Lowlands 2026

Heb wel het idee dat DTRH wat braver is. Zowel qua algemeen gevoel als programma. Het terrein nodigt ook wat meer uit tot een iets relaxtere ervaring en het gaat gewoon minder lang echt door. Dat merk je vind ik ook aan het publiek.

Hier zit geen waardeoordeel in ofzo. Vind allebei tof maar op Lowlands kan het gewoon wat meer uit de hand lopen tot 07u in de ochtend of nog later. Dat heb ik op DTRH nog nooit meegemaakt. Daar kan je weer beter chillen en kleinere verrassingen tegenkomen.
Echt? Ik had juist met DTRH dat het constant aan, constant feestje was. Van die rondstruinende groepen mensen op zoek naar HET FEESTJE 👁️👄👁️ (inclusief bijbehorende pupillen). Ook overdag bij rustige acts kwam er dan halverwege een groep dwars door t publiek geen banjeren, ging voor je neus staan ouwehoeren, om na 5 minuten te bedenken dat The Villagers niet de plek is voor HET FEESTJE, en dan gaan ze weer weg. Veel en veel openbaar drugsgebruik ook (mensen die uit toiletten kwamen die gefouilleerd werden etc), ook in daglicht, waar t bij Lowlands vaak nog wat meer richting de nacht gaat (wss ook omdat t langer door gaat).

Echt? Ik had juist met DTRH dat het constant aan, constant feestje was. Van die rondstruinende groepen mensen op zoek naar HET FEESTJE 👁️👄👁️ (inclusief bijbehorende pupillen). Ook overdag bij rustige acts kwam er dan halverwege een groep dwars door t publiek geen banjeren, ging voor je neus staan ouwehoeren, om na 5 minuten te bedenken dat The Villagers niet de plek is voor HET FEESTJE, en dan gaan ze weer weg. Veel en veel openbaar drugsgebruik ook (mensen die uit toiletten kwamen die gefouilleerd werden etc), ook in daglicht, waar t bij Lowlands vaak nog wat meer richting de nacht gaat (wss ook omdat t langer door gaat).
Ik heb deze ervaring de eerste twee jaar na corona ook gehad, maar inmiddels niet meer. Wanneer was dit?

Ik heb deze ervaring de eerste twee jaar na corona ook gehad, maar inmiddels niet meer. Wanneer was dit?
Ja precies. Vooral het jaar met Goldband (zonder te willen spreken van correlatie uiteraard). De afgelopen twee jaar vond ik het echt uitermate relaxed. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik er ook totaal niet mee bezig ben wat anderen allemaal uitspoken.

Over het algemeen heb ik deze ervaring echt 10 keer meer op LL. Vind DTRH juist het wat alternatievere en kleinschaligere broertje van Lowlands. Acts als The National of The War on Drugs kunnen daar headliner. Dat ziet ik op Lowlands niet snel gebeuren. Zoals anderen ook al aangaven gok ik dat jouw ervaring vlak na corona was. Toen hadden alle festivals last van dat probleem.

• Leuk
Waarderingen: breadant
Altijd leuk hoe ervaringen van zo kunnen verschillen. Ik was benieuwd naar die verschillen, omdat ik op de line-up van DTRH eigenlijk geen namen zie die niet ook op LL zouden kunnen staan (vice versa ook bijna niet).

En tóch voelt het net anders. Ik denk dat het bij mij misschien die extra opties in de India en X-Ray zijn die me de illusie geven dat ik op LL iets meer mijn eigen plan kan trekken. Knaldrang was zowel op DTRH22 als LL22 best heftig ja.

Altijd leuk hoe ervaringen van zo kunnen verschillen. Ik was benieuwd naar die verschillen, omdat ik op de line-up van DTRH eigenlijk geen namen zie die niet ook op LL zouden kunnen staan (vice versa ook bijna niet).
Ik vind de line up ook best inwisselbaar. Mojo denkt daar precies hetzelfde over door acts het ene jaar op DTRH te zetten en het jaar erop op Lowlands (of andersom). Of gewoon dubbel te boeken en dat voor de 2e keer in 3 jaar (hoi IJsland).

• Leuk
Waarderingen: davadude
Ik hoop dat de beveiliging dit jaar op Lowlands wel weer iets normaler gaat doen rondom het drugs gebruik van mensen. I know het is verboden maar hou dan die armadillow ook niet open 24 uur. Vorig jaar gingen ze gewoon met 4 man daar door heen lopen om 8:00 en even bij iedereen in de tasjes kijken. Gezellige sfeer is dan snel weg helaas..

