Lowlands 2026

Dit is inderdaad het probleem. Het toppunt qua drukte op het terrein is na de headliner als het terrein veel kleiner wordt en juist net op dat moment de meeste mensen op het terrein komen/zijn. De combinatie van de mensen die overdrag hun hoogtepunt hebben of de mensen die voor de nacht komen en nu lekker van de camping komen. Het zal waarschijnlijk wel met twee punten te maken hebben. 1. de vergunning van de Alpha? 2. Wellicht dat ze snachts niemand in de buurt van het water willen hebben, wat ik eigenlijk wel kan begrijpen.
Hoezo zou de Alpha een aparte vergunning hebben? Alsof het buren verderop uitmaakt of muziek van de Alpha of een andere tent komt. Punt is dat met de huidige vergunning na 1 uur geen live muziek meer gemaakt kan worden. Dance kan wel, want dat heeft minder dynamiek en dus minder pieken (tenminste, ik dacht dat het zo werkt). En de dancetenten zijn ook dicht te maken, wat natuurlijk ook veel scheelt in geluidsoverlast.

En ja, het is zo tussen 11 en 1 ‘s nachts het drukst op het terrein, maar het echte probleem zijn de tenten, en dan vooral de Bravo. Daar wil iedereen naar binnen. Hacienda is ook vaak vol, maar de rest valt toch nog wel mee?

Hoezo zou de Alpha een aparte vergunning hebben? Alsof het buren verderop uitmaakt of muziek van de Alpha of een andere tent komt. Punt is dat met de huidige vergunning na 1 uur geen live muziek meer gemaakt kan worden. Dance kan wel, want dat heeft minder dynamiek en dus minder pieken (tenminste, ik dacht dat het zo werkt). En de dancetenten zijn ook dicht te maken, wat natuurlijk ook veel scheelt in geluidsoverlast.

En ja, het is zo tussen 11 en 1 ‘s nachts het drukst op het terrein, maar het echte probleem zijn de tenten, en dan vooral de Bravo. Daar wil iedereen naar binnen. Hacienda is ook vaak vol, maar de rest valt toch nog wel mee?
India ook vaak wel heel vol. Heineken meestal half vol. Dus daar meer mensen naar toe krijgen is ook nog een verbeterpunt.

Heb je geen extra vergunning nodig bij de Alpha, omdat dat geen tent is?

Ik snap zelf niet dat ze de spreiding over Bravo en Heineken niet wat groter willen hebben. Vind Cape Lowlands gedurende de nacht altijd ontzettend druk terwijl er op het andere terrein rond de Heineken altijd maar weinig gebeurd. Vorig jaar programmeerden ze de India nog best scherp, met Lammer en The Dare. Als ze die namen nou in de Heineken zouden knallen (en gelijk de Heineken een mooie make-over geven), zou er een veel natuurlijkere spreiding ontstaan. Dit omdat er dan een loopstroom tussen de Bravo en Heineken ontstaat. Veel mensen zullen dan onderweg ook nog even gaan kijken bij Haciënda, Armadillow en Xray waardoor deze tenten ook nog wat deviatie in hun belasting krijgen.
Exact hierop hoop ik al jaren. Heineken is een rotte kies, maar in potentie een gouden kroon.

Vraag het de ambtenaren, maar het is volgens mij wel zo. Zie bijvoorbeeld: https://festileaks.com/2021/03/lowlands-en-defqon-krijgen-vergunning-latere-eindtijd/. Zal wel met het open podium of ligging (geluid rechtstreeks richting Biddinghuizen) te maken hebben.

Volgens mij kunnen ze nu wel een vergunning krijgen tot 3:00 'snachts, wat wellicht al iets gaat helpen.

Denk dat Lowlands even naar de Wave moet kijken van Pukkelpop. Die makeover was zeer geslaagd, de Heineken verdient ook zoiets.

Ik snap zelf niet dat ze de spreiding over Bravo en Heineken niet wat groter willen hebben. Vind Cape Lowlands gedurende de nacht altijd ontzettend druk terwijl er op het andere terrein rond de Heineken altijd maar weinig gebeurd. Vorig jaar programmeerden ze de India nog best scherp, met Lammer en The Dare. Als ze die namen nou in de Heineken zouden knallen (en gelijk de Heineken een mooie make-over geven), zou er een veel natuurlijkere spreiding ontstaan. Dit omdat er dan een loopstroom tussen de Bravo en Heineken ontstaat. Veel mensen zullen dan onderweg ook nog even gaan kijken bij Haciënda, Armadillow en Xray waardoor deze tenten ook nog wat deviatie in hun belasting krijgen.
Maar de Heineken had vorig jaar toch Bokoesam tijdens the dare? Ik ben er niet geweest, maar daar was het toch ook gewoon volle bak. Wat valt er dan nog te compenseren?

