Pinkpop 2026

Het kan mijn blik als Zuiderbuur zijn, maar heeft Pinkpop eigenlijk nog een toekomst als major festival? Of valt het niet gewoon beter een week vroeger in het festivalseizoen?

• Het blijft vreemd dat het grootste festival van Nederland als laatste komt met aankondigingen en ticketverkoop.
  • Down The Rabbit Hole en Best Kept Secret bieden een fijner terrein, betere sfeer en aantrekkelijkere programma. Pinkpop moet precies steeds harder vechten om nog kwaliteitsnamen binnen te halen.
  • Into The Grave en South of Heaven zijn ondertussen volwassen alternatieven die stevige namen wegkapen. En omdat Pinkpop samenvalt met Graspop, Hellfest en Hurricane/Southside is de spoeling in hardere namen heel dun. (Alleszins toch een pak minder dan in de tijd van bompa Jan).
  • In tegenstelling tot bij ons, lijkt MOJO Pinkpop stiefmoederlijk op te volgen. Grote namen steken ze liever in een voetbalgalmbak of een stadspark, dan op een festival.
  • Prijs/kwaliteit kan Pinkpop al ook niet meer op tegen Rock Werchter en daar kennen jullie Nederlanders alles van! Bovendien is het voor velen van jullie nog beter bereikbaar dan het diepe Limburg.
Nu dat DTRH ook namen heeft gelost, wat zien we eigenlijk nog op Pinkpop verschijnen?

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Wat valt precies onder een inkak moment? Of is voor jullie een rustig of iets complexere stuk in de set een inkak moment? Dus dan vallen per definitie alle rustige bands af als headliner?

Voor mij is een inkak moment bijvoorbeeld Dave Grohl die minuten aan het praten is of Greenday die voor de 100ste keer vraagt om ee oo mee te zingen (Beide wel prima bands wmb).
Biij m&s en ook bij the cure vind ik er geen energie in zitten. Voor mijn gevoel kabbelt het maar voort en zit er geen climax in. Ik vind het vooral muziek voor in de auto of op de radio. En voor mij voelt het ook beetje als je 1 nummer van deze bands hebt gehoord heb je ze allemaal gehoord. Bij Kensington heb ik dat ook heel sterk bijvoorbeeld. Het is ook een kwestie van smaak en waarschijnlijk hebben mensen dat ook bij The Foo's!

• Leuk
Waarderingen: Davidd en hersenscheetje
Wat valt precies onder een inkak moment? Of is voor jullie een rustig of iets complexere stuk in de set een inkak moment? Dus dan vallen per definitie alle rustige bands af als headliner?

Voor mij is een inkak moment bijvoorbeeld Dave Grohl die minuten aan het praten is of Greenday die voor de 100ste keer vraagt om ee oo mee te zingen (Beide wel prima bands wmb).

Negen van de tien drumsolo's, nummers die oneindig uitgerekt worden

In 2014 bestond dthr bijvoorbeeld ook al en toen maakte pinkpop ook hun line-up pas in maart bekend. En dat was toen geen probleem volgens mij. Bks bestaat ook sinds 2013... dus wat is vroeger? Voor mij persoonlijk alles na gisteren maar dat terzijde!
Ik heb ook het idee dat er van iets een punt wordt gemaakt wat volgens mij wel mee valt! Maar misschien ben ik daar een enkeling in.

• Leuk
Waarderingen: brutus257 en jeff250381
Toch even wat clipjes gekeken en GnR Chili is gewoon goed.

Paul McCartney in de VS leuke opening Help, uitstekende setlist tot de toegiften maar zingen is drie niveaus lager dan Axel maar het is wel een Beatle

In 2014 bestond dthr bijvoorbeeld ook al en toen maakte pinkpop ook hun line-up pas in maart bekend. En dat was toen geen probleem volgens mij. Bks bestaat ook sinds 2013... dus wat is vroeger? Voor mij persoonlijk alles na gisteren maar dat terzijde!
Maar toen stonden die festivals nog in hun kinderschoenen, nu zijn ze een vaste waarde waar Pinkpop moet concurreren op eigen bodem.

• Leuk
Biij m&s en ook bij the cure vind ik er geen energie in zitten. Voor mijn gevoel kabbelt het maar voort en zit er geen climax in. Ik vind het vooral muziek voor in de auto of op de radio. En voor mij voelt het ook beetje als je 1 nummer van deze bands hebt gehoord heb je ze allemaal gehoord. Bij Kensington heb ik dat ook heel sterk bijvoorbeeld. Het is ook een kwestie van smaak en waarschijnlijk hebben mensen dat ook bij The Foo's!
Ik denk inderdaad ook dat het voor het grootste gedeelte smaak is.

Zo kan ik wel genieten van bijvoorbeeld een The War on Drugs die een nummer extreem lang uitrekken, alleen vond ik de drumsolo bij Fleetwood Mac op PP echt een enorm inkakmokent.

GnR - Bon Jovi - Madonna!

Voor mij als fervent Pinkpopliefhebber begint de klok nu toch echt te tikken. Werchter tickets gaan morgen in de voorverkoop en nog steeds zijn er geen headliners voor Landgraaf bekend.
Ik ga het er niet op wagen dus dit wordt weer eens Werchter na 30 jaar. Als het bevalt wordt dat wellicht vaste prik. Enne niet alleen deze oudgediende verkast; ik neem 2 vertegenwoordigers van de jonge generatie mee, want mooie diversiteit met Cure, Gorillaz en Twentyone Pilots. Erg jammer, maar het is niet anders.
De line-up van RW is nou niet zo speciaal dat ze gelijk uitverkopen.

Maar toen stonden die festivals nog in hun kinderschoenen, nu zijn ze een vaste waarde waar Pinkpop moet concurreren op eigen bodem.
Is dat zo? Ik weet het niet! Het zijn namelijk totaal verschillende festivals. DTHR is qua aankleding mooi maar als ik kijk wat daar op het programma staat. Zou ik daar nog geen euro aan uitgeven( Is niet helemaal waar, ben er een keer geweest, is namelijk 15.minyten bij mij vandaan). En dat vond ik in 2014 ook al.

• Thinking
Waarderingen: Timmetje
Lorde niet op BKS, niet op DTRH en Lowlands onwaarschijnlijk door de zaterdag in het VK te zijn. Opschrijven als Noordafsluiter?

Lorde niet op BKS, niet op DTRH en Lowlands onwaarschijnlijk door de zaterdag in het VK te zijn. Opschrijven als Noordafsluiter?
Alles kan, maar zelfs op het RW forum wordt gespeculeerd dat ze begin juli nog niet met haar Europese tour begint. Laat staan ten tijde van Pinkpop.

Headliners TW Classic
2015 Robbie Williams
2016 Bruce Springsteen
2017 GnR
2018 Editors / The National
2019 Bon Jovi / John Fogerty
2020 Paul McCartney The Killers gecanceld
2021 gecanceld
2022 Nick Cave / Placebo
2023 Bruce Springsteen
2024 ging niet door.
2025 Robbie Williams.

Stuk voor stuk allemaal classic acts. Dus als PP een headliner deeld met TW Classic en het is de ontbrekende naam buitenom The Cure en FF en het moet geen pop zijn dan zet ik in op GnR.
Moet het wel pop zijn dan heb ik geen idee 😂
En dan komen ze met Bon Jovi 🤣 uit de hoge hoed 🤣, erg genoeg zou ik het nog zomaar kunnen zien gebeuren.

• Leuk
Ik verwacht die gewoon niet op een Benelux festival in 2026, beetje zoals Charli XCX afgelopen editie(s)

Users who are viewing this thread