Pinkpop 2026

Ronnie Flex heeft meer talent in z'n knieschijf dan Roxy Dekker en De Bankzitters bij elkaar. Maar dat terzijde.
Mwa , vind je ? bankzitters kan ik mee in komen, maar roxy kan wel een gave show geven ookal is t totaal niet mn cup of tea

Ik ga mijn vingers niet nog een keer branden aan mijn uitgesproken mening over het boeken van Suzan en Freek 🙈🤣
Blij voor iedereen die het leuk vind!

Ik vrees voor je dat Ronnie gewoon komt opdagen bij Roxy ;)
Oh nee he die hebben dat verschrikkelijke nummer samen gemaakt. Die gaat gewoon de schrik van Festileaks worden als ze de Bankzitter en Ronny meeneemt

Ronnie Flex heeft meer talent in z'n knieschijf dan Roxy Dekker en De Bankzitters bij elkaar. Maar dat terzijde.
Niet mee eens, het hele bedrijf dat Bankzitter erbij runnen heb ik veel meer respect voor dan die Ronnie

• Thinking
Waarderingen: Timmetje
T.a.v. het prijsverschil in dagkaarten tussen RW&PP.
Dat word echt weer opgeheven door de exorbitante prijzen voor (zeer matig en klein geportioneerd) eten en drinken op RW… €20 voor een bakje lauwe fish en chips waar 3 stukken fabrieks-kibbeling op zitten is echt out of this world.

T.a.v. het prijsverschil in dagkaarten tussen RW&PP.
Dat word echt weer opgeheven door de exorbitante prijzen voor (zeer matig en klein geportioneerd) eten en drinken op RW… €20 voor een bakje lauwe fish en chips waar 3 stukken fabrieks-kibbeling op zitten is echt out of this world.
Ja daar benoem je ook wel één van de meest dramatische. Maar vis is sowieso reteduur geworden, ook bij de lokale viskraam.

Ik weet niet of dit al gedeeld is:

Klimt Pinkpop nu echt uit het dal? Het programma en de plannen onder de loep: ‘Het wordt spannend wat ze voor elkaar kunnen krijgen’​

Jimmy LeendersVerslaggever
29-11-2025, 11:45

Het moet een knaller van een festival worden, aankomende zomer. Pinkpop werd de laatste jaren geplaagd door tegenvallende bezoekerscijfers en een imagoprobleem. Lukt het ’s werelds oudste popfestival nu echt om uit het dal te klimmen? „Als dit geen groot succes wordt, kun je Pinkpop net zo goed opheffen.”​

Heel wat muziekliefhebbers zullen deze zaterdagochtend klaar zitten. Laptop, tablet of telefoon in de aanslag. Op jacht naar een kaartje voor editie nummer 55 van Pinkpop. Nee, zo gek als elf jaar geleden zal het vast niet worden. Toen raakte de Pinkpop-dag met de Rolling Stones in nog geen drie kwartier uitverkocht. Een record dat daarna nooit meer werd verbroken. Toch zal de organisatie dit jaar hopen op een forse eerste aanzet. Want na een aantal Pinkpop-edities waarvan de kaartverkoop ronduit tegenviel, wil het festival nu echt weer eens knallen. Er moet simpelweg meer volk naar Landgraaf worden gelokt. Deze week presenteerde Pinkpop een flink deel van het programma voor komende zomer. Kan het festival weer uit het slop worden getrokken?

Slim gekozen​

Daarvoor zal eerst en vooral de line-up tot de verbeelding moeten spreken. Wat direct opvalt aan het programma zijn twee grote namen die flink wat publiek moeten trekken. Met The Cure als afsluiter op zaterdag en Foo Fighters als zondagse hoofdact strikte Pinkpop twee oude bekenden met een reputatie. „Hele goede headliners voor Pinkpop”, vindt muziekjournalist Atze de Vrieze. „Dit zouden acts moeten zijn die flink wat mensen naar Landgraaf trekken. Je bent als festival heel erg afhankelijk van: wie is er in de buurt en wie wil er bij jou spelen? Dan denk ik dat ze hier heel erg blij mee mogen zijn.” Met name Foo Fighters, de Amerikaanse rockband die voor het eerst in acht jaar weer naar Pinkpop komt, lijkt een echte publieksfavoriet.

