowlandiseerd publiek
Ja eens, zeker wb security. Voorgaande jaren was een biertje en een mars meenemen geen probleem. Nu ging alles gelijk de bak in.

Ook bij de campingingang werd vannacht streng gecontroleerd en bij de grote ingang hele tassen leeggehaald. Logisch, maar zet er dan ook nog ff iemand bij waardoor de rij door kan blijven stromen.

Heerlijk dat het weer begonnen is! Zoals volgens mij vrijwel iedere editie vind ik het qua optredens op de vrijdag nog iets minder, wellicht moet ik ook zelf nog in de beste mood raken om het te ontvangen. Maar ik heb goed genoten van het blokje Blood Incantation - Jack White - Mula.

Ik ben nog amper bij The Secret geweest, die ga ik vandaag echt ervaren. Ben benieuwd: dat open karakter is op zich tof, maar hoop dat ik er wel net zo kan opgaan in de shows als vorige jaren.

Verslag dag 1

Op de fiets vanuit mijn Airbnb in Tilburg netjes om 13:45 aangekomen, waar ik toch wel een beetje schrok van de rij voor de bandjes. Dit niet eerder zo meegemaakt volgens mij. Al met al viel het nog mee en met 20 minuten erdoorheen. Op naar de fast lane om het terrein op te komen. Deze stond net zo vol met bolderkarren als alle andere, dus maar langs de smalle uitgang helemaal links naar binnen gegaan en “kijken wat er gebeurt”. Niemand die naar me op of omkeek…

Begonnen bij Ão wat ik niet kende maar ik erg mooi vond, maar mij niet dusdanig raakte dat ik het af wilde zien.

Iets eerder weg dus om de Casbah te bekijken voor Croith. Had hier echt het idee naar een high school bandje te kijken. Op zich niets mis mee maar kon er weinig mee.

Dus maar snel weg gegaan om het terrein verder te bekijken. In de buurt van de TWO hoorde ik toch wel erg fijne klanken. Newdad had ik wat van geluisterd maar trok me op plaat niet echt, maar live vond ik dit echt heel goed! Jammer dat ik de eerste 10 minuten gemist heb.

Rustig een heerlijke Loaded Fries zitten eten en terug de TWO in voor Sudan Archives. The BPM een van mij favoriete platen van vorig jaar dus keek hier erg naar uit. Vond haar solo op het podium toch net even te karig, maar desondanks brandde het op het einde goed los en was het wel een heel tof optreden.

Even Yin Yin staan kijken maar door de regen toch weer de TWO in en op Pommelien Thijs gewacht. Kende haar muziek niet en blijkt ook niet echt aan mij besteed. Maar wel heel sterk live en publiek ging er heel goed op.

Op tijd weg voor een andere must see, maar onderweg naar de Secret werd in de Casbah ingelokt door Shady Nasty. Beetje een monotone stem die erg hypnotiserend werkte op mij. Wilde na twee nummers weg, maar “just when I thought I was out, they pulled me back in”. Dus toch optreden afgekeken!

Toch nog de tweede helft van Model/Actriz mee kunnen pakken. Vind ze op plaat te gek maar dit was toch net even te over the top voor mij. Dat gezegd hebbende was Cinderella live horen wel het eerste echt hoogtepunt van de dag!

Van achter in de TWO Blood Incantation. Tof maar niet veel meer dan dat voor mij.

Niet zo bekend met het solo werk van Jack White, maar klonk erg goed. Paar lekkere Raconteurs nummers en Seven Nation Army live horen bracht me toch wel kippevel!

Het weer en de pijn in mijn rug einde dag zullen niet meegeholpen hebben maar zat er nog niet helemaal lekker in. Nog geen echt hoogtepunt shows gezien ook. Wel goede. Top drie voor mij: Newdad, Sudan Archives en Shady Nasty (in willekeurige volgorde).

Nieuwe Casbah echt een verbetering wat mij betreft, maar nieuwe Secret…ik ben nog geen fan. Betere zichtlijnen: ja, zeker. Maar te open. Ik hou van tenten omdat het dan wat donkerder is en dat maakt het wat intiemer ofzo. Hij is nu ook zo “in your face” en weinig secret meer. Moet misschien nog even wennen. Hoop in ieder geval dat ze de TWO nooit veranderen!!

