Graspop Metal Meeting 2026

Bedankt voor de reacties
ik geloof ook niet dat er helemaal geen drugsgebruik is. Maar dacht dat ik hier of deze forum een keer gelezen had dat er volop werd gesnoven en dat op de camping daardoor veel overlast was.
Maar we gaan het zien. En we hebben er zin
Ik heb hier weleens gepost dat ik last had van wat snuivende idioten in de pit bij falling in reverse, mogelijk refereer je hiernaar. maar moet er wel dan wel bij vermelden dat het slechts één incident was in de 7 keer dat ik Graspop heb bezocht. En dit was vrij gemakkelijk op te lossen door gewoon ergens anders te gaan staan. Verder is de sfeer op het festival eigenlijk altijd top dus geen zorgen :)

• Pray
Waarderingen: RubenJS
De gespannen sfeer kwam voor mij vooral van de hitte en de brancards met flauwgevallen mensen en dergelijke. Of mensen snuiven moeten ze zelf weten, dat levert meestal geen overlast toch?

Ik denk juist dat Graspop een heel goed festival is om je zoon mee naartoe te nemen ten opzichte van heel veel andere festivals waar de gemiddelde leeftijd een stuk lager is.

De keren dat ik op de camping was, heb ik eigenlijk nooit last gehad van drugsgebruikende mensen en op het festivalterrein nog minder.

Houd er vooral rekening mee dat de overlast er is in de vorm van mensen die tot heel laat en vanaf heel vroeg al met hun eigen muziek, een biertje in de hand en een knakworstje in de pan genieten van het prachtige festival.

Verwacht uiteraard geen monniken om je heen, maar dat doe je volgens mij ook niet. Ik denk dat jij en jouw zoon heel veel plezier gaan hebben op de camping en op het festival! Volgens mij is er eventueel ook nog een camping op een kwartiertje lopen, mochten jullie meer gesteld zijn op rust. Maar ik heb zelf geen ervaring met deze camping, dus anderen kunnen beter zeggen hoe dit is ten opzichte van de gebruikelijke Boneyard.

Ik heb hier weleens gepost dat ik last had van wat snuivende idioten in de pit bij falling in reverse, mogelijk refereer je hiernaar. maar moet er wel dan wel bij vermelden dat het slechts één incident was in de 7 keer dat ik Graspop heb bezocht. En dit was vrij gemakkelijk op te lossen door gewoon ergens anders te gaan staan. Verder is de sfeer op het festival eigenlijk altijd top dus geen zorgen :)
Jij stond heel dichtbij dan. 1 persoon was niet te missen.

Wat betreft de camping denk ik dat er ook nog wel een verschil kan zitten tussen de woensdag gasten en de gasten die vanaf donderdag komen.

Zelf kom ik altijd op donderdag ochtend aan en het is altijd een mix van verschillende types. Maar nooit expliciet drugs taferelen gezien. (Woendag mag aangeven of het volk anders is)
Vorig jaar notebene meer last gehad van een tienerdochter die tirades op moeders aan het loslaten (op alle mogelijk tijden) was. Wij hadden meer last van hun dan zij van ons.

Wat betreft metal festivals kun je altijd prima met kinderen gaan. Daar wordt doorgaans goed door iedereen opgelet.
De oudste had mee kunnen gaan(ook 14) maar is nog te druk met de laatste tentamens.
Voor mijn kinderen is vooral de lengte interessanter, op het eind van de dag is het best druk dus dan is het fijn als je over wat mensen heen kan kijken.

Maar op de kleiner festivals(dynamo/south of heaven) komt de jongste van 10 ook al (die kan gewoon weg crowdsurfen en komt altijd weer terug).

Vraagje,
Ik heb ergens gelezen dat het drugsgebruik vorig jaar nadrukkelijk aanwezig was.
Nu gaan we met zoon 14 jaar weekend graspop op de boneyard. Is dit te doen?
HIj mag best ontdekken wat er gebeurd op een festival. Maar het moet wel gezellig blijven
Cocaine is overal sterk vertegenwoordigd. Elk meerdaags festival ziet een toename van deze drug. Graspop zal zeker niet de hoeveelheden op het terrein krijgen zoals bv een Defqon 1 of Tomorrowland maar ook op Graspop wordt er stevig gesnoven. Graspop heeft gewoon een publiek dat over het algemeen wel veel beter doseert, mensen willen er niet per se strak staan van de cocaine maar het helpt je vaak wel de 4 dagen door te komen. Je hebt er weinig tot geen last van op het terrein.

Ben zelf niet van mening dat drugs nodig is om 4 dagen door te komen.
Af een toe een keer slapen helpt ook.
Soms kun je ook wat missen en even wat veld hangen(aannemende dat we een stevig veld hebben dit jaar).

