Lowlands 2026

Ik ben vooral benieuwd welke headliner er volgend jaar last minute gaat afzeggen.
Het is toch bizar hoeveel er de afgelopen jaren zijn weggevallen. Natuurlijk kan de organisatie daar weinig aan doen, maar eerlijk gezegd zou ik tegenwoordig gewoon vier headliners boeken, er valt er toch wel eentje af.

JaarArtiestReden annuleringVervanger
2019The ProdigyOverlijden van frontman Keith FlintDe Staat
2023Florence + The MachineMedische redenenFroukje
2024Queens of the Stone AgeGezondheidsproblemen Josh HommeJustice
2025A$AP Rocky Onbekend Geen vervanger

• Verdrietig
Waarderingen: soepstengel en LLoww
Vaak geven ze aan dat de headliners een jaar van tevoren vast liggen. Benieuwd of EvE of dat Ratelband hier de grootste stem in heeft gehad.
Uit het interview zegt EvE dat Camiel de afgelopen tijd al veel beslissingen heeft (mogen) maken. Dus reken er maar op dat Camiel daar bij betrokken is. Naast dat er gewoon een hele grote groep boekers is die daar ook een mening over mogen hebben.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en @Marc
Doe die line up maar weer wat mij betreft :)

Impala hoeft van mij hoor. Prima luister muziek maar ik vind het geen feestje. Is bij wel meer keuzes waarbij het meer gezellig op de achtergrond is dan een toffe act.

Bush staat tegenwoordig in het voorprogramma van Volbeat. Die mogen van mij wel komen. Geweldige albums gemaakt.
Ik denk toch dat je het meer moet zoeken in nieuwe talentvolle bands in dat genre. Bush gaat daar niet passen hoe gaaf ik het zelf ook vind. Dan kan je beter Wunderhorse daar neerzetten. Ik zie The Hives nog wel een Papa Roach spot daar doen. Verder denk ik in dat genre aan:

- Turnstile (no brainer)
- The Hives
- Parkway Drive
- Architects
- Slope
- House of Protection
- Pvris
- Poppy
- Pertubator

Bij JOA zag je ook al dat ze wat meer gingen experimenteren met bepaalde acts. Niet altijd succesvol, maar die gaan ook wat breder kijken. Zouden ook niet misstaan op LL.

En hopelijk stoppen ze een keer met al die Britse postpunk depressieve bands die enorm aan het lijden zijn op het podium. Wees blij en dankbaar dat je dit kan en mag doen en maak er een show / feest van met je publiek.

De shift naar electronica zal doorgaan, ik hoop dat Camiel alleen niet voor de makkelijke kant kies maar voor de edgy kant van dit spectrum: Goose, Justice, Modeselektor, STOOR, Simian Mobile Disco dat soort dingen. Die knallen ook maar houden toch een rauwer randje dan Weval, Stussy etc.

De shift naar electronica zal doorgaan, ik hoop dat Camiel alleen niet voor de makkelijke kant kies maar voor de edgy kant van dit spectrum: Goose, Justice, Modeselektor, STOOR, Simian Mobile Disco dat soort dingen. Die knallen ook maar houden toch een rauwer randje dan Weval, Stussy etc.
Dit zijn wel namen die al heel lang meegaan. Van mij hoeft het niet zo leftfield te zijn als hoe Draaimolen boekt, maar rechts van DGTL moet het niet gaan. Volgens mij is dat het nooit.

Reken maar dat de headliners al vast liggen inderdaad.
Dat denk ik ook, raar spelletje dit eigenlijk dat lowlands weet wie er al geboekt is en wij dan op zoek gaan naar wie, wel een leuk spelletje!
Misschien is het tunnelvisie maar florence an the machine schrijf ik niet met potlood op maar met een dikke zwarte stift!

En let wel in 2026 is er geen mysteryland. Ook een deel van die doelgroep gaat zich herverdelen over andere festivals in 2026. En dan is LL niet een hele rare keuze gezien het nachtprogramma.
Gezien ze bijna hetzelfde weekend ook niet. Aan Lowlands de taak om zo weinig mogelijk elektronisch namen bij de eerste drop te hebben ;)

• Leuk
Waarderingen: Mimi en @Marc
En hopelijk stoppen ze een keer met al die Britse postpunk depressieve bands die enorm aan het lijden zijn op het podium. Wees blij en dankbaar dat je dit kan en mag doen en maak er een show / feest van met je publiek.
Mijn softspot voor een bepaald genre is toch wel postpunk 😅 Fontaines DC, Deadletter, Murder Capital, Tramhaus, Marathon. Was zelf wel blij dat deze bands er dit jaar stonden. Maar was erna ook vaak wel weer blij dat ik even kon feesten bij bijvoorbeeld een wat makkelijkere Papa Roach of Wodan Boys.

Ik hoop vooral dat er volgend jaar ook weer wat artiesten staan waar je rustig naar kunt luisteren en af en toe een traantje bij kan wegpinken. Dit jaar eigenlijk alleen echt bij BCNR en Joep Beving echt kippenvel momenten gehad.

