Rosalía

Awel he. Ik heb hier superhard naar uitgekeken. En hoewel de show echt fenomenaal goed was - sommige stukken waren best mindblowing - had ik er weinig connectie mee. Ligt het aan het feit dat Lux niet mijn favoriete plaat van haar is? Aan de drie grote mannen die pal in mijn zicht zijn komen staan 2 minuten voor aanvang, aan de Spanjaard die het hele concert kattenvals in mijn oor kweelde... Of toch aan het feit dat Lux - hoe sterk die plaat ook echt is - nooit helemaal geklikt heeft? We zullen het nooit weten. Maar Rosalia was ontwapenend, zong loepzuiver en gaf écht alles. Maar de grote emoties bleven helaas uit. En daar baal ik best van eigenlijk.

Maar echt nogmaals. Wat een geniale show.
Snap sowieso niet waarom veel mensen altijd de neiging hebben om mee te gaan zingen. Ik kom voor de artiest zelf, niet voor jouw valse kattengejank.

Van mij mocht iedereen meezingen, na dat eerste half uur (act 1) was ik zo onder de indruk dat ik toch in een andere wereld zat.

Zelden zo onder de indruk geweest van een begin van een show. De rest was ook van een hoogstaand niveau. En blij dat die onnodige tussenstukken (ja Raye, ik kijk naar u) hier wat beter tot zijn recht kwamen, met een Jennifer Heylen die gemaakt was voor dit tussenstuk.

Frappant dat een nieuwsblad en De Morgen nu 'maar' 4 sterren uitdelen, terwijl ze bij Raye met superlatieven zaten te zwaaien. En begrijp me niet verkeerd, Raye was goed als ze zong, maar de vaart in het optreden van Rosalia ten opzichte van Raye was toch een pak beter. In alle opzichten overtrof ze Raye: de show, de geloofwaardigheid, zelfs de zang was er volledig op. En dan (want ik kon het niet zien waar ik stond) had ik pas op het einde door dat er al gans die tijd een volledig orkest meedeed. Als Raye 5 sterren krijgt, dan verdient Rosalia er 10.

Er is maar één vraag: hoe in godsnaam gaat ze deze show op een festival kunnen brengen?😅

• Leuk
Waarderingen: Inaaaa en JP5
Van mij mocht iedereen meezingen, na dat eerste half uur (act 1) was ik zo onder de indruk dat ik toch in een andere wereld zat.
Same. Bij mij zat er een Spaanse dame achter mij te jengelen. M'n vriendin werd er knettergek van, ik heb er maar de helft van mee gehad, zat er echt helemaal in.

• Leuk
Waarderingen: koekroeck
Zo spijtig te horen dat sommige mensen een andere ervaring hebben door kwelende fans. Ik had het geluk dat ik op een heel rustige plaats stond. Dat maakte echt een heel groot verschil. Je merkte dat al de mensen rond mij 100 procent in het optreden meekonden gaan daarmee.
ipv verplicht lockers voor de gsm, zouden ze beter verplicht stilte bij een concert moeten invoeren :)

• Leuk
Waarderingen: swissepfan

Zelden zo onder de indruk geweest van een begin van een show. De rest was ook van een hoogstaand niveau. En blij dat die onnodige tussenstukken (ja Raye, ik kijk naar u) hier wat beter tot zijn recht kwamen, met een Jennifer Heylen die gemaakt was voor dit tussenstuk.

Frappant dat een nieuwsblad en De Morgen nu 'maar' 4 sterren uitdelen, terwijl ze bij Raye met superlatieven zaten te zwaaien. En begrijp me niet verkeerd, Raye was goed als ze zong, maar de vaart in het optreden van Rosalia ten opzichte van Raye was toch een pak beter. In alle opzichten overtrof ze Raye: de show, de geloofwaardigheid, zelfs de zang was er volledig op. En dan (want ik kon het niet zien waar ik stond) had ik pas op het einde door dat er al gans die tijd een volledig orkest meedeed. Als Raye 5 sterren krijgt, dan verdient Rosalia er 10.

Er is maar één vraag: hoe in godsnaam gaat ze deze show op een festival kunnen brengen?😅
Hmm. Waar dit een 4,5 sterrenshow was, was Raye bij mij ook gewoon de volle 5 eigenlijk. Vond Rosalia op heel veel momenten op dezelfde hoogte komen, en haar show op RW23 was dat ook voor mij door de betere festivalomstandigheden, maar ik denk dat ik in deze het wel eens moet zijn met De Morgen.

