Live is Live 2026

BIj de gemiddelde concerten misschien wel. Maar bij festivals vrees ik ervoor, het publiek verschuifd daar gewoon naar een ouder publiek. Bij Werchter is dit al opvallend merkbaar.
en dat gaat op termijn dan ook het einde betekenen van festivals.
want veelal de oudere ganger staat niet open voor nieuwe bands of andere stijlen dan ze gewoon zijn...
maar je moet je poel aan namen kunnen uitbreiden en ook je doelpubliek verversen.

of we gaan naar bv een pinkpop situatie de voorbije paar jaar...

en dat gaat op termijn dan ook het einde betekenen van festivals.
want veelal de oudere ganger staat niet open voor nieuwe bands of andere stijlen dan ze gewoon zijn...
maar je moet je poel aan namen kunnen uitbreiden en ook je doelpubliek verversen.

of we gaan naar bv een pinkpop situatie de voorbije paar jaar...
Inderdaad, vrees daar ook een beetje voor.

BIj de gemiddelde concerten misschien wel. Maar bij festivals vrees ik ervoor, het publiek verschuifd daar gewoon naar een ouder publiek. Bij Werchter is dit al opvallend merkbaar.
Pukkelpop verkoopt elk jaar precies sneller uit en dat publiek kun je bezwaarlijk heel oud noemen.

• Leuk
Waarderingen: yannickd
Pukkelpop verkoopt elk jaar precies sneller uit en dat publiek kun je bezwaarlijk heel oud noemen.
Pukkelpop is inderdaad een uitzondering van de grote, maar op Graspop en Werchter heb ik het idee dat het gemiddelde publiek wel ouder wordt

lekkere discussie die ik hier heb gemist.

ik ben resoluut tegen golden circles op een festival.
of dat nu 1 daagse events zijn of meerdaagse.
en ook tegen dingen als het skydeck op Pinkpop als dat een gegarandeerde plaats biedt in de voorste vakken.

Concerts & festivals zijn gewoon exuberant gestegen de laatste 10/15 jaar.
ondanks het idee dat hier geopperd wordt dat GC de kosten drukt voor gewone kaarten.
Dus het maakt de rest goedkoper slaagt nergens op.

festivals zijn een massa gathering van jong en oud, rijk en arm.
veel kiezen voor 1 of 2 festivals om zo heel veel te kunnen zien omdat de losse shows duurder en duurder worden.
Als we dan nog een onderscheiding gaan maken omdat mensen met geld een front plek kunnen garanderen dan schiet het een deel van het doel van een festival voorbij. Uiteraard moet een festival winst maken, maar dat doen ze bv al op de 90 cent voor een toefje mayo. maar het brengt ook muziek naar de grote massa. de Gateway naar meer muziek en ontplooing.

laat er dan nog vip zijn, maar dan backstage, oestertje, cavatje, en na het eten terug lekker de weide op en evenveel recht en kans hebben als eender wie daar op de weide en geen privilige geven omdat persoon x € kan leggen om vooraan te staan netwerken bij nick cave bv..

We zijn hele (jongere) generaties aan het wegduwen van festivals en er een happy few happening van aan het maken.

140 hier,
150 daar
175 Ginder
en dan zwijgen we nog over combi tickets her en der.

ik verdien niet onaardig mijn boterham en zelfs ik vind voor de meeste shows de prijs gewoon belachelijk worden.
Betrap me erop dat ik 69 euro in de lotto arena in de bovenste ring nog best ok vond.
dat had 10 jaar geleden 20 euro goedkoper geweest.

laat ons hopen dat de prijzen nu een aantal jaar stabieler blijven net niet nog verder naar boven gaan aantikken
Gans deze tekst kon je letterlijk tien jaar geleden ook zetten. Bekijk gewoon de ticketprijzen van bv Werchter van 2015 tegenover 2005.

2005 : 120 euro
2015 : 236 euro
2025: 312 euro.

