Alcatraz Open Air 2025

Bands missen is niet de juiste uitdrukking. Als je als vrijwilliger aan de slag gaat, ga je in de eerste plaats om er te werken. De bands die op dat moment spelen, hoor je wel, maar echt beleven doe je niet. In de vrije momenten kan je dat wel, zij het dat je ook iets moet eten en drinken (de crew eet achter de schermen). En dan kan je de pech hebben dat de affiche op dat moment van de dag je ding niet is. Dus hebben we alles eens op een rijtje gezet, om te oordelen of het deze editie interessant was voor ons. En, wij volgen de Metal scene al meer dan 40 jaar, en dan is de kans zeer groot dat je de meeste bands al 1 of meerdere keer zag spelen. En dan moet je er ook niet zo nodig niet opnieuw bij zijn. Een deel van de bands die nu op Alcatraz staan, stonden het voorbije weekend op Hellfest. En daar hebben we er al een groot deel van gezien. Wat de genres binnen het genre betreft, ik ben geen liefhebber van Metalcore. Ik hou vooral van de klassieke Metal en van Gothic.

Let wel, mijn maat moest ook rekening houden met een geplande vakantie. En dan maak je op een gegeven moment toch een keuze. En wees maar zeker, daar hebben we een paar uren over zitten praten eer de finale beslissing kwam.
Ah ja, helemaal begrijpelijk met deze toelichting, bedankt daarvoor. Er is zeker wat overlap met Hellfest inderdaad, en hoewel ik de metal scene nog maar ongeveer een kwart van jullie aantal jaren volg, begin ik ook al wat tegen het fenomeen aan te lopen dat ik veel grote namen al wel gezien heb inmiddels. Nouja, volgend jaar weer een kans!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ah ja, helemaal begrijpelijk met deze toelichting, bedankt daarvoor. Er is zeker wat overlap met Hellfest inderdaad, en hoewel ik de metal scene nog maar ongeveer een kwart van jullie aantal jaren volg, begin ik ook al wat tegen het fenomeen aan te lopen dat ik veel grote namen al wel gezien heb inmiddels. Nouja, volgend jaar weer een kans!
Hoe meer festivals/ concerten je doet, hoe sneller je er tegen aan zal lopen.
Vind dat ze dat bij Alcatraz wel nog goed doen. Denk dat qua headliners enkel Saxon, Nightwish en Twisted Sister meer dan 1 keer eerder bovenaan stonden. Anderen zoals Powerwolf zijn door de jaren heen gegroeid. Onder de headliner is er wel heel wat overlap doorheen de jaren.

• Leuk
Op GMM is het toegestaan een klein stoeltje mee te nemen. Kon op de alcatraz site niet vinden of dat daar ook mag. Maakt mijn festival beleving een beetje beter vol te houden.
Dus weet iemand dat of waar ik het kan vinden?

Op GMM is het toegestaan een klein stoeltje mee te nemen. Kon op de alcatraz site niet vinden of dat daar ook mag. Maakt mijn festival beleving een beetje beter vol te houden.
Op vorige passages heb ik altijd wel mensen gezien die een opklapbare stoel of een opblaasbare poef/zetel meehadden op de wei.

• Leuk
Waarderingen: neofufu en NoLifeIzegem
Ik heb vorig jaar meerdere keren een stoeltje meegenomen op de wei (campingstoel), was geen enkel probleem :)

Ze slagen er toch elk jaar in om een indrukwekkende affiche samen te stellen!
Dikke pluimen aan de organisatie!

• Leuk
Ze slagen er toch elk jaar in om een indrukwekkende affiche samen te stellen!
Dikke pluimen aan de organisatie!

* ondanks de tegenwerkingen vanuit de grote festivals doen ze het maar weer. Als je dan leest dat ze nogmaals met een Gojira in onderhandeling waren, een I Prevail mislopen en vermoedelijk nog wel wat anderen, dan kan je toch niet anders dan bewondering hebben voor dit festival 😊

* ondanks de tegenwerkingen vanuit de grote festivals doen ze het maar weer. Als je dan leest dat ze nogmaals met een Gojira in onderhandeling waren, een I Prevail mislopen en vermoedelijk nog wel wat anderen, dan kan je toch niet anders dan bewondering hebben voor dit festival 😊
Absoluut!