Nu, waar hebben we het over he, want het is 'geweldig' met 'waanzinnig' vergelijken, maar misschien zorgde de hele omkadering (2,5u file in m'n kleren en kop, en dus geen tijd voor eten in de maag), er een groot stuk voor. Geraakte maar niet in de show tot in de helft, maar daar kan Rosalia niet aan doen. Helpte ook niet dat het geluid bij Raye véél beter was afgesteld dan gisteren (waar wij stonden echt constant een enorm lage bas, was ik alleen)? En van de twee was het Raye die me heeft doen blèten, dus dan sta je een streepje voor. ;)

Voor de rest, zoals ik zei: alle superlatieven terecht hoor. Zoveelste AAA-concert van het jaar. Vorig jaar een beetje mwa op dat vlak, zeker in de eerste helft, maar we stevenen af naar een grand cru jaar wat mij betreft. En dan moeten Jack White, The Cure, FKA Twigs, The xx, Nick Cave, The Strokes, enzo nog komen.

Ik blijf Motomami live toch echt een van de beste dingen ooit vinden. Die flow die daarin zat, de tot de drinkpauzes doorgechoreografeerde show... Die magie voelde ik hier alleen met momenten.
Ja, die show op Rock Werchter 23 blijft echt 'top 5 materiaal' voor mij.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
Ik zal de enige zijn, maar ik vond er werkelijk geen bal aan - wat voor een groot deel komt doordat ik de nummers op Lux ook helemaal niks vind, een gedoe zelfs.
Eerste half uur met name gebeurde er in mijn ogen helemaal niks. Ik stoorde me ook nogal aan het tot in den treure blijven ontvangen van spaties tussen de nummers door. En dat rare intermezzo met de biecht? Wat was dat nu voor nodig?
En dan treed je op met een klassiek orkest, zet je het op een plek waar de helft van het publiek, inclusief mijzelf want staan, niet kan zien.
Overigens geweldig gezongen natuurlijk en haar persoonlijkheid is hartverwarmend. Maar ik voelde me als Noel tijdens de Poznan.

Heeft er iemand toevallig een fotootje waarop te zien is hoe dat orkest in het midden van de zaal is opgesteld ? Want ben nu wel benieuwd hiernaar.

Laten we geen appels met peren vergelijken. Bij de meeste optredens ligt de focus volledig op de muziek, wat al helemaal geweldig kan zijn (zoals bij Raye), bij Rosalia is een optreden een totaalervaring waar ik ook mijn ogen uit heb gekeken naar de choreografie (wat normaal voor mij bijzaak is).

@MrScissorhands, bij het begin van deze video zie je hoe het orkest voor het optreden binnenkomt en zich opstelt.

Volgens mij kunnen we concluderen dat iedereen die dit niet een perfect concert vond de reden bij hun eigen omstandigheden kan zoeken, wat ik hier zo lees (pratende/vals zingende mensen er omheen, niet in de goede mindset door de aanloop er naartoe, of vond het op plaat ook al niks). Wat Rosalía deze tour als totaal kunstwerk op het podium weet neer te zetten valt gewoon niks op af te dingen. Zang, muziek, choreografie, kostuums, decor, en productie smelten samen tot een geheel waarin popcultuur en de klassieke kunsten bij elkaar gebracht worden, met haar eigen charisma als kers op de taart. Mogelijk was de geluidsmix dan in Antwerpen niet ideaal wat ook de 4 sterren van de pers kan verklaren, na de shows in Amsterdam regende het 5 sterren reviews in de pers en dat voelde volledig terecht.

Ach ja, De Standaard geeft ze wel 5 sterren bijvoorbeeld ... Magisch was het! En ondanks alle grootsheid en al het imponerende lijkt ze zo sympathiek he.
Ja dat vond ik ook een van de dingen die maakte dat het zo goed werkte, die afwisseling tussen de grootse statements die met de nummers gemaakt werden, en de kleinere menselijkere stukjes tussendoor, die haar inderdaad erg sympathiek maken. Ik las hier eerder dat alle stukjes ertussen de vaart wat uit de show haalden, maar dat is ook precies de bedoeling. De hele tijd vol gas gaan heeft veel minder impact dan als je het afwisselt, even ademruimte geeft, en je vervolgens weer vol bij het strot pakt. Natuurlijk zullen sommigen minder gecharmeerd zijn van de invulling van sommige stukjes, ik heb genoten van die biecht maar als je geen klik hebt met wat de biechter te vertellen hebt is dat al snel saai natuurlijk. Maar dat ze dit soort elementen juist toevoegt om even wat menselijkheid te laten zien, tussen alle grandioze statements over goddelijkheid en wat al niet meer, dat lijkt me toch de juiste keuze.

• Leuk
Waarderingen: Brian en Joss

Users who are viewing this thread