Graspop Metal Meeting 2026

Met alle respect, maar hier sla je de plank dus volledig mis.
Ik ben juist een zeer groot fan van power metal, denk dat dat hier bepaald geen geheim is.
De verdeling die ik maak heeft totaal niks te maken met mijn persoonlijke smaak, integendeel:

De verdeling heeft misschien niets te maken met je persoonlijke voorkeuren, maar nog wel steeds met je persoonlijke smaak over hun muziek.

Jij hebt redenen om te geloven dat Ghost, Sleep Token of Behemoth zouden overleven en redenen om te stellen dat Electric Callboy, Sabaton of Batushka zouden worstelen om boven het maaiveld uit te steken.

Ik kan die motivaties perfect behouden maar de bands switchen en ik zou ook gelijk hebben.

Hebben ze ook zo opgetreden vroeger? Want dan zou ik zeggen van wel. De keer dat ik ze live zag, droegen ze gewone leren outfits. Dan hebben ze die gimmick misschien al lang achter zich gelaten.
Nou, misschien niet per se zo, maar toch zeker wel met soortgelijke outfits en ontblote bovenlijven.. 😅 😉

1765024387716.png

Overigens zijn ook die leren outfits op zich al een 'gimmick', ooit ingevoerd door Rob Halford van Judas Priest, die beïnvloed werd door de gay scene, waar hij (toen nog niet openlijk) deel van uitmaakte. 😁

Nog een ingeburgerde 'gimmick': de devil's horns! 🤘
Ingevoerd door Ronnie James Dio, die het van zijn oma had afgekeken. 😉

Ik vind 'live aspect' toch een tikkeltje breed begrip.
Dan denk ik bv. ook aan energie, dynamiek, muzikale consistentie, crowd interaction/participation, lichten, speciale effecten, gastzangers/-muzikanten, verrassingen, etc.
Gimmicks zijn daar ook zeker onderdeel van, maar zijn meer thematisch (kleding, schmink, rituelen, props, etc.).

Bij het luisteren van een studioversie zonder beeld maken de kleding, schmink etc niet echt uit, maar ook bij alle live aspecten zal iedereen een eigen voorkeur hebben. Voor mij is een stukje theater en publieksinteractie toch wel belangrijk, terwijl dat bij anderen liever weggelaten wordt.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Nou, misschien niet per se zo, maar toch zeker wel met soortgelijke outfits en ontblote bovenlijven.. 😅 😉

Bekijk bijlage 17547

Overigens zijn ook die leren outfits op zich al een 'gimmick', ooit ingevoerd door Rob Halford van Judas Priest, die beïnvloed werd door de gay scene, waar hij (toen nog niet openlijk) deel van uitmaakte. 😁

Nog een ingeburgerde 'gimmick': de devil's horns! 🤘
Ingevoerd door Ronnie James Dio, die het van zijn oma had afgekeken. 😉
Ik krijg kop nog staart aan die foto. Is er een verhoogje waar hij afspringt?

De verdeling heeft misschien niets te maken met je persoonlijke voorkeuren, maar nog wel steeds met je persoonlijke smaak over hun muziek.

Jij hebt redenen om te geloven dat Ghost, Sleep Token of Behemoth zouden overleven en redenen om te stellen dat Electric Callboy, Sabaton of Batushka zouden worstelen om boven het maaiveld uit te steken.

Ik kan die motivaties perfect behouden maar de bands switchen en ik zou ook gelijk hebben.
Prima, dat mag.
Volgens mij heb ik ook nooit gesuggereerd dat ik de objectieve waarheid in pacht had, toch? 😉

Ik ben natuurlijk inderdaad uitgegaan van mijn eigen gevoel over welke bands relatief meer leunen op hun gimmick dan andere, meer niet.
Overleven zouden ze in mijn ogen allemaal wel, het verschil zou hem zitten in de mate van succes en populariteit.
Stuk voor stuk zouden ze moeten inleveren op dat gebied, de vraag is alleen hoeveel.

Bij het luisteren van een studioversie zonder beeld maken de kleding, schmink etc niet echt uit, maar ook bij alle live aspecten zal iedereen een eigen voorkeur hebben. Voor mij is een stukje theater en publieksinteractie toch wel belangrijk, terwijl dat bij anderen liever weggelaten wordt.
Voor mij is dat ook heel belangrijk.
Het brengt toch een extra dimensie aan een band.

Het kan trouwens beide kanten op werken.
Een band die je eerst alleen gehoord hebt en goed vindt, wordt door het live aspect alleen maar beter.
Of je kent een band al, maar het kwartje valt pas echt wanneer je ze live ziet.
Aan de andere kant kun je een band die nog totaal niet kende voor het eerst live zien, en daardoor juist in hun muziek geraken.
Hoe dan ook speelt het live aspect onmiskenbaar een rol (ook in negatieve zin als de optredens tegenvallen).