Met Foo Fighters heeft Pinkpop een echte publieksfavoriet binnengehaald. © Getty Images for Coachella
Ook Radio 2-dj Tim op het Broek is enthousiast. „Mensen willen hier echt wel een blokje voor omrijden, denk ik.” De presentator uit Roggel vindt met name die twee headliners ‘slim gekozen’. „The Cure is echt generatie-overstijgend. Daar kun je gewoon met pa en ma naartoe. Foo Fighters inmiddels ook trouwens, want we worden allemaal een dagje ouder, hè. Ook dat begint stilaan ‘classic rock’ te worden.”
De andere acts die tot nu toe werden gepresenteerd, zijn minder groot van naam, maar in veel gevallen ook erg populair. Zo speelden acts als Twenty One Pilots (de headliner op vrijdag), Teddy Swims en Zara Larsson allemaal op eigen houtje de Ziggo Dome vol. Terwijl DI-RECT afgelopen zomer met drie jubileumconcerten nog 145.000 bezoekers naar de Kuip trok.
Over één keuze verbazen de twee zich allebei: de aankondiging van Suzan & Freek. „Voor mijn gevoel was dat toch altijd iets te middle of the road voor Pinkpop”, meent De Vrieze. Ook Op het Broek fronste de wenkbrauwen. „Ik vind dat totaal niet in het plaatje passen, zeg ik in alle eerlijkheid.”

Altijd gezeik​

De afgelopen jaren was er regelmatig kritiek op de programmering van Pinkpop. Vooropgesteld: dat hoort er ook een beetje bij. De line-up van het festival is voor muziekliefhebbers wat de opstelling van het Nederlands elftal is voor voetbalfans: er valt steevast wat over te mopperen. „Er is áltijd gezeik over de programmering”, lacht Op het Broek. „Dat is een soort sport geworden.” Maar de laatste edities gingen de klachten verder dan het gebruikelijke gebrom. Korte samenvatting: het was te veel van hetzelfde óf te bleu en te ‘poppy’. Een nieuwe directie moest daar verandering in brengen.
Sinds vorig jaar wordt het festival gerund door een duo: Tirsa Creusen, die al sinds 2011 voor Pinkpop werkt, en Ide Koffeman, vooral bekend als directeur van het populaire festival Down The Rabbit Hole in Beuningen. Om aantrekkelijk te blijven voor alle leeftijden moet de programmering een zekere ‘urgentie’ hebben, vinden zij. Zijn ze daar – afgaande op het deel van de namen dat nu is gepresenteerd – in geslaagd? De Vrieze is op dat punt kritisch. „Ik mis die urgentie een beetje.”

Jong en fris​

De podcastmaker had gehoopt op nog zo’n „jonge, frisse pop-headliner” als Olivia Rodrigo. De 22-jarige superster trok afgelopen zomer hordes jonge muziekliefhebbers naar Landgraaf. „Persoonlijk vind ik dat Twenty One Pilots niet zo.”

Trekt Pinkpop in 2026 flink meer bezoekers? © Marcel Van Hoorn
Toch begrijpt hij de keuzes in de programmering wel. „Ik kan wel zeggen: ik vind Editors en Franz Ferdinand niet echt scherpe keuzes, maar het Pinkpop-publiek gaat gewoon heel erg lekker op bands die een bepaalde legacy hebben. Als je zag hoe acts als Korn, Kaiser Chiefs of Cypress Hill het deze zomer deden, dan moet je constateren dat de Pinkpop-bezoeker daar erg blij van wordt. Dat ze zo boeken is dan niet zo gek.”

Trendvolgend​

Voor de nieuwste muzikale ontdekkingen moet je nu eenmaal niet op Pinkpop zijn, ziet ook Op het Broek. Dat past niet echt bij de aard van het festival, meent de radio-dj. „Dat is nooit zo geweest. Pinkpop is altijd trendvolgend geweest, nooit trendsettend.”

Je moet niet gaan concurreren met die superhippe festivals, want dat verlies je toch.
Tim op het Broek
Radio 2-dj
Niet alleen op muzikaal gebied kreeg Pinkpop de laatste jaren kritiek te verduren. Ook náást de podia liep het festival meer en meer achter de feiten aan. „Het dreef te veel op enkel de concerten op een podium”, vat De Vrieze de grootste bezwaren samen. „Mensen komen tegenwoordig voor méér naar een festival. Waar kun je dansen? Waar kun je flirten? Waar kun je lekker eten? Daar kunnen ze nog steeds een hele grote slag in maken.”

