Graspop Metal Meeting 2026

Ik zat daarnet even op setlist.fm te kijken naar de EU tourdata van Crowbar (staan al op alcatraz), toen ik zag dat er enkele data zijn toegevoegd in Europa eind juni, waaronder graspop. Heb dit opgezocht en zijn dus meerdere niewssites die claimen dat ze effectief op graspop staan. De band heeft zelf wel nog niks hierover gezegd. Heb dus geen idee of al die artikelen vals of incorrect zijn of ze toch nog een onaangekondigde vervanger zullen zijn
Heb nog beetje verder gekeken en al die data en locaties zijn exact dezelfde als die van Faetooth. Geen idee wat ik dus met deze info moet doen...
Ik heb echt dringend de laatste namen en timetable nodig 🙏

Cavalera "Chaos AD"
Classic Sepultura album + the atmosphere and energy of the Cavaleras. what more can we ask for?

Alter Bridge
Love them, never saw them before, looking forward to it.

Volbeat
Saw them in 2008 & three times in 2018 opening for GNR- felt like a different band. they've come a long way and I'm excited to see them as a headliner.

Quicksand
Not my thing.

Sex Pistols
Not my thing.

Bush
I've known them forever but never could get into them.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MandyRose
Quicksand: niks voor mij

Bush: op de hypedag leek het me wel wat, dus toegevoegd aan mijn inluisterplaylist, maar merkte al snel dat ik steeds nummers skipte als zij voorbij kwamen. Toch maar weer verwijderd uit de playlist. Ik verwacht niet dat ik hier te vinden zal zijn.

Cavalera Chaos A.D.: niks voor mij

Sex Pistols ft. Frank Carter: ik ben fan van Frank, maar buiten de hitjes heb ik niet niet per se veel met de Sex Pistols. Misschien ga ik even kijken, maar het heeft geen hoge prioriteit voor mij.

Alter Bridge: al jaren fan, altijd geweldig live. Dit is zeker een must see!

Volbeat: ook al jaren fan, 9/10 supergoed live. Nog een must see!

Cavalera "Chaos AD"
Geen must see, maar mochten ze niet clashen ben ik zeker benieuwd en zal ik een kijkje gaan nemen

Alter Bridge
Niet mijn ding

Volbeat
Loop ik met een grote boog omheen

Quicksand
Ga ik zien

Sex Pistols
Twijfel geval. De muziek vind ik tof maar de vorige keer dat er een deel van de Pistols stond viel het erg tegen.

Bush
Ga ik zien

Quicksand:
Nooit echt veel naar geluisterd, maar als ik het opzet kan ik er wel van genieten (de KEXP live sessie is aan te raden). Helaas heb ik niet de tijd om elke band op mijn schema volledig in te luisteren, dus ik denk dat ik ook bij Quicksand gewoon lekker in het gras ga zitten met een Jupiler en me laat verrassen.
Bush:
Als er niks tegenover staat ga ik kijken, maar in dit geval sta ik waarschijnlijk bij Bark in de Marquee.
Cavalera:
Chaos A.D. is echt zo'n album dat ik erg goed vind, maar na een paar nummers vaak afzet (kan ook aan mijn aandachtsboog liggen). Live weet het me misschien beter te pakken en anders ga ik gewoon de moshpit in, daar vermaak ik me sowieso wel. Er staat in ieder geval nog niks tegenover volgens te clashfinder.
Sex Pistols:
Frank Carter ken ik niet, maar de Sex Pistols zijn zo iconisch dat ik zelfs les over ze heb gehad tijdens kunstgeschiedenis. Dat optreden wil ik dus niet missen, al is het maar met een biertje op het gras (waar de muziek zich ook prima voor leent).
Alter Bridge:
Voor mij een absolute must-see. Echt een top-band, al ben ik het niet altijd eens met de keuzes qua setlist. Bij Alter Bridge albums heb ik altijd het gevoel dat de focus op de helft van de nummers ligt en dat de rest een beetje opvulling is. Ik doe het dan ook echt voor Blackbird en Metalingus, aangezien ik niet verwacht dat ze Watch Over You, In Loving Memory, Open Your Eyes, etc. zullen spelen op festivals. Hoe dan ook ben ik fan en ga ik kijken.
Volbeat:
Nooit gezien, maar staat al sinds 2022 hoog op mijn lijstje door The Devil's Bleeding Crown. Na de aankondiging ben ik pas meer gaan luisteren (voornamelijk het Telia Parken concert) en die mannen maken echt tijdloze muziek. Het nieuwe album staat ook vol met goede nummers, dat is voor mij altijd een belangrijk puntje waar Alter Bridge dus minpunten krijgt. Ik denk dat Volbeat een van de hoogtepunten van mijn Graspop gaat worden!

