Le Guess Who? 2026

Ik had wel wat namen verwacht, maar zoveel nou ook weer niet. Mooi zo!

Ik durf wel te stellen dat dit misschien het slechtste jaar is voor hoe goed ik in de wedstrijd zit. Ken er niet bijster veel. Wist gisteren 'al' dat Los Thutanaka de curatie ging doen, maar die hebben het nou niet heel divers ingevuld, naast zichzelf. Dan vind ik die van Tropical Fuck Storm een stuk geslaagder met Ahmed, Bill Orcutt, Dirty Three, Etran de l'Aïr, FUJI|||||||||||TA, Goat, Ishaq Aarkistra & Ustad Hassan Haider Khan, Mark Fell & Pat Thomas en natuurlijk Tropical Fuck Storm zelf. Gek hoe je daar dan wel weer veel van kent. Van Aja Monet is Shabaka Hutchings natuurlijk een erg fijne boeking!

Van de namen van LGW? zelf blij met GENA (ft. Liv.e & Karriem Riggins), Deafkids, Mazaher Mohammad Syfkhan, Posuposu Otani (gisteren ontdekt, maar top), TENGGER, The Ex & Brass Unbound (zelfde weekend ook in Bimhuis trouwens), Tortoise, Ustad Hassan Haider Khan, Yasuaki Shimuzu en Yerai Cortés.

Goed, wederom veel in te luisteren, maar op zich niet onaardig.

• Leuk
Waarderingen: Processierups
Geen must sees voor mij helaas. OOIOO is wel heel erg vet, weer eigenlijk niet eens of die ooit in NL hebben gespeeld.

Is A.R. Kane nog steeds die halve reünie? Echt een band die ik graag in originele set-up wil zien maar de live footage van de versie die recent tourde deed me vrij weinig. Melt Banana ook erg tof maar die staan natuurlijk volgende maand nog doodleuk in Utrecht in een betere zaal dan ze hoogstwaarschijnlijk tijdens het festival staan.

Tof dat LGW duidelijk bij hun (recentere) visie blijven maar het wordt ook steeds moeilijker door geopolitieke dingen deze line-up te boeken want ik zie behoorlijk veel herhaling van rewire line-ups vanaf covid bijvoorbeeld. Compleet begrijpelijk ook maar ik mis nog de echt spannende bekendere voor mij uitspringers die niet vaak in Nederland hebben gestaan.

Toch wat pareltjes weer die nog niet genoemd waren; Carmen Villain, Molina, Grouper(!), Lost Animal(damm dat die nog bestaan), Esinam, loraine james(nieuwe plaat op hyperdub is super wel anders dan haar eerdere werk) en Billy Fuller vroeger van Beak> toffe filmische soloplaat,

Ik twijfel weer tussen Sonic city, wat vaak locatie technisch fijner is, en dit.

Eerste indruk: toffe curators.

Het valt wel op dat een aantal namen al (meer dan) eens op het festival hebben gestaan.

Aja Monet heeft indruk achter gelaten tijdens haar laatste passage, benieuwd welk programma ze gaat cureren.

Eerste hele snelle blik:

Grouper, Shabaka, Tortoise, Dirty Three, TENGGER, Etran de l’air zijn hele toffe namen en dat programma van Tropical Fuck Storm ziet er sowieso goed uit. Maar programma vraagt als altijd om er dieper in te duiken, dus dat moet ik echt gaan doen.

Ik ben hier nu wel heel blij mee!

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bubba
Besloten om dan toch maar het programma in te duiken voor de namen die ik niet ken. Hier de namen voor de donderdag die me aanspreken en nog niet benoemd waren.

Ana Roxanne - fijn!
Ángeles Toledano - wel aardig, maar ik vind eigenlijk alleen maar samenwerkingen. Als ze dat flamenco vasthoudt tijdens een optreden en niet de elektronische kant opgaat, wordt dit wel wat.
Harriet Tubman & Georgia Anne Muldrow - tof.
Ibex Band - iets zegt me dat ik hier al eerder naar geluisterd heb, maar geen idee wanneer. Heel erg tof dat Ethio-jazz, -funk en -soul (heel performative wel, haha).
Lillian Allen - kende ik wel, aardige boeking, maar niet echt een fan van spoken word.
Tainá e i o u - nu al de ontdekking van deze editie? Heerlijke combinatie van avant-garde, jazz en soul. Geen idee hoe ik haar debuut van vorig jaar heb gemist.

Zo kom je eigenlijk wel op een mooi gevulde donderdag!

Gabe 'Nandez, nice. Zijn album van vorig jaar, "Sortilège", is echt een aanrader voor als je van o.a. Billy Woods houdt.

Tickets binnen voor de zaterdag. Vooral heel hyped om Gareth Liddiard solo te kunnen zien. Niet verwacht dat ik die kans zou krijgen, aangezien hij nooit soloshow buiten Australië doet. Zijn soloalbum vind ik beter dan de meeste TFS en The Drones albums. En er is nog zat ander moois te zien die dag!

• Leuk
Waarderingen: teunajax en Bubba
Tickets binnen voor de zaterdag. Vooral heel hyped om Gareth Liddiard solo te kunnen zien. Niet verwacht dat ik die kans zou krijgen, aangezien hij nooit soloshow buiten Australië doet. Zijn soloalbum vind ik beter dan de meeste TFS en The Drones albums. En er is nog zat ander moois te zien die dag!
Hier de tickets voor de zaterdag ook binnen om die reden. En om Grouper en nog meer moois.

• Leuk
Waarderingen: Lion

Users who are viewing this thread