Verder voelde het wel drukker. Nooit leuk natuurlijk, maar had niet het idee dat het terrein het niet aankon. En met mooier weer spreid alles zich nog meer uit.

Anyway, zin in vandaag! Kijk erg uit naar Aldous, Hayley, Alice en Nick!

P.s. die entrance…dat kan echt beter/mooier hoor!

Ik vind vooral de aankleding rondom de secret wat niet bijdraagt aan de sfeer. Iets te grote vlakte met teveel bestrating.

Verslag dag 1

Op de fiets vanuit mijn Airbnb in Tilburg netjes om 13:45 aangekomen, waar ik toch wel een beetje schrok van de rij voor de bandjes. Dit niet eerder zo meegemaakt volgens mij. Al met al viel het nog mee en met 20 minuten erdoorheen. Op naar de fast lane om het terrein op te komen. Deze stond net zo vol met bolderkarren als alle andere, dus maar langs de smalle uitgang helemaal links naar binnen gegaan en “kijken wat er gebeurt”. Niemand die naar me op of omkeek…

Begonnen bij Ão wat ik niet kende maar ik erg mooi vond, maar mij niet dusdanig raakte dat ik het af wilde zien.

Iets eerder weg dus om de Casbah te bekijken voor Croith. Had hier echt het idee naar een high school bandje te kijken. Op zich niets mis mee maar kon er weinig mee.

Dus maar snel weg gegaan om het terrein verder te bekijken. In de buurt van de TWO hoorde ik toch wel erg fijne klanken. Newdad had ik wat van geluisterd maar trok me op plaat niet echt, maar live vond ik dit echt heel goed! Jammer dat ik de eerste 10 minuten gemist heb.

Rustig een heerlijke Loaded Fries zitten eten en terug de TWO in voor Sudan Archives. The BPM een van mij favoriete platen van vorig jaar dus keek hier erg naar uit. Vond haar solo op het podium toch net even te karig, maar desondanks brandde het op het einde goed los en was het wel een heel tof optreden.

Even Yin Yin staan kijken maar door de regen toch weer de TWO in en op Pommelien Thijs gewacht. Kende haar muziek niet en blijkt ook niet echt aan mij besteed. Maar wel heel sterk live en publiek ging er heel goed op.

Op tijd weg voor een andere must see, maar onderweg naar de Secret werd in de Casbah ingelokt door Shady Nasty. Beetje een monotone stem die erg hypnotiserend werkte op mij. Wilde na twee nummers weg, maar “just when I thought I was out, they pulled me back in”. Dus toch optreden afgekeken!

Toch nog de tweede helft van Model/Actriz mee kunnen pakken. Vind ze op plaat te gek maar dit was toch net even te over the top voor mij. Dat gezegd hebbende was Cinderella live horen wel het eerste echt hoogtepunt van de dag!

Van achter in de TWO Blood Incantation. Tof maar niet veel meer dan dat voor mij.

Niet zo bekend met het solo werk van Jack White, maar klonk erg goed. Paar lekkere Raconteurs nummers en Seven Nation Army live horen bracht me toch wel kippevel!

Het weer en de pijn in mijn rug einde dag zullen niet meegeholpen hebben maar zat er nog niet helemaal lekker in. Nog geen echt hoogtepunt shows gezien ook. Wel goede. Top drie voor mij: Newdad, Sudan Archives en Shady Nasty (in willekeurige volgorde).

Nieuwe Casbah echt een verbetering wat mij betreft, maar nieuwe Secret…ik ben nog geen fan. Betere zichtlijnen: ja, zeker. Maar te open. Ik hou van tenten omdat het dan wat donkerder is en dat maakt het wat intiemer ofzo. Hij is nu ook zo “in your face” en weinig secret meer. Moet misschien nog even wennen. Hoop in ieder geval dat ze de TWO nooit veranderen!!

Verder voelde het wel drukker. Nooit leuk natuurlijk, maar had niet het idee dat het terrein het niet aankon. En met mooier weer spreid alles zich nog meer uit.

Anyway, zin in vandaag! Kijk erg uit naar Aldous, Hayley, Alice en Nick!

P.s. die entrance…dat kan echt beter/mooier hoor!
Bijna alles wat ik ook heb gedaan heb ik zo ervaren als jij, alleen met de drukte vond ik het nog wel meevallen (op de ingang na, maar dat kwam geloof ik meer door erg strenge security). Eten, drinken, tenten, wc's vond ik allemaal goed te doen.

