Graspop Metal Meeting 2025

Denk dat iedereen wel ziet dat Linkin Park een grote band is, één van de weinige metalbands die een stadion uitverkopen. Wel denk ik dat het ook met momentum te maken heeft, over 2/3 jaar zal dit wellicht wat minder zijn. Qua grootte op dit moment zitten ze echt in het rijtje Metallica-Rammstein-AC/DC-Iron Maiden, met kort daarachter GnR, SOAD. Dus ja, mocht LP ergens de komende jaren als headliner geboekt worden zal dit de dag in een mum van tijd uitverkopen.
Denk dat iedereen het daar wel mee eens is, daarom word er gezegd grootste van het moment. Met de hype die ze mee hebben sinds de nieuwe start. Niemand zal zeggen dat het grootste metalband aller tijden is. Zelfs niet de grootste van de afgelopen 5 jaar want dat is Rammstein met afstand.

• Leuk
Waarderingen: wess
Even een praktische vraag.
Ik kan helaas dit jaar maar 2 dagen gaan wegens omstandigheden.
Dus ik vermoed dat ik 2 bandjes krijg.
Hoe gaat het in de werking met de skullies die ik in voorverkoop wil kopen?
Kan ik het resterend bedrag overzetten op mijn ander bandje?

Zet de skullies op het bandje van de eerste dag. Dat bandje kan je het gehele weekend gebruiken voor betalen.

Zo hebben wij 2023 de donderdag en zondag gedaan! Heb het toen via de mail gecheckt bij de organisatie

Nee overzetten kan zeker niet. Misschien je budget verdelen over je 2 bandjes?

Ik weet trouwens niet of ze niet 1 bandje geven maar de chip activeren op de dagen dat je toegang zou hebben. In dit geval heb je geen probleem ;)

• Leuk
Waarderingen: 1880

ik ken 1 liedje van Korn buiten freak on a leash en dat is Coming undone, staat dat niet op de voorbij setlists.
FML

• Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Niets tegen LP maar ze worden dan ook door elke commerciele radiozender wereldwijd gepusht en veel gedraaid.
Dan is het logisch dat die streams hoog zijn.
Ze hadden al een grote fansbase maar komen nu enkel maar bij omdat het opgehyped word.

Ach en de Iron Maiden shirtjes hangen bij de Primark. Die verdienen het ook niet om headliner te zijn, worden alleen maar opgehyped ;)

De Skullies die op een 'oud' bandje (van een andere dag dus) staan blijven geldig. Had ik vorig jaar ook, ging op donderdag en zaterdag. Op zaterdag eerst de Skullies op het donderdag bandje opgemaakt, daarna nieuwe Skullies op het zaterdag bandje. Overzetten ging niet volgens mij. Dus zou de Skullies gelijk verdelen over de bandjes, alles wat over is op het bandje van dag 1 kan je gewoon opmaken op dag 2.

Lp verkoopt nu zeker meer kaarten dan met de laatste tour in de OG bezetting....maar in L.A. moeten ze wel van het dodger stadium verhuizen naar een 3
x kleinere zaal...de hype's in L.A gaan wsch wat sneller voorbij;)

• Leuk
Waarderingen: JusticeForAll
Niets tegen LP maar ze worden dan ook door elke commerciele radiozender wereldwijd gepusht en veel gedraaid.
Dan is het logisch dat die streams hoog zijn.
Ze hadden al een grote fansbase maar komen nu enkel maar bij omdat het opgehyped word.
Het wordt gehyped omdat wat ze op dit moment doen gewoon goed is (al ben ik geen fan). Linkin Park is zonder enige twijfel één van de allergrootste metal bands van dit moment en zelfs ooit. Of ze nu net wat kleiner zijn dan Metallica, Rammstein en Iron Maiden doet er niet echt toe, mochten ze op Graspop staan zal die dag vlot uitverkopen.

• Leuk
Waarderingen: Simoni
Zie toch altijd mopperende metalmannen met grijze baarden voor me. "Neeee, de metalbands van toen ik 20 was, dat zijn de echte metalbands. Alles wat daarvoor kwam is veredelde hardrock en alles wat erna kwam is commerciële pop die geen waardige headliner is."

Zo vond men Metallica in hun beginjaren te punk om echt mee te mogen draaien als metalband.