Eigen gang gaan​

En ook belangrijk, meent hij: meer aandacht voor de jongere bezoekers. „Als pa even naar Editors wil kijken en jij daar geen zin in hebt, wil je ook ergens terecht kunnen. Ergens waar jongeren even hun eigen gang kunnen gaan. Er zijn meer van dat soort plekjes nodig.”
Op het Broek heeft zelf niets met dat soort ‘beleving’. „Ik moet uitkijken dat ik niet klink als een oude zak, maar ik vond het vroeger helemaal niet erg om een beetje af te zien. Maar ja, festivalbezoekers willen tegenwoordig wat meer gefêteerd worden, meer comfort. Dan vragen ze zich op Pinkpop af: hoe kan het dat ik hier amper schaduw kan vinden? Of een fijn rustplekje? Dat kan op andere festivals toch ook?”

Pinkpop wil meer plekjes creëren waar bezoekers even kunnen ontspannen. © Marcel van Hoorn
Pinkpop trok zich die kritiek aan, was goed te merken bij de laatste editie. Zo werd er duidelijk gewerkt aan de aankleding, zijn de betaalmuntjes ingeruild voor een pinsysteem en tuigde de organisatie meer schaduwplekken op.

Er even tussenuit​

Voor de editie van volgend jaar wil de organisatie verder op die ingeslagen weg. „De muziek moet in het midden van het terrein centraal blijven staan. Maar daarnaast willen we de bezoekers ook de mogelijkheid geven om te zeggen: ik duik er even tussenuit. Om een hapje te eten, een glaasje te drinken, een dansje te wagen of iets moois bekijken”, schetste Koffeman afgelopen week in een interview met De Limburger.
De Pinkpop-leiding is van plan een groter deel van het terrein te ontsluiten voor het publiek. Zo zijn er gebieden die voorheen dienden als backstage-ruimte voor artiesten die nu een andere invulling zullen krijgen. Het festival gaat mee in de vaart der volkeren, kortom. Koffeman en Creusen zien nog volop mogelijkheden op het terrein. Maar hoe groot de rek is, blijft de vraag. Want Megaland biedt van nature nu eenmaal weinig sfeer. Anders dan bij festivals als Down The Rabbit Hole of Best Kept Secret, die in een recreatiepark worden gehouden.

Het Pinkpop-terrein is uniek qua omvang. © Marcel Van Hoorn
„Het is gewoon een grote kale vlakte, geen bos waarin je gemakkelijk allerlei leuke hoekjes en plekjes kunt creëren”, wijst De Vrieze op de beperkingen. „Het wordt spannend wat ze op dit terrein voor elkaar kunnen krijgen.” Ook Op het Broek ziet geen eindeloze mogelijkheden. „Het blijft natuurlijk een draf- en renbaan, een sfeerloos terrein. Maar ik heb de indruk dat ze er echt het beste van maken nu.”

Hoeveel er ook geschaafd wordt aan de sfeer en de beleving, de muziek zal de doorslag moeten blijven geven in Landgraaf, meent De Vrieze. „Pinkpop is gewoon ontzettend afhankelijk van die grootste act op dat grootste podium.” Op het Broek denkt er hetzelfde over. „Je moet niet gaan concurreren met die superhippe festivals, want dat verlies je toch. Dan kun je beter met grote namen smijten en flink cashen zodat je volgend jaar wéér zo’n programma kunt neerzetten.”
De romp van dat programma is nu bekend. De komende maanden zullen er nog wat krenten aan de Pinkpop-pap worden toegevoegd. Volgens De Vrieze is dat ook wel nodig. „Of dit genoeg is om mensen massaal naar Landgraaf te lokken, weet ik nog niet.” Op het Broek is al een stuk enthousiaster. „Als dit geen groot succes wordt, kun je Pinkpop net zo goed opheffen. Want beter dan dit ga je het nu niet krijgen, daar ben ik echt van overtuigd. Als je hiermee geen volle weide trekt, weet ik het ook niet meer.”

• Thinking
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver en KoenvD
exact. S&F zijn al jaren een relevante naam, en nu het nog kan hoog tijd voor eens pinkpop. Mijn vriendin vind het topmuziek, ik wat minder maar kan prima een uurtje meezingen op wat nrs. niet alles hoeft hardrock te zijn haah.
Ik kan hun muziek ook niet horen. Echter als ze daar staan na het jaar dat ze hebben gehad, met de emoties die daarbij horen op het grootste festival(qua capaciteit dan), dan zou ook ik daar gewoon staan te janken.

