Graspop Metal Meeting HURT/HEAL

Wie is je favoriete GMM headliner?

• Totaal aantal stemmers
    79
  • Opiniepeiling gesloten .
Bring Me The Horizon - 139
Gojira - 129
Iron Maiden - 161
Korn - 125
Machine Head - 77
Nine Inch Nails - 160
Parkway Drive - 176 (-4)
Slipknot - 203
System Of A Down - 117
Tool - 101 (+6)

• Leuk
Waarderingen: Skut10 en Dr. Hannibal
Bring Me The Horizon - 139
Gojira - 129
Iron Maiden - 161
Korn - 130 (+5)
Machine Head - 72(-5)

Nine Inch Nails - 160
Parkway Drive - 176
Slipknot - 203
System Of A Down - 117
Tool - 101

Als niet-kenner heeft Machine Head voor mij overigens echt wel de minste allure, weet niet hoe ik het precies moet beschrijven.
Dat is eigenlijk ook gewoon zo, al is 'allure' uiteraard een nogal vaag en subjectief begrip.

Ik heb er voor de gein maar eens wat cijfertjes bijgepakt van streamingsdiensten, die zijn immers altijd heel betrouwbaar zijn en worden alom gerespecteerd.. 😜

Enkel gebaseerd op deze cijfers zou je dus kunnen concluderen dat Machine Head duidelijk de minste 'allure' van de overgebleven bands heeft, in ieder geval voor een groter, breder publiek.
Dat geldt dus eigenlijk ook voor bands als Parkway Drive en Gojira, al is dat niet geheel onverklaarbaar, beide zijn immers relatief nieuwe headliners, die flink aan de weg aan het timmeren zijn, maar nog niet echt bij het mainstream publiek zijn doorgedrongen.

Dat laatste zie je dus duidelijk wel bij de nog steeds (of opnieuw) razend populaire nu-metal bands, en gevestigde, toegankelijke bands als Aerosmith, Guns N' Roses, Rammstein, Evanescence, Scorpions, Iron Maiden en inmiddels ook BMTH.
Opvallend is wel het enorme aantal luisteraars van Ghost op YouTube, met name door de bijna 500 miljoen streams voor TikTok hype Mary On A Cross. Gek genoeg is dat echter niet op Spotify terug te zien.
Ook het verschil in luisteraars voor Rammstein op YouTube en Spotify is opvallend.

Uiteraard zegt het niet al te veel over headlinerwaardigheid voor een festival als GMM, en dat is wellicht maar goed ook.
Anders zouden we eerder headliners als GnR, Evanescence, Scorpions, Limp Bizkit, Mötley Crüe zien dan Gojira, Parkway Drive, Sabaton.. 😝
Maar leuk en interessant om eens te bekijken vind ik het wel. 😉

Hoe dan ook behoort Machine Head natuurlijk niet bij de categorie A(+)-headliners als Iron Maiden, Slipknot, BMTH, en hebben ze ook nog niet echt de status bereikt van huisbands als Volbeat, Sabaton, Judas Priest, Scorpions.
MH stond in 2023 als headliner op South, maar dat was toch vooral speciaal vanwege de exclusiviteit en de jarenlange weigering van MH om op festivals te spelen, en daarnaast ook wel enigszins noodgedwongen.
Het jaar erna stonden ze dan ook 'gewoon' op North (onder Scorpions).

1768561448511.png

Laatst bewerkt:
  • Wow
Waarderingen: ChrisV
Dat is eigenlijk ook gewoon zo, al is 'allure' uiteraard een nogal vaag en subjectief begrip.

Ik heb er voor de gein maar eens wat cijfertjes bijgepakt van streamingsdiensten, die zijn immers heel betrouwbaar zijn en worden alom gerespecteerd.. 😜

Enkel gebaseerd op deze cijfers zou je dus kunnen concluderen dat Machine Head duidelijk de minste 'allure' van de overgebleven bands heeft, in ieder geval voor een groter, breder publiek.
Dat geldt dus eigenlijk ook voor bands als Parkway Drive en Gojira, al is dat niet geheel onverklaarbaar, beide zijn immers relatief nieuwe headliners, die flink aan de weg aan het timmeren zijn, maar nog niet echt bij het mainstream publiek zijn doorgedrongen.

Dat laatste zie je dus duidelijk wel bij de nog steeds (of opnieuw) razend populaire nu-metal bands, en gevestigde, toegankelijke bands als Aerosmith, Guns N' Roses, Rammstein, Evanescence, Scorpions, Iron Maiden en inmiddels ook BMTH.
Opvallend is wel het enorme aantal luisteraars van Ghost op YouTube, met name door de bijna 500 miljoen streams voor TikTok hype Mary On A Cross. Gek genoeg is dat echter niet op Spotify terug te zien.
Ook het verschil in luisteraars voor Rammstein op YouTube en Spotify is opvallend.