• Leuk
Waarderingen: timbo
Hele fijne eerste dag. Ook aantal erg goede optredens gezien terwijl de vrijdag normaal gesproken wat mager is. Genoten van New Dad, Pacifica, Model/Actriz, Militaire Gun en Jack White.

Het was een stuk drukker maar daar heb ik geen last van gehad. Nieuwe terrein en tenten zijn een verbetering.

Zin in dag twee!

• Leuk
Waarderingen: timbo en degrotegeneraal
Eerste dag was voor mij erg geslaagd. Eigenlijk van alles wat ik heb gezien, heb ik van genoten.

De regenbui was wel een tegenvaller. De aankleding vind ik ook iets minder sfeervol dan de vorige jaren, vooral de nieuwe Floor vind ik een stuk minder mooi. Maar misschien komt het deels ook door het weer.

De nieuwe Secret is voor mij een grote pluspunt. Ik hou wel dat het groter en open is. Ook is het leuk dat je direct met muziek binnen komt.
Cul de Sac is ook een gezellige toevoeging.

Mijn uiteindelijke route: Ao - Newdad - Yin Yin - Sudan Archives - Beetje Model/Actriz - Roze Letters bij Cul de Sac - Blood Incantation - Jack White - Merol - Doppelgang

Waarvan mijn top 5:
1. Merol - Deze keuze zal misschien wat mensen laten fronzen op dit forum, maar ze was deze keer gewoon heel sterk. Lekkere band achter haar. Ze maakte optimaal gebruik van de nieuwe Secret stage en speelde alsof ze een headliner was. Jammer dat ze tijdens Jack White begon, waardoor ik niet alles heb gezien.
2. Sudan Archives - Lekker feestje en heel goed gespeeld.
3. Ao - Misschien een iets te goede start van het festival, het is moeilijk voor andere bands die te evenaren.
4. Roze Letters - Drag shows doen me altijd goed. En de sfeer zat er goed in Cul de Sac.
5. Jack White - Ik had verwacht dat hij mijn nummer één zou zijn. Helaas was ik in het voorste vak omringd door praters en ketting rokers. Hij speelde heel sterk, maar mede dankzij de wijze hoe hij door de nummers heen ging, kon hij niet de aandacht van het publiek houden. Pas bij de laatstse twee nummers ging het lekker, die werden ook veel uitgebreider gespeeld.

Heel lekker eerste dagje.

Helaas kreeg ik mn vrienden niet overtuigd om op tijd te vertrekken, dus kon nog maar een kwartiertje New Dad zien, dat was uitstekend.

Daarna stukje Yin Yin meegepikt, terwijl zij in de rij gingen staan voor dat Lidl gebeuren, vond het niet zo spannend. Echt achtergrond muziek, wat met een zonnetje beter te pruimen was geweest.

Sudan Archives was intens, met bonkende beats, maar wel vermakelijk. Ondanks dat het muzikaal ietwat eentonig werd. Volume stond zelfs met oordoppen in enorm luid voor mijn gevoel.

Curtis Harding van een afstandje gezien, die had ook echt pech met de regen, kon het daarom niet eens goed verstaan. Dus kan er geen goede mening over geven.

Pommelien daarna, want wilden twee van mn vrienden zien. Tja, ik vind het een beetje een Pinkpop act. Erg basic, je zag dat die band wel kon spelen, maar de composities lieten hen niet toe buiten de lijntjes te kleuren. Zag dat het publiek het wel leuk vond, maar voor mij werd het gauw een brei aan nummers die allemaal hetzelfde klinken.

Daarna door naar De La Soul. Zoals al gezegd, vreselijk ongeïnteresseerd publiek, terwijl ik echt ver naar voren stond. Hoorde achter me iemand 'wow ze hebben 4 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify', dat is blijkbaar waar je nu als artiest op beoordeeld wordt. In elk geval, ze begonnen net een beetje in een flow te komen en het publiek mee te krijgen, totdat er een oude man onwel werd. Heel netjes gestopt en toen knallen. Sterk repertoire, het publiek vond het echt top. En mn maat die niks van muziek afweet, behalve van Pommelien genoot ook enorm zelfs. Dus dat was ook tof om te zien.

Was wel erg korte set. Stopten 10 min voor tijd en heeft echt nog even stil gelegen. Wel mijn hoogtepunt van de dag.

