Bospop 2026

Nadat Muziekodroom in Hasselt dicht ging heeft de Bosuil een tijdje best wel wat grote Belgische acts geboekt, maar dat lijkt er ook weer wat vanaf te zijn.
Ik weet ook niet of er in Weert behoefte is aan een poppodium met een avontuurlijk programma, want degenen die dat zoeken staan ook zo in de Effenaar. Veel mensen vinden het wel prima dat de Bosuil gewoon een plek is voor een gezellig avondje uit zonder er teveel bij na te denken geloof ik.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Die gaan naar Eindhoven/Tilburg. De programmering lijkt toch vooral gericht te zijn op bezoekers die specifiek geïnteresseerd zijn in de genres die in de Bosuil aan bod komen. Blijkbaar trekt dat ook voldoende locals (al heb ik wel vaker in een redelijk lege zaal daar gestaan, zoals bij CCC inc.).
De Bosuil is eigenlijk een beetje de Nederlandse Spirit of 66, maar dan een stuk minder legendarisch.

Jammer dat je de term treurig noemt trouwens.
Dit geldt natuurlijk voor elke zaal.

Ben ook wel mee eens dat ik bosuil laatste tien jaar niet echt boeiend meer vind. Is voor mij inmiddels sowieso te ver weg om naar toe te gaan maar dat vroeger nog wel eens wat voorbij komen waarbij ik dacht, jammer dat ik zo ver weg woon.

Misschien moest er "qua programmering" tussen. Maar wat je zegt, dat geldt intussen voor meer zalen :)
Het is maar alleen een opinie en dat mag. Blijkbaar is er een markt voor en dat bedienen ze. Zegt meer over de huidige staat van nieuwe muziek dan iets anders

Hoe bedoel je?
Dat blijkbaar is er een grote markt voor 'oude' en 'niet relevante' muziek. Is van alle tijden weet ik. Maar houdbaarheid van artiesten is veel korter (opkomst van bubblegum muziek) tegenwoordig dus een loyale fanbase opbouwen die meerdere generaties omvat is veel moeilijker dan in het verleden, altijd uitzonderingen. Interessant is ook hoe de industrie probeert te manipuleren. Tegenwoordig een solo artiest (liefst vrouw) is waarnaar wij moeten luisteren want die is een stuk goedkoper (voor de industrie dan) te laten touren dan een Rolling Stones bijvoorbeeld. Band, dansers enz. lekker sessie muziekanten (goedkoper), boeit niemand in het publiek hoe de drummer van Harry Styles heet. Het is gewoon veel meer een professionele geldmachine geworden.

Dat forumleden als muzieksnobs willen profileren is prima. Maar daar ligt niet het geld voor de industrie.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: Timmy, graaf1 en elo
En ik maar denken dat carnaval nog moest beginnen 🥴
Met jou in ons midden is het elke dag carnaval

200.gif

• Leuk
Waarderingen: Timmy
Dat blijkbaar is er een grote markt voor 'oude' en 'niet relevante' muziek. Is van alle tijden weet ik. Maar houdbaarheid van artiesten is veel korter (opkomst van bubblegum muziek) tegenwoordig dus een loyale fanbase opbouwen die meerdere generaties omvat is veel moeilijker dan in het verleden, altijd uitzonderingen. Interessant is ook hoe de industrie probeert te manipuleren. Tegenwoordig een solo artiest (liefst vrouw) is waarnaar wij moeten luisteren want die is een stuk goedkoper (voor de industrie dan) te laten touren dan een Rolling Stones bijvoorbeeld. Band, dansers enz. lekker sessie muziekanten (goedkoper), boeit niemand in het publiek hoe de drummer van Harry Styles heet. Het is gewoon veel meer een professionele geldmachine geworden.

Dat forumleden als muzieksnobs willen profileren is prima. Maar daar ligt niet het geld voor de industrie.
Leg me even uit waarom een solo artiest, bij voorkeur blijkbaar vrouw, een stuk goedkoper is? Zou de productie van de RS goedkoper zijn dan Beyonce Swift of Gaga? En wat betreft de drummer van Harry Styles. Sarah Jones is al sinds het begin van zijn solo carrière vaste tourdrummer bij Styels. Het zal misschien veel mensen een zorg zijn. Net zoals het velen een zorg zal zijn wie de drummer is van Lady Gaga of Paul Simon. Maar geloof me dat iedere muzikant die met een wereldact op tour gaat, de sessiemuziekanten, van wereldklasse zijn. Velen touren in verschillende bands en dat is niet omdat ze slecht zijn.
Dat het een professionele geldmachine is geworden is al altijd al zo geweest.
Was in de jaren 60-70-80-90 ook al zo alleen toen werd er denk ik meer geld binnen geharkt met platen/cd verkoop. Dat zal sinds de komst van internet veranderd zijn. Maar geld moest er altijd al verdiend worden...

Als je zo diep in het wereldje zit dat je alle prijzen van alle shows weet en daaruit je conclusies kon trekken, had je jezelf ook wel iets beter kunnen formuleren denk ik. Wat een dom van de pot gerukt verhaal zeg.