Uiteraard zegt het niet al te veel over headlinerwaardigheid voor een festival als GMM, en dat is wellicht maar goed ook.
Anders zouden we eerder headliners als GnR, Evanescence, Scorpions, Limp Bizkit, Mötley Crüe zien dan Gojira, Parkway Drive, Sabaton.. 😝
Maar leuk en interessant om eens te bekijken vind ik het wel. 😉

Hoe dan ook behoort Machine Head natuurlijk niet bij de categorie A(+)-headliners als Iron Maiden, Slipknot, BMTH, en hebben ze ook nog niet echt de status bereikt van huisbands als Volbeat, Sabaton, Judas Priest, Scorpions.
MH stond in 2023 als headliner op South, maar dat was toch vooral speciaal vanwege de exclusiviteit en de jarenlange weigering van MH om op festivals te spelen, en daarnaast ook wel enigszins noodgedwongen.
Het jaar erna stonden ze dan ook 'gewoon' op North (onder Scorpions).

Bekijk bijlage 18197
de Youtube cijfers van Ghost kan toch bijna niet kloppen?

Jammer dat Nightwish en Sabaton eruit zijn voor Ghost. Had Nightwish zeker wel in de top 10 verwacht.
Ze hadden wat mij betreft alle drie wel in de top-10 gemogen.
Ik had ze ook wel alle drie willen plussen, maar dat gaat natuurlijk moeilijk als ze alle drie tegelijk worden aangevallen in deze fase van het spel (toch al de voorfinale).

Wat Nightwish en Ghost betreft kan ik het ook nog wel prima begrijpen dat ze er net buiten vallen.
Beide bands hebben natuurlijk ook nog niet veel serieuze kansen op GMM gehad om zich te bewijzen.

Nightwish is alweer van 2016 geleden, als 'MS2 headliner' (toen eigenlijk nog geen sprake van twee headliners) in de modder en regen (weet nog goed dat ik toen in de poncho stond te kijken..). daarna niet meer geboekt dan wel getourd (nu zelfs al enkele jaren on hiatus, met nog geen eind in zicht..).

Ghost heeft zowel in 2018 als 2023 de ondankbare positie gehad om in het licht voor GnR te spelen..

Sabaton heeft die kansen wel gehad, en ook overtuigend beetgenomen.

Sabaton heeft die kansen wel gehad, en ook overtuigend beetgenomen.
Maar sabaton heeft een heel sterk 'love it or hate it'.
Aangezien zowat al hun nummers op hetzelfde staptempo van een leger lijken te zijn gebouwd, krijg je niet bepaald interesse van mensen die houden van proggy riffs en verrassende elementen. De zang van Joakim is dan nog een extra zwaar element waar men vaak op afhaakt.

Dan ben je echt een van de weinige. Refrein is echt een kopie, heel het internet staat er ook vol mee als je het zoekt.

Dan ben je echt een van de weinige. Refrein is echt een kopie, heel het internet staat er ook vol mee als je het zoekt.

Echt een kopie is toch wel wat ver gezocht. Tot op heden het er nooit in gehoord, en moest toch meermaals beide refreinen naast elkaar leggen om er een overlap goed in te herkennen. Maar snap ook wel dat men dit gebruikt om een band neer te sabelen als een nieuw geluid niet in het oude straatje past.

Wat mij eigenlijk nog het meest opvalt is hoeveel groter YT music is dan Spotify... Leef ik dan echt zo onder een steen? Heb dat echt nog nooit gebruikt.

Of is YT vooral groot in bepaalde landen (en Spotify niet)?
Ik vermoed dat elke stream van een videoclip op het kanaal van de band meegeteld wordt, niet alleen de streams van mensen met een YT music abonnement. Maar om dat zeker te weten zou @MetalLimbo iets meer moeten vertellen over de bron van zijn cijfers. Als mijn vermoeden correct blijkt tikt het natuurlijk flink aan, aangezien dat de meest toegankelijke manier is om gratis muziek te streamen. En een band als Ghost besteed sowieso veel aandacht aan clips, plus extra video's ("Chapters") die het verhaal achter de band vertellen, ik weet ook niet of die er uit gefilterd worden, als die ook meetellen zou dat een goede verklaring kunnen zijn voor hun extreem hoge score @mart1234.

Ik vermoed dat elke stream van een videoclip op het kanaal van de band meegeteld wordt, niet alleen de streams van mensen met een YT music abonnement. Maar om dat zeker te weten zou @MetalLimbo iets meer moeten vertellen over de bron van zijn cijfers. Als mijn vermoeden correct blijkt tikt het natuurlijk flink aan, aangezien dat de meest toegankelijke manier is om gratis muziek te streamen. En een band als Ghost besteed sowieso veel aandacht aan clips, plus extra video's ("Chapters") die het verhaal achter de band vertellen, ik weet ook niet of die er uit gefilterd worden, als die ook meetellen zou dat een goede verklaring kunnen zijn voor hun extreem hoge score @mart1234.
Ben benieuwd als ik op socialblade kijk heeft Ghost maar 17 miljoen deze maand en Rammstein 75 miljoen

Lijkt mij alsnog heel sterk dat het er zoveel zijn. Even ter vergelijking, The Emptiness Machine van Linkin Park heeft in totaal 189 miljoen views, de comeback van een van de grootste bands in het genre en die hebben dan maar 19 miljoen views meer in anderhalf jaar?

