Rock Werchter 2026

Heeft Herman niet gezegd dat Sabrina te licht uitvalt voor Werchter? Zie ze ofwel een Boutique of Pukkelpop headlinen, past beter.
Sabrina Carpenter komt op veel festivals (Zuid-amerikaanse, Coachella) als headliner aan bod. Ik heb niets gezegd over of ze wel of niet op Rock Werchter wordt verwacht. Ik verwacht ze op een aantal grote Europese zomerfestivals niet noodzakelijk RW.
Volgens mij heeft ze veel gelijkenissen met Kylie Minogue met haar lichte popliedjes. En den Herman heeft Kylie Minogue toch ook geprogrammeerd op Rock Werchter 2019. Werchter boutique is een optie voor Sabrina Carpenter maar ik zou haar als Live Nation eerst het Sportpaleis van Antwerpen in recordtempo doen vullen om te kijken of ze voldoende volk aantrekt.

Raar hoe iedereen meteen ervan uitgaat dat QOTSA mee zal komen als SOAD komt. Een festival is iets anders dan een headline tour. Misschien staat QOTSA wel voor LP op Parklife.
Bij een gezamenlijke tour is dat logisch, niet raar. Geen 100% garantie natuurlijk.

Na het analyseren van 95 pagina's aan geruchten durf ik mijzelf wel een deskundige te noemen op het gebied van headliners 2026. Bij deze dus de officieuze (maar ongetwijfeld nauwkeurige) line-up van Werchter 2026:

Donderdag: The Last Dinner Party - Florence & The Machine - Chappell Roan - Stromae
Vrijdag: Kings of Leon - Twenty One Pilots - Mumford & Sons - Tame Impala
Zaterdag: Turnstile - Muse - Queens of the Stone Age - System of a Down
Zondag: Gorillaz - Radiohead - The Cure - Pearl Jam - 2manydjs
Ik mis Oasis?

De enige mogelijke concurrent in het Werchter weekend lijkt mij nog Resurrection Fest in Spanje maar die zijn toch nog een slagje kleiner dan Werchter
En Roskilde maar die zijn niet echt metal minded en als ze idd nog naar Copenhell gaan, 2 Deense festivals zal wel niet?

I’ll be very surprised if they play only on Copenhell. That’s a pretty smaller fest than Hellfest and Graspop.

My guess is that tour will start in Stockholm or week before with their appearance on Hellfest, Copenhell and Tons of Rock or Rock in Lisboa.

21 - Hellfest
24 - Copenhell
27 - Tons of Rock or Rock in Rio

A man can hope but I’m probably wrong
Dat zou hun tour te lang maken, ze zeiden onlangs in een interview dat kortere tours van 8-9 shows hun sweet spot is.

En Roskilde maar die zijn niet echt metal minded en als ze idd nog naar Copenhell gaan, 2 Deense festivals zal wel niet?
2 Deense festivals zal inderdaad niet gebeuren
De redenering is dat Copenhell toch wel een heel goede reden moet hebben om weg te gaan uit het traditionele graspop/hellfest weekend. SOAD zou daar dus op 27 juni kunnen staan als festivalafsluiter.
Roskilde heeft op zich inderdaad niet zoveel met metal maar in theorie zou het kunnen als concurrent voor Werchter op de 4e maar laat ons hopen dat dit niet zo is.

• Leuk
Waarderingen: won666
Als het inderdaad Copenhell is voor SOAD, zouden ze in 2023 ook spelen, dan is Roskilde uitgesloten.

Over de Gallaghers gesproken, deze jongens krijgen 20 tot 25 miljoen per concert. Dat zijn prijzen die RW of RW Classic
niet kan of niet wil betalen. Vergeet ook niet dat Oasis in de UK altijd veel populairder was dan in Belgie.
Vijf shows in Knebworth in de zomer van 2026 voor honderd miljoen euro:) zie link hieronder:

Hangt ook af van de capaciteit natuurlijk. Heb je een gemiddeld stadion van 60000 man, aan gemiddeld 100 euro per ticket zit je aan een omzet van 6 miljoen.
Ik wil maar zeggen, mijlenver van de bedragen die jij noemt :-).
OASIS zal dit jaar 41 concerten wereldwijd hebben gegeven volgens setlist optredens en incl enkele toekomstige optredens. Als je dan dit combineert met volgende uitspraak van music insiders (zie ook link in mijn vorig bericht)
Music industry insiders reveal the Gallaghers have raked in an estimated £1.2billion from their worldwide tour. The anniversary gigs at Knebworth could rake in a further £100million, experts believe.
dan krijg je 1,2 miljard euro gedeeld door 41 concerten.
Indien OASIS ook alle kosten voor zijn rekening neemt (kosten voorprogramma , kosten opbouw podium, kosten huur terrein, marketingkosten,....) dan zullen ze netto inderdaad veel minder verdienen. Je kan dan moeilijker vergelijken met RW die een aantal kosten voor zich neemt en waarbij de bands zich laten inhuren.
Bij hun vorig concert in Knebworth van OASIS wilde twee procent van alle Britten een kaartje kopen. Met vijf concerten Knebworth in 2026 kunnen 1,25 mln mensen de concerten bijwonen. In dat geval is er mi weinig zin voor OASIS om binnen of buiten het Verenigd Koninkrijk nog andere concerten te plannen.
Wellicht zal men ook rekening gehouden hebben met inkomsten via parkings, food en drinks, merchandising, extra verkoop muziekalbums, extra dvd's, uitzendrechten,... enz om die wereldwijde inkomsten van 1,2 mld Euro te schatten.

Over de Gallaghers gesproken, deze jongens krijgen 20 tot 25 miljoen per concert. Dat zijn prijzen die RW of RW Classic
niet kan of niet wil betalen. Vergeet ook niet dat Oasis in de UK altijd veel populairder was dan in Belgie.
Vijf shows in Knebworth in de zomer van 2026 voor honderd miljoen euro:) zie link hieronder:
Heb wel eens gelezen dat die gewoon een vast bedrag krijgen om een reünie tour te doen waarin ze wel het max aantal concerten afspreken.
Staat los van ticketprijzen merchandising enz..

• Leuk
Waarderingen: festibob
Als het inderdaad Copenhell is voor SOAD, zouden ze in 2023 ook spelen, dan is Roskilde uitgesloten.
The tour begins on June 29 at Strawberry Arena in Stockholm – with Queens of the Stone Age as special guests and Acid Bath as the opening act. The concert will be the band's only concert in the Nordics in 2026!

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread