Pinkpop 2026

Denk dat je geen rekening houdt met de inflatie van de afgelopen 10 jaar.
Die inflatie is terug te zien in de ticketprijzen betaalde in 2014 slecht 175 voor een weekend (als ik het goed heb).
Volgens mij is dit ook waar Dennis het eerder over had, de ticketprijs past niet meer bij het progamma...
Die 300,- is geen probleem met Foo Fighters - Linkin Park - The Cure + een goed dag programma!

Maar het is natuurlijk absurd om 300+ te betalen voor Justin - Olivia - Muse + een matig dagprogramma!
(En toch doe ik het elk jaar weer 😅)

afgelopen jaar een prima weekend gehad hoor en opzich een prima line-up maar de prijs rijmt niet!
Enkel de zondag verdiende dit prijskaartje imo!

Of de zondag met Ed Sheeran voor ik alle poppers tegen mij in het harnas jaag, ook die dag verdiedende het prijskaartje! (Overigens niet mijn ding😓)

Dus wat gaan ze doen dikke namen dikke prijs?
Of een redelijk progamma met redelijke prijs? Laatste zal natuurlijk niet snel gebeuren de prijs omlaag maar om het houdbaar te maken is dit wel nodig.

• Leuk
Waarderingen: LifeCanBeBeautiful
Die inflatie is terug te zien in de ticketprijzen betaalde in 2014 slecht 175 voor een weekend (als ik het goed heb).
Volgens mij is dit ook waar Dennis het eerder over had, de ticketprijs past niet meer bij het progamma...
Die 300,- is geen probleem met Foo Fighters - Linkin Park - The Cure + een goed dag programma!

Maar het is natuurlijk absurd om 300+ te betalen voor Justin - Olivia - Muse + een matig dagprogramma!
(En toch doe ik het elk jaar weer 😅)

afgelopen jaar een prima weekend gehad hoor en opzich een prima line-up maar de prijs rijmt niet!
Enkel de zondag verdiende dit prijskaartje imo!

Of de zondag met Ed Sheeran voor ik alle poppers tegen mij in het harnas jaag, ook die dag verdiedende het prijskaartje! (Overigens niet mijn ding😓)

Dus wat gaan ze doen dikke namen dikke prijs?
Of een redelijk progamma met redelijke prijs? Laatste zal natuurlijk niet snel gebeuren de prijs omlaag maar om het houdbaar te maken is dit wel nodig.
Inderdaad... Voor die prijzen moeten er gewoon dikke headliners staan want voor gewoon een leuke dag of weekend zoeken mensen dan goedkoper. Genoeg kleine festivalletjes waar je je perfect kunt amuseren zonder 800 euro op een weekend kwijt te zijn. Dus laat die dikke headliners maar komen en we zijn er bij 😀.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Inderdaad... Voor die prijzen moeten er gewoon dikke headliners staan want voor gewoon een leuke dag of weekend zoeken mensen dan goedkoper. Genoeg kleine festivalletjes waar je je perfect kunt amuseren zonder 800 euro op een weekend kwijt te zijn. Dus laat die dikke headliners maar komen en we zijn er bij 😀.
Die staan er toch gewoon? Olivia, Justin en Muse zijn grote namen.

Die staan er toch gewoon? Olivia, Justin en Muse zijn grote namen.
Zijn inderdaad grote namen, maar denk dat het voor mensen steeds meer de vraag is geworden ‘is de huidige line up me zoveel geld waard’ en dat is voor iedere persoon weer anders op basis van zijn of haar portomonee en muzieksmaak.
waar in minder dure tijden mensen ook minder kritisch waren op een line up.

• Leuk
Waarderingen: Landgraver en brutus257
Zijn inderdaad grote namen, maar denk dat het voor mensen steeds meer de vraag is geworden ‘is de huidige line up me zoveel geld waard’ en dat is voor iedere persoon weer anders op basis van zijn of haar portomonee en muzieksmaak.
waar in minder dure tijden mensen ook minder kritisch waren op een line up.
Dat klopt wel denk ik, en daarom "moeten" ze eigenlijk ook af van die afhankelijkheid van de grootste namen.

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
Dat klopt wel denk ik, en daarom "moeten" ze eigenlijk ook af van die afhankelijkheid van de grootste namen.
Het eerste criterium voor 90% van de festivalbezoekers is of ze er een leuke tijd gaan hebben. Hoe is het programma (headliners en undercard, is er de hele dag wat te beleven), is er een fijne sfeer en goede faciliteiten, hoe zijn de kampeervoorzieningen, kan ik er makkelijk komen? Wat het kost komt achteraan het wensenlijstje en dan kan het nog een kwestie zijn van 'oeps, dat is wel erg duur' of 'dat heb ik ervoor over'. Diezelfde afweging maak je eventueel voor andere festivals.
Volgens mij komen te veel potentiële Pinkpopgangers niet verder dan de eerste criteria (al dan niet terecht gebaseerd op eerdere ervaringen) of valt Pinkpop bij de vergelijking met andere festivals buiten de boot. Overigens vind ik dat Pinkpop dit jaar op meerdere onderdelen de goede richting is ingeslagen.