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
Lijkt mij alsnog heel sterk dat het er zoveel zijn. Even ter vergelijking, The Emptiness Machine van Linkin Park heeft in totaal 189 miljoen views, de comeback van een van de grootste bands in het genre en die hebben dan maar 19 miljoen views meer in anderhalf jaar?
YouTube telt het blijkbaar ook mee als je een filmpje kijkt waarin het nummer wordt gebruikt
Dus elke video of short met Mary on a Cross die wordt bekeken, ook al is het maar 10 sec muziek telt wss mee.

• Leuk
Waarderingen: RubenJS en Dr. Hannibal
Misschien is Ghost niet helemaal goed getagd ;p
IMG_5965.png

• Haha
Waarderingen: Jimmeh07
Huh? Wat wil je hiermee nu zeggen? De bands die er nu uit liggen hebben net zo goed veel minpunten gekregen van vaste Graspop bezoekers toch
Niet te serieus nemen. 😉

Uiteraard hebben er ook veel vaste GMM-bezoekers minpunten uitgedeeld aan Sabaton en Nightwish, maar lang niet genoeg om ze eruit te kunnen stemmen.
De niet(-vaste)-bezoekers hebben daar dan ook duidelijk de doorslag in gegeven.
Dat is niet altijd het geval, bij Ghost bv. niet.

Bedoel er verder niks mee, gewoon een constatering. 💁‍♂️
Het spel is nu eenmaal zo opgezet, en iedereen was en is welkom om mee te doen.
Maar invloed op het spel heeft het logischerwijs, dat zal toch zeker niemand verbazen?
Omgekeerd zullen GMM-bezoekers ook het P+W spel beïnvloed hebben.

• Thinking
Waarderingen: Dr. Hannibal
Ik snap eigenlijk niet dat zo weinig mensen lijken warm te lopen voor een headline show van Nightwish. Constant wordt er geroepen om minder herhaling. Wel. Bij hun was het het langst geleden dat ze er nog stonden. Alle bands die nu nog in de lijst staan hebben er allemaal post covid nog gestaan. Maar blijft vooral roepen om minder herhaling zene mannekes

hopelijk staan ze er voor 2030 nog eens dan sta ik er hoe dan ook bij! Veel te lang geleden dat ik ze nog eens zag

Ook opvallend. BMTH is nog de enige band met een slot dit jaar

• Leuk
Waarderingen: duck
Ik snap eigenlijk niet dat zo weinig mensen lijken warm te lopen voor een headline show van Nightwish. Constnt wordt er geroepen om minder herhaling. Wel. Bij hun was het het langst geleden dat ze er nog stonden. Alle bands die nu nog in de lijst staan hebben er allemaal post covid nog gestaan. Maar blijft vooral roepen om minder herhaling zene mannekes

hopelijk staan ze er voor 2030 nog eens dan sta ik er hoe dan ook bij! Veel te lang geleden dat ik ze nog eens zag

Ook opvallend. BMTH is nog de enige band met een slot dit jaar
Dan snap je de hele opzet van dit spelletje niet zo goed.

" wie is/was de ultieme GMM-headliner, met het oog op verleden, heden en toekomst? "
Dan is - voor mij persoonlijk - Nightwish niet de nummer 1 uit de startlijst voor dit spelletje.

• Leuk
Waarderingen: elo
Dan snap je de hele opzet van dit spelletje niet zo goed.

" wie is/was de ultieme GMM-headliner, met het oog op verleden, heden en toekomst? "
Dan is - voor mij persoonlijk - Nightwish niet de nummer 1 uit de startlijst voor dit spelletje.
Dan veronderstel ik dat u ze niet gezien hebt met hun laatste Europe zaaltour. Die show was AF. Zelfs zonder Marko. Vuurwerk, confetti, lichten, lasers, rook, ... . Natuurlijk niet zo spectaculair klinkend want Electric Callboy doet het ook, of Powerwolf of Rammstein of whatever.

Bij Nightwish kwam daar echter nog eens bij: alles perfect geregiseerd, fantastische performance, band was goed op elkaar ingespeeld, ... . Ja die andere bands die ik noemde hebben dat ook (ja zelfs EC die ik enkel leuk vind van Frank zummo). Maar bij Nightwish was het op de Nightwish manier en dat maakte het uniek

In 2016 waren ze afsluiter north en nu zouden ze voor niet minder dan headliner terug komende. Goed wetende dat RW meer zou betalen. Want hun lange hiatus maakt hen ook gewild

Nr 1 zou ik ook niet zeggen maar gezaag over teveel herhaling wil ik ook niet meer horen. En ik zou zeggen top 8

• Leuk
Waarderingen: Moniek en duck

Users who are viewing this thread