Pinkpop 2026

Wat idd grappig is, want The Cure speelde tijdens die tour altijd bijna exact dezelfde setlist. Veel verschil kan er dan niet in gezeten hebben.
En op Werchter kreeg je er toen ook tool bij. En dat is een reden waarom pp al jaren lastig dagkaarten verkoopt. Er ontbreekt altijd een grote tweede (of derde) grotere naam in lijn met de headliner.

Met alles erop en eraan ben je zo €250 kwijt voor één dag pp. Voor dat geld wil je meer zien dan alleen de headliner.

• Leuk
Waarderingen: thedude182
Ik geloof niet dat geld een (grote) rol speelt. Men is bereid om een klats geld neer te leggen hoor, zie alle stadion-concerten bijvoorbeeld. Pukkelpop verkoopt ook gerust uit terwijl die doelgroep veel minder vermogend wordt geacht. Pinkpop mist gewoom smoel, diepgang en strategie. Dit jaar terug een klassiekere line-up, dat zal ze goed doen op korte termijn, want: veld, rockbands, bier en friet. Jan Smeets zal instemmend in zijn fauteuil zitten.

Omdat hij alle bands als 15 keer gezien had?
Oneens, niet één artiest/band heeft dit gepresteerd. Anouk komt dichtbij met 8.

Maar van de huidige Line up zijn er 11 al vaker geweest.
Foo 3 keer
Cure 3 keer
Twenty 2 keer

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: brutus257
Toen ik hem vorige maand sprak, was hij vrij negatief over de line-up van dit jaar.
Zegt de man onder wiens leiding PP afgegleden is tot wat het nu is.

Want slechte verkoop ligt echt niet alleen aan een mindere line up (vorig jaar). Dat gaat veel verder. De jaren daarvoor was het al minder waardoor vaste bezoekers steeds meer afhaken (en die heb je niet zomaar terug).
Veel te vaak op één grote headliner ingezet (stones, Springsteen, McCartney, Shearen) waardoor je bezoekers vooral de fans van betreffende artiesten zijn (en je dus geen eigen klantenbestand opbouwt).
Vasthouden aan eindtijd van 23:00 waardoor je geen fatsoenlijke subheadliner kan boeken omdat die in het donker wil spelen. Überhaupt vaak gemis van één of twee goede subheadliners.
Geen evenwicht (dag) programma, karige terreinaankleding, dagbezoekers die geen campingticket kunnen kopen, catering aanbod wat jarenlang achterbleef op de wensen van nu.

Allemaal zaken waar pp nu nog last van heeft. Een late aankondiging van programma helpt daar ook niet bij.

Geld speelt echt maar een beperkte rol want de drie grote concurrenten (rar, Werchter, Graspop) verkopen al jarenlang uit.

Zegt de man onder wiens leiding PP afgegleden is tot wat het nu is.

Want slechte verkoop ligt echt niet alleen aan een mindere line up (vorig jaar). Dat gaat veel verder. De jaren daarvoor was het al minder waardoor vaste bezoekers steeds meer afhaken (en die heb je niet zomaar terug).
Veel te vaak op één grote headliner ingezet (stones, Springsteen, McCartney, Shearen) waardoor je bezoekers vooral de fans van betreffende artiesten zijn (en je dus geen eigen klantenbestand opbouwt).
Vasthouden aan eindtijd van 23:00 waardoor je geen fatsoenlijke subheadliner kan boeken omdat die in het donker wil spelen. Überhaupt vaak gemis van één of twee goede subheadliners.
Geen evenwicht (dag) programma, karige terreinaankleding, dagbezoekers die geen campingticket kunnen kopen, catering aanbod wat jarenlang achterbleef op de wensen van nu.

Allemaal zaken waar pp nu nog last van heeft. Een late aankondiging van programma helpt daar ook niet bij.

Geld speelt echt maar een beperkte rol want de drie grote concurrenten (rar, Werchter, Graspop) verkopen al jarenlang uit.
Eens op veel vlakken!
Echter snap ik niet dat je aangeeft dat het onder Jan is afgegleden, de man heeft iets unieks neergezet.. nadat hij het langzaam uit handen gaf kelderde het in bij Pinkpop!
Catering blijft voor mij iets wat ik nooit heb begrepen als kritiek 😝 voor veel allergieën, vega is aanbod! Misschien is het persoonlijk maar maak je het festival beter als je ook Babi Pangan kunt krijgen?

