Best Kept Secret 2023

setheke

Randprogramma
26 nov 2017
132
101
hopelijk gaan ze ook wat meer underground hiphop boeken.

danny Brown brengt dit jaar ook nog een plaat uit ( misschien een tweede samen jpegmafia)
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.709
2.271
Ik ook niet, maar BKS zou een mooie mix moeten hebben van diverse genres en geen toename van één specifiek genre.

Maar ze boekten het voorheen meer dan afgelopen jaar, waar Woo Hah juist steeds minder ruimte geeft aan underground hip hop. Voor een mooie mix zijn er dus juist wat extra namen gewenst.

Dit jaar hadden we Genesis Owusu, Sef en Sampa the Great. Wat allemaal al bijna sterker richting andere genres neigt dan naar hip hop. Wat mij betreft passen namen als Death Grips en Danny Brown, uit vorige jaren, daar gewoon erg goed. Bovendien is Danny Brown iemand uit eigen stal volgens mij.

Als je kijkt naar welke hip hop Le Guess Who dit jaar heeft staan dan mag daar best iets van doordruppelen naar BKS. Een Clipping, Billy Woods, Dos Monos, etc. Van veel van de Woo Hah hip hop mogen ze wegblijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Verwijderd lid 40157

Randprogramma
12 apr 2021
206
125
Wat meer Le Guess Who?, Rewire, Roadburn en zelfs dunk! namen kunnen zeker geen kwaad. Ik doelde eigenlijk meer op de typische WOO HAH? en Les Ardentes zooi. Zelfs Pukkelpop doet het dan beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
78
123
Wat meer Le Guess Who?, Rewire, Roadburn en zelfs dunk! namen kunnen zeker geen kwaad.
Dit! Los van Hip Hop had ik überhaupt gehoopt dat BKS zich meer zou ontwikkelen in de richting van LGW en Primavera Sound met steeds scherpere programmering en ook echt de focus daar op houden. Echter kan ik me nu niet aan de indruk onttrekken dat ze met steeds meer DJ's en randactiviteiten de kant van DTRH en LL opgaan. Ondanks dat LGW telkens uitverkoopt (meen ik ten minste de laatste jaren) met een steeds obscuurdere line-up (ik ken doorgaans >95% van de namen op voorhand niet) is er blijkbaar onvoldoende markt om dit op BKS niveau rendabel te maken. Jammer. Juist nu Primavera te groot dreigt te worden, zou BKS zich kunnen profileren als een prima alternatief binnen Europa in dat "genre".
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.213
2.150
Dagje PP gisteren doet me nog eens realiseren hoe bijzonder het is wat Cave vorige week deed.
Waar veel bands als Pearl Jam en Crowded House (om nog maar te zwijgen over die set van Metallica met vooral '80s werk) met moeite recente nummers een plek in hun set een plek geven (en waar deze vooral worden gebruikt om bier te halen) vormt bij Cave juist het recente werk het hart van de set. En dat zonder dat het publiek afhaakt.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
515
466
Dagje PP gisteren doet me nog eens realiseren hoe bijzonder het is wat Cave vorige week deed.
Waar veel bands als Pearl Jam en Crowded House (om nog maar te zwijgen over die set van Metallica met vooral '80s werk) met moeite recente nummers een plek in hun set een plek geven (en waar deze vooral worden gebruikt om bier te halen) vormt bij Cave juist het recente werk het hart van de set. En dat zonder dat het publiek afhaakt.
Cave's populariteit bij het hele grote publiek is ook veel later tot stand gekomen. Ik herinner me nog een headline show op Lowlands in 2013. Die alpha tent stond bepaald niet vol. Dat zou nu wel anders zijn. Wellicht cynisch maar de grote impact van Cave, die welhaast mythische proporties begint aan te nemen, ontstond in de nasleep van het overlijden van zijn zoon Arthur in 2015 en de plaat die hij daarna maakte; Skeleton Tree.
 

nitotheno

Support act
29 jan 2018
906
756
Er werd eerder gesproken over Phoenix als headliner, maar ik denk dat we ons daar een beetje op verkijken. Voor het eerst sinds 2013 een show in Nederland en ze krijgen Paradiso vooralsnog niet uitverkocht.

Ik zou het overigens super vet vinden, maar kennelijk doen ze het hier wat minder goed.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
828
535
Er werd eerder gesproken over Phoenix als headliner, maar ik denk dat we ons daar een beetje op verkijken. Voor het eerst sinds 2013 een show in Nederland en ze krijgen Paradiso vooralsnog niet uitverkocht.