Voor mij is dat ook heel belangrijk.
Het brengt toch een extra dimensie aan een band.

Het kan trouwens beide kanten op werken.
Een band die je eerst alleen gehoord hebt en goed vindt, wordt door het live aspect alleen maar beter.
Of je kent een band al, maar het kwartje valt pas echt wanneer je ze live ziet.
Aan de andere kant kun je een band die nog totaal niet kende voor het eerst live zien, en daardoor juist in hun muziek geraken.
Hoe dan ook speelt het live aspect onmiskenbaar een rol (ook in negatieve zin als de optredens tegenvallen).

Klopt, en veel van die dingen zou ik dan ook niet als gimmick benoemen, net als Dio’s horns, de kledingstijl van Rob Halford, of (een eigen toevoeging aan het rijtje) de snor van Lemmy. Zo kan je natuurlijk alles een gimmick gaan maken en zijn wij allemaal zelf uiteindelijk ook maar een gimmick in plaats van een persoon met een vorkeur, smaak, eigen style etc.

Verandert niks aan de feitelijke betekenis die je hebt aangehaald van het woord gimmick, maar dan hoeft niet ook overal het labeltje opgeplakt te worden, vind ik.

Met alle respect, maar hier sla je de plank dus volledig mis.
Ik ben juist een zeer groot fan van power metal, denk dat dat hier bepaald geen geheim is.
De verdeling die ik maak heeft dan ook totaal niks te maken met mijn persoonlijke smaak, integendeel:

Favorieten:
Wind Rose
Ghost
Sabaton
Behemoth
Heilung
Electric Callboy
Batushka
Gaerea
Powerwolf
Alestorm

Prima:
KISS
Manowar
Alice Cooper
Babymetal
Steel Panther
INK
MIW

Ok:
GWAR
Slipknot

Heb ik weinig mee:
Mayhem
Sleep Token
King Diamond
Ok, 😬 serieus verkeerde inschatting dan van mij. 😅

Nu ja, het was in elk geval een goede post van je om de knuppel hier eens in het hoenderhok te gooien en het over iets anders te kunnen hebben.

Ik vind de sound van Manowar in elk geval wel uniek. Hun 'performance' live moet je er bij nemen. Aangezien ze meestal lang optreden en ik graag een pintje drink, is het moment dat Joey begint te speechen dan ook altijd het ideale moment om eens te gaan pissen.

• Winning
Waarderingen: MetalLimbo
Klopt, en veel van die dingen zou ik dan ook niet als gimmick benoemen, net als Dio’s horns, de kledingstijl van Rob Halford, of (een eigen toevoeging aan het rijtje) de snor van Lemmy. Zo kan je natuurlijk alles een gimmick gaan maken en zijn wij allemaal zelf uiteindelijk ook maar een gimmick in plaats van een persoon met een vorkeur, smaak, eigen style etc.

Verandert niks aan de feitelijke betekenis die je hebt aangehaald van het woord gimmick, maar dan hoeft niet ook overal het labeltje opgeplakt te worden, vind ik.
Zoals gezegd vervalt de discussie op een gegeven moment in woordspelletjes.
Voor mij is een gimmick zoals gezegd niet iets negatiefs (voor mij zelfs eerder iets positiefs).

Een gimmick hoeft ook zeker niks groots te zijn, het kunnen ook details zijn, iets wat opvalt en waar mensen over praten.
Het zijn vaak dat soort dingetjes (misschien is dat een beter woord? 😉) die een band/artiest iconisch maken, omdat ze zich ermee onderscheiden van andere bands/artiesten.

Voorbeelden te over:
  • de duckwalk en school uniform van Angus Young
  • de hoge hoed en haardos van Slash
  • de 'knee punches' van Joakim Brodén
  • de jurken en corsetten van Sharon den Adel
  • het in de lucht gooien van drumsticks door Arejay Hale
  • het windmillen van Corpsegrinder
  • alles van Dani Filth

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Maar als een gimmick zeg maar alles kan zijn wat een band of artiest iconisch maakt, van grotere dingen tot zelfs details, heeft dan niet nagenoeg iedere band een gimmick?

Zoals gezegd vervalt de discussie op een gegeven moment in woordspelletjes.
Voor mij is een gimmick zoals gezegd niet iets negatiefs (voor mij zelfs eerder iets positiefs).

Een gimmick hoeft ook zeker niks groots te zijn, het kunnen ook details zijn, iets wat opvalt en waar mensen over praten.
Het zijn vaak dat soort dingetjes (misschien is dat een beter woord? 😉) die een band/artiest iconisch maken, omdat ze zich ermee onderscheiden van andere bands/artiesten.

Voorbeelden te over:
  • de duckwalk en school uniform van Angus Young
  • de hoge hoed en haardos van Slash
  • de 'knee punches' van Joakim Brodén
  • de jurken en corsetten van Sharon den Adel
  • het in de lucht gooien van drumsticks door Arejay Hale
  • het windmillen van Corpsegrinder
  • alles van Dani Filth
Volgens mij verwar je gimmick met karakteristieken of eigenschappen.