Vraag het de ambtenaren, maar het is volgens mij wel zo. Zie bijvoorbeeld: https://festileaks.com/2021/03/lowlands-en-defqon-krijgen-vergunning-latere-eindtijd/. Zal wel met het open podium of ligging (geluid rechtstreeks richting Biddinghuizen) te maken hebben.

Volgens mij kunnen ze nu wel een vergunning krijgen tot 3:00 'snachts, wat wellicht al iets gaat helpen.
Zoals het mij ooit door Bente Bolleman is uitgelegd bij een rondleiding (wel aantal jaar geleden, misschien niet helemaal scherp meer) wordt in de omgeving gemeten hoeveel geluidsoverlast is. Dat blijkt in ieder geval ook uit dit artikel. Als ik me niet vergis gaat het om waarden die gemeten worden aan huis, dus waar de overlast ervaren wordt. (Hij vertelde me toen ook dat de eerste keer silent disco bijna voor problemen zorgde, omdat te veel mensen meezongen wat voor te veel geluidsoverlast zorgde.)

Lowlands heeft natuurlijk voor alle uren dat het festival open is een vergunning, alleen de waarden van toegestane geluidsoverlast variëren. Check bijvoorbeeld deze uitspraak van de Raad van State bij punt 3: 'In de vierde plaats regelt het besluit een verlenging van de avondvoorwaarden van Lowlands met twee uren op dagen die aan een vrije dag voorafgaan. Deze wijziging is neergelegd in voorschrift 4.8 en brengt met zich dat tijdens Lowlands op vrijdag en zaterdag tussen 23.00 uur en 01.00 niet de nachtvoorwaarden, maar de avondvoorwaarden gelden, waardoor voor die twee uren een hogere grenswaarde voor geluid geldt.'

Goed, precies weet ik het ook niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er een vergunning is voor de Alpha, Bravo, etc. Wat is daarmee te winnen? Ik heb eerder het idee dat het Festileaks-artikel niet helemaal zuiver is opgeschreven. Ja, er gold toen een eindtijd van 23:00 voor de Alpha, maar puur omdat ze eerder maar tot zo laat de veel ruimere avondvergunning hadden. Net zoals het me ook lijkt dat voor het hele terrein een 24-uursvergunning is. Dat Lowlands daar geen gebruik voor maakt voor de Alpha zal toch gewoon praktisch zijn? Wat wil je daar nog doen na middernacht?

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Maar de Heineken had vorig jaar toch Bokoesam tijdens the dare? Ik ben er niet geweest, maar daar was het toch ook gewoon volle bak. Wat valt er dan nog te compenseren?
Tja, stond toen zelf bij The Dare dus zou het niet weten haha. Maar als ik dat zo hoor was dat wel een geslaagd experiment. Uit mijn ervaring is het altijd zo dat iedereen op automatisme naar de Bravo trekt om dan af en toe naar India door te schuifelen als daar ook wat interessants is of als Bravo te druk is. Als de norm wordt verschoven zodat India en Heineken ook beiden volwaardige, al zijnde het iets alternatievere (lees band/live optredens), programma's hebben, is dat automatisme er ook een beetje vanaf.

Paar jaar terug stond sleaford mods ook in de Heineken na de headliner, ik heb van horen zeggen begrepen dat het toen ook best druk was in de Heineken. Uit dat kan ik voorzichtig concluderen dat er echt wel een behoefte is aan een iets breder geprogrammeerd en verspreid nachtprogramma.

• Leuk
Waarderingen: @Marc
Goed, precies weet ik het ook niet, maar ik kan me niet voorstellen dat er een vergunning is voor de Alpha, Bravo, etc. Wat is daarmee te winnen? Ik heb eerder het idee dat het Festileaks-artikel niet helemaal zuiver is opgeschreven. Ja, er gold toen een eindtijd van 23:00 voor de Alpha, maar puur omdat ze eerder maar tot zo laat de veel ruimere avondvergunning hadden. Net zoals het me ook lijkt dat voor het hele terrein een 24-uursvergunning is. Dat Lowlands daar geen gebruik voor maakt voor de Alpha zal toch gewoon praktisch zijn? Wat wil je daar nog doen na middernacht?
Probleem van de Alpha is denk dat het semi-open air is. Bravo etc staat het geluid binnen in de tent

Probleem van de Alpha is denk dat het semi-open air is. Bravo etc staat het geluid binnen in de tent
Natuurlijk, maar los daarvan: wat zou je daar willen doen? Er moet sowieso een tent dicht, want in tegenstelling tot overdag zijn in de nacht alle tenten in gebruik, dus ook allemaal vol (m.u.v. de Heineken 😅). En het is natuurlijk ook heel logisch om het terrein in de avond vanaf de Alpha leeg te vegen. Ik heb eerder het gevoel dat de keuze voor een semi-open tent heel logisch volgt uit de locatie en de rol die die tent op het festival speelt dan dat vanwege die semi-openheid de Alpha niet in de nacht gebruikt wordt.