Ondertussen heb ik eindelijk op mijn gemak dat tijdschema kunnen bestuderen en ik moet zeggen: dit is het rotste tijdschema voor een festival dat ik ooit gehad heb

Op vrijdag staat tegenover alles wat ik wil zien, wel iets anders dat ik wil zien. De rotste clash is Kreator vs Ministry. Van Kreator ga ik elke Belgische show zien sinds 2018 en dat wil ik aanhouden, Ministry heb ik nog nooit gezien. Gaat toch Kreator worden, maar dat betekend wel dat ik naar Dynamo Metal Fest ga moeten gaan om daar Ministry te zien (moeten ... als of het een straf is hahahaha). Mochten ze daar nu OOK clashen (wat ik nu niet verwacht want daar is geen podium zoals de Swamp) dan wordt het toch Ministry daar

Op zaterdag overlappend vier bands die ik wil zien met elkaar (Evergrey, Vulture, Drowning Pool en Ne Obliviscaris), laatste band heeft dus gedaan om 15 h 50 en daarna heb ik LETTERLIJK tot 00 h 25 niks dat ik graag hoor. Nailbomb en Caliban evt wil ik wel nog eens zien, maar dan vanaf 19 h 00 tot 00 h 25 is er voor mij niks. Ik denk toch dat ik naar huis ga na Caliban, geen zin om meer dan 5 h te wachten en daarvoor ook nog eens +100 euro (hotelkamer) of +200 (taxi) te moeten betalen. Sorry

Zondag gaat wel, enkele overlappingen maar ja niks aan te doen. Enkel vervelend dat mijn eerste band al om 11 h 20 is, daarvoor zou ik dan weer wel misschien beter een hotelkamer nemen. Maar wat moet ik dan van 19 h 00 tot 00 h 25 doen? Het is niet dat er veel te doen valt in het centrum van Kortrijk op een zaterdagavond ... . En ja ... veel tijd tussen Kerry King en Machine Head ook maar goed, toch minder als op zaterdag en voor Machine Head zou ik speciaal naar Kortrijk gaan, voor Whiplash niet.

Overall wordt het denk ik ongeveer dit

Donderdag
Warbringer
Motörheads
Stukje Exhorder
Evil Invaders
Violent Sin ga ik overslagen om deftig te staan bij Overkill
Overkill
Frog Leap

Vrijdag
Three Inches Of Blood
Dying Fetus maar wordt zowat mijn eerste keer ooit dat ik de volledige set niet zie, want ik wil deftig staan bij ...
Wind Rose
Kreator
Abbath

Zaterdag
Knife
Vulture
Laatste stuk van Drowning Pool
Nailbomb
Caliban
Als ik niet naar huis ga Whiplash

Zondag
Majestica
Bark
Stukje Congress
Gaerea
Stukje Forbidden
Kerry King
Machine Head
Stukje Rotting Christ

• Leuk
Waarderingen: NoLifeIzegem
Ondertussen heb ik eindelijk op mijn gemak dat tijdschema kunnen bestuderen en ik moet zeggen: dit is het rotste tijdschema voor een festival dat ik ooit gehad heb

Op vrijdag staat tegenover alles wat ik wil zien, wel iets anders dat ik wil zien. De rotste clash is Kreator vs Ministry. Van Kreator ga ik elke Belgische show zien sinds 2018 en dat wil ik aanhouden, Ministry heb ik nog nooit gezien. Gaat toch Kreator worden, maar dat betekend wel dat ik naar Dynamo Metal Fest ga moeten gaan om daar Ministry te zien (moeten ... als of het een straf is hahahaha). Mochten ze daar nu OOK clashen (wat ik nu niet verwacht want daar is geen podium zoals de Swamp) dan wordt het toch Ministry daar

Op zaterdag overlappend vier bands die ik wil zien met elkaar (Evergrey, Vulture, Drowning Pool en Ne Obliviscaris), laatste band heeft dus gedaan om 15 h 50 en daarna heb ik LETTERLIJK tot 00 h 25 niks dat ik graag hoor. Nailbomb en Caliban evt wil ik wel nog eens zien, maar dan vanaf 19 h 00 tot 00 h 25 is er voor mij niks. Ik denk toch dat ik naar huis ga na Caliban, geen zin om meer dan 5 h te wachten en daarvoor ook nog eens +100 euro (hotelkamer) of +200 (taxi) te moeten betalen. Sorry

Zondag gaat wel, enkele overlappingen maar ja niks aan te doen. Enkel vervelend dat mijn eerste band al om 11 h 20 is, daarvoor zou ik dan weer wel misschien beter een hotelkamer nemen. Maar wat moet ik dan van 19 h 00 tot 00 h 25 doen? Het is niet dat er veel te doen valt in het centrum van Kortrijk op een zaterdagavond ... . En ja ... veel tijd tussen Kerry King en Machine Head ook maar goed, toch minder als op zaterdag en voor Machine Head zou ik speciaal naar Kortrijk gaan, voor Whiplash niet.