• Leuk
Waarderingen: @3*#
Ik ben hard aan het proberen om wat metalcore bands in te luisteren, want er is zo veel en zo weinig goede death metal (wat meer mijn straatje is) maar man, het wil me niet lukken. Je zou verwachten dat er wel wat overeenkomsten zijn qua stijl maar ik kan soms amper onderscheid maken tussen bepaalde bands (uitzonderingen daargelaten). Vooral Amerikaanse Metalcore is wat mij betreft 1 pot nat.

Her en der herken ik wel wat nummers/bands maar die komen allemaal van m'n sportschool playlists af, omdat ik daar een beetje hersendode muziek voor nodig heb. Maar voor luisterplezier raakt het me dus zo thuis niet echt. Wie weet dat het live beter valt. Een tijd terug was de hype Djent en kwamen er ook heeeel veel bands die allemaal hetzelfde klonken, waar je nu nog Meshuggah als grondlegger en Periphery van over hebt met een handjevol andere bands. Vraag me af of deze hype aan blijft. Want na 18x een breakdown heb ik het wel gezien hoor 😅 .

Ik ben hard aan het proberen om wat metalcore bands in te luisteren, want er is zo veel en zo weinig goede death metal (wat meer mijn straatje is) maar man, het wil me niet lukken. Je zou verwachten dat er wel wat overeenkomsten zijn qua stijl maar ik kan soms amper onderscheid maken tussen bepaalde bands (uitzonderingen daargelaten). Vooral Amerikaanse Metalcore is wat mij betreft 1 pot nat.

Her en der herken ik wel wat nummers/bands maar die komen allemaal van m'n sportschool playlists af, omdat ik daar een beetje hersendode muziek voor nodig heb. Maar voor luisterplezier raakt het me dus zo thuis niet echt. Wie weet dat het live beter valt. Een tijd terug was de hype Djent en kwamen er ook heeeel veel bands die allemaal hetzelfde klonken, waar je nu nog Meshuggah als grondlegger en Periphery van over hebt met een handjevol andere bands. Vraag me af of deze hype aan blijft. Want na 18x een breakdown heb ik het wel gezien hoor 😅 .
De meest onderscheidende metalcore bands op de line up lijken me:
BMTH vanwege de poppy sound
Ice Nine Kills met hun horror thema en vermakelijke live show (of gimmick voor de liefhebbers)
Trivium met hun sound die meer geinspireerd is door thrash metal
A day to remember met hun punkrock nummers met een metalcore tintje

en Electric Callboy, maar daar zal ik maar niet verder over uitlaten want daar is al 10 pagina's over gepraat geloof ik minstens

En even los van metalcore, staat Rivers Of Nihil al op je lijstje? dat is qua death metal wel mijn favoriete ontdekking van de afgelopen jaren. al is het niet echt typische death metal natuurlijk maar progressive death metal met een saxofoon is ook tof

• Leuk
Waarderingen: DaanV en won666

Djent is altijd wat underground geweest natuurlijk. Denk dat je het wat meer met nu metal hype kan vergelijken. Alhoewel dit ook niet echt correct is natuurlijk, de eerste generatie metalcore (Trivium, converge, as I lay Dying, kill switch, bfmv, ...) is ook al van eind vorige eeuw. Maar de huidige generatie metalcore heeft nog weinig gemeen daarmee, het is volledig eigen ding gaan doen.
Binnen 5 a 10 jaar ofzo is er waarschijnlijk weer een ander genre het populaire genre van het moment, zo gaat dat nu eenmaal

Volgens mij verwar je gimmick met karakteristieken of eigenschappen.
Nee, hoor.
Hoewel ze dat wel kunnen zijn.
Een gimmick hoeft niet eens iets bewusts te zijn, het kan ook een eigenschap/karakteristiek/quirk zijn waardoor iemand van nature opvalt, die vervolgens bewust wordt uitvergroot, omdat fans het gaan verwachten. Het bewuste aspect is daarbij wel typerend.

Een gimmick is in de basis simpelweg iets wat aandacht trekt, en dat kan inderdaad vrijwel alles zijn.
Voor een artiest/band kan dat iets zijn dat (buiten de muziek) kan bijdragen aan (de snelheid van) het bereiken van succes.
That's it.

Ik begrijp dat sommigen moeite hebben met het woord, maar het is uiteindelijk maar een woord, dat vanalles kan betekenen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het vooral amusant dat je zo hardnekkig bij je standpunt blijft 😉
Dat is heel makkelijk als je gelijk hebt.. 😅😜

Nou, toch maar eens aan ChatGPT gevraagd, doe ermee wat je wil.. 😉

1765033619185.png
1765033675942.png
1765033705849.png
1765033749827.png

Mooie samenvatting dus van zo ongeveer alles wat ik heb gezegd. :);)✅

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07