Van de 4 'zekere' toch nog één fout..
Landbouw dus wel de grootste verrassing wat mij betreft, maar op zich wel een interessante en zeker niet onlogische keuze voor D66.
De 'zware kluif' stikstof-wonen (Landbouw + Volkshuisvesting) komt zo dus niet bij CDA te liggen, zoals ik voorspelde, maar bij D66.
Daar neemt Jetten dus wel duidelijk verantwoordelijkheid, en dat komt niet uit de lucht vallen.
Vlak voor de verkiezingen gaf hij ook al duidelijk aan welke 3 punten voor hem het zwaarst wegen.
Hij
noemde (vanaf 3:45) toen al specifiek wonen ('10 nieuwe steden'), onderwijs en klimaat, en die onderwerpen heeft D66 nu dus allemaal in hun portefeuille.
Hopelijk kunnen ze ook daadwerkelijk potten gaan breken, als de oppositie een beetje mee wil werken..
Daarvoor in de plaats krijgt CDA dan wel een ander heet hangijzer: Asiel en Migratie.
Aardig benieuwd hoe ze het daar op gaan doen.
Zo klopt er toch niet al te veel aan mijn voorspelling, met name niet voor CDA..

Ook heeft iedere partij een minister meer dan voorspeld.
D66:
Algemene Zaken

Buitenlandse Zaken

→ CDA
Justitie en Veiligheid

→ VVD (had ik ze ook in eerste instantie voorspeld, maar onder 'druk' gewijzigd

)
Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Klimaat en Groene Groei

+ Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (zat al in Schoof I als minister zonder portefeuille, maar niet meegenomen in voorspelling)
VVD:
Financiën

Economische Zaken

→ CDA
Asiel en Migratie

→ CDA
Defensie

Infrastructuur en Waterstaat

+ Werk en Participatie (nieuw)
CDA:
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

→ D66
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

→ D66
Volksgezondheid, Welzijn en Sport

→ VVD
+ Langdurige Zorg, Jeugd en Sport (nieuw)
Zoals verwacht zijn er verder weinig wijzigingen qua aantal ministers en namen van portefeuilles, buiten de 2 nieuwe.
Opvallend zijn wel de wijzigingen van Economische Zaken naar Economische Zaken en Klimaat (vooral aangezien er al een minister Klimaat en Groene Groei is), en van Buitenlandse Handel en Ontwikkelings
hulp naar Buitenlandse Handel en Ontwikkelings
samenwerking, dat was dan toch ook niet echt heel nodig geweest, zou je zeggen?