Ik hoop dat de beveiliging dit jaar op Lowlands wel weer iets normaler gaat doen rondom het drugs gebruik van mensen. I know het is verboden maar hou dan die armadillow ook niet open 24 uur. Vorig jaar gingen ze gewoon met 4 man daar door heen lopen om 8:00 en even bij iedereen in de tasjes kijken. Gezellige sfeer is dan snel weg helaas..
Dit deden ze twee jaar geleden ook om 4 uur in de Bravo. Sta je dan lekker te dansen komt er een gast met een zaklamp naar je toe

• Verdrietig
Waarderingen: Veer en LLoww
Heeft iemand een duidelijke mening over het cruciale verschil tussen Lowlands en DTRH? Mijn ervaringen van beide zijn best verschillend, maar ik kan mijn vinger er niet echt op leggen waar dat hem in zit, buiten de aankleding en misschien het X-Ray-programma en enkele (hyper)popnamen 🤷‍♂️.
Ben zelf maar 1x op DTRH geweest en dat was in 2022, vond het qua publiek en sfeer redelijk hetzelfde als Lowlands, alleen een stuk kleiner.

Voor mij was het grootste minpunt van DTRH t.o.v. LL, het beperkte (tot geen) randprogramma. Even een paar uur afdwalen en iets totaal anders doen dan naar live muziek kijken is er niet echt bij.

Ben zelf maar 1x op DTRH geweest en dat was in 2022, vond het qua publiek en sfeer redelijk hetzelfde als Lowlands, alleen een stuk kleiner.

Voor mij was het grootste minpunt van DTRH t.o.v. LL, het beperkte (tot geen) randprogramma. Even een paar uur afdwalen en iets totaal anders doen dan naar live muziek kijken is er niet echt bij.
Ik ga zelf dit jaar voor het eerst naar DTRH, maar ik dacht dat die juist bekend stonden om hun randprogramma? Met porto parties, stages in dixies en verborgen acts in het bos

Heeft iemand een duidelijke mening over het cruciale verschil tussen Lowlands en DTRH? Mijn ervaringen van beide zijn best verschillend, maar ik kan mijn vinger er niet echt op leggen waar dat hem in zit, buiten de aankleding en misschien het X-Ray-programma en enkele (hyper)popnamen 🤷‍♂️.
Wat mij betreft lijken DTRH en Lowlands in de kern sterk op elkaar. Lowlands programmeert duidelijk breder, wat ook niet zo gek is met meer podia en bezoekers. DTRH kiest minder voor breedte en meer voor een duidelijke richting: indie, alternatieve pop, soul, R&B en hiphop.

Het terrein van DTRH vind ik persoonlijk mooier dan dat van Lowlands. Het voelt intiemer en nodigt meer uit om rond te dwalen en nieuwe hoekjes te ontdekken. Al moet ik zeggen dat dat gevoel met de groei van het aantal bezoekers flink is afgenomen. Het wordt steeds minder dat relaxte karakter waar het ooit om draaide.

Waar DTRH het voor mij echt minder doet, is het nachtprogramma. Dat is simpelweg te braaf en mist wat energie. Zeker als je het vergelijkt met wat er op Lowlands ’s nachts gebeurt.

Verder heb ik altijd op beide festivals geweldige weekenden gehad.

Ik ga zelf dit jaar voor het eerst naar DTRH, maar ik dacht dat die juist bekend stonden om hun randprogramma? Met porto parties, stages in dixies en verborgen acts in het bos
Het enige wat ik in 2022 bij de dixies zag waren enorme lange rijen, omdat het niet zo goed geregeld was;) Heb zelf weinig gezien van verborgen acts of stages. Je had wel de Bossa Nova, waar je soms de meeste gekke of mooie acts kon zien, maar hier was wel gewoon een line-up van bekend.

Ik bedoel eigenlijk qua randprogramma, bijvoorbeeld de wetenschapshoek op LL, waarbij je mee kan doen aan onderzoeken, de Juliet waar de wetenschapsquiz, theater, cabaret en soms dans te zien is. De echo waar je vanaf 11:00 lezingen kan bijwonen. En ik merk toch dat dat mijn festival beleving compleet maakt. Even een heel weekend onderdompelen in niet alleen muziek, maar ook andere zaken zoals cultuur en soms als een soort ander mens het weekend weer verlaten.

Beide festivals trouwens gewoon prima hoor. Grootste voordeel van DTRH vond ik dat het een stuk kleiner was t.o.v. LL en daardoor allemaal iets relaxter.

• Leuk
Waarderingen: maarten89
2024. Was er toen vooral geen vanwege de idioot goeie lineup met The National, LCD Soundsystem, Kiwanuka, en anderen

Dit deden ze twee jaar geleden ook om 4 uur in de Bravo. Sta je dan lekker te dansen komt er een gast met een zaklamp naar je toe
En waarom ook echt, ga gewoon zorgen dat iedereen zich veilig en safe voelt. Oftewel voer je vak uit. Ga niet zelf voor onveilige situaties zorgen.

Users who are viewing this thread