Het is nu gewoon afwachten wanneer ze The Cure bekend maken.

Als je The Cure geboekt hebt zou ik toch overwegen deze nu wel bekend te maken, ipv alle 3 de headliners eruit te gooien. Andere festivals nabij gaan anders misschien toch uit jouw potentiële ruif al pikken.

Ik ga eens een wilde gok doen;

The Cure - Billie Eilish - Foo Fighters.
Ik snap alleen niet dat als Pinkpop the Cure heeft ze nog niet aangekondigd zijn?
Je schiet jezelf als organisatie toch enorm in je voet als andere festivals een naam aankondigen die jij ook op je affiche hebt staan en jezelf nog lang wacht met aankondigen.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Ik snap alleen niet dat als Pinkpop the Cure heeft ze nog niet aangekondigd zijn?
Je schiet jezelf als organisatie toch enorm in je voet als andere festivals een naam aankondigen die jij ook op je affiche hebt staan en jezelf nog lang wacht met aankondigen.
Doen ze wel vaker...

Vorig jaar eerste namen incl Olivia Rodrigo 2 dagen voor start kaartverkoop Werchter. Bij de Maneskin overlap was de kaartverkoop van Werchter al begonnen voordat Pinkpop met de aankondiging kwam.

Echt geen idee wat voor strategie hierachter zit...

Nothing but Thieves is een goeie band maar ook al brengen ze een nieuwe plaat uit, dan nog verkopen die niet meer dan 40 à 50.000 tickets.
Uhm... als Pinkpop een band kan boeken die in zijn eentje 50k tickets schuift, dan doen ze dat toch direct?
Maar los daarvan geloof ik niet dat NBT zoveel tickets gaat verkopen.

Het eerste criterium voor 90% van de festivalbezoekers is of ze er een leuke tijd gaan hebben. Hoe is het programma (headliners en undercard, is er de hele dag wat te beleven), is er een fijne sfeer en goede faciliteiten, hoe zijn de kampeervoorzieningen, kan ik er makkelijk komen? Wat het kost komt achteraan het wensenlijstje en dan kan het nog een kwestie zijn van 'oeps, dat is wel erg duur' of 'dat heb ik ervoor over'. Diezelfde afweging maak je eventueel voor andere festivals.
Volgens mij komen te veel potentiële Pinkpopgangers niet verder dan de eerste criteria (al dan niet terecht gebaseerd op eerdere ervaringen) of valt Pinkpop bij de vergelijking met andere festivals buiten de boot. Overigens vind ik dat Pinkpop dit jaar op meerdere onderdelen de goede richting is ingeslagen.
Ik merk dit bij mijzelf. Tot een aantal jaar geleden was Pinkpop overslaan geen optie, ongeacht de line-up. Dat was gewoon hét weekend van het jaar en dus was ik daar altijd 3 dagen bij. Afstand (ik woon in de buurt) zal daarbij zeker hebben meegespeeld. En natuurlijk de liefde voor je eerste festival.

Maar tegenwoordig ligt dat bij mij toch wel heel anders. Ik ga geen weekendticket meer kopen puur "voor de gezelligheid". Dat zal meerdere redenen hebben: mijn muzieksmaak heeft een wat andere afslag genomen dan Pinkpop en ik ben wat kritischer geworden op de line-up, ik ga tegenwoordig net zo graag (of misschien wel liever) een dag naar Rock Werchter of Pukkelpop. En 3 dagen Pinkpop enkel "voor de fun" is natuurlijk ook wel erg duur geworden tegenwoordig. Voor zoveel geld wil ik ook (grote) bands zien die me bevallen, en die staan er op de hogere spots steeds minder de laatste jaren.

Kortom: ik laat het afhangen van de line-up, en dan kan het net zo goed "slechts" 1 dag worden.

Jammer om te lezen dat zoveel trouwe bezoekers echt beginnen af te haken. In mijn ogen dé bezoekers die Pinkpop moet koesteren. Onze trouwe groep die ook al 20+ jaar gaat heeft dit jaar ook voor het eerst helemaal laten afweten omdat ze het niet meer voelen en de line up echt met het jaar minder wordt.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Jammer om te lezen dat zoveel trouwe bezoekers echt beginnen af te haken. In mijn ogen dé bezoekers die Pinkpop moet koesteren. Onze trouwe groep die ook al 20+ jaar gaat heeft dit jaar ook voor het eerst helemaal laten afweten omdat ze het niet meer voelen en de line up echt met het jaar minder wordt.
Maar is het de line-up van Pinkpop die veranderd is of is het de trouwe bezoeker die minder heeft met de hedendaagse (pop)muziek?
Want als ik naar de line-ups uit bijvoorbeeld 2004 kijk van PP, was het toen ook al vrij veel pop en chaotisch. Dus ik denk dat Pinkpop qua line-up niet heel erg veranderd is. Wel heb ik het idee dat ze laatste jaren vaak verkeerde keuzes hebben gemaakt en als mosterd na de maaltijd artiesten hebben geboekt.