Verder overal mee eens overigens 😉

We gaan het zien ik verwacht, of ben wel zeker dat de zondag uitverkocht raakt.. weekend en zaterdag zullen tegen het uitverkopen aanhangen en de vrijdag zullen er wellicht zo'n 50.000 bezoekers op het megaland rondlopen.

Maar wie missen ze dan in de bovenkant qua vernieuwing die beschikbaar is
Werp een blik op de naburige festivals. Niet dat de namen op zichzelf vernieuwend zijn maar een mooie spot voor Nick Cave, Gorillaz, FATM, TWOD, The XX is voor Pinkpop al wel vernieuwend.

Na zijn vertrek ging het nog slechter haha
Als je verder leest dan wordt duidelijk dat deze basis van slechtere verkoop wel onder zijn leiding is ingezet.

Niet dat ik een hoge pet van mojo op heb hoor. Die hebben met fields of rock, arrow rock en fortarock al meerdere goed lopende festivals om zeep geholpen.

Werp een blik op de naburige festivals. Niet dat de namen op zichzelf vernieuwend zijn maar een mooie spot voor Nick Cave, Gorillaz, FATM, TWOD, The XX is voor Pinkpop al wel vernieuwend.
Denk niet dat dit vernieuwende namen zijn en The XX, Gorillaz zorgt op Werchter volgens mij ook niet voor een megaverkoop aan tickets hoor.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Na zijn vertrek ging het nog slechter haha
Dat het slechter gaat nu, is wel een gevolg van het vastlopen onder Jan Smeets. Alle respect voor hoe hij Pinkpop heeft grootgemaakt, maar zijn conservatisme heeft er ook voor gezorgd dat ze nu op fikse achterstand zijn geraakt: er werd niet of nauwelijks vernieuwd. Of misschien is het niet aan hem te wijten, maar aan Mojo die qua programmering niet altijd even goed hun best leken te doen. De grote headliners daargelaten; verder was het programma vaak een allegaartje van left-overs. Dit jaar is de programmering al een stuk coherenter.

Maar qua reputatie vooral hebben ze hun voorsprong verspeeld, het gevoel dat je er bij moet zijn is bij te weinig mensen nog maar aanwezig.

Andere festivals doen dat gewoon beter, zo eerlijk moet je zijn.

Ik heb het hier al meermaals gezegd maar het grote nadeel van Pinkpop tov Werchter, Lowwlands, Pukkelpop,... is de periode waarin het festival plaatsvindt.Juni is gewoon slechter dan juli of augustus.
In juni zijn er veel studenten met examens of kinderen die examens hebben waardoor ouders geen verlengd weekend weg willen,... daar hebben festivals in juli en augustus veel minder last van. Ik las hier nog niet zo lang geleden een reactie van een student die wachtte met tickets te kopen omdat hij niet wist hoe zijn examens in juni vielen. Dat verklaart toch veel mijns insziens.

• Leuk
Waarderingen: Bassie78 en brutus257
Als je verder leest dan wordt duidelijk dat deze basis van slechtere verkoop wel onder zijn leiding is ingezet.

Niet dat ik een hoge pet van mojo op heb hoor. Die hebben met fields of rock, arrow rock en fortarock al meerdere goed lopende festivals om zeep geholpen.
Eigenlijk heeft Mojo al, pak 'm beet, 20 jaar de leiding over Pinkpop (iedereen is ook in dienst bij Mojo). Bij de festivaldirecteuren ligt de nadruk meer op logistieke zaken en andere randzaken. Die hebben uiteindelijk te maken met de beperkingen van het terrein en de omgeving (die er veelal terecht zijn, zoals de eindtijd).

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Denk niet dat dit vernieuwende namen zijn en The XX, Gorillaz zorgt op Werchter volgens mij ook niet voor een megaverkoop aan tickets hoor.
Het staat er ook dat het geen vernieuwende namen zijn op zichzelf maar wel voor Pinkpop want wel of nooit er gestaan terwijl er veel een deja vu geven (of gewoon te laat mee in verkoop gegaan is).

Users who are viewing this thread