Radiohead en aanverwante projecten

Nou niet helemaal buiten het milieuaspect denk ik hoor, Radiohead is al sinds 2007 (In Rainbows) [carbon neutral tour] bezig hun milieu footprint van hun tours te reduceren, zie ook artikel hieronder, en Thom is een klimaatactivist, en heeft tijdens die tour van In Rainbows ook ingezien dat een groot deel van de milieuimpact komt van fanbewegingen. Oftewel, het is ook een bewuste keuze hun tours te organiseren in stadscentra, en ik geloof ook dat zij bewust hebben gekozen om tickets voor bepaalde locaties vorig jaar enkel beschikbaar te stellen aan fans die binnen een bepaalde straal woonden. Vandaar dat Nederlanders op Berlijn waren aangewezen voor de concerten en niet in aanmerking kwamen voor Madrid of Bologna.

Of dit verder iets te maken heeft met de verhoudingen binnen de band weet ik niet, maar ik denk dat het milieu echt wel een overweging is om de tours te organsieren zoals ze dat doen.

Why Radiohead is the best model for climate-change activism?
How musicians like Radiohead and Massive Attack are making their tours less stressful on the environment

Oftewel, het is ook gewoon een middelvinger en weinig respect naar bands als Radiohead of Massive Attack als je dan alsnog de hele wereld overvliegt ervoor.
Ed heeft in een interview aangegeven dat ze niet meer dan 20 tourdata doen omdat de optredens emotioneel zwaar voor de bandleden zijn en ze het plezier verliezen in optreden. Daarom kiezen ze voor een maximum aantal shows per jaar, zodat ze het fysiek en mentaal kunnen volhouden. Hierbij zei hij ook dat ze elk jaar een ander continent willen aandoen.

Edit: interview gevonden - https://liveforlivemusic.com/news/radiohead-will-tour-again-2027-ed-obrien/

Zomaar met de vinger wijzen zonder een inhoudelijke bijdrage zoals ik in mijn eerdere comment deed, helpt natuurlijk ook niet bij de bewustwording van het klimaatprobleem.

Ik raad iedereen aan om dit boek eens te lezen. De schrijver geeft een nuchtere kijk op wat je als "gewone" consument kan doen om een bijdrage te leveren, zonder dat je moet gaan leven als een off the grid kluizenaar.

Ik zou zeggen: begin dan bij uzelf. Wordt u dan maar bewust dat dit forum redelijk wat aan energie kost om dit hier online te houden. En al zeker voor het weinige aantal leden die hier zijn.
+ Als we die redenering gaan volgen dan gaan we eens goed lachen in België. Want dan mogen we HEEL veel treinen en bussen schrappen, wegens totaal niet efficiënt. Eens benieuwd wat onze groene medemens dan gaat zeggen.

Het grootste probleem met energieverbruik is niet de hoeveelheid energie, maar juist de bron van die energie. Het openbaar zet steeds meer in op het gebruik van groene energie. Vliegtuigen komen op dat vlak nog steeds een trein achter.

Slecht gevulde bussen of treinen hebben op middellange afstanden nog altijd een betere "klimaatscore" dan volledig gevulde vliegtuigen.

Als ik het goed voor heb draait het forum op cloudflare, deze opereren bijna klimaatneutraal, wat de impact van het forum dan weer verkleind.

In ieder geval wens ik @Rockbeer veel succes om aan tickets te komen.

Users who are viewing this thread