Lowlands 2026

Even de balans opmaken

2hollis, ADÉLA, Amyl and The Sniffers, Ana Frango Elétrico, Antoon, Bassolino, Bassvictim, Blood Orange, Buraka Som Sistema, Chloe Qisha, Clipse, Cobrah, DIKKE, Dijon, Dove Ellis, Durand Bernarr, Eefje de Visser, Fcukers, Floating Points (live), Geese, Guilt Trip, Hermanos Gutiérrez, IJSLAND, JPEGMAFIA, Keo, Kneecap, Ko Shin Moon, LEISURE, Lorde, Major Lazer, Maribou State, Maruja, Milolaathetlukken, New Wave, Nia Archives, Noord Nederlands Orkest, Nu Genea Live Band, Nusantara Beat, Pale Jay, Parcels, PRESIDENT, Ravyn Lenae, Richie Hawtin DEX EFX X0X, S10, Skye Newman, SMIB, SOMBR, sor, SPEED, Steel Pulse, Turnstile, Tyler Ballgame, Tyler, The Creator, Violent Magic Orchestra, Voices From The Lake, Wunderhorse
Deftones, Florence + The Machine, Sombr, Turnstile, Tyler, the Creator, Yungblud, Zara Larsson
Artiesten die wel op Pukkelpop staan maar niet op Lowlands:
Deftones, Florence + The Machine, Yungblud, Zara Larsson

Artiesten die niet op Pukkelpop staan maar wel op Lowlands:
2hollis, ADÉLA, Amyl and The Sniffers, Ana Frango Elétrico, Antoon, Bassolino, Bassvictim, Blood Orange, Buraka Som Sistema, Chloe Qisha, Clipse, Cobrah, DIKKE, Dijon, Dove Ellis, Durand Bernarr, Eefje de Visser, Fcukers, Floating Points (live), Geese, Guilt Trip, Hermanos Gutiérrez, IJSLAND, JPEGMAFIA, Keo, Kneecap, Ko Shin Moon, LEISURE, Lorde, Major Lazer, Maribou State, Maruja, Milolaathetlukken, New Wave, Nia Archives, Noord Nederlands Orkest, Nu Genea Live Band, Nusantara Beat, Pale Jay, Parcels, PRESIDENT, Ravyn Lenae, Richie Hawtin DEX EFX X0X, S10, Skye Newman, SMIB, sor, SPEED, Steel Pulse, Tyler Ballgame, Violent Magic Orchestra, Voices From The Lake, Wunderhorse

Uitgesloten (nihil) voor Lowlands:
- Deftones (geen plek in tour)
- Florence + The Machine (staat op Down the Rabbit Hole)
- Yungblud (staat op Pinkpop)
- Zara Larsson (staat op Pinkpop)

• Leuk
Waarderingen: davadude en Archie
maar on a serieus note; met dit soort keuzes gaan de campings wel steeds meer ingedeeld worden op inkomen en minder op sfeer en cultuur. Ik weet van dit forum dat er mensen zijn die al jaren naar een specifieke camping gaan en daar door de jaren heen behoorlijk wat mensen kennen. Zonde dat je dat verliest
Wat ook niet helpt, met de pendelbus kom je voor een goede plek eigenlijk te laat als je met een grote groep bent. Dus je verplicht die bijna om met de auto te gaan.

Bij Antoon in 013 zijn amper 10 mensen groter dan 1,70 meter. Oftewel, alleen maar jonge meiden. Benieuwd wie er op Lowlands naar hem gaat kijken.
Waarom ben ik er? Mijn zoon draait er, kaartje was daarom gratis en ik woon op 100 meter lopen.

Bij Antoon in 013 zijn amper 10 mensen groter dan 1,70 meter. Oftewel, alleen maar jonge meiden. Benieuwd wie er op Lowlands naar hem gaat kijken.
Waarom ben ik er? Mijn zoon draait er, kaartje was daarom gratis en ik woon op 100 meter lopen.
Gaat vol genoeg staan hoor. Veel mensen die hem wel willen zien maar niet direct naar z'n concert gaan op Lowlands

• Leuk
Waarderingen: SanderFMC
Zijn eerdere albums was ook erg populair onder de hoogbouw van de basisschool :ROFLMAO: Moet zeggen dat nieuwe is wel wat anders maar das denk toch ook vooral jong publiek.

Is er in de volgende drop nog kans op wat sub headliners? Hoop nog op de Prodigy of zo'n soort act :)

Zo de line-up laten dalen, LLowcast geluisterd, meeste acts beluisterd en alles hier teruggelezen 😅.

De LLowcast is vrij duidelijk: de trend van muziek consumeren (dus snel trending/hip) en daardoor de vele Afas/Ziggo en groter shows zit in de weg bij festivals doordat de prijs omhoog schiet.
Daarnaast weinig live dance acts beschikbaar, dus die missen (Richie Hawtin & Floating Points worden genoemd als ‘vervanging’ die zullen dus begin van de nacht staan).
Partyplekken op camping 2, 3, 4 👎🏻

Ik was in eerste instantie vrij enthousiast, als ik nu kijk vind ik de bovenste laag toch wel mager.

