Graspop Metal Meeting 2026

Pinkpop hint naar een aankondiging van een band die er 8 jaar geleden stond in 2018 was foo fighters en Pearl Jam headliner wie weet komt er maandag wel een foo fighters uit de bus en is dit de ontbrekende band voor donderdag... maar ik denk het niet.
The Offspring en A Perfect Circle waren ook aanwezig op Pinkpop in 2018, dan zouden zij het ook kunnen zijn... (Voor Pinkpop! Niet GMM)

• Haha
Waarderingen: Piebe71
Avantasia is misschien geen gigaband, maar denk nu ook niet dat ik ze onder Queensrÿche of Primal Fear zou zetten 🤔 (Avatar ken ik niet zo goed, kan hun populariteit niet echt inschatten)
Een van de grootste Powermetalbands, je kunt Avantasia zeker op hetzelfde niveau zetten als Helloween.
Sabaton en in mindere mate Powerwolf zijn wel groter.
Als ze er staan zullen ze hoog op de main staan of een tent afsluiten.

• Leuk
  • Thinking
Waarderingen: saurus en Steph85
Een van de grootste Powermetalbands, je kunt Avantasia zeker op hetzelfde niveau zetten als Helloween.
Ik heb Avantasia nooit echt gevolgd, maar... Denk je echt dat ze net zo groot zijn als Helloween? 🤔

Om het realistisch te houden, weet ik niet eens zeker of Edguy groter is dan Helloween, dus Avantasia...? 🤔

Maar misschien onderschat ik ze wel, ik vraag het me gewoon af

Ik heb Avantasia nooit echt gevolgd, maar... Denk je echt dat ze net zo groot zijn als Helloween? 🤔

Om het realistisch te houden, weet ik niet eens zeker of Edguy groter is dan Helloween, dus Avantasia...? 🤔

Ik heb beide op wacken als headliner gezien. Het speciale aan Avantasia zijn alle gasten waardoor je een heel leuke show kan krijgen.
Helloween is voor mij persoonlijk wel groter.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Steph85
HA Wat?!
Metalheads die niet zo in de powermetal zitten hebben vrijwel altijd van Helloween gehoord. I Want Out heb ik dan weer leren kennen via Sonata Arctica en zodoende Helloween. Keeper of the 7 Keys is een LE-GEN-DA-RISCH album.

Avantasia is dan in vergelijking echt niks hoor. Hun meest gestreamde nummer is een cover. Dat zegt voor mij echt veel. Waar bij andere bands soms het meest gestreamde nummer een cover van Helloween is.

Voor mij is deze reactie wel weer een voorbeeld dat hier echt een bubbel over Avantasia is😅

HA Wat?!
Metalheads die niet zo in de powermetal zitten hebben vrijwel altijd van Helloween gehoord. I Want Out heb ik dan weer leren kennen via Sonata Arctica en zodoende Helloween. Keeper of the 7 Keys is een LE-GEN-DA-RISCH album.

Avantasia is dan in vergelijking echt niks hoor. Hun meest gestreamde nummer is een cover. Dat zegt voor mij echt veel. Waar bij andere bands soms het meest gestreamde nummer een cover van Helloween is.

Voor mij is deze reactie wel weer een voorbeeld dat hier echt een bubbel over Avantasia is😅
Ik vind Helloween dan ook een voorbeeld van een band in een bubble. Ben al 35 tot 40 jaar metalhead, maar heb gewoon nooit wat gehad met de meeste power metal. En ik vond persoonlijk vroeger Helloween een slechte Iron Maiden wannabee. Maar dat is gewoon een kwestie van mijn smaak in metal.

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Heb ook het idee dat Helloween vooral een band is die een paar mensen hier op het forum fantastisch vinden, maar die in de benelux toch nooit die status heeft bereikt die ze in andere landen, of in ieder geval in Duitsland wel hebben.

Avantasia en Helloween lijken me inderdaad van vergelijkbaar formaat in België. beiden bands die nooit hoger zullen staan dan afsluiter van de jupiler stage of tussen de logo bands op de mainstage

Helloween is zo ongeveer de grondlegger van de (Europese) power metal, en hebben daarmee een legendarische status binnen de scene.
In iets mindere mate geldt dat ook voor Blind Guardian.

Avantasia is een stuk jonger en daardoor dus vanzelfsprekend geen grondlegger, maar onderscheidt zich wel binnen de scene met het metal opera concept met vele gastzangers.
Als je wereldwijd een poll zou houden onder power metal fans, dan zal Helloween altijd boven Avantasia eindigen.

Graspop/België is echter nogal raar op power metal gebied, daar lijken toch andere standaarden te gelden.
Momenteel zijn alleen Sabaton en recent ook Powerwolf headlinemateriaal op GMM.
De meeste andere power metal bands zullen het met plekjes in de middag of vroege avond op main moeten doen, of staan op een Jupiler Stage of in de Metal Dome.

Avantasia stond in 2024 als 5e naam van de dag op de poster, na FFDP, Judas Priest, Turnstile en Electric Callboy, en stond om 18:45 op de South Stage (voor Turnstile en FFDP), wat vergelijkbaar is met een band als Alestorm.

Aan de andere kant stond Helloween bij hun laatste doorkomst in 2013 (!) ook als 5e naam van de dag op de poster, na Twisted Sister, Korn, Soulfly en Papa Roach, maar stond toen wel al om 15:20 op de toen nog enige main stage, eigenlijk veel te laag voor hun status zou je zeggen.

