Lowlands 2026

Mmja, maar tegelijkertijd moet een headliner ook massa trekken en dan denk ik dat onderstaande observatie van eerder ook klopt. Dan zou ik hopen dat er iets meer budget overblijft sterkere subs en lager.
Klopt, maar dat werk je zelf in de hand toch door het te blijven faciliteren? Gaat mij meer om het feit dat er sinds corona de behoefte is om Nederlandse acts als headliner te laten komen terwijl het niet nodig is. New Wave zou een sterke logische boeking zijn, maar je maakt mij niet wijs dat die alleen als headliner willen komen. Daar kiest Lowlands zelf voor/hebben ze zelf in de hand gewerkt door keuzes afgelopen jaren. Als sub voor een internationale act van statuur zou best of both worlds zijn.

Hoe streng zijn ze met het niet dubbelboeken met andere Nederlandse festivals, kan je 100 % zeker zeggen als een artiest op een ander festival in Nederland staat dat ze niet op lowlands staan?

Hoe streng zijn ze met het niet dubbelboeken met andere Nederlandse festivals, kan je 100 % zeker zeggen als een artiest op een ander festival in Nederland staat dat ze niet op lowlands staan?
Nee. Maar voor veel internationale acts geldt dat meestal wel. Elk jaar zijn er daarop een paar uitzondering
Nederlandse acts kunnen vaak wel op meerdere staan, maar tussen de majors is daar ook minder uitwisseling.

Over het algemeen kun je er van uitgaan dat er wel iets van een exclusiviteit clausule is getekend voor de grote acts. Met natuurlijk een paar uitzonderingen in crisissituaties daargelaten (lees Justice twee jaar terug)

• Leuk
Waarderingen: dikkeboktor
De Nederlandse 013/Paradiso namen worden ook geen headliner op een Lowlands. Daarvoor moet je toch exclusief/Ziggo naam voor zijn.
Sorry maar dit klopt totaal niet natuurlijk. De Staat, Goldband, The Opposites, KiKi/Jobse, Charlotte de Witte zijn alle NL acts die de Alpha hebben afgesloten. En geen van hen had voor hun LL optreden een Ziggo concert gegeven (of zelf nu nog niet).

Opposties stonden in 2023 gewoon weer in Paradiso en de Effenaar

Sorry maar dit klopt totaal niet natuurlijk. De Staat, Goldband, The Opposites, KiKi/Jobse, Charlotte de Witte zijn alle NL acts die de Alpha hebben afgesloten. En geen van hen had voor hun LL optreden een Ziggo concert gegeven (of zelf nu nog niet).

Opposites verkocht gisteren direct 20.000 kaarten voor hun show in Den Haag.
Concerten toen in de Westergasfabriek waren ook direct verkocht.

De Staat was een vervanger voor Underworld. Goldband stond dat jaar drie keer in de Ziggo. Opposites hadden Ziggo kunnen verkopen dat jaar maar deden geen optredens er naast. Kiki/Job is een dance act dus laat ik buiten de beschouwing (maar die hadden echt een hoop tickets kunnen schuiven)

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Opposites verkocht gisteren direct 20.000 kaarten voor hun show in Den Haag.
Concerten toen in de Westergasfabriek waren ook direct verkocht.
Punt is, je hoeft dus geen exclusieve Ziggo act te zijn om de Alpha af te sluiten.
Westergas kunnen 3500 man in

Punt is, je hoeft dus geen exclusieve Ziggo act te zijn om de Alpha af te sluiten.
Westergas kunnen 3500 man in
Belangrijk voor deze discussie is om mee te nemen dat lowlands niet het gemiddelde Nederlandse poppubliek is, als je bijvoorbeeld naar sef kijkt vorig jaar, leek de alpha bijna voller te staan bij sef dan bij Chappel Roan terwijl sef in de afas staat binnenkort als zijn grootste show (en deze niet meteen uitverkocht is) en chappel roan makkelijk meerdere keren de ziggo zou uitverkopen

De Staat was een vervanger voor Underworld. Goldband stond dat jaar drie keer in de Ziggo. Opposites hadden Ziggo kunnen verkopen dat jaar maar deden geen optredens er naast. Kiki/Job is een dance act dus laat ik buiten de beschouwing (maar die hadden echt een hoop tickets kunnen schuiven)
Goldband was na LL ;-)
LL heeft tot nu toe alleen NL acts geboekt die geen Ziggo hadden gedaan
Ze durven dus....