Quicksand: moet ik nog beluisteren

Bush: Nooit gezien en spelen toch nog veel nummers uit Sixteen Stone dus denk dat ik deze wel ga kijken.

Cavalera: zal wat afhangen van clashes

Sex Pistols ft. Frank Carter: Vorig jaar gezien op de Lokerse, dat was toen eerder matig, denk dat ik deze nu skip

Alter Bridge: kan er maar niet ingeraken dus skip

Volbeat: verwacht het begin te missen door een clash met Leprous maar daarna ga ik wel kijken

Alter Bridge en Volbeat zijn wel de beste bands deze stage voor mij. Beide niet per se bands waar ik echt diehard fan van ben (Volbeat nog nooit live gezien en Alter Bridge verloor het de vorige keer van Motionless in White in de clash), maar als ik aanwezig was op deze dag, dan was het gewoon heel de dag rondom de mainstages rondhangen. Vermoedelijk alles wel op de achtergrond meegepakt dus, maar de andere 4 bands kan ik me niks meer van herinneren van het inluisteren (al is er dit jaar ook niet heel erg ingeluisterd, omdat al snel duidelijk was dat we er dit jaar niet bij zouden zijn).

Over inluisteren gesproken, misschien dat Bush en muziek van Cavalera me inmiddels wel meer liggen. @Piebe71 tips voor het inluisteren van muziek van Cavalera / Sepultura? Jij kan vast een beetje inschatten welke nummers ik zou kunnen proberen.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Over inluisteren gesproken, misschien dat Bush en muziek van Cavalera me inmiddels wel meer liggen. @Piebe71 tips voor het inluisteren van muziek van Cavalera / Sepultura? Jij kan vast een beetje inschatten welke nummers ik zou kunnen proberen.
Sowieso van Chaos A.D:

We who are not as others
Nomad

Sepultura an sich kan ik alleen maar tips geven tot het Roots album. Van de latere albums met Derek Green ken ik maar weinig.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dwarf
Sepultura an sich kan ik alleen maar tips geven tot het Roots album. Van de latere albums met Derek Green ken ik maar weinig.
Is dat eigenlijk een principekwestie voor je, of heeft het andere redenen? Ik sluit namelijk zeker niet uit dat Sepultura de laatste jaren diverse nummers heeft geschreven die jou prima moeten liggen. Ik vind zelf namelijk dat ze in de periode met Derrick Green veel interessantere nummers hebben gemaakt. Met name de proggy inslag bij een aantal nummers van de laatste paar albums vind ik erg vet.

• Leuk
Waarderingen: saurus en Joslittel
Is dat eigenlijk een principekwestie voor je, of heeft het andere redenen? Ik sluit namelijk zeker niet uit dat Sepultura de laatste jaren diverse nummers heeft geschreven die jou prima moeten liggen. Ik vind zelf namelijk dat ze in de periode met Derrick Green veel interessantere nummers hebben gemaakt. Met name de proggy inslag bij een aantal nummers van de laatste paar albums vind ik erg vet.
Hahahaha, niet teveel achter zoeken Jamel. Ik was diehard fan in de 90er jaren. Mijn mooiste metalmoment ooit was in '96 bij Sepultura in Donington.
Ik haakte gewoon af toen Max wegging. Nu ze voor de afscheidstournee langs komen in Dessel luister ik wel naar de laatste setlists van de huidige Sepultura. Goede muziek, maar in mijn ogen niet bijzonder. Ga ze nu zeker zien op Graspop. Maar ik heb bij Sepultura nou eenmaal voor en na Max. En dat heeft dan waarschijnlijk meer met mijn leeftijd te maken🤗😆

Alter Bridge: Wil ik wel zien, Elke keer als Metalingus wordt ingezet hoop ik dat Edge (Adam Copeland) op het podium komt gesprongen en iemand speared, maar tot nog toe is dat nog niet gebeurd.

Bush: Gezien als voorprogramma van Volbeat in het Sportpaleis, dat was meer dan genoeg. Deze laat ik passeren.

Cavalera "Chaos A.D.": Dat album staat in mijn persoonlijke top 5 ever, Dus ja, zeker en vast dat ik deze ga zien.

Quicksand: Mij onbekend, als dat de dagopener is zal ik dat misschien vanaf een afstandje bekijken, met een koffie in de hand om wakker te worden.

Sex Pistols ft Frank Carter: Ga ik wel zien uit nieuwsgierigheid. Kan meevallen kan tegenslagen we zien wel.

Volbeat: Een van men favoriete bands, dus een zekerheidje. Zo'n band die ik heb zien groeien van kleine zaaltjes tot arena"s en altijd feest.

