Graspop Metal Meeting 2025

ik ga zaterdag.
maar ken niets van de bands tot soulfly

iets er tussen dat ik zeker moet checken early in the day
ik kom vooral voor NIN/Korn/brutus (amenra graag maar die zie ik op werchter)

Eisbrecher vroeg op de dag vind ik heerlijk. Net als Oomph! industrial, volgens mij hetzelfde genre als NIN?

ik ga zaterdag.

Skindred is altijd een dik feestje! Verder ben ik ook heel benieuwd naar Poppy. Leren kennen door de colab met Knocked Loose, en ik vind sommige nummers op haar laatste album wel vet klinken.

ik ga zaterdag.

Skindred en Eisbrecher zijn altijd een feestje! Die raad ik eigenlijk iedereen wel aan. Afgelopen weekend Sylosis gezien, als je van metalcore zou houden is dat wel een aanrader. Kittie op het begin van de dag is ook wel tof, wat groove/nu metal.

ik ga zaterdag.

mijn spoorboekje voor zaterdag is: skindred - poppy - novelists - misschien paar nummers van the warning - lorna shore - grandson misschien de laatste paar nummers - imminence - startset - spiritbox - korn - NIN

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
misschien nog een laatste lijstje voor dit jaar:

wat is jou ideale festivaldag op basis van de line-up dit jaar..

!! enkel kiezen uit groepen die dit jaar komen uiteraard en de bestaande speeluren.. dus er mag niets clashen (nee zelfs geen 2x een half uur, een groep kiezen is het gehele optreden uitkijken :) !!

voor mij ongeveer zoiets

Late aankomst

13.20 - 14.00 - The Raven Age
14.00 - 14.50 - Nothing More
14.55 - 15.45 - Beast in Black
15.55 - 16.55 - Motionless in White
17.05 - 18.05 - Alestorm

ETEN

19.05 - 20.00 - Yellowcard
20.05 - 20.55 - Startset
21.10 - 22.20 - Skillet
22.20 - 00.10 - Slipknot

Naar huis

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Ik krijg hier nog een week op voorhand ne last minute planning twijfel. Ik vind BFMV echt goed, maar na de hele setlist heb ik het precies wat gehad. En als ik nu Starset terug opzet, vind ik da precies leuker. Hoewel sommige liedjes van BFMV echt wel heel goed zijn. Help!! 😅
zelfde probleem maar tzal toch starset vooral zijn :D

• Leuk
Waarderingen: N1tje
ik ga zaterdag.

Zelf kijk ik erg uit naar Unto Others, wel een monsterclash met Sylosis en Eisbrecher. Unto Others is lastig te classificeren, doet erg denken aan jaren '80 Britse indie-/gothrock. Qua sound en zang heeft het wat weg van The Smiths / Morrissey en Joy Division, maar dan zwaarder leunend op gitaren. Erg pakkend in ieder geval, voor mij zeker een must-see.

Kijk ook wel uit naar Whitechapel, toch wel vaandeldragers van het deathcore genre als je het mij vraagt. Die clashen weer met Skindred. Die heb ik al een keer gezien, na een paar nummers had ik het wel gehoord dus voor mij is de keuze voor Whitechapel makkelijk.

Laatst bewerkt:
Eisbrecher vroeg op de dag vind ik heerlijk. Net als Oomph! industrial, volgens mij hetzelfde genre als NIN?
Nou ja, er is industrial en industrial natuurlijk (net als voor ieder genre).
Technisch gezien zou je Eisbrecher/Oomph! en NIN onder hetzelfde genre kunnen scharen, maar in de praktijk lijkt het nauwelijks op elkaar.
Veel handiger is om Eisbrecher en Oomph! te vergelijken met Rammstein (waar @reaper volgens mij ook best aardig fan van is?). Al deze bands behoren tot de Neue Deutsche Härte (NDH), wat weer een soort van subgenre van industrial is. Oomph! is zelfs een van de grondleggers van dit genre, nog voor Rammstein.

Aan de andere kant zijn voor fans van NIN ook best Unto Others en VOWWS aan te raden, voor een iets meer poppy, donkere, gothic-achtige sfeer.
En voor fans van Lorna Shore is er ook nog Whitechapel.

Natuurlijk loop je met alle genoemde tips ook gelijk weer tegen clashes aan (Skindred/Whitechapel, Eisbrecher/Unto Others/Sylosis, VOWWS/Kittie), maar dat is een probleem waarmee we allemaal zullen moeten kampen.. 😉💁‍♂️

Laatst bewerkt:
Zelf kijk ik erg uit naar Unto Others, wel een monsterclash met Sylosis en Eisbrecher. Unto Others is lastig te classificeren, doet erg denken aan jaren '80 Britse indie-/gothrock. Qua sound en zang heeft het wat weg van The Smiths / Morrissey en Joy Division, maar dan zwaarder leunend op gitaren. Erg pakkend in ieder geval, voor mij zeker een must-see.
Ik vind met name de vergelijking met White Lies zeer treffend.

• Leuk
Waarderingen: saurus en MikeHell

!! enkel kiezen uit groepen die dit jaar komen uiteraard en de bestaande speeluren.. dus er mag niets clashen (nee zelfs geen 2x een half uur, een groep kiezen is het gehele optreden uitkijken :) !!

voor mij ongeveer zoiets

Late aankomst

17.05 - 18.05 - Alestorm

ETEN

20.05 - 20.55 - Startset
21.10 - 22.20 - Skillet
22.20 - 00.10 - Slipknot

Naar huis
Hoe kan een late aankomst nou onderdeel zijn van een ideale festivaldag? 🤔
Alsof je je ideale diner mag samenstellen, maar alvast afziet van een voorgerecht of toetje?

voor mij ongeveer zoiets

Late aankomst

17.05 - 18.05 - Alestorm

ETEN

20.05 - 20.55 - Startset
21.10 - 22.20 - Skillet
22.20 - 00.10 - Slipknot

Naar huis
Latere aankomst dan ik wil
Ga zeker het eerste slot missen sniff sniff voor psychonaut
Verder kijk ik vast nog meer maar dat zijn de tussen uren en hier niet genoemd.

Do
- Warkings
- Death angel
- alestorm
- Dream Theater
- iron maiden
- powerwolf

Vrij
- British lion
- villagers of ...
- Windhand
- Gloryhammer