Best Kept Secret 2026

Die laatste anekdote over Merol doet mij denken aan Peaches en Kenji Minogue, die ik beiden op dezelfde dag op Dour hebben mogen meemaken in 2016. Mooie tijden.

Aangezien Anna von Hausswolff nog niet genoemd is: Anna von Hausswolff!!

Eerste keer dat ik haar zag was in het knusse Bitterzoet, kende toen enkel "Elektra" en werd compleet weggeblazen. Sindsdien groot fan en dikke kans dat ik haar dit jaar vier keer zie. Nieuwe plaat is heel tof en zie eigenlijk Ethel Cain wel even langshuppen om hun gezamenlijke track mee te performen. En dus ook enorm zin in Ethel Cain, tegen die tijd de tweede keer dat ik haar zie, eerste keer wordt de week ervoor op Primavera. Daar trouwens ook gewoon op het hoofdpodium

Jack White 's liveset is een gegarandeerd feest op de vrijdagavond. Heb hem met soortgelijke set Way Out West zien headlinen in 2024, dat ging hartstikke los, ook omdat die laatste soloplaat gewoon hartstikke goed is.

Nick Cave altijd erg goed natuurlijk, Tramhaus idem.

Ook Yard Act, Nation of Language, Wolf Alice reeds meerdere keren live gezien, van die drie spreekt Nation of Language me het meest aan, maar verwacht ze alle drie wel mee te pakken op BKS dit jaar. .

Kijk zelf het meest uit naar mijn eerste keer Aldous Harding (cd van het jaar so far)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hanam0t0 en DJ_Tjorre
Aldous Harding, Nick Cave en Nation of Language stonden bij mij in 2019, 2022 en 2023 bovenaan het lijstje van beste BKS-optreden van die jaren. Voor mij 3 echte must sees die zaterdag. Aldous Harding heb ik na BKS nog twee keer gezien (tijdens Le Guess Who? en een eigen show in Utrecht) en dat was iedere keer echt heel goed. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken met het nieuwe werk in TWO. Nick Cave op BKS was voor mij echt buitencategorie, staat in mijn top 10 van favoriete artiesten, maar dat was toen natuurlijk ook wel een wat uitzonderlijke setting, en ik vraag me wel af of een 'gewoon' optreden van hem daarbij in de buurt kan komen. Voor Nation of Language hoop ik dat de TWO niet te groot blijkt te zijn.

Genesis Owusu vond ik eerder op BKS best energiek, maar ik zou het wel echt een flinke domper vinden als hij nu weer geen live band bij zich heeft. Zeker op de spot waar hij nu geprogrammeerd staat (om half 8 in the Secret). Maar met band gaat dat wel een van de hoogtepunten van BKS worden.

Model/Actriz en Tropical Fuck Storm allebei deels gezien op Le Guess Who?, maar ik verwacht deze allebei niet mee te pakken op BKS.

Jack White niet eerder gezien, maar op basis van alle verhalen (ook beste concert van 2025 volgens de bezoekers van TivoliVredenburg) en de concerten die online te vinden zijn zeker een must see.

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
Nation Of Languague (wel alleen het tweede deel, daarvoor was ik geloof ik bij Japanese Breakfast) vond ik op BKS ook enorm sterk en energiek. Vooral zo'n Across That Fine Line. De platen daarna vind ik echter vaak toch wat tam, tikkie saai. Ik ben wel benieuwd wat nu dan de nummers zijn die live knallen.

Model/Actriz vond ik afschuwelijk op Le Guess Who? destijds, enorm aanstellerig. Maar ik wil best geloven dat het meer aan mij lag op dat moment (al moe en een veel te volle Pandora hielpen niet). Ik zou ze best een tweede kans willen geven.

The Getdown Service: ik sluit me aan bij wat hierboven al is gezegd. Vooral gaan als je een onderbroekenlolfeestje wil, maar muzikaal stelt het niets voor.

Hiqpy is inderdaad enorm sterk live. Ook ik ga ze helaas missen vanwege Madra Salach.

Mac DeMarco vond ik zelf doodsaai de vorige keer op de ONE.

Ao was prachtig én opzwepend tegelijk in de Hertz (Tivoli).

Sef was echt heel leuk en divers op Lowlands vorig jaar.

Sorry vond ik de vorige keer op BKS wel aardig, maar zeker niet memorabel. Men an Tol net wat sterker op London Calling vorig jaar.

Genesis Owusu herinner ik me net wat beter als een klein lichtpuntje op een matige vrijdag waarop het vooral wachten op Diiv was.

Tropical Fuck Storm: retestrak op LGW?

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
Mijn grootste minpuntje van deze BKS lineup is dat er te veel staat dat al ik gezien heb. Dat is tegelijkertijd misschien ook een teken dat ik iets moet minderen met festivals.

Jack White - de show in Tivoli was een van de shows van het jaar. Hij straalt enorm veel plezier uit en is daarmee nog steeds de act waar ik het meeste zin in heb dit jaar.