Quicksand, Cavalera & Sex Pistols kan ik kort en bondig over zijn: niet m'n ding, won't see.

Bush: heel kort als voorprogramma gezien van Volbeat vorig jaar. Er zaten toen echt wel enkele playback stukken in. Ik hoop dus vurig dat dit voor een festivalshow niet het geval zal zijn. Het is wel waarschijnlijk dat ik ze meepik en nog een kans geef.

Alter Bridge: Ik ben een groot Myles Kennedy fan maar tot nu toe nog nooit echt een Alter Bridge-show bewust meegepakt. Moet ze naar mijn gevoel ook nog meer gaan inluisteren want veel verder dan een Metalingus en Watch Over You kom ik niet. Staat wel als 'must see' op m'n radar.

Volbeat: Tja. Het is voor mij de band die de poorten van Metal heeft geopend (en de reden voor m'n eerste GMM bezoek in '16) . By far ook de band die ik het meest live heb gezien (kort gevolgd door Airbourne) dus ik kijk door een gekleurde bril ernaar toe. Is een instant must-see voor mij en kijk er ook al echt weer naar uit om ze te zien.

Alter Bridge: Ik ben een groot Myles Kennedy fan maar tot nu toe nog nooit echt een Alter Bridge-show bewust meegepakt. Moet ze naar mijn gevoel ook nog meer gaan inluisteren want veel verder dan een Metalingus en Watch Over You kom ik niet. Staat wel als 'must see' op m'n radar.
I would recommend to listen to their album "Fortress" in full.
It is not their biggest commercial success but a killer album with awesome melodies and, to my opinion, it has a more unique sound.

A track that's worth mentioning is "Waters rising" and it's an amazing song with Mark Tremonti on vocals.

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: Jimmeh07 en jonasvh
Na mijn naam 2x onderaan te zien qua scores voor de main north en south op donderdag, kan ik nu al verraden dat dit podium het vrijdag sowieso beter zal doen bij mij.

Quicksand leren kennen doordat ze in 2023 naar Desertfest kwamen. Hun song 'Fazer' heeft een heerlijke Tool-vibe en zorgde voor een aantrekking en verder inluisteren van de band. Gestart in de hardcore-punk scene van New York begin jaren '90 maar hebben hun sound wel snel laten evolueren tot een meer groovy, melodieuze insteek. Wat net een goede sweet spot blijkt op te leveren voor mij, die hardcore basis die dan ingevuld wordt met interessantere composities. Hun desertfest set was meer dan behoorlijk en kijk er dus wel naar uit om de dag te openen bij hen. Kan volgens mij goed werken in de middagzon met mogelijk een eerste pintje.

Bush is, zoals voor velen hier, ook voor mij een echte flashback naar mijn tienerjaren. Gavins diepe, warme stem wist een snaar te raken en Sixteen Stone mocht (na een illegale download op napster / soulseek op een cd gebrand, wat een tijden!) die jaren vaak de cd-speler in.
Ik heb hen niet eerder live gezien, dus het is weliswaar met de nodige voorzichtigheid uitkijken naar deze set. Heb verder alleen nog wat vrees voor een clash die ze niet winnen :(

Cavalera - Sex Pistols - Alter Bridge - Volbeat
Deze bands kan ik samen overlopen. Lijken me allemaal 'oké'; ik ben van geen enkele fan, maar kan ze ook allemaal best aanhoren.
Als er een gat is in mijn schema en ik heb hier vrienden staan/ zitten, is de kans groot dat ik van iets / enkelen wel een stuk zal meenemen.

Mijn zoon had viavia gehoord dat BMTH deze toure hun eertse album spelen.
Weet iemand hier iets van?.
Dit album kan hij nog wel behappen.

• Thinking
Waarderingen: Projunk
Alter Bridge
Ik heb deze groep pas na Graspop 2023 leren kennen en toen baalde ik echt dat ik ze niet heb gezien dus hier ga ik zeker aanwezig zijn! veel fijne nummers

Cavalera "Chaos AD"
zegt me op zich niet zo veel, indien er niets beters is zal ik wel eens gaan kijken

Volbeat
Een van de weinige headliners waar ik oprecht helemaal niks van ken, heb ze ietswat ingeluisterd maar ook dit maakte me niet echt warm, al zal ik er waarschijnlijk wel staan met de rest van mijn groep

Quicksand
dont care

Sex Pistols
Even gaan kijken bij God Save The Queen maar daar houd het ook wel op

Bush
leuk groepje voor vroeg in de namiddag, de kans bestaat dat ik er ga staan

• Leuk
Waarderingen: MandyRose

Users who are viewing this thread