Ed heeft in een interview aangegeven dat ze niet meer dan 20 tourdata doen omdat de optredens emotioneel zwaar voor de bandleden zijn en ze het plezier verliezen in optreden. Daarom kiezen ze voor een maximum aantal shows per jaar, zodat ze het fysiek en mentaal kunnen volhouden. Hierbij zei hij ook dat ze elk jaar een ander continent willen aandoen.Nou niet helemaal buiten het milieuaspect denk ik hoor, Radiohead is al sinds 2007 (In Rainbows) [carbon neutral tour] bezig hun milieu footprint van hun tours te reduceren, zie ook artikel hieronder, en Thom is een klimaatactivist, en heeft tijdens die tour van In Rainbows ook ingezien dat een groot deel van de milieuimpact komt van fanbewegingen. Oftewel, het is ook een bewuste keuze hun tours te organiseren in stadscentra, en ik geloof ook dat zij bewust hebben gekozen om tickets voor bepaalde locaties vorig jaar enkel beschikbaar te stellen aan fans die binnen een bepaalde straal woonden. Vandaar dat Nederlanders op Berlijn waren aangewezen voor de concerten en niet in aanmerking kwamen voor Madrid of Bologna.
Of dit verder iets te maken heeft met de verhoudingen binnen de band weet ik niet, maar ik denk dat het milieu echt wel een overweging is om de tours te organsieren zoals ze dat doen.
Why Radiohead is the best model for climate-change activism?
How musicians like Radiohead and Massive Attack are making their tours less stressful on the environment
Oftewel, het is ook gewoon een middelvinger en weinig respect naar bands als Radiohead of Massive Attack als je dan alsnog de hele wereld overvliegt ervoor.
Edit: interview gevonden - https://liveforlivemusic.com/news/radiohead-will-tour-again-2027-ed-obrien/