Pukkelpop 2026

Bwa, weet ik niet. Die show in de AB heeft de honger toch doen stijgen. AFAS show was ook zo eruit.
Vorst is wel stukken groter dan de AB & iets groter dan de AFAS ook.
Ook spotify metrics zijn voor deftones wel echt enorm veel hoger (17 miljoen vs. 2.5 miljoen).
Niet dat ik enige voorkeur heb, ben van beide bands niet echt fan. 😅

Ook spotify metrics zijn voor deftones wel echt enorm veel hoger (17 miljoen vs. 2.5 miljoen).
Amai inderdaad, ik wist niet dat Turnstile zo weinig luisteraars had. Op Instagram is het al Turnstile wat de klok slaat bij mij, maar zo zie je maar hoe selectief de informatie is die het algoritme op je afvuurt... 😅

Toegegeven, Turnstile hun opmars met de twee laatste albums is wel redelijk extreem. Juni 2022 nog gezien in Muziekodroom naar co-head Pukkelpop in 2026, dus ik snap dat het weerstand oproept. Maar vorig jaar op Jera, meer de natuurlijke habitat, voelde je eigenlijk dat ze daar zelfs als headliner wat té groot voor aan het worden zijn.

Dus dat schept de vraag, waar anders dan een (kleine) headliner op een groot festival?

• Leuk
Waarderingen: Mjz
Amai inderdaad, ik wist niet dat Turnstile zo weinig luisteraars had. Op Instagram is het al Turnstile wat de klok slaat bij mij, maar zo zie je maar hoe selectief de informatie is die het algoritme op je afvuurt... 😅
Luisteraare zeggen lang niet alles, kun je ook zeggen

• Leuk
Waarderingen: Mjz
De AB was gewoon een mengeling van jong en oud en op half uurtje uitverkocht. Echt veel meer jonge mensen dan ik bij Deftones op RW heb gezien.

Toegegeven, Turnstile hun opmars met de twee laatste albums is wel redelijk extreem. Juni 2022 nog gezien in Muziekodroom naar co-head Pukkelpop in 2026, dus ik snap dat het weerstand oproept. Maar vorig jaar op Jera, meer de natuurlijke habitat, voelde je eigenlijk dat ze daar zelfs als headliner wat té groot voor aan het worden zijn.

Dus dat schept de vraag, waar anders dan een (kleine) headliner op een groot festival?
True, al dat die show in de Muziekodroom ook wat een vertekend beeld geeft. Die show werd aangekondigd nog voor GLOW ON gereleast was, en is dan uitgesteld met Covid, als ik me goed herinner... Legendarische show wel, en dan 2 dagen later een gekkenhuis op Jera On Air!

Maar is dat geen algemene tendens? Er is een groep die vroeger headliner was, en die status nu niet meer hebben. En er is een deel bands die vroeger headliner zouden zijn op festivals, en dat ontgroeid zijn (of beseft hebben dat het financieel voordeliger is om stadiontours te doen, quid pro quo).

Als we dan wel met z'n allen naar festivals willen blijven gaan, verandert de invulling van een headliner-slot. Chappell Roan was vorig jaar headliner na 1 album, Sombr staat nu bij de grootste namen op z'n dag, terwijl een jaar geleden nog niemand van de jongeman gehoord had.

Het aanbod aan headliners krimpt, en dus worden er alternatieven gezocht. En de snelheid waarmee bands tot headliner gebombardeerd worden (of je het nu leuk vindt of niet), is nu eenmaal verschillend aan vroeger, net doordat het aanbod beperkter is.

Gezien de tourende namen die we nu kennen, heeft Pukkelpop het gewoon heel goed gedaan.

Tyler is hot, Florence heeft zich gestaag opgewerkt, en Yungblud marcheert blijkbaar altijd.

• Leuk
Waarderingen: Elle Marie en DiamondQ
Luisteraare zeggen lang niet alles, kun je ook zeggen
Klopt, maar dat geldt meer in de omgekeerde richting vind ik. Kijk bijvoorbeeld naar hoeveel luisteraars bepaalde country artiesten hebben en hoe bekend ze maar zijn bij het Europese publiek...

Zo goed als geen enkele tiener of twintiger gezien bij Deftones op Rock Werchter hoor. @ mensen die er waren: Hoe groot was hun aandeel in het totale publiek recent in Vorst?
Ik heb dan weer heel veel personen rond de 20 gezien bij Deftones op Werchter

Spotify streams zeggen jack shit, Zara Larsson heeft 59M maandelijkse luisteraars, Pearl Jam 16M, wie denk je dat het meeste kaarten schuift voor een festival?

• Leuk
Waarderingen: Piranha43
Waarmee ik niet wil zeggen dat Deftones niet groter zijn nog, maar die streams die telkens aangehaald worden hier op het forum, ze zijn wat ze zijn, Spotify streams, that's it.

1770380726605.png
Ivm ticketprijs, heb eens opgezocht hoe dat laatste jaren geëvolueerd is voor combi bij pkp en RW, 285 euro dan? (Heb ook inflatie toegevoegd...) Niet perfect vergelijkbaar want huidige vorm van 4 dagen festival was er uiteraard niet altijd

• Leuk
Waarderingen: Kachelle en bartv
Bekijk bijlage 18469
Ivm ticketprijs, heb eens opgezocht hoe dat laatste jaren geëvolueerd is voor combi bij pkp en RW, 285 euro dan? (Heb ook inflatie toegevoegd...) Niet perfect vergelijkbaar want huidige vorm van 4 dagen festival was er uiteraard niet altijd
je kunt de festivals van 20+ jaar geleden ook totaal niet meer vergelijken met de festivals van nu natuurlijk

3-4x meer acts per dag, meer podia, betere infrastructuur. grootsere shows, etc (en meer festivaldagen natuurlijk)

• Leuk
Waarderingen: Elle Marie en festive500
je kunt de festivals van 20+ jaar geleden ook totaal niet meer vergelijken met de festivals van nu natuurlijk

3-4x meer acts per dag, meer podia, betere infrastructuur. grootsere shows, etc (en meer festivaldagen natuurlijk)
Goh, da's moeilijk. Bv. Rock Werchter is toch ook al meer dan 20 jaar 4 dagen ondertussen en de headliners die er toen stonden zijn echt niet kleiner te noemen (voor hun tijdgeest) dan die van nu hoor.

Bovendien zijn de totaalprijzen nog sterker gestegen bij Pukkelpop, omdat tot voor covid de camping inbegrepen was. Qua prijs is er dus amper nog verschil tussen de twee festivals.

• 100
Waarderingen: BlackwaterPark

Users who are viewing this thread

• Jens