Ik denk toch dat je het meer moet zoeken in nieuwe talentvolle bands in dat genre. Bush gaat daar niet passen hoe gaaf ik het zelf ook vind. Dan kan je beter Wunderhorse daar neerzetten. Ik zie The Hives nog wel een Papa Roach spot daar doen. Verder denk ik in dat genre aan:

- Turnstile (no brainer)
- The Hives
- Parkway Drive
- Architects
- Slope
- House of Protection
- Pvris
- Poppy
- Pertubator

Bij JOA zag je ook al dat ze wat meer gingen experimenteren met bepaalde acts. Niet altijd succesvol, maar die gaan ook wat breder kijken. Zouden ook niet misstaan op LL.

Architects in 2017 was echt heel erg goed, dat die niet al een keer teruggevraagd zijn vind ik echt bizar.

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: Novis95 en @Marc
Architects in 2017 was echt heel erg goed, dat die niet al een keer teruggevraagd zijn vind ik echt bizar.
Zijn nu veel te groot, die komen niet voor minder dan sub of bravo head. Zelfde geld voor parkway drive. Zie lowlands dan eerder een wat toegankelijkere act als turnstile op zo'n spot boeken.

Zijn nu veel te groot, die komen niet voor minder dan sub of bravo head. Zelfde geld voor parkway drive. Zie lowlands dan eerder een wat toegankelijkere act als turnstile op zo'n spot boeken.
Zou je ze niet gewoon een spot als Papa Roach kunnen geven? Wat langere set 's avonds in de Heineken? Zo'n gek idee vind ik dat helemaal niet, zeker als er dan weer een pop/techno headliner tegenover staat.

• Leuk
Waarderingen: @Marc en superginger
Dat gezegd hebbende, miste ik dit jaar wel een relevante metal band op lowlands zoals spiritbox vorig jaar of bring me the horizon een paar jaar ervoor. Hoop dat dat wel weer een beetje terugkomt, al hebben ze ook steeds meer concurrentie van dynamo in hetzelfde weekend heb ik het idee.

• Leuk
Waarderingen: smearsel
Zou je ze niet gewoon een spot als Papa Roach kunnen geven? Wat langere set 's avonds in de Heineken? Zo'n gek idee vind ik dat helemaal niet, zeker als er dan weer een pop/techno headliner tegenover staat.
Dit zou ik nog wel zien zitten, al weet ik niet of ze dat accepteren. Papa roach heeft zijn tijd natuurlijk gewoon gehad terwijl Architects maar blijft groeien.

• Leuk
Waarderingen: smearsel en @Marc
Mijn softspot voor een bepaald genre is toch wel postpunk 😅 Fontaines DC, Deadletter, Murder Capital, Tramhaus, Marathon. Was zelf wel blij dat deze bands er dit jaar stonden. Maar was erna ook vaak wel weer blij dat ik even kon feesten bij bijvoorbeeld een wat makkelijkere Papa Roach of Wodan Boys.

Ik hoop vooral dat er volgend jaar ook weer wat artiesten staan waar je rustig naar kunt luisteren en af en toe een traantje bij kan wegpinken. Dit jaar eigenlijk alleen echt bij BCNR en Joep Beving echt kippenvel momenten gehad.
Ik hoop volgend jaar ook wel op een wat grotere alternatieve artiest. Denk The Good, The Bad and The Queen, The Smile, The National, New Order. Al die Bravo head shows waren legendarisch

• Flume mag de Alpha wel weer een keer komen afbreken.
  • Vegyn / Headache, tracks werden veeel gedraaid door allerlei DJs. Toen we het op de camping draaiden kwam er een random gast ons complimenten geven. Dus, boeken!
  • Night Tapes. Vind dit heel chille elektronische sound, beetje lo-fi, denk dat het goeie combi is tussen indie en elektronisch of "dream pop" hoe ze het zelf noemen. Mooie voor de Xray.
  • The Exaltics. Die 80s electro sound mag wel meer.
  • Folamour. Blije disco house sound, trekt zo een Heineken vol.
  • Little Simz. Wordt wel eens tijd.
  • Gesaffelstein. Ik hoopte op 2025, moet toch echt wel weer een keer met die kneiterdikke show gaan komen in de Bravo.
  • Sofia Kourtesis. Sterk album, sterke nummers en laatste samenwerking met Daphni (Caribou) is een dikke hit.
  • Seb Wildblood. Lekker dromerige electronica, maar weet niet of dit op een festival 'werkt'. Vind het zelf hele chille muziek.

Ik hoop gewoon op lekkere sunset slot acts op de Alpha, traditioneel heb ik het niet zo heel erg met de Alpha headliners. Geef mij maar een lekkere knaller als Bravo/Heineken afsluiter zoals FKA Twigs / MK Gee / Moderat 2023. Als ik niet in het voorvak sta bij de Alpha vind ik het altijd z'n matige stage.
Moderat kon niet beter dan in de Bravo '23, dat was perfect. Ik zou ze echt niet weer terug laten komen in Bravo of Alpha, bijna zonde. Hebben verder ook geen nieuw werk.

Users who are viewing this thread