als je drukte wilt vermijden zou ik inderdaad niet naar Phuket gaan, van de honderd verschillende strandbestemmingen in Thailand is dat wel echt de druksteNu het hier toch over Thailand gaat, enkele korte vragen:
Is een week in Chiang Mai een goed idee of is dat te lang?
Een idee of iets als karon beach mee valt qua toerisme en drukte of beter phuket volledig vermijden en Khao Lak nemen?
Een week Chiang Mai is zeker niet te lang, er valt in de buurt daar zeer veel te doen en al helemaal als je ook nog Chiang Rai zou willen bezoeken (Blauwe en witte tempel komen ook wel zeer vaak voor in overzichten van Thailand)Nu het hier toch over Thailand gaat, enkele korte vragen:
Een idee of iets als karon beach mee valt qua toerisme en drukte of beter phuket volledig vermijden en Khao Lak nemen?
Veel vogels kijken! Ben jaloers op wat daar allemaal rond vliegt (ik moet t gewoon doen met de "saaie" Euraziatische wintervogels die hier rond vliegen).Nog 2 weken en dan zit ik in Costa Rica! We gaan een maand rondreizen door CR en grotendeels door Nicaragua, omdat het daar wat betaalbaarder is. De (globale) planning is nu: San Jose (CR) > La Fortuna (CR) > San Juan del Sur (NI) > Ometepe (NI) > Granada (NI) > Corn Islands (NI) > Masaya (NI) > westkust CR, bijv Playa Cabujal of Samara > afhankelijk van de tijd: Monteverde (CR) > San Jose (CR)
Het is dus vooral de centraal/noordwest kant van Costa Rica en de zuidwestkant van Nicaragua die we aan gaan doen. Mocht iemand nog (praktische) tips hebben hou ik me aanbevolen![]()
Nu twee keer geweest in Chiang Mai en je kan er makkelijk een week vullen met verschillende activiteiten.Nu het hier toch over Thailand gaat, enkele korte vragen:
Thanks, is het eenvoudig om taxis enzo te nemen daar? Want had online gelezen dat grab en dergelijke er amper werken.Nu twee keer geweest in Chiang Mai en je kan er makkelijk een week vullen met verschillende activiteiten.
Khao Lak is erg rustig als dat is wat je zoekt. Huur geen brommer bij Zion Store. Die van ons werkte niet deftig, waardoor we zijn gevallen.
Ja klopt wel, maar dat hadden we eigenlijk overal in het zuiden van Thailand. Taxi's zijn wel een pak duurder dan in het noorden daardoor. (Niet in Phuket geweest, omdat we die bewust hebben overgeslagen wegens de verhalen en video's).Thanks, is het eenvoudig om taxis enzo te nemen daar? Want had online gelezen dat grab en dergelijke er amper werken.
Ben enkel nog maar in Bangkok geweest in Thailand, en daar werkte Grab, Bolt en aanverwante perfect. In andere Zuid oost Aziatische landen ook nog nooit problemen mee gehad. Goed om te weten dat dus mogelijk algemeen zo is in het zuiden van Thailand dan.Ja klopt wel, maar dat hadden we eigenlijk overal in het zuiden van Thailand. Taxi's zijn wel een pak duurder dan in het noorden daardoor. (Niet in Phuket geweest, omdat we die bewust hebben overgeslagen wegens de verhalen en video's).
In Khao Lak zijn veel 'goedkope' resorts, die kunnen vaak wel een taxi regelen als je geen motor wil huren. Wij hadden zelf van iemand op straat de nummer gevraagd en dat werkte ook perfect.
Ook in Bangkok en het noorden merkten we trouwens dat Bolt beter werkte en vaak goedkoper was.
Oeehh veel plezier! Wij vonden Monteverde vreselijk dus gewoon skippen. In Costa Rica hadden wij voor 4 weken een huurauto, ideaal! Zou zeker een auto aanraden. Onze hoogtepunten waren in La Fortuna de zipline en nighttour voor met name kikkers.Nog 2 weken en dan zit ik in Costa Rica! We gaan een maand rondreizen door CR en grotendeels door Nicaragua, omdat het daar wat betaalbaarder is. De (globale) planning is nu: San Jose (CR) > La Fortuna (CR) > San Juan del Sur (NI) > Ometepe (NI) > Granada (NI) > Corn Islands (NI) > Masaya (NI) > westkust CR, bijv Playa Cabujal of Samara > afhankelijk van de tijd: Monteverde (CR) > San Jose (CR)
Het is dus vooral de centraal/noordwest kant van Costa Rica en de zuidwestkant van Nicaragua die we aan gaan doen. Mocht iemand nog (praktische) tips hebben hou ik me aanbevolen![]()
Wanneer ga je?Nu het hier toch over Thailand gaat, enkele korte vragen:
Plan is januari volgend jaar.Wanneer ga je?