Daarnaast is het ook wel logisch dat je bezoekers veranderen. Het probleem bij Pinkpop is alleen, dat er voor mijn gevoel weinig nieuwe trouwe bezoekers bijkomen. Terwijl dat bij andere festivals wel gebeurt. Op een Lowlands of DTRH loop ik voornamelijk tussen de 20 tot 30 jarige. En die generatie koestert dat festival enorm. Ik mis dat soort groepen toch wel op een PP.

Laatst bewerkt:
Maar is het de line-up van Pinkpop die veranderd is of is het de trouwe bezoeker die minder heeft met de hedendaagse (pop)muziek?
Want als ik naar de line-ups uit bijvoorbeeld 2004 kijk van PP, was het toen ook al vrij veel pop en chaotisch. Dus ik denk dat Pinkpop qua line-up niet heel erg veranderd is. Wel heb ik het idee dat ze laatste jaren vaak verkeerde keuzes hebben gemaakt en als mosterd na de maaltijd artiesten hebben geboekt.

Daarnaast is het ook wel logisch dat je bezoekers veranderen. Het probleem bij Pinkpop is alleen, dat er voor mijn gevoel weinig nieuwe trouwe bezoekers bijkomen. Terwijl dat bij andere festivals wel gebeurt. Op een Lowlands of DTRH loop ik voornamelijk tussen de 20 tot 30 jarige. En die generatie koestert dat festival enorm. Ik mis dat soort groepen toch wel op een PP.
Je verwoord dit uitstekend. Lijkt me ook gezond bij een pop/rock festival dat uiteindelijk de oudere bezoekers niet meer gaan en er juist nieuwe aanwas is van jongere bezoekers die weer jaar na jaar gaan.

• Leuk
Waarderingen: MadMandra27
goed punt wat hier gemaakt wordt, zelf zit ik beetje tussen de oudere en jongere generatie in (30 jaar hier), ik kan me goed voorstellen dat de gevestigde namen wat meer 'safe' opties zijn zoals pearl jam, metallica, of een RHCP, beter voelen om te boeken. echter ga je het hier niet over 10 jaar mee redden: en zijn op zijn tijd wat 'debutanten' nodig. Ik vond yungblud vorig jaar op werchter hier een mooi voorbeeld van. Ookal komt hij misschien nog net een album tekort, dit is wel een headliner in spe die over een paar jaar een volledige dag kan dragen. Lewis capaldi heeft net als ed sheeran niet altijd de power in de nrs zitten, maar kan wel een hele weide stil leggen met zijn nrs, en is gewoon een goede showman, ookal is de productie wat minimaler. Twentyonepilots kan zoals ik al eerder zei ZEKER een headlineshow dragen. qua productie, en aantal albums/status. zitten wat meer in de alternatieve hoek maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Een andere naam: wolf alice, nieuw album. productie komt weer tandje bij, zou nu op max sub zitten maar boek die eens als sub.

Zulke bands moet je wel een kans geven, en soms pakt het goed uit (olivio), soms wat minder (maneskin), maar daarmee kweek je wel een vijver van toekomstige headliners. Als je nu 'kleinere' bands pertinent lage spotten blijft geven, dan moet je later alsnog die sprong maken.

Benson boone heeft nog niet een uitgebreide catalogus, die zou ik als kan alsnog wel boeken aangezien hij veel kaarten schuift, magistrale stem en performance. Beetje als maneskin maar dan nog wel tandje beter.

Boek elk jaar 2 gevestigde namen en minimaal 1 'gedurfde' headliner en je zit goed.
maak 1 dag desnoods met wat nieuwe artiesten en 2 met meer gevestigde namen, en bied ook de optie om 2 dagen tickets aan te bieden.

tijdje geleden dit geposted: Wolf alice zit hier ook bij: zie net dat ze voor NOS alive zijn bevestigd.

Goeie kanshebber voor pinkpop ook voor een sub positie.
Wolf alice - Twentyonepilots om de dag af te sluiten zou een leuk dagje zijn imo! rock en pop door elkaar.

tijdje geleden dit geposted: Wolf alice zit hier ook bij: zie net dat ze voor NOS alive zijn bevestigd.

Goeie kanshebber voor pinkpop ook voor een sub positie.
Wolf alice - Twentyonepilots om de dag af te sluiten zou een leuk dagje zijn imo! rock en pop door elkaar.
wolf alice gaat toch nooit sub zijn die zijn daar toch nog niet groot genoeg voor en zeker op de dag van 21P lijkt me dat echt gedoemd om te mislukken qua kaartverkoop

Idem, voelt voor mij om een tijdperk langzaam af te sluiten, maar ja ben dan ook van de oude garde.

Users who are viewing this thread