Pinkpop 2025

Gisteren naar Pinkpop geweest. Omdat het de enige dag was die volgens ons het hoge entreegeld waard was.

Vooraf wil ik zeggen, dat ik het echt schandalig vindt hoe het ov op station Landgraaf na afloop geregeld is. Heeft de organisatie destijds niets geleerd van de Love Parade in Duisburg?! Mijn voorstel: pendelbussen van Megaland naar station Heerlen. De faciliteiten zijn er, waarom niet gebruiken?! Mede hierdoor gaan wij niet meer naar Pinkpop in de toekomst. Pukkelpop en Rock Werchter zijn echt stukken beter geregeld!

De dag was niet top maar in vergelijking met 2 anderen toch wel zeer sterk (op Krezip na dan ;) )

We begonnen met Dewollf, een leuk bandje, krijg er wel wat ZPF Venlo vibes van, maar verder is het OK. Goede muzikanten!

Daarna Immience (ofzoiets) 2 jaar geleden hebben we I Prevail op Pinkpop ontdekt, deze band was een pak minder, maar wel grappig.

Daarna succesvol Krezip ontweken in de Desperados tent, was me de 6€ voor dat overrated biertje van Heineken zeker waard :D ;)

Vervolgens Kaiser Chiefs, een beetje op automatische piloot, maar wel altijd leuk om mee te pakken. Prima band.

Daarna een klein beetje Girl in Red. Niet mijn ding.

Vervolgens Biffy Clyro. Strakke set, goede muzikanten. Enkel een beetje vreemd dat ze hun 2/3 hitjes niet beter over de set verdeeld hadden.

Daarna Dean Lewis voor mijn verloofde. Niet mijn ding, maar zij heeft genoten.

Vervolgens mijn hoogtepunt: Korn. Echt een prima set, dat wat Pinkpop hard nodig had!

Daarna de Headliner: Muse, ook een strakke set, enkel mag Muse van mij die theatrale tussenstukjes weglaten, maar goed dat vinden veel mensen Juist leuk aan Muse. Vroegah was dat wat minder bij Muse.

De maffe "vuurwerkshow" hadden ze net zo goed weg kunnen laten.

De dag an sich een 8 Pinkpop als Festival een magere 6 en het OV een dikke vette onvoldoende: Hier moet naar gekeken worden!

Oh ja en ik ben geen groot fan van dat hele cashless. Tijdens Muse lagen verschillende barren er even uit. Echt slecht!
Ik heb ooit eens voor 20 euro zon busreis op en neer naar Schiphol gedaan. Is geld meer dan waard en lost denk ik de problemen die jij noemt op.

Ah ja, dus van de laatste 6 dagen was 1 dag uitverkocht. 2023 dus ook geen enorme rush.

Ik vind het zelf, zoals velen hier, ook niet prettig met 70k bezoekers. Maar ik ben wel benieuwd hoe het dan qua begroting zit. Is het festival houdbaar met 50k bezoekers gemiddeld? Moet daar anders voor worden geboekt (lees, goedkoper). Dat zou in mijn ogen helemaal fine zijn. Voor Ed Sheeran stonden ook de, waarschijnlijk niet heul goedkope, Hozier en Sam Smith.

Als een rijtje Yungblud, Fontaines, Sam Fender significant goedkoper is, zou ik dit toejuichen als je dan met 50k een goedlopende financiële huishouding kan voeren.
Het klopt allemaal wat je zegt, maar wat is dan nog de onderscheidende factor van Pinkpop vergeleken met vooral DTRH en Lowlands (en in mindere mate BKS vanwege de schaal van dat festival)?