Wel volgens AI, maar zeker waar.

Zelfs op stadionniveau blijft een soloartiest aanzienlijk goedkoper (en winstgevender) dan een band. Hoewel de productiekosten voor elke stadionact astronomisch zijn, houdt een soloartiest onder de streep meer over door de manier waarop de "punten" (percentages) en overheadkosten zijn gestructureerd.

1. De "Splits" zijn genadeloos
Bij een stadionband (zoals U2 of The Rolling Stones) wordt het grote geld meestal verdeeld onder de oprichters. Als een stadionconcert 5 miljoen euro winst oplevert:

* De Band: Die 5 miljoen wordt door 4 of 5 gedeeld. Elk lid krijgt ~1 miljoen.

* De Soloartiest: (bijv. Taylor Swift of Ed Sheeran) Die houdt de volledige 5 miljoen zelf. Zelfs na het betalen van een ingehuurde begeleidingsband (die een riant salaris van €10.000 – €20.000 per week kan krijgen), is dat slechts een fractie van een 20% winstdeling.

2. Personeel & Dagvergoedingen
Stadiontours zijn in feite kleine, reizende steden. Een bandtour vereist een veel grotere "inner circle".

* Soloartiest: Heeft 1 hoofdkleedkamer nodig, 1 beveiligingsteam en 1 team van assistenten.

* Volledige Band: Elk lid heeft vaak een eigen assistent, eigen beveiliging en soms zelfs een eigen fysiotherapeut of chef-kok. Dit vermenigvuldigt de kosten voor "Gold Standard" reizen (privéjets, vijfsterrenhotels) met 4 of 5.

3. De "Backline" & Crew-factor
Zelfs op topniveau telt de hoeveelheid apparatuur zwaar mee.

* Solo (bijv. Ed Sheeran): Zijn Mathematics-tour was beroemd omdat hij grote delen solo speelde. Minder apparatuur betekent minder vrachtwagens, minder roadies en kortere opbouwtijden.

* Band (bijv. Metallica): Vier muzikanten van wereldklasse hebben elk een eigen technicus nodig (gitaartechnicus, drumtechnicus, etc.). Meer gear betekent meer vrachtwagens. Een stadiontour kan 30 tot 50 vrachtwagens beslaan; 5 extra trucks voor alleen de bandapparatuur kost miljoenen over een volledige tournee.

4. Repetitiekosten
Voordat een stadiontour begint, wordt er maandenlang gerepeteerd in enorme hangars.

* Een soloartiest betaalt zichzelf €0 tijdens deze periode
.
* Een soloartiest met een band moet de ingehuurde muzikanten een repetitietarief betalen voor elke dag.

* Een band moet 4 tot 5 multimiljonairs tevreden houden en compenseren, nog voordat er één ticket is verkocht.

Overzicht: Stadionniveau
| Post | Solo Superster | Legacy Band |
|---|---|---|
| Transport | ~15–25 vrachtwagens | ~30–50 vrachtwagens |
| Personeel | ~100–150 man crew | ~200–300 man crew |
| Dagelijkse kosten | ~€250k – €500k | ~€500k – €1M+ |
| Winstbehoud | 100% van de nettowinst | 20–25% per bandlid |

Het Ed Sheeran-effect: Ed Sheeran is het ultieme voorbeeld. Door solo op te treden met een loop-station in stadions, behield hij de laagste overhead-ratio in de geschiedenis van stadiontours. Hij was in feite een "eenmans-startup" die miljarden omzette.

Ronnie Wood nog een optie voor bijvoorbeeld zondag 12 juli net voor Lenny Kravitz?
Programma zit al aardig vol maar zou een mooie toevoeging zijn, en heeft er al eens gestaan met The Faces.
1000119145.jpg

• Leuk
Waarderingen: Bokirules
Ik vraag me af of Elvis Costello hier nu een optie is nu Neil Young is gecanceld.

Daar zat ik ook al aan te denken, maar dan speelt hij 4 dagen achter elkaar en dat gaat hem niet worden helaas, jammer.
Ik kan me vergissen in zijn tourdata maar zijn website vermeld nu 9 juli Frankfurt en dan 12 juli een concert in Italië. Verder vooral data begin juni. Zijn tourschema is nu redelijk overhoop door Neil...

• Leuk
Waarderingen: Bokirules
Ik kan me vergissen in zijn tourdata maar zijn website vermeld nu 9 juli Frankfurt en dan 12 juli een concert in Italië. Verder vooral data begin juni. Zijn tourschema is nu redelijk overhoop door Neil...
Goh, toen ik straks keek stond 11 juli TW Classic er nog bij, maar dat gaat niet door dus dat biedt nu inderdaad een mogelijkheid voor Bospop...🤞🏻

• Leuk
Waarderingen: Bokirules en PJ
Benieuwd hoeveel TW Classic gangers nu alsnog kiezen voor zaterdag of zondag Bospop.
Heeft iemand een idee hoeveel tickets er al verkocht zijn voor zaterdag of zondag? Dacht dat maximum capaciteit 30.000 was.

Users who are viewing this thread