Overall wordt het denk ik ongeveer dit

Donderdag
Warbringer
Motörheads
Stukje Exhorder
Evil Invaders
Violent Sin ga ik overslagen om deftig te staan bij Overkill
Overkill
Frog Leap

Vrijdag
Three Inches Of Blood
Dying Fetus maar wordt zowat mijn eerste keer ooit dat ik de volledige set niet zie, want ik wil deftig staan bij ...
Wind Rose
Kreator
Abbath

Zaterdag
Knife
Vulture
Laatste stuk van Drowning Pool
Nailbomb
Caliban
Als ik niet naar huis ga Whiplash

Zondag
Majestica
Bark
Stukje Congress
Gaerea
Stukje Forbidden
Kerry King
Machine Head
Stukje Rotting Christ
Niemand verplicht jou toch om speciaal naar dynamo te gaan voor Ministry te zien? En op zaterdag het is een festival zoveel bands om te ontdekken of te zien, gewoon wat rondwandelen en genieten.

Niemand verplicht jou toch om speciaal naar dynamo te gaan voor Ministry te zien? En op zaterdag het is een festival zoveel bands om te ontdekken of te zien, gewoon wat rondwandelen en genieten.
"moet", ik heb er ook nog speciaal een stukje achter geschreven over en straf. Zodat hopelijk duidelijk was dat ik het moeten bedoelde van mezelf en niet van dwang. Ja allee u snapt hoop ik wel nu wat ik bedoel.

Ik zie op het eerste oog eigenlijk ook geen onoverkomelijke clashes, hoogstens wat overlap hier en daar.
Ergste clash is nog Hypocrisy vs. Dool, maar dat wordt dan sowieso die eerste.
Volgende week nog maar eens wat fijner onder de loep nemen, maar voorlopig ben ik zeer tevreden!
1751301527931.png

Zeer dik tevreden met de timetable dit jaar.
Iedere dag wel 8-10 must-sees die ik kan gaan zien, heel mooi verspreid over alle dagen, met weinig clashes.

Ook mooi en veelzeggend over de line-up is dat ik iedere dag (donderdag niet meegerekend) op ieder podium wel een must-see kan aanwijzen en ook daadwerkelijk bezoeken.
Op vrijdag zou ik zelfs wel iedere band in La Morgue willen zien!

Enkele (acceptabele) clashes dan toch:
  • Winterfylleth / Messa (momentbeslissing)
  • Hypocrisy >> Dool
  • Ne Obliviscaris > Evergrey (en stukje Baest)
  • Emperor >> Briqueville

Nog wat tips voor degenen die nog zoekende zijn, met linkjes naar kenmerkende nummers (op de bandpagina's op de website staan nog andere nummers):
  • Crypt Sermon (VS, 2013, Epic Doom Metal)
  • Cult Of Scarecrow (België, 2017, Epic Doom Metal)
  • Dvne (VK, 2013, Progressive Sludge/Post-Metal)
  • Frog Leap (Noorwegen, 2013 als project, 2018 als band, Metal covers van alle soorten bekende hits)
  • Katla (Denemarken, 2018, Stoner/Sludge/Doom Metal)
  • Myrath (Tunesië, 2006, Oriental/Power/Progressive Metal)
  • Splendidula (België, 2008, Atmospheric Black/Doom Metal)
  • The Night Eternal (Duitsland, 2018, Heavy Metal)
  • Thy Catafalque (Hongarije, 1998, Avant-garde/Post-black Metal)
  • Vola (Denemarken, 2006, Progressive Metal)

Laatst bewerkt:
"Helloween" en "Accept" aangekondigd voor het Rockstadt Extreme Fest 2026 in Roemenië.
Misschien wat aanwijzingen voor de volgende editie?

Users who are viewing this thread