Nick Cave - zijn track record spreekt voor zich. BKS 2022 was magisch. Ziggo Dome daarna was gewoon sterk.

Blood Incantation - zowel de Timewave Zero set op Roadburn als een losse normale show in Tivoli gezien. Nog beter dan op plaat beide keren.

Model/Actriz - drie keer gezien. De eerste keer in een soort kas in de volle zon op Wide Awake werkte niet geweldig. Op LL en DTRH was het fantastisch.

Tropical Fuck Storm - inmiddels al weer lang en een aantal albums geleden. Toen heb ik me goed vermaakt.

Wolf Alice - dat maakt de clash tussen TFS en WA extra lastig want WA is ook altijd raak (BKS en Tivoli).

Sorry - enkel gezien in het voorprogramma van Shame in Paradiso in 2018. Toen waren ze nog wat zoekend met amper singles uit, maar ze hebben sindsdien genoeg moois uitgebracht.

Gorillaz - vond ik wat saai op LL maar gaat op BKS prima vallen denk ik.

Ethel Cain - prima op DTRH maar inmiddels is ze ook weer flink gegroeid.

Anna Von Hausswolff - een van de hoogtepunten van Roadburn, ook al weer een hele tijd terug.

Ata Kak - zeer vermakelijk op LGW en gewoon cult. Weet niet zeker of het tweede keer weer zo leuk is.

Militarie Gun - braken het skatepark in Tilburg aardig af. Zal in de Casbah ook prima werken.

Tramhaus - al zo'n 10x uitstekend bij vermaakt.

The Zawose Queens - een van de grootste verrassingen van LGW vorig jaar. Super tof!

Joey Valence & Brae - erg energiek maar vond het de vorige keer BKS nog net wat te makkelijk.

Genesis Owusu - enorm goede show de vorige keer BKS. Hopelijk kan hij nu opnieuw verrassen.

Dame Area - op Zeitgeist viel het niet echt goed maar op dit tijdstip misschien wel.

Yard Act - op LL en MoMo vermakelijk maar ook wat irritant en nep.

Crows - in de juiste setting top (Cul de Sac) maar op een te groot podium erg matig (Valkhof).

Mac DeMarco - erg saai.

Mên an Tol / Croithe - leuk op LOTD maar niet heel memorabel.

Stella op Valkhof en Amaarae op LL deden me echt niks.

Mula B, Job Jobse, Sophie Straat, Parker Fans, Lucky Done Gone, Merol, Grote Geelstraat, Jungle By Night staan op elke straathoek dus als je die had willen zien dan heb je ze al wel gezien.

Mijn grootste minpuntje van deze BKS lineup is dat er te veel staat dat al ik gezien heb. Dat is tegelijkertijd misschien ook een teken dat ik iets moet minderen met festivals.

Jack White - de show in Tivoli was een van de shows van het jaar. Hij straalt enorm veel plezier uit en is daarmee nog steeds de act waar ik het meeste zin in heb dit jaar.

Nick Cave - zijn track record spreekt voor zich. BKS 2022 was magisch. Ziggo Dome daarna was gewoon sterk.

Blood Incantation - zowel de Timewave Zero set op Roadburn als een losse normale show in Tivoli gezien. Nog beter dan op plaat beide keren.

Model/Actriz - drie keer gezien. De eerste keer in een soort kas in de volle zon op Wide Awake werkte niet geweldig. Op LL en DTRH was het fantastisch.

Tropical Fuck Storm - inmiddels al weer lang en een aantal albums geleden. Toen heb ik me goed vermaakt.

Wolf Alice - dat maakt de clash tussen TFS en WA extra lastig want WA is ook altijd raak (BKS en Tivoli).

Sorry - enkel gezien in het voorprogramma van Shame in Paradiso in 2018. Toen waren ze nog wat zoekend met amper singles uit, maar ze hebben sindsdien genoeg moois uitgebracht.

Gorillaz - vond ik wat saai op LL maar gaat op BKS prima vallen denk ik.

Ethel Cain - prima op DTRH maar inmiddels is ze ook weer flink gegroeid.

Anna Von Hausswolff - een van de hoogtepunten van Roadburn, ook al weer een hele tijd terug.

Ata Kak - zeer vermakelijk op LGW en gewoon cult. Weet niet zeker of het tweede keer weer zo leuk is.

Militarie Gun - braken het skatepark in Tilburg aardig af. Zal in de Casbah ook prima werken.

Tramhaus - al zo'n 10x uitstekend bij vermaakt.

The Zawose Queens - een van de grootste verrassingen van LGW vorig jaar. Super tof!

Joey Valence & Brae - erg energiek maar vond het de vorige keer BKS nog net wat te makkelijk.

Genesis Owusu - enorm goede show de vorige keer BKS. Hopelijk kan hij nu opnieuw verrassen.