Tyler the creator: omdat iedereen het al noemde, afgelopen weken geluisterd, niet mijn ding, maar als er plek is in het schema wel even kijken
New Wave: nope
Lorde: 👌🏻

Laag er onder Parcels, Turnstile, Sombr..in mijn ogen geen co-headliners. De eerste 2 wil ik wel zien. Turnstile vorige keer in de Bravo was gewoon zielig, die gaan verzuipen in de Alpha.
En hoe gaan ze de Alpha verder vullen?? (Amyl, Antoon, S10, NNO, Kneecap, Ravyn Lenea?)

Daaronder zit heel veel gaafs voor mij: Eefje de Visser (in de Bravo 🤩), Buraka Som Sistema, Wunderhorse, Bassvictim (X-ray volgens LLowcast?) en ja sorry het nieuwe album van Major Lazer staat hier op repeat.

Ontdekkingen 1e luisterronde: Voices from the lake, Voilent Magic Orchestra & President!

Benieuwd naar de vvk, om mij heen is de hype totaal weg bij de jeugd. En hopelijk is de rek van een stukje gras huren eindelijk bereikt…

Ik hoop er in ieder geval voor de 19x bij te zijn 🤞

Ik was in eerste instantie vrij enthousiast, als ik nu kijk vind ik de bovenste laag toch wel mager.
Ja dit gevoel deel ik ook wel. Turnstile in de Alpha ipv Bravo is echt doodzonde. Die voorvakken killen echt alle sfeer.

Dat vind ik echt een typische act die wel door Pukkelpop wordt geboekt en die Lowlands laat schieten.
En florence and the machine, hebben ze gegeven aan dtrh, beetje dom, die had er gewoon moeten zijn, zeer gemiste kans! Te bedenken dat ze op de plek van new wave had kunnen staan, big mistake!

• Verdrietig
Waarderingen: Greyhound
Uiteindelijk is het toch afwachten op het blokkenschema om echt conclusies te kunnen trekken. Maar voor nu matig enthousiast!

Wel jammer om te horen op de Llowcast dat grote artiesten steeds moeilijker zijn om binnen te halen. Dan helpt het ook niet mee als je die namen moet delen met DTRH inderdaad…

Must sees: Turnstile, Dijon, Blood Orange, Clipse, Wunderhorse, Voilent Magic Orchestra
Graag: Lorde, Eefje de Visser, Geese, Hermanos Guiterrez, Tyler the Creator, Voices from the Lake
Grote skip: New Wave, Major Lazer

En nog een hoop in te luisteren!

Allereerst zou ik me prima vermaken met de mid- en undercard namen(Clipse, Wunderhorse, Geese, Maruja, Blood Orange, Leisure, Fcukers etc). In de breedte ziet het er echt prima uit.
Kneecap, S10, Amyl en Nia Archives voor de 3145145e keer in de afgelopen jaren te zien, tja dat is jammer, maar is wat het is.

De grote namen vind ik teleurstellend. Turnstile heel vet, Lorde acceptabel, Tyler is een objectief prima boeking, maar niet mijn ding.
Maar de grootste doorn in het oog is dan toch echt New Wave als headliner. Los van mijn persoonlijke smaak(puberale hiphop, zoals iemand hier al eerder schreef), die niet relevant is omdat ze blijkbaar de Ziggo Dome meerdere keren uitverkopen. Wel in de lijn der verwachting van de doorgaans 30% aan kutheadliners die Lowlands tegenwoordig lijkt te hanteren.
Ik vind vooral op een festival dat zich zo links presenteert, dat zich presenteert alsof het respect voor vrouwen zo hoog in het vaandel heeft staan, dat dan Lil Kleine op deze plek neerzetten. Dat is gewoon niet meer alleen een teleurstellende headliner, dat is moreel faillissement.

Toch ergens wel pijnlijk om te constateren dat je steeds meer buiten de doelgroep van een festival blijkt te vallen.
Verder ben ik wel ontzettend benieuwd hoe snel de tickets dit jaar zullen gaan.

Leuke line up tot nu toe, maar ik spring nog geen gat in de lucht. Ik weet dan ook nog niet of ik zaterdag meteen klaar zit voor een kaartje, maar acht de kans nog steeds wel aardig groot dat ik uiteindelijk ga. In ieder geval blij met clipse, kneecap, turnstile, wunderhorse en speed. Een deftones had het voor mij echt afgemaakt, maar helaas.

Ondanks dat er iets minder grote indie geboekt is dan vorig jaar, vind ik het wel een fijne ontwikkeling dat er naar mijn mening iets minder platte acts geboekt zijn. Ze durven ook iets dieper in bepaalde genres te duiken, kijkend naar de hoeveelheid hip hop en bands als speed en guilt trip op de line up.

• Leuk
Waarderingen: @Marc

Users who are viewing this thread