Down the Rabbit Hole 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
Gecombineerd met iedereen die tegelijkertijd het terrein op wilde komen. Gebeurt elk jaar vrijdag begin van de middag tbh
Ja die entree is al enkele jaren behoorlijk ellendig. Al was het vorig jaar al iets beter dan het jaar ervoor, als ik het me goed herinner.

Controles zijn strenger op het meenemen van alcohol/drugs en vooral op de vrijdag als iedereen tegelijkertijd dat terrein op wilt. Dan moeten er ineens 30-40k man doorheen terwijl er 20 (?) beveiligers zijn?

Controles zijn strenger op het meenemen van alcohol/drugs en vooral op de vrijdag als iedereen tegelijkertijd dat terrein op wilt. Dan moeten er ineens 30-40k man doorheen terwijl er 20 (?) beveiligers zijn?
Maar ik snap dan niet zo goed waarom dit wel lukt op een festival als Lowlands? En het is niet alleen op vrijdagmiddag. Had er afgelopen jaar wel elke dag last van. Lijkt er ook wel op dat ze op DTRH strenger controleren dan andere festivals, wat ik ook niet helemaal begrijp.

Maar ik snap dan niet zo goed waarom dit wel lukt op een festival als Lowlands? En het is niet alleen op vrijdagmiddag. Had er afgelopen jaar wel elke dag last van. Lijkt er ook wel op dat ze op DTRH strenger controleren dan andere festivals, wat ik ook niet helemaal begrijp.
Geen idee, ik ben zelf nooit bij LL geweest. Ik heb er ook een hekel aan, al regelmatig het begin van iets gemist omdat we daar nogal lang moesten wachten. Ze hebben die poortjes nu ook smaller gemaakt zodat je er niet omheen kan lopen omdat je anders door het water moet.

Op Lowlands heb je 2 ingangen, dat spreidt al wat drukte. Al kan het daar op piekmomenten ook even aansluiten in een rij zijn. In mijn ervaring scheelt het al veel als je het voor de beveiliging ook wat makkelijker maakt door alvast je tasje opengeritst aan te bieden of je zakken leeg te halen. Vaak is een korte blik dan voldoende.

Heeft ook te maken met de vergunning vanuit de gemeente. Wellicht is gemeente Beuningen wat strenger dan Dronten?

De controles bij Dekmantel (onder gemeente Amstelveen) waren bijvoorbeeld ook altijd veel strenger dan de festivals onder de gemeente Amsterdam.

Heeft ook te maken met de vergunning vanuit de gemeente. Wellicht is gemeente Beuningen wat strenger dan Dronten?

De controles bij Dekmantel (onder gemeente Amstelveen) waren bijvoorbeeld ook altijd veel strenger dan de festivals onder de gemeente Amsterdam.
Is vooral wat schar zegt denk ik hoor. Beveiliging moet aan het eind van het weekend gewoon aantonen dat ze hun best hebben gedaan, als die op vrijdag alvast even de moeite doen kan er de rest van het weekend makkelijker gedaan worden :)

Is vooral wat schar zegt denk ik hoor. Beveiliging moet aan het eind van het weekend gewoon aantonen dat ze hun best hebben gedaan, als die op vrijdag alvast even de moeite doen kan er de rest van het weekend makkelijker gedaan worden :)
Ja en dus ook het tegenovergestelde (twee jaar terug) toen ze vrijdag en zaterdag amper keken en zondag alles aan het uitpluizen waren.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar
Zoals bijna elk jaar zijn het vaak de verrassingen en onbekende bandjes die me bijblijven en valt er natuurlijk genoeg te ontdekken, maar ook ik moet helaas concluderen dat mijn blokkenschema tot nu toe erg leeg is qua 'must-sees'.
Uiteraard moet er nog e.e.a. ingeluisterd worden, maar voorgaande jaren waren er echt elk weekend een artiest of 7,8 die ik echt moest zien.
Dit jaar is alleen XX voor mij een absolute must-see.

Ik denk ook echt dat ze dit jaar niet uit gaan verkopen. Waarschijnlijk hebben veel mensen gewacht tot de laatste drop namen, die in mijn ogen erg tegenviel (en als ik het zo lees ben ik niet de enige). Ben het volledig eens met @Mimi dat de wat 'scherpere' acts echt ontbreken. Voorgaande jaren waren er echt wel wat grotere 'rock-bands' te bewonderen op grote podia die ik dit jaar zeker mis (Wunderhorse, Idles, Amyl and the snifflers, QOTSA, Gurriers).

