Alcatraz Open Air 2025

Ik heb laatst tickets gewonnen voor Alcatraz (van Kink). Dit wordt mn 1e keer alcatraz, normaal ga ik alleen naar graspop en Dynamo (dit jaar komt alcatraz daar spontaan bij), maar hoe is alcatraz in vergelijking (met voornamelijk) Graspop? Ik weet wel dat er volgens mij meer aankleding is maar voor de rest heb ik er eigenlijk geen beeld van
Alacatraz is vooral veel kleinschaliger dan graspop, Ik denk dat de volledige capacitei van alcatraz (15.000) ongeveer hetzelfde is als een volle marquee van gmm. Je moet dus veel minder wandelen tussen de podia en er is ook meer variatie aan eten.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Alacatraz is vooral veel kleinschaliger dan graspop, Ik denk dat de volledige capacitei van alcatraz (15.000) ongeveer hetzelfde is als een volle marquee van gmm. Je moet dus veel minder wandelen tussen de podia en er is ook meer variatie aan eten.
Ben erg benieuwd. Lopen maakt voor mij niet veel uit (ben nog jong😝). Is de sfeer wel te vergelijken met graspop? Of is dat ook anders?

Ben erg benieuwd. Lopen maakt voor mij niet veel uit (ben nog jong😝). Is de sfeer wel te vergelijken met graspop? Of is dat ook anders?
Het kleinschalige maakt dat het wat gemoedelijker aanvoelt. Hele goede sfeer. Minder dat massale van Graspop, meer ruimte om gewoon lekker te genieten met elkaar van alle mooie muziek en lekkere hapjes en drankjes overal :)

Persoonlijk groot voordeel van Alcatraz is ook dat de metal-market gewoon binnen het festivalterrein staat. Heeft me afgelopen jaar uiteindelijk nog een gesigneerde Epica opgeleverd, omdat ik gewoon even snel heen en weer kon rennen om toch die ene LP snel te kopen en net op tijd bij de signing aan te komen (ze waren al aan t opstaan om weg te gaan).

Op Graspop ligt die festivalfair ook buiten het festivalgedeelte, waardoor je steeds weer door die poortjes moet etc. Dit bespaart gewoon veel tijd en ook wel gezellig dat je zo vanuit de Swamp direct dat marktje op kan lopen.

Moeilijk te vergelijken door het verschil in grootte. Het leuke aan Alcatraz: alles dichtbij (ook camping), minder druk, minder aanschuiven, eten en drinken on point, makkelijker om op een goede positie te staan voor een optreden, sfeer is gemoedelijker en wat mij betreft aangenamer. Op Graspop heb ik ook minder dat 'community' gevoel.

Bij bovenstaande aansluitend, hoe zit op Alcatraz met de camping?
Ik heb zelf nog geen ervaring met een festival camping en twijfel om combi te gaan dit jaar, weliswaar solo. Tijdens optredens kan ik mezelf prima alleen bezighouden, maar zo alleen op een camping enzo vind ik precies wat "spannender".

• Leuk
Zoals gezegd is alles gewoon wat kleinschaliger, maar voelt het nog steeds alsof je op een 'groot' festival bent.
Je hebt er vrijwel alles wat je ook op GMM hebt, maar dan net wat anders:
  • podia: 4 i.p.v. 5; geen dubbele maar enkele main stage (Prison); Swamp meer de extreme metal, vergelijkbaar met Marquee, maar veel kleiner; Helldorado nog iets kleiner en half-open tent, qua programmering meer vergelijkbaar met Jupiler Stage; kleinste, halfopen circustent La Morgue, heel toegankelijk met open, laag podium, uiteenlopende programmering van post, doom, prog tot old-school heavy en thrash tot hardcore en goregrind; nog wat vaker dan op GMM 'themadagjes' per podium.
  • classic rock café: op Alcatraz El Presidio genaamd, de hele dag door een dolle bende waar mensen op tafels staan te dansen; iets meer een 'themagebied' (soort van saloon met zandpleintje aan voorzijde); tevens speciaalbierbar.
  • line-up: net zo breed qua genres als GMM, maar iets meer de niche kant op (met name meer post/doom/black etc., minder metalcore); vanzelfsprekend kleinere headliners.
  • entertainment en aankleding: geen reuzenrad of botsauto's, maar wel vuurspuwers en allerlei themashows en -elementen.
  • metal market: kleiner, maar wel binnen festivalterrein.
  • eten: ruim assortiment, volgens de 'kenners' zelfs beter dan op GMM. ;)
  • bars/toiletten: net als GMM goede spreiding en bereikbaarheid, (nog) kortere rijen.
Tof dat je erbij bent! 🤘

Persoonlijk groot voordeel van Alcatraz is ook dat de metal-market gewoon binnen het festivalterrein staat. Heeft me afgelopen jaar uiteindelijk nog een gesigneerde Epica opgeleverd, omdat ik gewoon even snel heen en weer kon rennen om toch die ene LP snel te kopen en net op tijd bij de signing aan te komen (ze waren al aan t opstaan om weg te gaan).

Op Graspop ligt die festivalfair ook buiten het festivalgedeelte, waardoor je steeds weer door die poortjes moet etc. Dit bespaart gewoon veel tijd en ook wel gezellig dat je zo vanuit de Swamp direct dat marktje op kan lopen.
Nu vraag ik mij toch wel af hoe vaak jij de metal market bezoekt, als dat je zoveel tijd bespaart..? 😅

Zoals andere mensen al zeggen is het echt moeilijk te vergelijken, het is een totaal ander gevoel. Graspop is echt een massa evenement, alacatraz voelt veel gezelliger en gemoedelijker aan.

• Leuk
Nu vraag ik mij toch wel af hoe vaak jij de metal market bezoekt, als dat je zoveel tijd bespaart..? 😅

Toevallig op Alcatraz twee keer. Eerst gewoon beetje rondlopen en de tweede keer een sprintje trekken van signing naar markt en terug om snel die LP te kopen om te laten signeren. Dan scheelt dat heel erg veel als je niet door de poortjes hoeft en opnieuw je tas gecontrolleerd hoeft te worden etc.

Het is vooral dat het tijd bespaart als je onder tijdsdruk staat, wetende dat de signeersessie van Epica nog maar 5 minuten duurt en je snel moet zijn om dat te halen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik heb zelf nog geen ervaring met een festival camping en twijfel om combi te gaan dit jaar, weliswaar solo. Tijdens optredens kan ik mezelf prima alleen bezighouden, maar zo alleen op een camping enzo vind ik precies wat "spannender".
In mijn ogen is het eerste deel van de camping het "actievere" deel. O.a. de friendszone, een "chill out" zone (super leuke plekke om wat tijd te passeren) met wat eet- en drankstanden, alsook het ontbijtgedeelte. Het verdere deel (achter de mobilehomes en campers) is merkelijk rustiger. Tussenin zijn dan de douches en sanitaire blokken, dus het is ook echt geen nadeel om achterin te zitten. Voor het mannelijke volk zijn er pissijnen voorzien verspreid op de camping, ook wel altijd leuk 's nachts.

Wij lopen eigenlijk steeds meteen door naar het tweede deel, omdat wij onze nachtrust en ruimte wel appreciëren. Naar mijn ervaring gaan de campeerders op het eerste deel wel nog wat langer door dan diegene op het tweede deel.

Camping is ook echt vlot bereikbaar vanop het terrein. Wij keren wel soms terug voor een trui of warme pint bijvoorbeeld, wat op Graspop dan weer een heel eind verder is..

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Ook op de camping is er wel wat entertainment voorzien, vorig jaar had je op de openingsavond een brass band verder 's ochtends luchtgitaar battle, bijlwerpen, een optreden van Metallikoor.
Het ontbijtbuffet is ook wel aan te raden niet al te duur en je hebt direct een goede basis om de dag te beginnen.
Ik veronderstel dat er dit jaar ook wel een festileaks-meeting zal zijn als je daar kan bij zijn ga je ook op de camping wel wat nieuwe bekenden tegenkomen

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Ook op de camping is er wel wat entertainment voorzien, vorig jaar had je op de openingsavond een brass band verder 's ochtends luchtgitaar battle, bijlwerpen, een optreden van Metallikoor.
Het ontbijtbuffet is ook wel aan te raden niet al te duur en je hebt direct een goede basis om de dag te beginnen.
Ik veronderstel dat er dit jaar ook wel een festileaks-meeting zal zijn als je daar kan bij zijn ga je ook op de camping wel wat nieuwe bekenden tegenkomen
Zou ook graag eens een festileaks-meeting willen bijwonen....iedere keer al gemist of vergeten....

Donderdagavond tussen 19:00 en 21:00 valt misschien iets af te spreken? Weet niet of veel mensen naar Exhorder willen, anders zouden we rondom de Morgue bij Kerker kunnen afspreken. Of op de camping om @Joslittel zijn speciaalbier voorraad te plunderen.

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: Joslittel en johanra
Donderdagavond tussen 19:00 en 21:00 valt misschien iets af te spreken? Weet niet of veel mensen naar Exhorder willen, anders zouden we rondom de Morgue bij Kerker kunnen afspreken. Of op de camping om @Joslittel zijn speciaalbier voorraad te plunderen.
Wij zullen ook voor het eerst bij de pre-party aanwezig zijn, met name voor Frog Leap, dus donderdag is prima wat mij betreft.
Voorgestelde tijd en plek vind ik ook best, zijn verder niet echt bands die ik per se wil zien, Kerker lijkt me wel aardig om beetje mee te krijgen.
Weet niet of ik toegang heb tot de camping, maar dat lijkt me alleen maar gunstig voor de voorraad van Jos. ;)

Een meeting op vrijdag lijkt me ook leuk, aangezien dan waarschijnlijk meer mensen erbij kunnen zijn.
Aangezien een groot deel van ons (mij incluis) vrijwel de hele dag bij La Morgue te vinden zal zijn, lijkt het me het handigst om daar af te spreken (net als vorig jaar), ergens tussen twee optredens in, bv. tussen Splendidula en Frayle van 12:45 tot 13:15?

Users who are viewing this thread