Ik zou het overigens super vet vinden, maar kennelijk doen ze het hier wat minder goed.
In Frankrijk staan ze nou ook niet bepaald in het equivalent van de AFAS Live. Wel iets groter dan Paradiso en 2x, maar ook niet uitverkocht.

Phoenix is een band die prima een headlineshow zou kunnen geven op BKS (uitgebreid repertoire, goeie liveband, muziek past bij het festival, grote kans dat ook publiek dat er niet voor komt het leuk vindt), maar die niet veel kaarten wegzet. Dat kun je doen als je festival sowieso op voorhand uitverkoopt of als je twee andere headliners hebt die wel groter zijn. Indiaan en Rups stelden ook dat Phoenix - Cave - Strokes een prima set headliners zou zijn, maar Phoenix - Alt J - Noel G. bijvoorbeeld niet.

Zo vind ik Belle & Sebastian echt een perfect geschikte headliner voor BKS, maar die gaan in Nederland ook niet genoeg kaarten verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: nitotheno

Joszwa

Support act
Access All Areas
13 nov 2012
770
878
Phoenix zou een prachtige zet zijn! (Uiteraard als onderdeel van een mooi trio, inderdaad)

Die Primavera gig was magistraal. Het is ook wel echt dat verschil in setting: die Paradiso show gaat het qua epicness echt niet halen bij een headline show op Primavera (of eventueel dus BKS). Qua decor zullen ze in de zaaltjes moeten afschalen, terwijl dat misschien wel de meest oogstrelende was van alle acts die twee weken in Barcelona.

En hun show is eigenlijk sowieso veel beter gebaat bij de massaliteit van een grootse main stage weide dan bij een intiemere venue. De tracks zijn er energiek en bombastisch genoeg voor, maar ook betreft het frontmanschap van Thomas Mars. Ze hebben bovendien een soort zeldzame combinatie dat het zowel aantrekkelijk is voor de casual hitjeszoeker als de meer dedicated liefhebber.

Kortom, nog effe een goede nieuwe plaat erbij dit najaar en dan let's do it!

Phoenix-01-Pull-_-Bear-Eric-Pamiesjpg.jpg
Phoenix-07-Pull-and-Bear-Christian-Bertrand-scaled.jpg
Phoenix-07-Pull-_-Bear-Eric-Pamies.jpg
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.382
548
Volgens mij zit ik in een deja vu-wereld gevangen. Ik droomde vannacht dat de eerste namen bekend waren voor 2023: Massive Attack, The National, The Strokes, Black Midi, Fontaines DC... DJ Shadow stond er ook weer tussen...

Of zitten we echt in een loop...
 

Brombeer

Campingartiest
10 sep 2021
60
60
Mijn gok/hoop voor 2023:

Blur - Massive Attack - Phoenix of The Smashing Pumpkins
 
Laatst bewerkt:

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.213
2.150
Volgens mij zit ik in een deja vu-wereld gevangen. Ik droomde vannacht dat de eerste namen bekend waren voor 2023: Massive Attack, The National, The Strokes, Black Midi, Fontaines DC... DJ Shadow stond er ook weer tussen...

Of zitten we echt in een loop...
Stonden Froukje en Merol er ook weer tussen?
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
515
466
Ik vroeg me af, na de amper te overtreffen headliners Nick Cave en The Strokes van dit jaar wat er in vredesnaam nog aan headliners te scoren zou vallen voor BKS. Maar The Killers op BKS, dat zou ik toch ook wel een prima headliner vinden. Geen verantwoorde indie zoals een Cave, Bon Iver of Radiohead maar anderhalf lekker meezingen met al die hits op zondagavond zou me toch wel bevallen.
Verder: The Black Keys, Kings of Leon en, vooruit, The Smashing Pumpinks omdat DE gitaarband van de jaren negentig (naast Nirvana) toch ook wel fijn zou zijn voor wat nostalgische gevoelens.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.658
1.175
Zie van dat lijstje alleen The Black Keys gebeuren. En dan nog zie ik die veel sneller op DTRH of Pinkpop staan.

Björk, Lorde, Aphex Twin, The Cure, Nine Inch Nails, Tame Impala, Blur, Gorillaz, The XX, Kendrick Lamar, Massive Attack, Patti Smith, The War On Drugs, Jack White, Foals, Stromae, Depeche Mode, Frank Ocean,...

Is denk ik een lijstje waar we de komende jaren wat van zullen zien. Aangevuld met zo nu en dan een herhaling van Arcade Fire, The National, Sigur Ros,...
 
  • Leuk
Waarderingen: Processierups en mattman

Gebruikers die dit onderwerp bekijken