Graspop Metal Meeting 2024 - Bands introductie

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
189
278
Ik wil misschien vanavond wel een introductie voor electric callboy schrijven. Ik dacht dat die al door iemand geclaimd was maar ik zie er zo snel geen introductie voor staan
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
189
278
Electric Callboy
Ondertussen al veel besproken op het forum, door sommigen gehaat, door velen geliefd, en getipt als mogelijke headliner van de toekomst. In 2010 is deze band opgericht in Duitsland onder de naam Eskimo Callboy. Ze hebben 1x eerder op Graspop gestaan, in 2018 (ondanks dat op de website nog steeds onjuist staat dat ze voor het eerst komen). Qua genre vallen ze ergens in het rijtje van metalcore, posthardcore, electronicore, technocore of trancecore. Zelf noemen ze onder andere Asking Alexandria en Attack Attack! als invloeden.

De huidige lineup van de band is:
Kevin Ratajczak - zang, keyboard
Nico Sallach - zang (sinds 2020)
Daniel Haniß - gitaar
Pascal Schillo - gitaar
Daniel Klossek - bas
David Friedrich - drums

Van hun eerste albums Bury Me In Vegas (2012) en We Are The Mess (2014) spelen ze tegenwoordig niks meer live, en ik ben er niet zo bekend mee, dus daar ga ik verder niet op in. De albums Crystals (2015),The Scene (2017) en Rehab (2019) waren nog met hun oude zanger, Sebastian Biesler. Hun grootste hit uit deze tijd is MC Thunder van het album The Scene. Deze spelen ze ook nog steeds live.

In 2020 verliet Sebastian Biesler de band voor zijn nieuwe project Ghøstkid, en werd Nico Sallach (voormalig zanger van de band To the Rats and Wolves) aangekondigd als de nieuwe zanger. Hun eerste single met Nico was best wel een hype. Hypa Hypa stond op de EP MMXX die uit kwam in 2020. De komst van Nico heeft best wel veel invloed gehad op de richting van de ontwikkeling van de band zoals hij nu is. Muzikaal gaat het nu meer richting de electronische party metalcore waar ze nu om bekend staan. Het is best wel fout, maar het is echt wel een feestje.

Grappig feitje, aangezien sommigen nu misschien met hun hoofd bij het Eurovisie Songfestival zijn: Electric Callboy heeft hun single Pump It in 2021 ingediend in de voorronde in een poging om in 2022 mee te doen namens Duitsland aan het songfestival. Ze werden niet door de jury geselecteerd omdat het niet 'radiovriendelijk' genoeg zou zijn. Daar kwam best veel kritiek op, en er ging nog een petitie rond met meer dan 100.000 handtekeningen om toch Electric Callboy te sturen, maar ze zijn het niet geworden. De uiteindelijke inzending van Duitsland is in 2022 laatste geworden. Hadden ze nu maar deze mannen gestuurd:

Eind 2021/begin 2022 kondigde de band aan om een aantal van hun oudere nummers (met name van de selftitled EP uit 2010 en het eerste album) van muziekplatforms af te halen omdat deze als beledigend werden gezien. Ook hebben ze hun naam verandert van Eskimo Callboy naar Electric Callboy omdat de term Eskimo herhaaldelijk kritiek kreeg en als controversieel wordt gezien.

In 2022 kwam vervolgens hun 6e album Tekkno uit. Van dit album kun je live veel nummers verwachten. Als je naar de videoclips die ik heb gedeeld hebt gekeken dan krijg je een goed idee van de vibe die deze band met zich meebrengt. Ze nemen zichzelf niet zo serieus (en ja deze pakjes dragen ze ook op het podium, inclusief pruik). Verder is het DÖPDÖPDÖP uit het volgende nummer ook een iconisch moment waarvan ik uitkijk om met zijn allen over de weide te mee te schreeuwen.

Nu moet ik even wat zelfbeheersing tonen om niet de rest van alle nummers van Tekkno in deze post te plaatsen, want ik ben echt wel heel erg fan van dit album. Ik kan zeker aanraden om als je geinteresseerd bent het hele album eens op te zetten.

Verder is Electric Callboy ook zeker niet vies van een aantal covers spelen. Zo kun je mogelijk Let It Go van Frozen verwachten. De meest recente single die ze hebben uitgebracht is toevallig ook een cover, van Every Time We Touch van Cascada.

Ze hebben al meerdere kleinere festivals geheadlined, zoals bijvoorbeeld The Rock Circus in 2023 en dit jaar Jera On Air. In Duitsland hebben ze onder andere de Lanxass Arena in Keulen (20.000 mensen) uitverkocht. Voor wie het leuk vindt kun je op hun youtube kanaal 'vlogs' van hun tour terugvinden, om nog meer een indruk te krijgen van wat een stelletje malloten het eigenlijk zijn en hoe hard hun live shows gaan. Ik heb ze zelf dus gezien tijdens de Rock Circus vorig jaar, en daar brachten ze toch een mooie lichtshow, met confetti en vuurwerk en meerdere verkleedpartijen mee. Verder zijn ze op dit moment ook aan een nieuw album aan het werken. Ergens hoop ik dat ze ons misschien verrassen met een nieuwe single voor (of tijdens 👀) Graspop, maar daar ga ik niet van uit. Ik verwacht wel als het nieuwe album net zo'n hit gaat zijn als Tekkno, dat we ze over een paar jaar terug zullen zien als headliner op Graspop.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken