Actualiteit

Ik vind het eigenlijk tamelijk bizar dat bij een gelijk aantal zetels die paar duizend stemmen doorslaggevend zijn over wie de onderhandelingen mag starten. Mijns inziens zou het veel logischer zijn om in dat geval de winnende partij het voortouw te laten nemen in plaats van de verliezende.
Winnende of verliezende maakt toch weinig uit. Wie de meeste stemmen krijgt is toch gewoon degene die als eerste aanzet is. Je kan een bepaalde voorkeur hebben en die heb ik ook maar goed het is een democratie en de meeste Nederlanders lijken het met de PVV eens te zijn dan is het eerst aan hun om te kijken of iedereen zo star is in hun uitsluitingen en daarna is het aan de D66 en die zal ook een beste kluif hebben om tot een coalitie te komen

de meeste Nederlanders lijken het met de PVV eens te zijn
Ik betwijfel zo hard of dit klopt. Op migratie: akkoord. Maar verder heeft het zó weinig om het lijf. Was er maar een stabiele (linkse) partij die die mensen kon bereiken.

Je gaat als D66 echt niet met zo'n extreemrechtse groep in zee. Dat veroorzaakt zoveel gezeik met de achterban. Ik voorspel alvast een formatie tot ergens na de carnaval.

D66 en JA21 zijn het op de onderwerpen zorg, economie, individuele keuze, en marktliberalisering veel tot volledig met elkaar eens. Daar verwacht ik, zeker in combinatie met VVD, een situatie waar compromissen mogelijk zijn.

Een even voor de duidelijkheid, het heeft niet per se mijn voorkeur.

Ik vind het eigenlijk tamelijk bizar dat bij een gelijk aantal zetels die paar duizend stemmen doorslaggevend zijn over wie de onderhandelingen mag starten. Mijns inziens zou het veel logischer zijn om in dat geval de winnende partij het voortouw te laten nemen in plaats van de verliezende.
Ik vind dit een tamelijk bizarre en ondemocratische uitspraak eerlijk gezegd. Buiten dat het zinloos is dat Wilders überhaupt gaat formeren is dit wel het meest democratisch, meeste stemmen gelden, als we daarvan afstappen kun je de hele democratie net zo goed in de prullenbak gooien.

Je gaat als D66 echt niet met zo'n extreemrechtse groep in zee. Dat veroorzaakt zoveel gezeik met de achterban. Ik voorspel alvast een formatie tot ergens na de carnaval.
Het is een stuk minder aannemelijk. Maar daar is het verkennen voor.

Het is in deze campagne veelvuldig voorgekomen dat de ene partij de andere uitsluit. Ik weet niet of zoiets ook door D66 over JA21 is gezegd en andersom. Want "het lijkt me niet aannemelijk" wordt minder waard als er niet zoveel alternatieven op tafel liggen...

• Leuk
Waarderingen: davadude
Ik betwijfel zo hard of dit klopt. Op migratie: akkoord. Maar verder heeft het zó weinig om het lijf. Was er maar een stabiele (linkse) partij die die mensen kon bereiken.
Ik wil eigenlijk vooral weer terug naar een politiek waar iedereen met elkaar kan praten en dat we als links en rechtse partijen weer een inhoudelijke discussie kunnen voeren over de toekomst plannen. Zo leer je van elkaar en kom je tot betere plannen. Nu zoeken ze naar elkaars zwaktes en gaan ze daar op hameren en doen ze volgens hun zelf niks fout

• Leuk
  • 100
Waarderingen: Davidd en visdave34
Winnende of verliezende maakt toch weinig uit.
Let wel, alleen bij gelijk aantal zetels bedoel ik! Dan vind ik het wel uitmaken. PVV wordt door bijna een derde van zijn kiezers gestraft voor de afgelopen periode, maar omdat ze een verwaarloosbaar aantal stemmen meer krijgen dan de partij die de een succesvolle campagne heeft gevoerd en dus meer vertrouwen heeft gekregen, mogen ze het toch nog een keer proberen?

Let wel, alleen bij gelijk aantal zetels bedoel ik! Dan vind ik het wel uitmaken. PVV wordt door bijna een derde van zijn kiezers gestraft voor de afgelopen periode, maar omdat ze een verwaarloosbaar aantal stemmen meer krijgen dan de partij die de een succesvolle campagne heeft gevoerd en dus meer vertrouwen heeft gekregen, mogen ze het toch nog een keer proberen?

Mooie gedachte. Maar je kunt de regels niet tussentijds veranderen als het spel reeds begonnen is...

Ik wil eigenlijk vooral weer terug naar een politiek waar iedereen met elkaar kan praten en dat we als links en rechtse partijen weer een inhoudelijke discussie kunnen voeren over de toekomst plannen. Zo leer je van elkaar en kom je tot betere plannen. Nu zoeken ze naar elkaars zwaktes en gaan ze daar op hameren en doen ze volgens hun zelf niks fout
Denk zodra de camera's weg zijn dat vooral Jetten best wel een verbinder kan zijn en ook met Eerdmans nog best goed tot compromissen kan komen.

• Leuk
Waarderingen: mart1234
Ja tuurlijk als jij kampioen word op doelsaldo ben je toch ook kampioen dan maakt het weinig uit wat je vorig jaar hebt gedaan in de competitie. Vind ook niet dat je dus dit erbij moet halen qua winnend of verliezend ze hebben misschien meer stemmen dan zijn hun de grootste dus aanzet dat is wat mij betreft het meest democratische wat je kan doen.

Ben ook zeer benieuwd wie GL/PVDA nu naar voren gaat schuiven.
Een PVDA-leider lijkt me voor de VVD minder lastig om compromissen mee te sluiten dan een GL-leider. Maar dit is natuurlijk slechts een gevoel van mij.

Ben ook zeer benieuwd wie GL/PVDA nu naar voren gaat schuiven.
Een PVDA-leider lijkt me voor de VVD minder lastig om compromissen mee te sluiten dan een GL-leider. Maar dit is natuurlijk slechts een gevoel van mij.
Lijkt vooralsnog Klaver te worden. Ook dat zie ik toch al minder weerstand oproepen dan Timmermans.

Mooie gedachte. Maar je kunt de regels niet tussentijds veranderen als het spel reeds begonnen is...
Dit is geen regel maar een gewoonte - Als de formatie bij voorbaat kansloos is kan er voor gekozen worden om de grootste partij meteen niet mee te nemen.

Laatst bewerkt:
Lijkt vooralsnog Klaver te worden. Ook dat zie ik toch al minder weerstand oproepen dan Timmermans.
Minder als Timmermans absoluut maar ik vind hem totaal ongeschikt als leider van zo'n partij, zie liever iemand vanuit de PVDA.

Klaver heeft al 2 eerdere pogingen gedaan een kabinet te vormen met CDA-VVD-D66.

Verschil is natuurlijk wel dat er met CU een alternatief lag, wat nu niet meer zal zijn.

Het is een stuk minder aannemelijk. Maar daar is het verkennen voor.

Het is in deze campagne veelvuldig voorgekomen dat de ene partij de andere uitsluit. Ik weet niet of zoiets ook door D66 over JA21 is gezegd en andersom. Want "het lijkt me niet aannemelijk" wordt minder waard als er niet zoveel alternatieven op tafel liggen...

Jetten heeft volgens mij wel gezegd niet in een kabinet te stappen met JA21, VVD en CDA de afgelopen week. En dat het een groen kabinet moet zijn voor klimaat.

En hoe groen vindt Jetten kerncentrales? :p

Geen idee, daar heb ik hem denk ik nooit over gehoord, het ging sowieso weinig over klimaat (denk ik, ik ben alles alweer vergeten, ik vind de cijfertjes over wie hoeveel stemmen voor ligt veel leuker en de rest van mijn aandacht wordt weggetrokken door Graspop)

Het is eigenlijk ook wel prima als de PVV morgen een verkenner mag aanstellen, want tegen de tijd dat maandag dan mocht blijken dat door de brief-stemmers D66 de grootste is, is die eerste verkenner toch al weer teruggetreden vanwege een of andere ophef.

Users who are viewing this thread