Thanks nogmaals! Weet jij zo of je de auto dan kan inleveren als je de grens naar Nicaragua over gaat? En dat je hem daar ook weer kan huren als je terug Costa Rica in gaat?Oeehh veel plezier! Wij vonden Monteverde vreselijk dus gewoon skippen. In Costa Rica hadden wij voor 4 weken een huurauto, ideaal! Zou zeker een auto aanraden. Onze hoogtepunten waren in La Fortuna de zipline en nighttour voor met name kikkers.
Manuel Antonio vonden wij het mooiste park, alles gezien daar in 1 dag. Verschillende apen, luiaards, toekans etc.
Niet op de planning maar mocht je nog tijd hebben... Puerto Viejo! We zagen in een uurtje 10 luiaards in het wild!! We dachten er een hele hoop te gaan zien door heel Costa Rica in een maand, nou niet dus. En Cahuita park is ook mooi met de Viper.
In Nicaragua is Uber geen ding, je moet met die app waarbij je zelf met de chauffeur een prijs afspreekt. Ben de naam even kwijt.
Manuel Antonio is echt de moeite, op dikke halve dag heb je het wel gezien. Maar extreem veel wildlife en gewoon heel mooie ligging aan het water. Als je in de buurt bent zeker meenemen.Thanks nogmaals! Weet jij zo of je de auto dan kan inleveren als je de grens naar Nicaragua over gaat? En dat je hem daar ook weer kan huren als je terug Costa Rica in gaat?
Manuel Antonio stond niet op de planning, maar kunnen we wellicht wel mee pakken ipv Monteverde.
Poehh ik meen wel eens iets daarover gelezen of gehoord te hebben.. maar wij zijn met de bus van San Jose naar de grens gegaan (die stopt op meerdere plekken waar je ook nog op zou kunnen stappen)Thanks nogmaals! Weet jij zo of je de auto dan kan inleveren als je de grens naar Nicaragua over gaat? En dat je hem daar ook weer kan huren als je terug Costa Rica in gaat?
Manuel Antonio stond niet op de planning, maar kunnen we wellicht wel mee pakken ipv Monteverde.
Ik vond het ook niet per se druk, vond het gewoon helemaal niks haha. Grauw, grijs, sfeerloos.Ik herken de verhalen over Monteverde niet helemaal. Ik was er in 2019 (eind april) en toen viel het enorm mee qua drukte. Ligt idd wel een beetje buiten de pas als je de standaard routes in Costa Rica volgt. Ik vond de hangbruggen toch wel erg spectaculair. Liep daar ook in m'n eentje in de middag. Zeer veel wildlife gezien, waaronder de quetzal. Toen ik aan het einde van de middag bij dat hoofdcentrum aankwam, kreeg ik zelfs te horen dat bezoekers al een uur niet meer het park in mochten, omdat er een grote katachtige was gesignaleerd. Gaf wel een bizar gevoel toen. Voor de rest is er weliswaar weinig te beleven in dat gebied.
Overigens wel zonde dat het Noordoosten niet in de route zit. Tortuguero was voor mij wel echt een hoogtepunt in Costa Rica.
Persoonlijk vind ik 1 dag/nacht ergens net niks, ga altijd minstens voor 2.Oh ik ga ook heel even vol aan op Thailand hier (ook al ga ik er niet voor de muziek heen).
Wij gaan komende zomer ook drie weken. Met drie kids van 10, 13 en 16. Dit is de beoogde route:
Bangkok 4 dagen - Ayutthaya 1 dag - Uthai Thani 1 dag - Kamphaeng Phet 1 dag - Sukothai 2 dagen - Chang Mai 3 dagen - vliegen naar Bangkok - Koh Chang 4 dagen - Koh Kood 3 dagen - Bangkok 1 dag
Zijn er ervaringsdeskundigen die tips hebben over deze route? Is het een beetje toe doen. Ik twijfel nog een beetje over het stuk tussen Bangkok en Chang Mai. Is het te doen om in alle genoemde plaatsen een dagje te zijn, of is het verstandiger een plaats minder te doen en ergens anders een extra dag te plannen? In principe willen we alles met bus, boot en trein doen (behalve terug van Chang Mai naar Bangkok met het vliegtuig). En in Chang Mai misschien een auto huren.
Ben benieuwd naar jullie gedachten!