En dat noemen ze inflatie😉

• Thinking
Waarderingen: Timmetje
En als je zelfs de inflatie bekijkt, is het festivalticket van 2025 tov 2015 zelfs gedaald in prijs. 2005-2015 was op dat vlak een serieuze stijging. Om maar te zeggen dat een buikgevoel niet in lijn loopt met de werkelijkheid.

Gans deze tekst kon je letterlijk tien jaar geleden ook zetten. Bekijk gewoon de ticketprijzen van bv Werchter van 2015 tegenover 2005.

2005 had je maar de helft van de podia en op donderdag een kortere dag, dus niet echt een eerlijke vergelijking. 😉

2005 had je maar de helft van de podia en op donderdag een kortere dag, dus niet echt een eerlijke vergelijking. 😉
Goch, het blijft toch hetzelfde festival he, maar kijk neem dan 2008 en 2018, daar zit ook 73 euro verschil in he.
Festivals zijn ook gewoon onderhevig aan inflatie.

Pukkelpop 2008: 135 , 2018: 205. Zit ook 70 euro tussen.
Leg er een grafiek van de inflatie naast en je hebt uw antwoord.

Binnen tien jaar zal dat net hetzelfde zijn en dat is ook gewoon de economische logica.

• Leuk
Waarderingen: BGI

In de kranten staan bijna jaarlijks artikels over stijgende prijzen van festival tickets, dat was 15 en 20 jaar geleden ook al inderdaad

• Leuk
Waarderingen: koekroeck

Dan zou de inflatie toch wel heel sterk gestegen zijn. Met inflatie is:

€ 120 in 2005:
- in 2015: € 143
- in 2025: € 187

€ 236 in 2015:
- in 2025: € 309

Door de stevige inflatie in de voorbije jaren, kan je dus wel zeggen dat de prijsstijging tussen 2015 en 2025 gerechtvaardigd. De stijging tussen 2005 en 2015 was echter vele malen hoger dan de inflatie toen was.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Dan zou de inflatie toch wel heel sterk gestegen zijn. Met inflatie is:

€ 120 in 2005:
- in 2015: € 143
- in 2025: € 187

€ 236 in 2015:
- in 2025: € 309

Door de stevige inflatie in de voorbije jaren, kan je dus wel zeggen dat de prijsstijging tussen 2015 en 2025 gerechtvaardigd. De stijging tussen 2005 en 2015 was echter vele malen hoger dan de inflatie toen was.
Dat is waar, maar daar heeft @swissepfan wel een punt, Werchter is op een bepaald punt ook stevig gegroeid in extra podia, meer bands. Dus dat heeft ook een impact op de prijs, wat ook duidelijk te zien is.

Dat is waar, maar daar heeft @swissepfan wel een punt, Werchter is op een bepaald punt ook stevig gegroeid in extra podia, meer bands. Dus dat heeft ook een impact op de prijs, wat ook duidelijk te zien is.
En bovendien zijn veel zaken sinds corona een pak duurder geworden. In vergelijking met stadion en grote zaalshows zijn festivals doorgaans toch nog een pak goedkoper verhoudingsgewijs.

• Leuk
Waarderingen: zero
Het is vandaag de Scorpio Black Friday deal van -25%. Iemand die snapt hoe je het gebruikt voor de Live is Live tickets? Ik kan nergens de kortingscode ingeven...

• Leuk
Waarderingen: Rik Tammenaars
via google black friday en scorpio belgie en je komt op de pagina als eerste zoekresultaat van alle live concerten met korting.
Opgepast voor bv nick cave zijn enkel gewone staanplaatsen met korting 25 procent, je betaalt nu circa 96 euro slechts.
Geen korting op de frontstage plaatsen voor nick cave. Een goed uur geleden was de korting nog altijd actueel.
Je moet bij bestelling wel altijd BlackFriday25 invullen om toegang te krijgen tot de goedkopere black friday tarieven.

Users who are viewing this thread