Populair is altijd relatief en vluchtig. LP heeft nu het momentum en beleefd pieken en dalen.
Nieuwe albums/singles, reünies/heroprichting zijn vooral een impuls voor een periode van populariteit die ergens tijdens de tour langzaam afneemt.

Dan heb je bands bands die leven op legacy of gedeeltelijk.
Tool is weer apart, ze brengen amper albums uit en touren niet regelmatig. Dus iedere scheet die ze laten wordt gewaardeerd.

Iron Maiden: tourt bijna geheel op de legacy die ze hebben. En hier zie je ook geen hype meer, maar gewoon een stabiele lijn.
Ze zijn bijna altijd goed en als je ervan houdt zie je een leuke show.
Het feit is dat veel metal uiteindelijk hier van afgesplitst is, betekent vaak dat je er ook mee in aanraking bent geweest. Daarmee bestaat die stabiele groep uit alle generaties.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Onderschat LP niet. Die verkopen stadia uit. Dan is het kiezen of 100+ euro kwijt zijn voor een matige stadiumplek en alleen maar LP zien, of 130 euro voor een dagticket GP en de hele dag entertainment met als afsluiter LP.

Vind het een geslaagde comeback, zit boel energie in die Emily.

Kun je nog hele discussie hebben of het "echte Metal" is of niet, fijn dat je daar een mening over hebt. Was vorig jaar met BMTH ook, te pop, te commercieel. Dat stond ondanks het erbarmelijke modder gewoon goed vol. Voller dan menig "echte" metalband heeft laten zien dat weekend.
BMTH: heeft in de aanloop van dat jaar voor en tegenstanders gehad.

Maar na het concert waren veel critici overtuigd dat ze die plek op gmm echt wel waardig waren. "Proof of the pudding is in the eating"

Je hoeft niet alles mooi te vinden zolang je maar open staat voor nieuwe muziek.

Ach en de Iron Maiden shirtjes hangen bij de Primark. Die verdienen het ook niet om headliner te zijn, worden alleen maar opgehyped ;)

Nee hoor, klopt volledig.
Ik zeg ook niet dat LP geen headliner mag zijn. Graag zelfs!

Ik heb het enkel op de spotify streams, je kan er niet omheen dat het nu gewoon zo is.
LP had al een grote fanbase, en krijgt nu enkel nog meer nieuwe ontdekkers, ze zijn dan ook gewoon goed.

jaja, dat geloof ik wel. maar dat deed tool vorig jaar ook. vindt gewoon de 'grootste' metalband van de moment uitspraak nogal straf.

misschien een poll waar we zelf eens zoeken achter de grootste metalband van het moment volgens het forum. (zal op een ander topic moeten zeker?) :D
De eerste artiest in het algemeen die een RWdag op de dag zelf uitverkoopt. Is Metallica nooit gelukt, is Rammstein nooit gelukt, Iron Maiden had al moeite met een Sportpaleis.

Nee hoor, klopt volledig.
Ik zeg ook niet dat LP geen headliner mag zijn. Graag zelfs!

Ik heb het enkel op de spotify streams, je kan er niet omheen dat het nu gewoon zo is.
LP had al een grote fanbase, en krijgt nu enkel nog meer nieuwe ontdekkers, ze zijn dan ook gewoon goed.
Juist we zullen maar zeggen dat primark geen verstand heeft van muziek genres

Bijlagen

• Screenshot_20250610_100717_Chrome.jpg
    Screenshot_20250610_100717_Chrome.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 65
  • Haha
Waarderingen: Loek123 en Simoni
De eerste artiest in het algemeen die een RWdag op de dag zelf uitverkoopt. Is Metallica nooit gelukt, is Rammstein nooit gelukt, Iron Maiden had al moeite met een Sportpaleis.
Nogal een manke vergelijking, aangezien Metallica gemiddeld om de 3-4 jaar op het podium in Werchter staat. Nu zit je met een band die gestopt was en aan een comeback werkt, waardoor je sowieso een surge in ticket sales krijgt. Als ze de komende 6 jaar nog 2x headlinen, gaan die dat kunstje niet meer herhalen :).

Soit, deze discussie is sowieso een beetje overbodig. Ik vind het persoonlijk goedkoop scoren dat ze doen, door verder te varen onder de vlag van Linkin Park. Op mij komt het eerder over als een glorified coverband die snel wat cash wilt incasseren. Maar goed, dat is mijn mening :).

Users who are viewing this thread