Graspop Metal Meeting 2026

Loek benoemde het ook al even, maar bij The Dillinger Escape Plan is er wel een enorme asterisk het benoemen waard. Denk dat de meesten van ons die band zijn gaan leren kennen vanuit de periode dat de fenomenale Greg Puciato hun leadvocalist was. Hij voegde met zijn clean vocals een enorme dynamiek toe aan de band die het tot dan toe vooral moest hebben van pure, aan hardcore gelieerde, chaotische agressie. Zelf vind ik hun eerdere werk eigenlijk vooral een bak herrie en is het pas vanaf het album Miss Machine en vooral ook de albums daarna dat ik de muziek heel goed vind.

Deze tour is met hun eerste vocalist, Dimitri Minakakis. En dus spelen ze alleen maar werk van hun eerste EP's en album. Er zal ongetwijfeld een publiek voor zijn, maar ik raad iedereen die ze heeft genoteerd als optie wel aan om even goed naar dat eerste werk te gaan luisteren en zodoende niet voor de verrassing komen te staan dat je bij de Jupiler Stage staat en een hele andere band verwacht had te zien.
Goed punt jamel.

Ik heb Greg vorig jaar bij Jerry Cantrell gezien en dat was fenomenaal. (Zelf met de Alice in chains nummer)

Nou weet ik niet wat ik van de band precies geluisterd heb maar zal zeker nog even het eerste werk controleren.
Maar geeft het weinig kans met de invulling op de andere podia.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Goed punt jamel.

Ik heb Greg vorig jaar bij Jerry Cantrell gezien en dat was fenomenaal. (Zelf met de Alice in chains nummer)

Nou weet ik niet wat ik van de band precies geluisterd heb maar zal zeker nog even het eerste werk controleren.
Maar geeft het weinig kans met de invulling op de andere podia.
Ik heb Greg ook bij Jerry Cantrell gezien en ook met zijn eigen werk op Graspop 2023. Echt een ongelooflijk goede vocalist en een gemis voor TDEP.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Piebe71
Metaldome een geliefd podia voor mij met vele ontdekkingen de afgelopen jaren.
Deze donderdag weinig kans dat er ben gedurende de dag.

Blackgold + Slay Squad : globaal dezelfde type bands. Ik vind wat rap invloeden (zie nu metal) helemaal ok. Maar rap met een beetje gitaren vind ik niks.
Als in hierheen ga, ga ik gewoon even kijken welke circusact hier precies staat.

Thrown --vorig jaar op Dynamo gezien en het is niks speciaals voor mij dus wil het bij 1x laten.

Grade 2 - sympathieke punk. Als ik een gaatje heb ga wel ff kijken maar zeker geen must.

John Coffey - lang lang geleden een keer gezien en was vermakelijk. Alleen als ik tijd (weinig kans) ga ik ff kijken.

Pennywise - leuke band en bro hymn een keer meer live mee lallen is bijna een must. Dus zonder clash ben ik hier maar vrees ervoor.

The Dillinger Escape Plan - niet helemaal mijn ding. Met de moordende concurrentie op mains en marquee gaat deze sowieso aan me voorbij.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Metaldome een geliefd podia voor mij met vele ontdekkingen de afgelopen jaren.
Deze donderdag weinig kans dat er ben gedurende de dag.

Blackgold + Slay Squad
Thursday at the metal dome is quite strong in my opinion but we'll get to that next.
Currently, the discussion and the bands you mentioned are on the Jupiler stage:)

The Dillinger Escape Plan heb ik met deze line-up en Calculating Infinity al gezien op de Lokerse Feesten in '24 en vond dat wel een verrassend goed optreden maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd dat was toen ook wel overduidelijk. De kans dat ik op Graspop ga kijken is niet heel groot door clashes met andere podia en datzelfde geldt eigenlijk voor de hele donderdag line-up van de Jupiler Stage.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Joslittel
Donderdag de Jupiler. Toch niet het podium waar ik het vaakst te zien ben normaal gesproken. Vind dat er deze dag toch wel een paar leuke bands staan om mee te pikken.
Blackgold.
Vorige doorkomst wilde ik ze al zien, maar kwam het er om wat voor reden niet van. Wil ze nu toch weer een kans geven. Vind ze toch serieus lekkere nu metal maken. Op plaat althans. Ga ze zeker een kans geven.
Slaysquad.
Zegt me niets. Gezien de andere podia ga ik ze waarschijnlijk ook niet inluisteren of zien.
Thrown.
Gewoon een lekkere sound die ik tegen hardcore aan vind leunen. Ga ik zeker proberen om te kijken of het live wat is.
Grade2.
Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Zal ook wel zo blijven gezien de rest van het programma.
John Coffey.
Gewoon een sympathieke band met een aanstekelijke bak herrie en daarbij ook nog een paar lekkere meezingers.
Zeker goed voor een feestje in de middag/vroege avond.
Pennywise.
Ik vind dit gewoon heerlijke punk. Lekker meebrullen waarbij Bro Hymn natuurlijk de kers op de taart is.
Dillinger escape plan.
Nooit veel van geluisterd. Maar de verwachting dat ze vooral van de eerste platen nummers gaan brengen met de eerste zanger gaat me niet enthousiaster maken. Deze sla ik dus even over.

Al met al wel een lekker dagje op de Jupiler waar wij normaal gesproken niet zo veel staan.