Vind de armadillow echt 1000x beter. De 24 uurs tent was een sfeerloze grimmige circustent met heel slecht geluid.
Ik ken de 24 uurs tent niet (was voor mijn tijd), maar de Armadillow als plek om nog even te feesten heb ik nooit echt begrepen. Elke keer als ik er snachts langsloop is het meer een soort uitrust en eet plek dan een plek waar iedereen danst en geniet van een DJ. Terwijl er meestal best leuk gedraaid wordt. Een tent lijkt mij dan iets meer uitnodigen om nog even de laatste energie eruit de dansen.

Een tent lijkt mij dan iets meer uitnodigen om nog even de laatste energie eruit de dansen.
Bravo, India, Haciënda?

24-uurscafé vond ik zo’n boerenrocktent. Al kwam ik er waarschijnlijk te weinig om een goed beeld te kunnen vormen. Zou met het huidige publiek maar matig matchen, vermoed ik.

Prima stuk. Ik mis alleen nog een reden van het niet uitverkopen: "festivalgangers wachten tot de prijzen 150,00 euro goedkoper zijn op ticketswap".
Als ik kijk naar de mij bekende festivals:
1 Heeft Pohoda festival een extra dag met The Cure maar is ondanks een iets zwakkere headlinerset toch al voor meer dan 90 procent uitverkocht voor de nu vier dagen festival (normaal 3 dagen)..
2 Het Cactusfestival in Brugge heeft op korte tijd de zondag (Editors als headliner) uitverkocht.
3 De Lokerse Feesten hebben de dag met Lenny Kravitz al kort na opening verkoop uitverkocht.
4. Rock Werchter heeft net als Rock en Seine zijn 'The Cure' dag volledig uitverkocht (zondag 5 juli) op minder dan een maand tijd inzake dagtickets. Dit jaar zijn er op elke dag van RW minstens twee headliners te vinden en is de line-up sterker dan die van vorig jaar.
5. Pukkelpop heeft in recordtempo op een halfuurtje alle combitickets uitverkocht door een Gen-Z programmering met oa Sombr, Djo, Turnstile, Deftones,..Een week na start voorverkoop zijn ook de vrijdagtickets voor 85 procent uitverkocht.
6. WAY OUT WEST FESTIVAL in Zweden heeft een waanzinnig sterke programmering en is volledig uitverkocht in driedaagse of combi ticketten. Enkel nog eendagstickets of tweedagentickets blijven er nog over.

Enerzijds de kwaliteit van de line-up en anderzijds de prijs-kwaliteitsverhouding spelen mi een grote rol in de iets tragere verkoop van Lowlands. Je mag dat zeker niet veralgemenen naar alle festivals. Alhoewel elke artiest die een stadiontournee of residentie verkiest boven festivals ook een aderlating vormt voor het festivalgebeuren.

Bravo, India, Haciënda?

24-uurscafé vond ik zo’n boerenrocktent. Al kwam ik er waarschijnlijk te weinig om een goed beeld te kunnen vormen. Zou met het huidige publiek maar matig matchen, vermoed ik.
Wat is een boerenrocktent en wat is een definitie van het huidige publiek? Mijn aanname is dat het nu een duister drugshol zou worden…..

• Leuk
Waarderingen: markvdrheijden
Btw netjes gedaan van Dauwpop met Bleech 9:3. Had ik graag willen zien op LL dit jaar….

• Leuk
Waarderingen: Cooklu
Bravo, India, Haciënda?
Zijn nou net de tenten die ik te druk vind snachts of waar muziek gedraaid wordt waar ik niet zo'n fan van ben. Terwijl ik de muziek bij de Armmadillow wel leuk vind. Alleen zeker tot een uurtje of 03:00 is het daar maar een saaie boel en voelt het nooit echt als een plek aan waar je nog even kan dansen.

Je mag dat zeker niet veralgemenen naar alle festivals.
Tja, in je voorbeeld noem je geen enkel Nederlands festival. Het is gewoon opvallend dat DTRH, Wildeburg, LL, Zwarte Cross, BKS geen van allen is uitverkocht. Ook Pinkpop niet, al is dat geen verrassing misschien.

Maar dan lijkt er dus iets groters mee te spelen, los van de lineup van een indivdueel festival. Misschien dat iedereen nu naar België gaat, al valt dat - los van RW - volgens mij altijd erg mee qua aantallen…

Users who are viewing this thread