En op Pinkpop staan altijd wel Nederlandse acts met twijfelachtige reputatie of geloofwaardigheid(Tim Knol, Miss Montreal, Antoon, Acda & De Munnik, Donnie), dat hoort er gewoon bij.

• Leuk
Waarderingen: elo
Absoluut waar, heb 'm toch al eens beter gezien op Pinkpop iig. Vooruit, laten we het over leukere namen op de line-up hebben.
Zoals Wet Leg 😀
Zie nu dat Pinkpop tot nu toe het enige EU festival voor ze is, zullen er vast een paar nog bijkomen maar alsnog een knappe boeking. Stonden vast op veel andere NL festivals op het wensenlijstje.

mijn god waar zijn we terecht gekomen???
er zijn nu serieuze discussies dat susan en freek best nog wel te doen is.
in vergelijking met roxy dekker

voor deze post zou je 3 jaar geleden een ban krijgen.
ik vrees echt dat het festileaks forum door de ondergrens gezakt is.

is niet erg, alles veranderd, maar t is duidelijk dat ik; pinkpop en festileaks ontgroeid ben.
wel jammer , want ik zit hier al , eh, geen idee, maar iig erg lang.
I hear you, maar ik adviseer mildheid. :giggle:

Weet dat het niet leidend is, maar welke act verkoopt 10x (!) een gelredome met gemak uit.
En dan nog een discussie voeren of ze wel op pinkpop passen.

• Leuk
Waarderingen: LifeCanBeBeautiful
Weet dat het niet leidend is, maar welke act verkoopt 10x (!) een gelredome met gemak uit.
En dan nog een discussie voeren of ze wel op pinkpop passen.
Hoeveel festivalgangers zitten daartussen? Is toch een groot deel door de ziekte van Freek dat t zoveel verkoopt

• Leuk
Waarderingen: GewoonHarris
Ja misschien een beetje cru en mensen zullen hier niet lief op reageren maar ik geef je wél gelijk. Pinkpop heeft altijd al (te)veel Nederlandse muziek gehad maar je bleef tenminste nog bespaard van de CAS achtige acts zoals Nick en Simon en dus ook Suzan en Freek.
nou toen ik er 2 jaar geleden was stond Nielson er ook en die is echt niet beter dan bovenstaande namen
een davina michelle ook niet... toch niet als belg.
dus in mijn ervaring is dit gewoon een logische boeking

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: colette283 en Joslittel
Weet dat zo dadelijk de Toppers en Snollebollekes genoemd worden ;).

ja die calculeer ik ook vast in haha, maar vind persoonlijk kwalitatief daar wel een verschil in zitten. SF hebben gewoon een aantal knap geschreven nummers, in de ziggo dome show toen ook een aardige productie

los van dat zitten de nrs vooral in een veilig vaarwater dus zou ze daarom zeker in de middag zetten. ik mis zelf soms wat de power in de muziek en buiten de lijntjes kleuren. maar verder hebben ze knap geschreven nrs en doen ze t voor hun genre overstijgend goed.

Toppers en snollebollekes moeten t meer van de feest en sfeer hebben dan muziek inhoudelijk.

Hoeveel festivalgangers zitten daartussen? Is toch een groot deel door de ziekte van Freek dat t zoveel verkoopt
Er waren ook meerdere Ziggo's uitverkocht, Sportpaleis was uitverkocht... Allemaal vóór de ziekte van Freek! Ok geen 10 Gelrodomes maar dit was ook voor de ziekte van Freek één van de populairste Nederlandse bands!

• Leuk
Waarderingen: legenden
Zoals Wet Leg 😀
Zie nu dat Pinkpop tot nu toe het enige EU festival voor ze is, zullen er vast een paar nog bijkomen maar alsnog een knappe boeking. Stonden vast op veel andere NL festivals op het wensenlijstje.
Nou ja ze stonden vorig jaar op DTRH en jaar ervoor op LL. Dan is Pinkpop een logische volgende stap (al kan ik me voorstellen dat BKS ze ook graag zou willen hebben). Maar ze zitten overduidelijk in de Mojoportefeuille.

Users who are viewing this thread