Lowlands 2026

WOEDEND 😡😡

Lowlands geeft Lil Kleine een (hoofd)podium.. Het Nederlandse symbool voor partnergeweld.

Voor mij strookt dat totaal niet met waar Lowlands altijd voor heeft gestaan. Er lopen straks ook gewoon duizenden vrouwen rond die zelf met huiselijk geweld te maken hebben gehad. Welk signaal geef je daarmee?!

Zijn er meer mensen die dit echt niet vinden kunnen? En die daar iets van willen laten merken als hij optreedt?

Ik bedoel meer dan massaal boe roepen. Spandoeken. Shirts. Telefoons omhoog met statements. Misschien zelfs eieren als duidelijk signaal van afkeuring. Er gewoon een zichtbaar protest van maken.

Ben benieuwd of ik de enige ben, of dat er meer mensen zijn die hier een grens voelen.
Heb je nou hiervoor speciaal een account aangemaakt?... Laat dit vooral lekker op social media. Daar zijn de reacties over het algemeen toch al niet mals over de line-up (te nieuwe muziek, weinig gitaar blabla).

Ik snap dat je het er niet mee eens bent en het heel verwerpelijk is wat Litle kleine heeft gedaan. Maar als ik in al die jaren met terugwerkende kracht bij alle artiesten/cabaratiers/kunstenaars die iets hebben gedaan wat ik niet vind kunnen een spandoek moet maken en boe moet roepen dan heb ik een overvol schema en geen bedlakens meer over thuis.

Social media heeft iedereen toch altijd wat te zeiken? Enkel hebben ze allemaal een geweldige eigen leven enzo :)

Dit ziet er wel echt kick uit trouwens

• Leuk
Waarderingen: Broccoli Rob
Heb je nou hiervoor speciaal een account aangemaakt?... Laat dit vooral lekker op social media. Daar zijn de reacties over het algemeen toch al niet mals over de line-up (te nieuwe muziek, weinig gitaar blabla).

Ik snap dat je het er niet mee eens bent en het heel verwerpelijk is wat Litle kleine heeft gedaan. Maar als ik in al die jaren met terugwerkende kracht bij alle artiesten/cabaratiers/kunstenaars die iets hebben gedaan wat ik niet vind kunnen een spandoek moet maken en boe moet roepen dan heb ik een overvol schema en geen bedlakens meer over thuis.
Ik snap echt niet hoe dit soort reacties tot stand komen. Het voelt bijna alsof Mojo hier zelf mee zit te lezen en alvast damage control doet.

Dit gaat niet over “iedereen heeft wel wat”. Dit gaat over iemand die zijn partner heeft mishandeld. Dat is toch gewoon 100% niet oké? Sinds wanneer halen we daar onze schouders over op?

Maar serieus: waarom pikken we dit met z’n allen? Ik begrijp daar echt helemaal niks van.

Ok ik heb het affiche even uit elkaar getrokken.

Headliners:
Tyler The Creator en Lorde zijn objectief 2 prima vernieuwende headliners. Niet helemaal mijn cup of tea, maar niet slecht als je het mij vraagt. New Wave nog minder mijn ding, maar wederom objectief gezien staat daar gecombineerd echt wel een pakket met grote namen en miljoenen streams bij elkaar. Er zal vast iets anders te doen zijn, maar ik zou deze show sneller meepakken dan als ze los van elkaar zouden staan.

Subheadliners:
Persoonlijk een beetje meh, Parcels vind ik een vrij inwisselbaar bandje, paar leuke nummers, maar op deze spot zo hoog voel ik niet. Sombr ken ik slechts een klein beetje, maar nooit echt in verdiept. Dat het een grote act was is mij ook best ontgaan als ik eerlijk ben. Turnstile gun ik het wel, spreken veel mensen aan en hebben met hun laatste album wel een impact gehad. Hoewel ik hier weer niet de grootste fan van ben.

Midcard 1:
2hollis: Hier ben ik best wel benieuwd naar, staat wel op het lijstje om mogelijk te kijken.
Amyl And The Sniffers: Heel leuke band, maar begint nu wel een beetje too much te worden, heb het idee dat ik ze iedere zomer nu zie de laatste jaren.
Antoon: Daar is genoeg over geschreven. Ook niet aan mij besteed.
Blood Orange: Ja een artiest die ik een poosje wel op festivals had willen zien, dus dat ga ik wel meepakken.
Clipse: Dat laatste album was echt heel vet, alhoewel ik Pusha T vorige keer op Lowlands een klein beetje vond tegenvallen.
Dijon: Ja leuke muziek wel, nog niet eerder live gezien. Pak ik mee.
Eefje De Visser: Persoonlijk geen fan maar goed, goede boeking voor Lowlands wel. En ik denk echt dat de Bravo beter voor haar gaat zijn dan in de Alpha op een (te) hoge spot.
Geese: Ja leuk bandje, wel in mijn straatje. Ook vast wel iets wat ik meepak.
Hermanos Gutierrez: Dit vind ik dus echt toffe muziek, maar live helaas nog niet aan toegekomen. Pak ik zeker mee.
Kneecap: Muzikaal hebben ze best oké nummers, ik sluit niet uit dat ik hier niet ga kijken.
Major Lazer: Er is een periode geweest dat ik Major Lazer moe was, maar in die periode dat ze nog in de Grolsch destijds stonden waren echt wel toffe shows. Garantie voor een feest, en dat heb je soms ook nodig. Geen idee waar ze anno 2026 nu muzikaal staan als ik eerlijk ben.
Maribou State: Fijne muziek, al meerdere malen live gezien, maar best kans dat ik me er nog een keer aan waag.
Nia Archives: Niet helemaal mijn ding, deze sla ik over.
Noord Nederlands Orkest: Verzin eens wat anders Lowlands.
S10: Zou Froukje meekomen????? Maar nee niet mijn ding.