Daarna Blood Incantation wat echt fenomenaal was. Wat kunnen die mannen spelen zeg. De harde Metal stukken, maar ook de Prog gedeelten tussendoor.

Heel klein stukje Ata Kak meegekregen, wilde ff de groep daar mee naartoe nemen, maar lag ze niet helemaal. Ik vond de sfeer echt heel goed daar.

Als afsluiter Jack White en dat was super strak, maar wel wat eentonig. Had het stukje van Elon Musk gemist helaas, want dat vind ik genieten. Die man heeft connecties met de apartheid en heeft zich vaker openlijk racistisch uitgesproken. Dan verdien je kritiek.

Net voor het verlaten van het terrein nog een paar nummers Merol gezien, dat was het niet helemaal voor mij.

Over een uurtje weer vertrekken voor een goed gevulde dag 2! Wil Bruno Berle zien om mee te beginnen.

Helaas niet fit genoeg om te gaan vandaag ☹️ dus met grote tegenzin mijn dagticket verkocht, maar ga langs de zijlijn meegenieten van jullie verhalen hier! Veel plezier bij Aldous, Nation of Language, Wolf Alice en co.
Dat is balen. Beterschap!

• Geweldig
Waarderingen: AngieH
Hoe zou het vandaag met het verkeer zitten? Gisteren appte een maat me dat er ongelofelijke file stond.

Hoe zou het vandaag met het verkeer zitten? Gisteren appte een maat me dat er ongelofelijke file stond.
Ik heb vanaf het fietspad in al die jaren nog nooit zo’n lange file gezien als gisteren op de weg. Zal op een uitverkochte dag ook wel weer druk zijn, maar de campingmensen zijn (veelal) binnen natuurlijk.

Erg fijne 1ste dag gehad, ondanks het lastige begin (lange aanschuiven met schouder en hoofdpijn tot gevolg). Ao was een ontroerende start, dat me soms intiem kon raken. Sudan Archives een geweldig feestje, waar ik de hele tijd met de glimlach op mijn gezicht stond. Model/Actriz was goed, ook al stak het publiek achterin enorm tegen. Blood incantation was een intense hypnotische bulldozer die me volledig heeft overrompeld. En Jack White sleurde het laatste beetje energie uit mijn vermoeide lijf.

Zou niet meteen weten wat ik het beste vond en dat betekent dat het een goede dag was. Heb wel het gevoel dat met deze drukte het nog belangrijker is om goed voorin te staan, als je echt iets wil zien. Want er zijn weer bijzonder veel praters.

Eens over Dutch disease, was echt niet oké. Vandaag maar wat dichter aanschuiven op het podium.

Wie deed onze food line-up? Hebben we al highlights binnen? Birria tacos en de southern fried chicken vielen tegen. Ik vind de variatie wel baas, levert keuzestress op. Aanbevelingen welkom! Ik neig vandaag naar de Korean egg drop, bang bang noodles en/of pokébowl.

• Leuk
Waarderingen: Ploegie
Die Burmese tent ben ik heel benieuwd naar. Stonden volgens mij op Rollende Keukens en waren daar een hit.

Ik vond de dandan noodles ook echt chill, heerlijk smakenpalet. Msemen bij Marokkaanse tentje ook goed.

• Leuk
Waarderingen: tosti
Lag het aan mij of stond Sudan Archives extreem luid? Ze maakte er wel een

Eens over Dutch disease, was echt niet oké. Vandaag maar wat dichter aanschuiven op het podium.

Wie deed onze food line-up? Hebben we al highlights binnen? Birria tacos en de southern fried chicken vielen tegen. Ik vind de variatie wel baas, levert keuzestress op. Aanbevelingen welkom! Ik neig vandaag naar de Korean egg drop, bang bang noodles en/of pokébowl.
De beste remedie is dan inderdaad wat verder vooraan gaan staan, maar helaas geen garantie. Bij Jack White stond ik erg vooraan, en helaas nog praters (en rokers) om me heen. Qua eten gisteren een erg lekkere en ruime portie Tikka Massala op, en de mosselen van Zijpe waren ook erg goed. Niettemin loop ik vandaag met een verbrand gehemelte rond door de loeihete octopusballetjes die ik vannacht na Jack White heb weggesnackt 😅. Mocht je daar zin in hebben: zorg voor een biertje om te blussen!!

• Leuk
Waarderingen: tosti

Users who are viewing this thread