Het wordt zeker weer een mooi feestje maar volgend jaar wacht ook ik op de definitieve namen voor ik een kaartje koop.

Tja ik moest het er weer even bij zoeken, veel zakt toch ook wel weer weg in de herinneringen.

Weet dat ik vorig jaar ook een paar blokken had dat er niet per sé een must see stond. Toen waren het vooral FKA Twigs en Zaho de Sagazan die het voor mij deden. Massive Attack natuurlijk ook, maar die heb ik inmiddels al zo vaak gezien, net als Underworld. Joey Valence & Brae was toen ook een must see die ik nog niet had gezien, maar die clashte met Zaho de Sagazan. Beth Gibbons een must see, evenals Floating Points. Al met al slechts een dikke handvol namen die ik vooraf echt dik onderstreept had. Heel veel andere leuke namen, maar niets wat ik nog niet eerder had gezien (zoals Wunderhorse en Wet Leg bijvoorbeeld).

Dit jaar zijn vooral Oklou, The Xx, Little Simz, Apparat, David Byrne en Beirut dik onderstreept. Ook een goede handvol dus, voor mijn gevoel redelijk vergelijkbaar met vorig jaar.

Naar mijn mening dus een degelijke, logische DTRH line-up, in de lijn met andere jaren (met uitzondering van het eerste jaar na corona, toen vond ik het daadwerkelijk minder interessant).

ook maar even een poging gedaan

vrijdag
jacob alon > sticks > florence road > mind enterprises > cmat > empire of the sun > apparat > little simz > liza vd brink & vera siemons/two shell/avalon emerson/doppelgang

zaterdag
folk bitch trio > thee sacred souls > frans kalf > johnny marr/jim legxacy > tldp > oklou/westside cowboy > dabeull > joy crookes/baxter dury > david byrne (!!!) > yousuke (dat wordt sprinten) > the xx > indie gloria (hehe) > upsammy b2b gyrofield

zondag
paak listening club > ijsland > matt berninger/deki alem (hangt af van de staat waarin ik dan ben) > overmono > florence + the machine > malou > gerd janson b2b hunee

• Leuk
Waarderingen: yeaghi
Zaterdag 6 must-sees (waarvan 1 clash) en op de andere dagen 2 must-sees bij elkaar. Had wel wat lekkerder verdeeld kunnen worden.

Vrijdag

Hondenfokker - (Nederland Philharmonisch Orkest) - Jacob Alon - Sticks + Orkest / Femme Fugazi - Florence Road / Peaches - 😴 - CMAT - Tomora/Kevin Morby - Apparat - Little Simz - Two Shell - Avalon Emerson

Zaterdag
Folk Bitch Trio - Thee Sacred Soals / Maha - All Them Witches - Sierra Ferell - Johnny Marr - The Last Dinner Party - Oklou (/Westside Cowboy) - 😴 (/TBA) - Baxter Dury - David Byrne - DJ Travella (/The Mary Wallopers) - The xx - Mall Grab/Upsammy

Zondag

King'gongolo Kiniata - 😴 - Beirut - Charlotte Cardin - Honey I'm Home (/IJsland) - Matt Berninger - Loyle Carner - Panic Shack - Florence + The Machine (/Bombstrap)

• Leuk
Waarderingen: Lion en yeaghi
Vrijdag
Lang wachten tot de dag een keer begint - NPO - Paradise Bangkok Molam International Band? - Sticks - Florence Road - ZG/Mind Enterprises - Tomora?/Kevin Morby?/La Rat - uur op een dixi kakken - Apparat - Little Simz - Avalon Emerson

Zaterdag
Folk Bitch Trio? - Thee Sacred Souls - All them Witches? - Sierra Ferell - Johnny Marr - Last Dinner Party / Vegyn - Oklou - Kijken naar groeiend gras op de camping - Baxter Dury - David Byrne (!) - The xx - Ciel - Upsammy b2b Gyrofield/DJ Babatr

Zondag
Naaz? - Derya Yildrim/Grup Simsek? - Beirut - ?? - IJsland? - Deki Alem/Matt Berninger - Loyle Carner - Overmono? - Florence + the Machine - Badsista - Gerd Janson b2b Hunee/ Twiena

• Leuk
Waarderingen: yeaghi

Users who are viewing this thread