Midcard 2;
Hier moet ik nog wat zaken beluisteren. Buraka Som Sistem ooit live gezien op Where The Wilds Things Are. Was toen best leuk, maar kan ik ergens ook met een gerust hart overslaan. Fcuckers vind ik op plaat best leuk, Floating Points is ook altijd erg sterk, maar ook al een beetje vaak te zien geweest. IJsland is totaal niet aan mij besteed. JPEGMAFIA komt zeker op mijn too see list. Leisure vind ik best fijn. Milolaathetlukken is geen ophef over, maar ook dat vind ik van een bedenkelijk niveau. Richie Hawtin blijft altijd wel tof, geen idee wat deze show dan weer inhoud maar best kans dat ik er beland. Wunderhorse is ook gewoon erg fijn.

Lowercard:
Moet ik ook nog even inluisteren, stond Bassvictim vorig jaar al niet op Lowlands? Kan me herinneren dat ik het ergens gehoord heb en toen niet bijster goed vond. Dikke ken ik van wat nummers, maar dat is niet geheel mijn stijl. Guilt Trip ook al eerder live gezien, nooit echt opgevallen dat het buitengewoon goed of slecht is. Beetje rare boeking wel? Dan had ik eerder voor Lionheart of Knocked Loose gegaan denk ik. Maruja echt heel tof op plaat, staan ook op Roadburn dus dan zal ik ze daar eerst live zien. President is ook een leuke doorgebroken act, ook wel weer "metalcore". SMIB en SOR beide niet aan mij besteeds. Speed is tof en Violent Magic Orchestra staat ook op de potentieel too see list.

Kort samen gevat zitten er best leuke dingen bij. Maar ook niet extra uitspattingen voor mij persoonlijk. Maar de line-up is ergens wel verfrissend, ik zou het vooralsnog een 7,5 geven.

Wel twee compleet andere festivals. De meeste mensen die ik ken en zijn verkast van PP naar LL, maken niet zo snel meer de stap terug richting PP, maar gaan dan eerder naar een BKS of DTRH. Dus denk niet dat het heel veel invloed gaat hebben.
Helemaal mee eens. Zelf ook ooit de overstap gemaakt en ik zie mezelf niet meer gaan.

Overigens vind ik de reacties op social media best positief over de line-up van Lowlands. Misschien door wat meer hiphop?

Eens hoor. Vind het voor Lowlands juist een hele slimme en logische headliner. Gaat volle bak staan, relatief goedkoop om wat budget over te houden voor de midcard en los hebben ze allemaal wel eens op LL gestaan. Past ook helemaal bij de 20 tot 35 jaar generatie.
20 tot 35 jaar generatie? Dude.... hahaha... 10 tot 25 jaar generatie mag ik hopen.
Ik ken niemand boven de 25 die naar Lil kleine en ze vriendjes luistert.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong en CVS
Ik vind het vrij heftig om te zien hoe makkelijk kritiek op Lil Kleine hier wordt weggewuifd met een “ah joh, elke artiest doet wel iets!!”
Maar wordt de grens dan getrokken?

Kneecap kan wel? Lil Kleine niet? Asap Rocky kan ook? Etc. etc.

Ik heb zoiets van straf gehad en dan is het ook klaar. De rechter bepaald de strafmaat in dit land.

20 tot 35 jaar generatie? Dude.... hahaha... 10 tot 25 jaar generatie mag ik hopen.
Ik ken niemand boven de 25 die naar Lil kleine en ze vriendjes luistert.
De Alpha gaat bomvol zijn. Misschien luisteren ze niet meer actief naar de nummers maar zijn zoveel hits die iedereen in die leeftijdsgroep nog kent van 10 jaar terug

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje en Veer
Maar wordt de grens dan getrokken?

Kneecap kan wel? Lil Kleine niet? Asap Rocky kan ook? Etc. etc.

Ik heb zoiets van straf gehad en dan is het ook klaar. De rechter bepaald de strafmaat in dit land.
Marco er dan ook mij bij volgende worp?

Lil Kleine mishandelt vrouwen.
Kneecap maakt betwiste uitingen rondom internationale conflicten.
Pusha T en Malice hebben cocaine gehandeld.
Diplo is vervolgd wegens seksueel wangedrag.
Sombr maakt kutmuziek.

Zo hebben we allemaal wel wat op onze kerfstok, gewoon een leuk weekend van maken!
Je snapt toch wel dat Lil Kleine veel dichterbij het Nederlandse publiek staat dan de rest van de artiesten die je noemt. De rest van de artiesten is een 'ver van me bed show'.
Daarnaast is hij schuldig aan het mishandelen van een vrouw. Lager dan dat kan het in mijn ogen niet echt worden.

• Leuk
Waarderingen: Lijnbaan

Users who are viewing this thread