Nu kunnen ze nog prat gaan op grotere headliners die het festival een bepaalde smoel geven (de stadionacts die niet op LL en DTRH zullen komen). Al werd de afgelopen twee jaar ook het probleem van Pinkpop op dat vlak blootgelegd (als het aanbod aan dat soort acts beperkter is).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mimi
Ik denk niet dat het houdbaar gaat blijven. Sowieso het vasthouden aan headliners kan denk ik gewoon niet.
Mwah headliners komen headliners gaan. Heb dat ook altijd even gedacht, maar als je ziet hoeveel recente headliners er weer bijgekomen zijn in de afgelopen jaren zoals een Olivia Rodrigo.

Ik heb ooit eens voor 20 euro zon busreis op en neer naar Schiphol gedaan. Is geld meer dan waard en lost denk ik de problemen die jij noemt op.
Ik als Limburger, die naar Duitsland moet, wilde het graag lokaal houden. Heerlen heeft een prima station en busstation die beide voor veel geld opgeknapt en de organisatie (en Arriva) mikt op dat aftandse station van Landgraaf. Wat een armoede!

Het klopt allemaal wat je zegt, maar wat is dan nog de onderscheidende factor van Pinkpop vergeleken met vooral DTRH en Lowlands (en in mindere mate BKS vanwege de schaal van dat festival)?

Nu kunnen ze nog prat gaan op grotere headliners die het festival een bepaalde smoel geven (de stadionacts die niet op LL en DTRH zullen komen). Al werd de afgelopen twee jaar ook het probleem van Pinkpop op dat vlak blootgelegd (als het aanbod aan dat soort acts beperkter is.
Pinkpop verdient haar positie alleen nog om de legacy die het door de jaren heen heeft opgebouwd. Het is niet met de tijd meegewogen en dat is denk ik deels de danken aan de overmatige invloed van Jan Smeets.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
3 dagen pinkpop boven de 30 graden, en alsnog verkouden geworden 😂

Maar is het waard, heb mij weer prima vermaakt afgelopen weekend. Veel positieve veranderingen gezien en benieuwd of hoe dit wordt doorgezet. Weet nog niet of ik er volgend jaar bij ben, maar dat zeg ik iedere keer en uiteindelijk ben ik er toch weer bij 🙃

• Leuk
Waarderingen: BeWario

Nu kunnen ze nog prat gaan op grotere headliners die het festival een bepaalde smoel geven (de stadionacts die niet op LL en DTRH zullen komen). Al werd de afgelopen twee jaar ook het probleem van Pinkpop op dat vlak blootgelegd (als het aanbod aan dat soort acts beperkter is).
True, ik zie ook dat Pinkpop slagen heeft gemist en dat DTRH en BKS, mede dankzij Pinkpop, in een gat zijn gesprongen dat Pinkpop liet vallen.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en Franzzz
Paar draken van nummers, maar al met al toch een mooie show. Mede ook door het geweldige decor.

Top show, gebalanceerde setlist ook met oude klassiekers en pop nummers. Ik ga goed op een oud hard nr en mn vriendin is weer fan van starlight madness etc.

Ik vond het echt een retevette show! Compliance was idd iets minder. Maar verder was het hit na hit. Weinig interactie met publiek en geen gepraat, maar ze hadden zonder moeite de hele wei mee volgens mij (ik stond vrij vooraan dus weet niet helemaal hoe het verder achterin was).

Ehbo was wel druk
Wij misten inderdaad wel echt de interactie met het publiek bij Muse. Kwam daardoor als een moetje over. Wel mooie show!

• Leuk
Waarderingen: Lauraa
Ik vraag me wel af of de 'Pinkpoprocker' warm loopt voor Fontaines DC.

Daarnaast denk ik dat de Ziggo dome een van de grootste redenen is voor het verval in bezoekersaantallen op Pinkpop. Artiesten staan door het jaar heen vaak al in de Ziggo, dus mensen hebben het al gezien. Waar men vroeger naar het zuiden moest om die grote artiesten te kunnen zien.
FDC is te niche voor Pinkpop. Dat gaat niet werken.

• Leuk
Waarderingen: elo

Users who are viewing this thread