Ik heb Avantasia nooit echt gevolgd, maar... Denk je echt dat ze net zo groot zijn als Helloween?
Om het realistisch te houden, weet ik niet eens zeker of Edguy groter is dan Helloween, dus Avantasia...?
Maar misschien onderschat ik ze wel, ik vraag het me gewoon af
Helloween is zo ongeveer de grondlegger van de (Europese) power metal, en hebben daarmee een legendarische status binnen de scene.
In iets mindere mate geldt dat ook voor Blind Guardian.
Avantasia is een stuk jonger en daardoor dus vanzelfsprekend geen grondlegger, maar onderscheidt zich wel binnen de scene met het metal opera concept met vele gastzangers.
Als je wereldwijd een poll zou houden onder power metal fans, dan zal Helloween altijd boven Avantasia eindigen.
Graspop/België is echter nogal raar op power metal gebied, daar lijken toch andere standaarden te gelden.
Momenteel zijn alleen Sabaton en recent ook Powerwolf headlinemateriaal op GMM.
De meeste andere power metal bands zullen het met plekjes in de middag of vroege avond op main moeten doen, of staan op een Jupiler Stage of in de Metal Dome.
Avantasia stond in 2024 als 5e naam van de dag op de poster, na FFDP, Judas Priest, Turnstile en Electric Callboy, en stond om 18:45 op de South Stage (voor Turnstile en FFDP), wat vergelijkbaar is met een band als Alestorm.
Aan de andere kant stond Helloween bij hun laatste doorkomst in 2013 (!) ook als 5e naam van de dag op de poster, na Twisted Sister, Korn, Soulfly en Papa Roach, maar stond toen wel al om 15:20 op de toen nog enige main stage, eigenlijk veel te laag voor hun status zou je zeggen.
Het is dan ook lastig om te zeggen hoe groot Avantasia is t.o.v. Helloween.
Normaal gesproken is Helloween de grotere/bekendere naam, maar in België zal het er toch om spannen, denk ik.
Beide bands zijn immers ook al headliner geweest op Alcatraz in resp. 2018 en 2019.
Voor main stage GMM schat ik ze tegenwoordig beide als sub niveau of net daaronder (2e of 3e lijn), of headliner van een van de andere stages.
Edguy is verder irrelevant, want Toby heeft al meermaals gezegd geen plannen te hebben om weer iets met Edguy te gaan doen. Dat is ook wel logisch, aangezien Avantasia voor hem veel succesvoller is.