Laatst bewerkt:
Blackgold: spreekt me niet aan

Grade 2: spreekt me niet aan

Thrown: spreekt me niet aan

Slaysquad: spreekt me niet aan

John Coffey: leuke band maar niet bepaald fan

Pennywise: nostalgie. Al vaak gezien. Als ik de gelegenheid heb, zeker nog eens

The Dillinger Escape Plan: ook toffe band maar geen grote fan. Dus gezien de concurrentie van Anthrax en The Offspring vrees ik er voor

• Leuk
Wow, wat een slecht podium deze dag. Alleen Pennywise heb ik ooit -2014 vermoed ik- kunnen waarderen, maar dat is in een vorig leven. Lekker ver van deze stage wegblijven.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Joslittel
Nog enkele dagen wachten, de kans lijkt me enorm groot dat President dan eensgezind tot ultieme "absolute must see" van het festival wordt uitgeroepen, vermoedelijk de hoogste score van alle podium-headliners.

• Haha
Waarderingen: nikita en Dwarf
Nog enkele dagen wachten, de kans lijkt me enorm groot dat President dan eensgezind tot ultieme "absolute must see" van het festival wordt uitgeroepen, vermoedelijk de hoogste score van alle podium-headliners.
Ik ga President alleen maar beoordelen op de clips/opnames die ik al van ze zag. Maar; geen spoilers.....😉

• Haha
Waarderingen: nikita en Dwarf
Eens kijken jupiler stage donderdag:

The dillinger escape plan: ik wil wel een nummertje meepikken hier. Mijn vrouw heeft ze op haar lijstje staan. Maar het zal volledig van de overlappingen afhangen.

Pennywise: al vaker gezien, altijd leuk om brohymn en fuck authority mee te brullen vooral uit jeugdsentiment dat ik wel nijg om ze te gaan kijken.

John Coffey: ook al wel eens gezien maar niet speciaal bijgebleven denk dus skippen.

Slaysquad: niet mijn ding

Thrown: miss een klein stukje om eens te zien.

Grade 2: niks voor mij.

Blackgold: idem niks voor mij.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Piebe71
Donderdag de Jupiler. Toch niet het podium waar ik het vaakst te zien ben normaal gesproken. Vind dat er deze dag toch wel een paar leuke bands staan om mee te pikken.
Blackgold.
Vorige doorkomst wilde ik ze al zien, maar kwam het er om wat voor reden niet van. Wil ze nu toch weer een kans geven. Vind ze toch serieus lekkere nu metal maken. Op plaat althans. Ga ze zeker een kans geven.
Slaysquad.
Zegt me niets. Gezien de andere podia ga ik ze waarschijnlijk ook niet inluisteren of zien.
Thrown.
Gewoon een lekkere sound die ik tegen hardcore aan vind leunen. Ga ik zeker proberen om te kijken of het live wat is.
Grade2.
Nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Zal ook wel zo blijven gezien de rest van het programma.
John Coffey.
Gewoon een sympathieke band met een aanstekelijke bak herrie en daarbij ook nog een paar lekkere meezingers.
Zeker goed voor een feestje in de middag/vroege avond.
Pennywise.
Ik vind dit gewoon heerlijke punk. Lekker meebrullen waarbij Bro Hymn natuurlijk de kers op de taart is.
Dillinger escape plan.
Nooit veel van geluisterd. Maar de verwachting dat ze vooral van de eerste platen nummers gaan brengen met de eerste zanger gaat me niet enthousiaster maken. Deze sla ik dus even over.

Al met al wel een lekker dagje op de Jupiler waar wij normaal gesproken niet zo veel staan.

Voor mij geld wat @Piebe71 zegt

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Dwarf en Piebe71

The Dillinger Escape Plan, Blackgold, Slay Squad, John Coffey en Thrown zijn bands waar ik niet zoveel interesse in heb. Klinkt wel goed genoeg en als er niets anders speelt, zal ik wel gaan kijken, maar ik loop er niet warm voor.

Pennywise en Grade 2 ga ik beide wel proberen mee te pikken. Grade 2 moet ik wel nog inluisteren, zo bekend ben ik er niet mee.

• Leuk
Wij zullen op donderdag waarschijnlijk niet veel bij de Jupiler Stage te vinden zijn ivm het programma op North & South. Pennywise zou daarop een uitzondering kunnen worden, voor de Marquee zal misschien Sepricflesh en Anthrax voor ons de moeite zijn om even te gaan kijken. SF kende ik nog niet en ben ik wat gaan inluisteren, de reacties op dit forum waren daarvoor wel de aanleiding. Allen, dank hiervoor👍🏻

Black Gold, Grade 2, John Coffey, Slay Squad, The Dillinger Escape Plan, Thrown: Onbekend is onbemind natuurlijk, maar deze ga ik toch laten passeren

Pennywise: Er staat een 4 vooraan in mijn leeftijd, dus ja dan is Pennywise zo een nostalgie act die ik altijd wel graag meepik. niet zo zeer Bro Hymn, maar eerder Fuck Authority zal ik luidkeels meezingen. (De eerste dag kan dat nog).

In het algemeen is donderdag Jup-stage te vermijden voor mij, even goede dag zeggen aan de crew die surfers opvangen en Pennywise meepikken, dat zal het zijn. Of het Banh Mi kraam moest er staan.

Pennywise: Er staat een 4 vooraan in mijn leeftijd, dus ja dan is Pennywise zo een nostalgie act die ik altijd wel graag meepik. niet zo zeer Bro Hymn, maar eerder Fuck Authority zal ik luidkeels meezingen. (De eerste dag kan dat nog).
Bro Hymn natuurlijk ook. Maar ben het hier helemaal mee eens, Society, Fight Till You Die, Revolution. Allemaal lekker meeschreeuwen!

Users who are viewing this thread