Het is dan ook lastig om te zeggen hoe groot Avantasia is t.o.v. Helloween.
Normaal gesproken is Helloween de grotere/bekendere naam, maar in België zal het er toch om spannen, denk ik.
Beide bands zijn immers ook al headliner geweest op Alcatraz in resp. 2018 en 2019.
Voor main stage GMM schat ik ze tegenwoordig beide als sub niveau of net daaronder (2e of 3e lijn), of headliner van een van de andere stages.

Edguy is verder irrelevant, want Toby heeft al meermaals gezegd geen plannen te hebben om weer iets met Edguy te gaan doen. Dat is ook wel logisch, aangezien Avantasia voor hem veel succesvoller is.

Laatst bewerkt:
Heb ook het idee dat Helloween vooral een band is die een paar mensen hier op het forum fantastisch vinden, maar die in de benelux toch nooit die status heeft bereikt die ze in andere landen, of in ieder geval in Duitsland wel hebben.

Avantasia en Helloween lijken me inderdaad van vergelijkbaar formaat in België. beiden bands die nooit hoger zullen staan dan afsluiter van de jupiler stage of tussen de logo bands op de mainstage
Nu is dit wat lastig uit te zoeken omdat 1 van de 2 veel op een feestdag in Oktober lijkt, maar Helloween komt met streams, views en zoekresultaten altijd op meer uit dan Avantasia, ook in België. Helloween live video's hebben soms miljoenen views, iets wat bij Avantasia niet vaak voorkomt.

Helloween Live Wacken video: 1.2mil.
Avantasia Live Wacken video: 231k.

Hellfest geeft ze een subplek main. Masters of Rock zet ze boven Manson en Arch Enemy. Rockstadt, Rockfest, Summerbreeze, Dynamo en Leyendas allemaal headliner. Populariteit in alleen België boeit niet, ze zijn in Europa met een 40 YR Anniversary blijkbaar headline materiaal. En GMM is te groot om een lokaal Belgisch feestje te zijn. Een Marquee afsluiter zou nog kunnen en volle headliner op vrijdag is wel wat gewaagd denk ik. Maar Helloween is echt niet een klein bandje die een paar liefhebbers hier op het forum heeft 😅

De huidige show en line up van Helloween is dan ook af!
Met de 3 zangers ligt de show nooit stil.
Hansen die er van her begin bij was en na een paar jaar als lead zanger gestopt is en erna zijn eigen band heeft opgericht Gamma ray
Kiske die ze groot heeft gemaakt! Met zijn unieke stem.
En Deris die heeft overgenomen en zn eigen stijl heeft toegevoegd aan de band.

Just got back from the Helloween concert and read the discussion.
In my opinion the show and quality of the band is to big for Marquee or Jupiler head.
When Helloween isn't that popular in belgium to be one of the top 4 Bands of the day, they should not play at Graspop.
Helloween with a 60minute show in the afternoon..., no :(
I don't understand why Behemoth can close a day at the mainstage, but Helloween can't.

Edguy groter dan Helloween? Ik zag Edguy altijd als Helloween van AliExpress, Edguy is volledig vergeten en heeft totaal geen bekende nummers of culturele impact, het is niet voor niks dat Tobias Sammet Edguy opzij heeft gezet en zich is gaan focussen op Avantasia. Avantasia is bekend bij de liefhebbers maar eigenlijk ook enorm niche dus totaal geen band voor op een pop Festival.

• Leuk
Waarderingen: Steph85
De Grondleggerstatus is voornamelijk een product uit framingstrategie. Deze band trekt niet zoveel mensen, maar met de juiste invalshoek, of een goed verhaal kunnen we de band classifiseren tot een naam met status.
Voorbeelden zijn er genoeg.
Judas Priest als grondlegger van de heavy metal, Helloween en Manowar als grondleggers van de powermetal,
Kreator, Sodom, Destruction en Tankard grondleggers van de Thrash metal, At The Gates, In Flames en Dark Tranquillity als grondleggers van de Gothenburgmetal.
Lang niet alle namen trekken de mensen, maar als je het goed inpakt kom je er vaak mee weg.
Stukje respect naar de bands toe, onder het motto "zonder band a, was er geen band x.

Just got back from the Helloween concert and read the discussion.
In my opinion the show and quality of the band is to big for Marquee or Jupiler head.
When Helloween isn't that popular in belgium to be one of the top 4 Bands of the day, they should not play at Graspop.
Helloween with a 60minute show in the afternoon..., no :(
I don't understand why Behemoth can close a day at the mainstage, but Helloween can't.
Behemoth gaat waarschijnlijk een noodoplossing zijn geweest

En als dit jaar Disturbed inderdaad geboekt was en die nu vervangen moeten worden, dan is Helloween evt ook wel plausibel als vervanger. Meer nog zelfs, ik zou het een upgrade vinden. Much better dus! hoewel Within Temptation nog wel VEEL MEER monthly listeners heeft, in België veel bekender is, eigenlijk vele groter is algemeen gezien dan Helloween

Ik vind het voornamelijk grappig dat in uw post lijkt dat u alle wijsheid in pacht hebt.
Maar gaat vooral uw gang.
Ik denk niet dat @Akephalos dat bedoelde... 🤷🏻‍♂️

Je verdedigt Avantasia, en dat is geweldig. Ik heb niets tegen de band, integendeel. Beide zijn uitstekend qua kwaliteit!

Maar Helloween is een bekende naam voor de gemiddelde metalfan. Avantasia is meer niche, een band voor diehard fans. Ik denk dat dat gewoon een feit is... (Ik zeg niet dat ik GELIJK heb en jij het mis hebt, maar het is een observatie die ik in de loop der jaren heb gemaakt; ik heb veel meer mensen ontmoet die Helloween-fans zijn dan Avantasia-fans...)

Users who are viewing this thread