Vraagje,
Ik heb ergens gelezen dat het drugsgebruik vorig jaar nadrukkelijk aanwezig was.
Nu gaan we met zoon 14 jaar weekend graspop op de boneyard. Is dit te doen?
HIj mag best ontdekken wat er gebeurd op een festival. Maar het moet wel gezellig blijven
Mijn dochters zijn 15 en 12 en als ze niet naar school zouden moeten zou ik ze zonder twijfel durven meenemen. En dat zou ik naar pak hem beet Lowlands toch niet snel doen. Op Graspop nooit openlijk (hard)drugsgebruik gezien, of overlast door gebruikers ervaren.

Enkel bij Korn (ik denk 2015) iemand in de mosh gezien die duidelijk een upper had genomen.

Voor de rest heb je marijuana dat bij sommige optredens gretig gesmoord wordt.

En we mogen het schrijnende alcoholisme niet vergeten. Zat zijn tegen de middag lijkt voor sommigen een verplichting te zijn.

Maar ik denk dat het vergeleken met andere festivals al bij al meevalt. Ik zou mijn pubers alleszins gewoon naar Graspop laten gaan. Werchter en Pinkpop zijn natuurlijk braver, maar dat zijn geen festivals he.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en RubenJS
Enkel bij Korn (ik denk 2015) iemand in de mosh gezien die duidelijk een upper had genomen.

Voor de rest heb je marijuana dat bij sommige optredens gretig gesmoord wordt.

En we mogen het schrijnende alcoholisme niet vergeten. Zat zijn tegen de middag lijkt voor sommigen een verplichting te zijn.

Maar ik denk dat het vergeleken met andere festivals al bij al meevalt. Ik zou mijn pubers alleszins gewoon naar Graspop laten gaan. Werchter en Pinkpop zijn natuurlijk braver, maar dat zijn geen festivals he.
Ik vind Werchter niet per se braver hoor. Ook het enige festival waarbij iemand mij aansprak of ik drugs verkocht.

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en El_Leipo
Alcohol, wiet en (hard)drugs worden overal gebruikt. daar kun je weinig tegen doen.
De verhoudingen liggen waarschijnlijk wel heel anders.
Zo zullen 'traditioneel' op dance-festivals relatief meer pillen en snuifdrugs gebruikt worden, op Werchter/Pinkpop relatief meer wiet en op metalfestivals relatief meer alcohol.
Wellicht zijn die verhoudingen met de jaren wel aan het veranderen, in overeenstemming met algemene trends, maar je zult op GMM echt geen snuiffestijn aantreffen.

Integendeel, de kans dat je (over)last gaat hebben van zatlappen is vele malen groter dan van overmatige gebruikers van andere middelen.
Wietgebruikers heb je per definitie nooit last van (behalve als je er direct naast staat).
Voor de rest is GMM over het algemeen echt een festival waar mensen met respect met elkaar omgaan, op elkaar letten, elkaar aanspreken, etc.

Alcohol, wiet en (hard)drugs worden overal gebruikt. daar kun je weinig tegen doen.
De verhoudingen liggen waarschijnlijk wel heel anders.
Zo zullen 'traditioneel' op dance-festivals relatief meer pillen en snuifdrugs gebruikt worden, op Werchter/Pinkpop relatief meer wiet en op metalfestivals relatief meer alcohol.
Wellicht zijn die verhoudingen met de jaren wel aan het veranderen, in overeenstemming met algemene trends, maar je zult op GMM echt geen snuiffestijn aantreffen.

Integendeel, de kans dat je (over)last gaat hebben van zatlappen is vele malen groter dan van overmatige gebruikers van andere middelen.
Wietgebruikers heb je per definitie nooit last van (behalve als je er direct naast staat).
Voor de rest is GMM over het algemeen echt een festival waar mensen met respect met elkaar omgaan, op elkaar letten, elkaar aanspreken, etc.
Denk dat Graspop meer wiet heeft dan RW / PP hoor. (En alcoholgebruik inderdaad)

Een paar jaar gelede op Pinkpop bij Ziggy Marley, je kon bijna niet meer normaal ademen zoveel is daar geblowd en tsja, was te verwachten en daar is t ook allemaal goed gekomen. Dat er hier en daar om je heen geblowd wordt hoort nu eenmaal bij het festivalleven. Wat Joe hierboven ook zegt, met alcoholmisbruik en snuivers heb je meer kans op overlast, ook al vind ik persoonlijk het allemaal wel meevallen.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Ik heb op Graspop meer last gehad van crowdsurfers en moshpits dan van drugsgebruik (inclusief alcohol)
Dit is ook wel iets waar ik rekening mee ga houden komende editie. Bij de barricade staan tijdens Limp Bizkit en BMTH was echt taai, volgende keer dan liever in de pit

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Users who are viewing this thread