Maar goed, einde verhaal wat mij betreft.
Zelf heb ik liever Eefje dan New wave, zelfs op de Aplha.
Maar ik ga net zo lief richting de Bravo
We gaan het morgen zien.

Dus wat krijgen we morgen?

Ik mik hier een beetje op (waarvan de acts die ik belangrijk zijn natuurlijk uiteindelijk gaan missen van de lineup):
Djo, Sombr, Tyler the Creator, Lorde, Turnstile, Blood Orange, Geese, New Wave, Marlon Hoffstadt, Parcels, Funk Tribu, Yousuke Youkimatsu, Maruja, milolaathetlukken, Kneecap, 2hollis, Clipse, Dijon, Lambrini Girls, Nu Gunea, Fcuckers

Dan doe ik Wilco als indie darling er ook nog even bij (maar slowdive mag ook hihi)

• Leuk
Waarderingen: Dante
Ik vind het nog altijd knap dat Lowlands het voor elkaar krijgt niets gelekt te krijgen de afgelopen jaren (zover ik kan herinneren)

• Leuk
Waarderingen: WTSGD
Belangrijk voor deze discussie is om mee te nemen dat lowlands niet het gemiddelde Nederlandse poppubliek is, als je bijvoorbeeld naar sef kijkt vorig jaar, leek de alpha bijna voller te staan bij sef dan bij Chappel Roan terwijl sef in de afas staat binnenkort als zijn grootste show (en deze niet meteen uitverkocht is) en chappel roan makkelijk meerdere keren de ziggo zou uitverkopen
Zeker van belang, en dan zal Eefje eerder in de Bravo staan ;-)

Dus wat krijgen we morgen?

Ik mik hier een beetje op (waarvan de acts die ik belangrijk zijn natuurlijk uiteindelijk gaan missen van de lineup):
Djo, Sombr, Tyler the Creator, Lorde, Turnstile, Blood Orange, Geese, New Wave, Marlon Hoffstadt, Parcels, Funk Tribu, Yousuke Youkimatsu, Maruja, milolaathetlukken, Kneecap, 2hollis, Clipse, Dijon, Lambrini Girls, Nu Gunea, Fcuckers

Dan doe ik Wilco als indie darling er ook nog even bij (maar slowdive mag ook hihi)
ik zou charli nog niet 100% uitsluiten, bij reading en Leads aangekondigd als UK exclusive wat bijna zou suggereren dat er Europese shows moeten komen anders werd het wel als europe exclusive aangekondigd ( Ik weet zelf enigzins ook wel dat dit een reach is)

Ik mis in de voorspellingen nog wel een beetje de oudgediende, zoals bijvoorbeeld een Franz Ferdinand of Elbow.

Staan elk jaar toch wel 2 a 3 van dit soort acts op LL.

• Leuk
Waarderingen: davadude

The Opposites hadden een soort comeback excuus natuurlijk, en een legendarische Lowlands show achter hun naam staan. Goldband was de next big thing, toch nog altijd meer dan Eefje dat is geweest. Veel commerciëler en feestelijker, dat is Eefje ook gewoonweg niet, toch een ander slag artiest.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, dat het vast wel "zou kunnen" en dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar je zou het als Lowlands liefhebber gewoon niet moeten willen. Betaal dan gewoon een paar euro voor die show bij je lokale concertgebouw om de hoek want daar staat ze vast ook.

• Leuk
Waarderingen: StevieU2
ik zou charli nog niet 100% uitsluiten, bij reading en Leads aangekondigd als UK exclusive wat bijna zou suggereren dat er Europese shows moeten komen anders werd het wel als europe exclusive aangekondigd ( Ik weet zelf enigzins ook wel dat dit een reach is)
Op de losse announcment (instagram 1 december) hebben ze zelfs gezegd 'The only place to see Charli XCX next summer), dus ik ga er vanuit dat die niet in Europa staat in de zomer

Als dit niet bekend was gemaakt en echt overal UK exclusive stond had ik hoop gehouden.

Users who are viewing this thread