Dame Area - op Zeitgeist viel het niet echt goed maar op dit tijdstip misschien wel.

Yard Act - op LL en MoMo vermakelijk maar ook wat irritant en nep.

Crows - in de juiste setting top (Cul de Sac) maar op een te groot podium erg matig (Valkhof).

Mac DeMarco - erg saai.

Mên an Tol / Croithe - leuk op LOTD maar niet heel memorabel.

Stella op Valkhof en Amaarae op LL deden me echt niks.

Mula B, Job Jobse, Sophie Straat, Parker Fans, Lucky Done Gone, Merol, Grote Geelstraat, Jungle By Night staan op elke straathoek dus als je die had willen zien dan heb je ze al wel gezien.
Grappig, ik prijs de BKS line-up juist, omdat ik er nog weinig van live heb gezien. Maar ga helaas ook weinig naar festivals als LOTD en ITGWO en dit aord mijn eerste BKS. Zeker als ik BKS vergelijk met bijvoorbeeld een PP, waar zeg maar alle usual suspect staan die je in de afgelopen jaren al op LL, RW of PP zelf had kunnen zien.

Ik vind het zo jammer dat Tramhaus niet valt voor mij... Voelt aan alles alsof die act echt gemaakt is voor mij maar na ze vier keer gezien te hebben blijft het als een soort gimmickact voelen. Helaas, veel plezier voor iedereen die er wel van kan genieten. Misschien dat ik er toch beland en het nu wel valt..

• Leuk
Waarderingen: BelugaBob en Onibaba
Grappig, ik prijs de BKS line-up juist, omdat ik er nog weinig van live heb gezien. Maar ga helaas ook weinig naar festivals als LOTD en ITGWO en dit aord mijn eerste BKS. Zeker als ik BKS vergelijk met bijvoorbeeld een PP, waar zeg maar alle usual suspect staan die je in de afgelopen jaren al op LL, RW of PP zelf had kunnen zien.
Het kan soms ook net toeval zijn. Ik vind de DTRH lineup dit jaar dus heel fijn omdat de eerdere edities met Little Simz (2022) en David Byrne (2018) precies de enige edities zijn die ik in de afgelopen jaren gemist heb. Dat gecombineerd met Jacob Alon (vorig jaar gemist), Oklou (eerste festival show) en The xx (LL 2017 was de laatste editie die ik daar gemist heb). Maar anders was die lineup voor mij ook een stuk minder.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Ik vind het zo jammer dat Tramhaus niet valt voor mij... Voelt aan alles alsof die act echt gemaakt is voor mij maar na ze vier keer gezien te hebben blijft het als een soort gimmickact voelen. Helaas, veel plezier voor iedereen die er wel van kan genieten. Misschien dat ik er toch beland en het nu wel valt..
Ik heb precies hetzelfde. Vol verwachting in 2024 gaan kijken op BKS. Elk nummer leek op de vorige en na 15-20 minuten had ik het eigenlijk wel gezien.

Ik heb precies hetzelfde. Vol verwachting in 2024 gaan kijken op BKS. Elk nummer leek op de vorige en na 15-20 minuten had ik het eigenlijk wel gezien.
Nou hebben jullie me nieuwsgierig gemaakt ! Ik heb rond dat tijdslot nog niets gepland, schuifel zaterdag wel effe langs Tramhaus om dit te ervaren. Eens kijken wat het met mijn gemoedstoestand doet als ik een uur lang varianten van 'Beech' hoor.

Nog even recapitulé over het terrein: Not nothing blijft gewoon in het bos, Casbah naar de botsauto's. Toch? En volgende week maken ze bekend dat de Effenaar wel degelijk het stokje overneemt van de Muziekgieterij. En dat The Secret óók een update krijgt. En dat je bij Corona op het water kan dansen.

Met die presentatie van de Casbah lijkt het spel op de wagen. Misschien gaan ze zo elke area communiceren. Elke week dag 1. Mag van mij!

Ik moet zeggen dat er voor mij ook wel wat gaten in in mijn timetables zijn gevallen, inderdaad zo'n Tramhaus, je gaat er heen maar het is wel een beetje been there, done that. Moet zeggen dat het glaasje halfvol toch langzaam naar glaasje halfleeg is gegaan. Het is gewoon voldoende, maar geen ruime voor mij.

• Leuk
Waarderingen: elo
Met die presentatie van de Casbah lijkt het spel op de wagen. Misschien gaan ze zo elke area communiceren. Elke week dag 1. Mag van mij!
Waar hebben ze dit eigenlijk gecommuniceerd? Op de site zie ik het niet (ik heb geen social media, behalve dit forum dan ;) ).

Fr22jYHXoAAzDZG.jpg

op 14/05 kwam "Introducing NotNothing"
op 19/05 kwam "Introducing Casbah"

Denk dat de plattegrond vorig jaar eind mei kwam.

Users who are viewing this thread