Rock Werchter 2026

Op festileaks verscheen een artikel over Sam Fender die na zijn tour sprak over een 'rustperiode' gevolgd door een nieuw album in 2026. Volgens mij kunnen we hem schrappen voor RW 2026 maar is er nog een kans op Pukkelpop als hij zijn album in september of oktober uitbrengt. De festivals van augustus tot Reading / Leads gevolgd door een Amerikaanse en Europese zalenshow eind volgend jaar lijkt mij het meest waarschijnlijke scenario..

Ik ben benieuwd of we Chappell Roan ooit nog op een festival gaan zien in België. Hangt ondertussen toch al een stevig prijskaartje aan, denk ik met deze produktie. en heeft PKP ze net op tijd kunnen boeken.
Een dure productie moet je wel ook kunnen terugverdienen door veel optredens te doen. De lopende kosten (Chappell Roan en band) zijn beperkt ivm andere vrouwen die met een team van tien dansers en band rondtouren. Kan perfect zijn dat ze RW doet en andere Europese festivals en dan in het najaar een nieuw album uitbrengt. Ed Sheeran heeft met zijn duur 360 graden podium ook twee jaren getourd en op twee diverse momenten in Belgie opgetreden, eerst in het KBS en dan in Antwerpen onlangs.

An article appeared on festileaks about Sam Fender, who, after his tour, spoke of a "rest period" followed by a new album in 2026. I think we can scratch him from RW 2026, but there's still a chance of Pukkelpop if he releases his album in September or October. The festivals from August to Reading/Leads, followed by a US and European venue show late next year, seems the most likely scenario to me.
He already did R&L recently so I’d be surprised if he did it next year.

More likely to do IOW festival in June I’d imagine

Vond ik eigenlijk echt wel goed, hoewel ik bijna niets van haar songs ken.
Dijk van een stem en leuke sfeer.
Maar smaken verschillen, en dat moet ook.
Ik heb de livestream van Lowlands gekeken en snap (los van het mooie decor) totaal niet waarom iedereen dit geweldig vond. Maar de recensies waren ook goed, dus het zal inderdaad aan mijn smaak liggen

Ed Sheeran heeft met zijn duur 360 graden podium ook twee jaren getourd en op twee diverse momenten in Belgie opgetreden, eerst in het KBS en dan in Antwerpen onlangs.

Ik dacht dat die tour van Edje juist redelijk low-cost en minimalistisch was?

Dit 3D podium is één van de duurste podia ooit gebruikt in de muziekwereld en Ed Sheeran heeft hiermee bijna 200 keer opgetreden wereldwijd.
Ed Sheeran heeft er ook zelf in geinvesteerd en dit zelf bepaald om zijn fans de best morgelijke ervaring te geven.

Dit 3D podium is één van de duurste podia ooit gebruikt in de muziekwereld en Ed Sheeran heeft hiermee bijna 200 keer opgetreden wereldwijd.
Ed Sheeran heeft er ook zelf in geinvesteerd en dit zelf bepaald om zijn fans de best morgelijke ervaring te geven.

Dat draaiende podium zal wat gekost hebben maar die Sheeran tour is natuurlijk niet echt het beste voorbeeld van een megadure productie die terugverdiend moet worden.

Die $25 miljoen investering klinkt gigantisch. Maar is in de context van wat de supersterren-stadiontours qua volledige productie kosten volgens mij relatief bescheiden.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en MadMandra27
Aankoop is ook maar een fractie van het totaalplaatje.
Als je begint te rekenen wat transport en op/afbouw kost is dat een heel andere ballpark.

Ik dacht dat die tour van Edje juist redelijk low-cost en minimalistisch was?

....wow. Dat podium is een logistiek huzarenstukje met bewegende onderdelen, LED walls, gesynchroniseerde pyro, confetti en andere effecten. Er is een reden dat het een dag of vier duurt om alles op te bouwen. Low cost..
Dear God.

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
....wow. Dat podium is een logistiek huzarenstukje met bewegende onderdelen, LED walls, gesynchroniseerde pyro, confetti en andere effecten. Er is een reden dat het een dag of vier duurt om alles op te bouwen. Low cost..
Dear God.
En podium is Vlaamse topproductie. Werd volledig in Heist uitgedacht en gefabriceerd.

• Leuk
Waarderingen: musicislife en Jimmeh07
Klopt allemaal wel maar mijn punt was dat het een beetje onzinnig is je op 1 aspect blind te staren.

Van alle megatours is die van Ed Sheeran toch echt redelijk low-/mid-budget en daarom niet het beste voorbeeld. Niks mis mee, levert leuke gesprekstof op.

De echte high-budget tours van de Taylors, U2’s en Beyoncé’s van deze wereld brengen op alle andere vlakken nog zo veel meer kosten met zich mee, los van de complexe decors, meerdere podia en extreme logistiek. Maar die tours zijn tegelijk ook niet echt perfecte voorbeelden aangezien die artiestensowieso niet meer in aanmerking komen voor Werchter. 😬

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Dear God.

Misschien nog een facepalm emoji toevoegen. 😆

Bring Me the Horizon headlined the Leeds and Reading Festival on Saturday night. The frontman confirmed that a long hiatus would now follow to allow the band to recharge. A new album is expected in 2027. That band can be scrapped for the summer festivals of 2026.
The same band that’s been announced for Nova Rock in June 2026

Around what time can we expect the first names?
Is that traditionally around a fixed period?
I done a little research for the first announcements for RW and of the festivals that share with them for last year:

First announcements:

Rock Werchter:

Green Day - 25/10

Sam Fender - 31/10

Olivia Rodrigo - 11/11

Linkin Park - 11/14

14 names - 24/11

13 names - 06/12

Northside:

30/10

Roskilde:

31/10