Best Kept Secret 2026

Mooi! Daar lijkt Werchter zich ook wel zo’n beetje voor op te kunnen maken. Kans op Little Simz lijkt me niet zo heel groot, al kampeert ze wel net in Beuningen & start ze net een kleine tour-hiatus.
Ja, alleen geen Talbot denk ik want die speelt dan elders.
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5
Door het opruimen van de tent op zondag iets later het terrein op gekomen dan ik normaal gewild had. Waar de zaterdag al zo sterk was in alle optredens die er te zien waren, was zondag net zo raak. Genesis Owusu wat een artiest en bij Joey Valence & Brae werd nog één keer goed gas gegeven.
Verder genoten van Gorillaz en Getdown services. Publiek was ook weer erg prettig.
 
Op Primavera was Damon ook al zo.
Heb hem in elk geval al genoeg helder gezien om te weten dat het kan.
Kan me best wel eens zorgen maken om die man. De laatste keer op DTRH moest beveiliging hem zelfs ervan weerhouden om met de geluidsinstallatie te gaan slingeren.
 
Tuurlijk maar dat is precies niet wat ik zeg. Op de zondag lowlands zie je gewoon vroeg, bij allerhande optredens mensen er al af liggen en zakjes rond gaan - rond 22.00 heel weinig mensen bij de Floor / the shore waar zich toch meer mensen die voor drugsgebruik komen verzamelen. Gewoon stukken minder dan op lowlands, niet niet aanwezig ;)
Inderdaad, op Lowlands 2025 was het schering en inslag, ook al vroeg op de dag. Maar ook op BKS24 en BKS25 heb ik overdag her en der wat zakjes mdma zien rondgaan. Dit jaar helemaal niet. Dat zal vast in ieder geval deels toeval zijn, maar wie weet ook wel weer een trendje weg van de drugs overdag op BKS?
 
  • Leuk
Waarderingen: daily
Inderdaad, op Lowlands 2025 was het schering en inslag, ook al vroeg op de dag. Maar ook op BKS24 en BKS25 heb ik overdag her en der wat zakjes mdma zien rondgaan. Dit jaar helemaal niet. Dat zal vast in ieder geval deels toeval zijn, maar wie weet ook wel weer een trendje weg van de drugs overdag op BKS?
Bij Gorillaz werd lekker geschept om mij heen
 
Tijdens het begin van Gorillaz is er een groep van 6~ beveiligers het publiek linksvoor in gegaan om (van wat de mensen om me heen riepen) iemand die een Palestijnse vlag zwaaide uit het publiek te halen en met wat slag en stoot mee te nemen: Hierna werd er allemaal Free Palestine geschreeuwd. Iemand daar wat van meegekregen?
 
Tijdens het begin van Gorillaz is er een groep van 6~ beveiligers het publiek linksvoor in gegaan om (van wat de mensen om me heen riepen) iemand die een Palestijnse vlag zwaaide uit het publiek te halen en met wat slag en stoot mee te nemen: Hierna werd er allemaal Free Palestine geschreeuwd. Iemand daar wat van meegekregen?
Ik zag wel dat er een enorme groep mensen linksvoor die aan het seinen waren en kruizen aan het maken met hun armen, besef ik mij nu. Verder heb ik dat niet echt meegekregen.
 
Op Primavera was Damon ook al zo.
Heb hem in elk geval al genoeg helder gezien om te weten dat het kan.
Is dat zo? Ik had niet het idee dat hij op Primavera enorm onder invloed was hoor... Althans, bij lange na niet zo erg als ik hem al eerder gezien heb (hallo DTRH 2022...)
 
  • Leuk
Waarderingen: koekroeck
Tijdens het begin van Gorillaz is er een groep van 6~ beveiligers het publiek linksvoor in gegaan om (van wat de mensen om me heen riepen) iemand die een Palestijnse vlag zwaaide uit het publiek te halen en met wat slag en stoot mee te nemen: Hierna werd er allemaal Free Palestine geschreeuwd. Iemand daar wat van meegekregen?
Waarom zou je geen palestijnse vlag mogen meenemen naar een BKS? Als ik bedenk hoe veel ik er vorig jaar op LL heb gezien, zou het gek vinden als BKS het dan niet toe laat.

Qua drugs gebruik inderdaad een andere beleving dan op LL, hoewel ik mij daar nooit zo aan stoor.
 
Ik zag wel dat er een enorme groep mensen linksvoor die aan het seinen waren en kruizen aan het maken met hun armen, besef ik mij nu. Verder heb ik dat niet echt meegekregen.
Ik stond maar een paar meter van dat groepje maar heb door de drukte niet kunnen ontwaren waar het over ging. Er werd in elk geval niets geroepen.
 
Ik vond het weer een heel fijn weekend, zonder torenhoge uitschieter, maar wel heel veel mooie optredens. Hier alvast een top 10. Verslag volgt later.

  1. Madra Salach
  2. Genesis Owusu
  3. Nick Cave & the Bad Seeds
  4. Blood Incantation
  5. Aldous Harding
  6. Gorillaz
  7. Jack White
  8. Nation of Language
  9. Ethel Cain
  10. Mark Williams Lewis
Met bijzondere vermelding voor Skullcrusher, Maddie Ashman, Tramhaus, DYGL, Servo, Joey Valence & Brae.
 
Waarom zou je geen palestijnse vlag mogen meenemen naar een BKS? Als ik bedenk hoe veel ik er vorig jaar op LL heb gezien, zou het gek vinden als BKS het dan niet toe laat.
Vorig jaar waren er ook talloze van die vlaggen op BKS, vooral tijdens Kneecap. Ik heb trouwens helemaal geen vlaggen gezien dit jaar; wellicht ging meer om de vlag (en stok) an sich dan om welke vlag? Security leek - zoals al vaker aangehaald dit weekend - wel een stapje strenger dit jaar. Geen idee of dit uit eigen beweging was of uit opdracht (en zo ja: van organisatie of gemeente/politie).
 
Zit nogsteeds na te denken waarom ik me toch echt zo ergerde aan Damon bij the Gorillaz, terwijl ik weet dat hij altijd onder invloed op he podium staat. Ik vond het vooral richting zijn eigen band een beetje onrespectvol en onsympatiek overkomen.

Terwijl hij de ster is, de topartiest, voelde hij meer als de foute oom waarvan iedereen spijt heeft dat hij ook is uitgenodigd op de verjaardag.

Vond het echt een mega verschil met hoe Nick Cave omgaat met het publiek, de band, zijn muzikale kwaliteiten, echt twee compleet andere werelden.
 
Rock Werchter 2018 was hij toch erg helder, vond ik. Boutique, Vorst, Lotto Arena kon ik er ook niks van zeggen.
 
Zit nogsteeds na te denken waarom ik me toch echt zo ergerde aan Damon bij the Gorillaz, terwijl ik weet dat hij altijd onder invloed op he podium staat.
Het is ook niet perse altijd zo. En het is de ene keer erger dan de andere. Maar dit klinkt gewoon respectloos naar publiek en zijn eigen band.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd
Tijdens het begin van Gorillaz is er een groep van 6~ beveiligers het publiek linksvoor in gegaan om (van wat de mensen om me heen riepen) iemand die een Palestijnse vlag zwaaide uit het publiek te halen en met wat slag en stoot mee te nemen: Hierna werd er allemaal Free Palestine geschreeuwd. Iemand daar wat van meegekregen?
Bullshit. Volgens mij gewoon een jongen out gegaan. Was ook gewoon EHBO personeel bij en die jongen werd daarna gewoon vredig uit het publiek gedragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: BeWario en yannickd
Bullshit. Volgens mij gewoon een jongen out gegaan. Was ook gewoon EHBO personeel bij en die jongen werd daarna gewoon vredig uit het publiek gedragen.
Geen bullshit. Een ~zestal security had inderdaad wat mensen te pakken en heeft ze flink toegesproken linksvoor bij het hek, op de hoek van de passage naar de TWO. Geen idee wie of wat of waarom, maar er werd zeker ingegrepen en er zijn mensen uit het publiek gehaald tijdens El Mañana. Paar nummers daarvoor EHBO-inzet, dat verliep keurig, die zijn vlot gepasseerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mimi
Heb weer een heel fijn weekend gehad. Nog nooit was het zo druk op het festival maar daar heb ik eigenlijk geen last van gehad. Het terrein is net wat groter gemaakt maar zonder intimiteit te verliezen. Ook qua sfeer was het weer erg fijn.
Nieuwe Secret en Casbah zijn verbeteringen. Mis wel het Muziekgieterij podium. Een intieme plek in het bos. Daar was bv Skullcrusher veel beter tot zijn recht gekomen.
Wat dat betreft zijn er wel een paar missers geweest. Ethel Cain op One was jammer en Weval in de middag ook.
Tijdstip en podium hebben best wat invloed op de beleving.
Heb erg veel goede optredens gezien. Kwaliteit was weer hoog.

Hier mijn top 10:


1 Nick Cave & The Bad Seeds
2 Gorillaz
3 Joey Valence & Brae
4 Genesis Owusu
5 Madra Salach
6 Militaire Gun
7 Jack White
8 Radio Free Alice
9 Tramhaus
10 Dressed like Boys

Nu al weer zin in volgend jaar!
 

Users who are viewing this thread