Maak mijzelf hiermee vast niet populair, maar ik vind dit een slechte beweging. Zodra de politiek een mening gaat vormen over het wel of niet toelaten van artiesten en controversiele figuren, dan ben ik bang dat wij een glijdende schaal krijgen waar uiteindelijk mensen om politieke redenen geweerd kunnen worden. Vandaag is het iets van Ye, morgen is het Kneecap, Radiohead, of Bob Vylan (alle drie acts waar ik niks mee heb, maar erg boos zou zijn als zij om hun uitingen niet meer in Nederland zouden mogen komen). De artistieke en culturele vrijheid is te belangrijk om zo maar aan politici over te laten.
Daarnaast beweert Ye dat hij psychische problemen heeft en daardoor dit soort uitlatingen heeft of idiote dingen zegt. Dat maakt het niet aanvaardbaar of iets waar hij niet consequenties van moet ervaren, maar wel iets begrijpelijker als argument tegen deportatie. Dat hij meermaals excuses voor zijn gedrag heeft geuit, en dat hij al een tijdje medische hulp heeft voor zijn uitbarstingen, maken dat des te meer een argument. Ik zie het in die zin een beetje als Eric Clapton, welke ook idiote dingen heeft gezegd, behandeld is voor z'n verslaving, en sindsdien weer normaal om kan gaan met publiciteit.